Beställde Ryzen 7 9800X3D – fick 14 år gammal processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Troligen, men stickern tyder ju på något mer genomtänkt

Stickern tyder på att de tyckte att det måste stå rätt sak på processorn, som ju syns utifrån genom ett fönster i kartongen?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Kan det vara så att ursprungsköparen beställde en 9800x3d och plockade ur processorn ur förpackningen, stoppade i sin gamla tillbaka i kartongen och åberopade ångerrätt? Skickade tillbaka och amazon granskade inget av returen utan la den på lager igen inför nästa köpare?

Absolut möjligt och mest troliga förklaring. Möjligt att Amazon köpte in falsk batch också men då hade nog fler poppat upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Stickern tyder på att de tyckte att det måste stå rätt sak på processorn, som ju syns utifrån genom ett fönster i kartongen?

Ja, jag menar bara att det antagligen är något som de satt i system snarare än någon som bara tänkte göra det en gång för att få en gratis uppgradering

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Det skilde sig runt 3000-4000:- i pris mellan de modellerna, ganska stor scam imo.

Fast att det skilde sig 3000-4000 kronor i pris betyder ju inte att prestandaökningen är värd de summorna eller att personen skulle tjäna så mycket om denne sålde 6900-kortet vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Vad härligt att Sweclockers rapporterat om detta typ 4 år efter att mainstream media gjorde det

#Högkvalité

Med tanke på att 9800x3d är 4månader gammal så blir det svårt...sen finns det artiklar om liknande saker tillbaka i tiden.
Bara två artiklar från slutet av förra året men man KAN INTE gör alla nöjda.
Hittar du något intressant kan du tipsa Sweclockers...

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Fast att det skilde sig 3000-4000 kronor i pris betyder ju inte att prestandaökningen är värd de summorna eller att personen skulle tjäna så mycket om denne sålde 6900-kortet vidare.

Köper 6800 och 6900. Byter korten och returnerar 6800 i 6900-lådan. Får sitt 6900 för 3-4000 kr mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Detta få mig att tror att någon har beställt en riktig cpu, tagit ur den, lagt in denna och sen retunerat den igen.
Och att man sen har såld igen den retunerade CPU:n.
Och den som kontrollerat returvaran har antingen ingen aning eller bryr sig inte.

Detta är tyvärr vanligt även i Sverige.

Jobbade för ett par år sedan i en lokal Elgigantenbutik medan jag studerade och ibland fick man höra försök att lura butiken genom att återlämna produkter som inte var originella och då oftast billigt skräp från Kina.

Skrivet av andra94:

Vad härligt att Sweclockers rapporterat om detta typ 4 år efter att mainstream media gjorde det

#Högkvalité

Det vore ändå ganska fräckt av Amazon att sälja en 9800X3D processor (som är på bilden) typ 4 år innan sagda CPU skall ha lanserats.

Skrivet av yoggan:

Är mer förvånad att man lägger detta som en nyhet på förstasidan?

Kan ni lägga upp en nyhet när jag en gång fick fel sak levererad? Eller behöver jag en youtubevideo om det först?

Ingen tvingar dig att läsa artikeln och sedan gå in och skriva en kommentar. Bara att scrolla vidare om det inte faller dig in i smaken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Välkommen till Amazon i ett nötskal, därav undviker man dyra köp via dom det är ett normalt fenomen vilket vi märker nu när amazon funnits en stund i sverige.

Tramsigt att vrida detta till det vanliga "bu för Amazon"-snacket. Motsvarande kan hända hos vilken återförsäljare som helst. Det räcker att en person som jobbar med returer struntar i att kontrollera och/eller gör det mindre noggrant. Eftersom Amazon säljer så gigantiskt mycket mer än alla andra kommer det också i absoluta tal vara fler felaktiga produkter från Amazon, vilket ju säger sig självt.
Överlag har Amazon väldigt generösa returvillkor, betydligt "bättre" än många andra butiker. Man kan tycka olika om Amazon, men de har faktiskt erkänt bra kundservice. Något många svenska butiker kanske kunde lära sig något av?

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Troligen, men stickern tyder ju på något mer genomtänkt

Sant, bedragaren försökte vara smart och klistra på sin gamla CPU ifall amazon skulle granska returen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Välkommen till Amazon i ett nötskal, därav undviker man dyra köp via dom det är ett normalt fenomen vilket vi märker nu när amazon funnits en stund i sverige.

Ska man vara helt krass så är det väl ett jättebra resultat att ha sålt femtiåttamiljoner varor och det bara dyker upp en handfull saker likt denna.
Jag upplever tvärtom vad du tycks ha upplevt, att har man problem med något man köpt via Amazon så är det enkelt och går snabbt att få felet rättat till.
Jag skulle tvärtom vilja påstå att Amazon är förstahandsvalet på dyrare varor då det dels är väldigt liten risk att de skulle försvinna/gå i konkurs, och de är som sagt resonabla att ha att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Risken blir förstås att man själv blir anklagad för bedrägeri i det läget. Men ja, det borde gå att reda ut att felet skedde tidigare.

Jepp, förhoppningsvis. Tråkigt läge annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det handlar ju om att få den vara man betalar för, det har ingenting med prestanda att göra.

Om du köpte en iphone 16 pro men fick en iphone 15 pro i förpackningen, skulle du tänka likadant då eftersom prestandaökningen inte är så stor?

Permalänk
Medlem

Det mest relevanta här, imo, är hur Amazon hanterar detta mot konsumenten i fråga. Får han/hon tillbaka sina pengar utan problem så får det väl ses som "ok"?
Sen är det förstås tråkigt att råka ut för. Amazon (och säkerligen många andra återförsäljare) utsätts för vansinnigt mycket bedrägerier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreboll647:

Köper 6800 och 6900. Byter korten och returnerar 6800 i 6900-lådan. Får sitt 6900 för 3-4000 kr mindre.

Ja, hur det kan ha gått till är ju ganska uppenbart. Menar bara att det verkar en smula dumt att riskera en polisanmälan för en prestandaökning som i praktiken är värd en tusenlapp om vi antar 15 000 kronor för 5800 XT och 7 procent högre prestanda för 6900 XT.

Skrivet av Östfelt:

Om du köpte en iphone 16 pro men fick en iphone 15 pro i förpackningen, skulle du tänka likadant då eftersom prestandaökningen inte är så stor?

Vänd på frågan, om jag beställt en 15 Pro och fick en 16 Pro, skulle jag anse att jag tjänat/sparat de tusenlappar som skiljer dessa i pris? Nej, eftersom jag inte skulle värdera en 16 Pro till ett mycket högre värde än en 15 Pro. Min poäng var ju att prestandaökningen mellan korten var mycket mindre än prisökningen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av andra94:

#Högkvalité

Fan pratar du om ? Videon är typ 1 dag gammal och 9800X3D släpptes i November 2024

Permalänk

Ganska avancerat tillvägagångssätt ändå, eftersom klistermärket behöver en silvrig baksida för att inte lysa igenom originaltexten.

Känns inte som ett jättebilligt projekt precis, varken i pris eller tid såvida man inte har mängder med gamla CPU liggande på hög.

Men man vet inte, tjuvar brukar ha konstiga saker för sig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av tcntad:

Fan pratar du om ? Videon är typ 1 dag gammal och 9800X3D släpptes i November 2024

Fenomenet om att X pryl på amazon är utbytt/dålig osv, samma sak med 7800x3d o äldre amd chip bara googla efter reddit amazon scam eller dyl

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Fenomenet om att X pryl på amazon är utbytt/dålig osv, samma sak med 7800x3d o äldre amd chip bara googla efter reddit amazon scam eller dyl

Jag tycker att det är rimligt att uppmärksamma det igen och igen, då inte alla är medvetna om att även (hyfsat) seriösa återförsäljare kan bli en del av ett lurendrejeri.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag tycker att det är rimligt att uppmärksamma det igen och igen, då inte alla är medvetna om att även (hyfsat) seriösa återförsäljare kan bli en del av ett lurendrejeri.

Ja såklart dock är ju sweclockers täckning av det typ nada utan bara länkar vidare, 0 ansträgning i artikeln. Kanske skulle slängt in LTT`s video om fenoment?

https://www.youtube.com/watch?v=D_Q_6V10mTU

Derbauers?

https://www.youtube.com/watch?v=L7C_x5EI-fQ&t=392s

som förklarar hur det går till med mera, eller kanske typ varna folk om att fota och filma uppackningar av paket osv. nån typ av mänsklig interaktion som faktiskt för med sig ett mänskligt budskap istället för AI: sammanfatta denna video så vi kan skapa reklam klick

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Det här med ångerrätten är ett gissel, det har missgynnat fysiska butiker och när nätbutiker inte ens kan bemöda sig med att kontrollera returer ordentligt, så behöver någonting göras.

En lösning vore kanske att alla returer som läggs tillbaks i lager bör ha en stämpel med kontrollantens anställningsnummer, sedan borde det även beivras hårdare när begagnade varor säljs som nya, det hände mig förra veckan och efter att ha mejlat med Proshop i en vecka så får jag ingen kompensation alls, ångerrätt eller reklamera, bägge alternativen lika dåliga.

Det ena kostar mig returfrakten och det andra en eventuell kontrollavgift, dessutom får jag sitta utan produkt och utan pengar i minst en vecka.

Kanske borde SweC ha en svart lista på alla fulköp som drabbat medlemmar.

Det är kanske annars dags att bojkotta nya produkter och köra 100% begagnat.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att Amazon ändå är rätt lätta att ha att göra med i sådana här fall.
Har sämre erfarenheter av svenska handlare

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ja såklart dock är ju sweclockers täckning av det typ nada utan bara länkar vidare, 0 ansträgning i artikeln. Kanske skulle slängt in LTT`s video om fenoment?

https://www.youtube.com/watch?v=D_Q_6V10mTU

Derbauers?

https://www.youtube.com/watch?v=L7C_x5EI-fQ&t=392s

som förklarar hur det går till med mera, eller kanske typ varna folk om att fota och filma uppackningar av paket osv. nån typ av mänsklig interaktion som faktiskt för med sig ett mänskligt budskap istället för AI: sammanfatta denna video så vi kan skapa reklam klick

Att fota och filma uppackning gör dock ingenting i sammanhanget

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det här med ångerrätten är ett gissel, det har missgynnat fysiska butiker och när nätbutiker inte ens kan bemöda sig med att kontrollera returer ordentligt, så behöver någonting göras.

En lösning vore kanske att alla returer som läggs tillbaks i lager bör ha en stämpel med kontrollantens anställningsnummer, sedan borde det även beivras hårdare när begagnade varor säljs som nya, det hände mig förra veckan och efter att ha mejlat med Proshop i en vecka så får jag ingen kompensation alls, ångerrätt eller reklamera, bägge alternativen lika dåliga.

Det ena kostar mig returfrakten och det andra en eventuell kontrollavgift, dessutom får jag sitta utan produkt och utan pengar i minst en vecka.

Kanske borde SweC ha en svart lista på alla fulköp som drabbat medlemmar.

Det är kanske annars dags att bojkotta nya produkter och köra 100% begagnat.

Gör mig ingenting att jag skulle kunna få en öppnad produkt mot att ångerrätten fungerar som den gör idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Gör mig ingenting att jag skulle kunna få en öppnad produkt mot att ångerrätten fungerar som den gör idag.

Nej, man kan ju må bra om man själv inte är drabbad, du köper säkert på faktura så att du slipper ligga ute med pengarna.
Jag har svårt att förstå att ÅF inte prioriterar kunder som förskottsbetalar, men kreditbolagen har väl sina klor där.

Sitter man i en ekonomisk rävsax som jag, så riskerar jag bli av med hela summan om den returneras.
(Har råkat ut för att bli av med hela depositionen till länsstyrelsen vid hyrestvist som jag "vann" på liknande sätt)
Dessutom så kan det bli bråk om de medföljande spelkoderna, i just fallet med Proshop och grafikkortet jag köpte.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av sweisdapro:

Att fota och filma uppackning gör dock ingenting i sammanhanget

Gör det inte det för gemene man? Blir en j"vla dynga om du rapporterar det till amazon och dom bara näe det är du som bytt ut den osv.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

Detta få mig att tror att någon har beställt en riktig cpu, tagit ur den, lagt in denna och sen retunerat den igen.
Och att man sen har såld igen den retunerade CPU:n.
Och den som kontrollerat returvaran har antingen ingen aning eller bryr sig inte.

Exakt detta hände mej. Fick en cpu från 2011. Så det händer uppenbarligen.

Edit: Mitt exemplar hade dock nytt tryck, men man såg originaltrycket på vissa ställen

Permalänk
Medlem

Kul när den här artikeln bokstavligen kommer 1 dag efter jag precis beställt en 9800x3d från just Amazon...

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Amerikanska företag man bör undvika:
Amazon

(Eventuellt fler)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Amerikanska företag man bör undvika:
Amazon

(Eventuellt fler)

Har du någon kinesisk lista också?
Fler länder? Saudiarabien?

Permalänk
Medlem

Lösningen är väl tyvärr mer strikta regler för retur, ångerrätten missbrukas ju ganska ordentligt i dagsläget. Se bara hur vissa här på Sweclockers anser det normalt att köra grafikkort i någon vecka innan de skickas tillbaks.