Därför funkar inte din Chromecast just nu

Permalänk
Medlem

Mitt användningsmönster där jag sällan hoppar mellan grejer, dvs jag drar igång en film/serie/match och ser oftast klart på det så är den extra kostnaden som en ATV eller Shield medför i princip pengar i sjön. Så det finns klara fördelar med CC (och inbyggd CC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Hur gör du när du castar då? Du hoppar mellan olika appar, det är inget newspeak. Det är samma sak, fast mycket snabbare och smidigare och mer valmöjligheter.

Zappandet. Om jag kollar så kollar jag, jag hoppar inte. Och nej jag kollar inte på nått som innehåller reklamavbrott. Men inbilla dig du att det är smidigare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

erfarenhetsmässigt skulle jag gissa att 70-80% av all världens driftsstopp i IT-miljöer beror på Cert som gått ut (och det finns fan inte en enda driftsansvarig någonstans som har koll på dessa certifikat)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Försöker Google-banta så gott det går senaste tiden men chromecast är en sån där smidig grej som är tråkig att vara utan. Hade gärna sett ett öppet alternativ med en öppen standard som är lika smidigt.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Zappandet. Om jag kollar så kollar jag, jag hoppar inte. Och nej jag kollar inte på nått som innehåller reklamavbrott. Men inbilla dig du att det är smidigare.

Du spolar aldrig? Du går aldrig mellan olika avsnitt? Oavsett vad så ÄR en ATV snabbare och smidigare på allt, den har dessutom stöd för många fler format, men jag förstår som sagt om man inte har råd.

Permalänk
Medlem

Äpplen och päron. En CC gen 1,2,3 är inte att jämföra med en Apple TV. Punkt.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Du spolar aldrig? Du går aldrig mellan olika avsnitt? Oavsett vad så ÄR en ATV snabbare och smidigare på allt, den har dessutom stöd för många fler format, men jag förstår som sagt om man inte har råd.

Det enda du lyckas med är att visa på är zappande och att det är skit det du ser på för att viktiga funktioner för dig är spola och hoppa bland avsnitt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Medlem

Ändå fint att Apple TV-ägarna är så nöjda med sin produkt att de slår knut på sig själva för att kunna nämna det i alla trådar som handlar om andra enheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Ändå fint att Apple TV-ägarna är så nöjda med sin produkt att de slår knut på sig själva för att kunna nämna det i alla trådar som handlar om andra enheter.

Försökte bara upplysa er om en mycket bättre lösning i alla välmening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Är det därför du kallar folk för barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag kollar mycket sport och då är det ibland så att man vill hoppa över vissa delar eller mellan matcher. Varför du uppför dig som ett barn och kallar det skit vet jag inte, men du verkar lite kränkt. Sitt där med din Xiaomilur och vänta på att CC ska om du nu tycker det är bra.

Om nått är så pass ointressant att du behöver spola eller tom byta avsnitt tyder på att du inte tycker det är bra. Mao skit. Eftersom du har koll på vad för lur jag har, vad är det för modell, jag är nyfiken...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Du envisas med att jämföra äpple och apelsiner. Chromecast 10 år gammal och kostade 300kr styck då är inte att jämföra med en appeltv som kostar flera tusen.

Närmaste jämförelsen för en chromecast hade varit en apple "airplay" hdmi dongel, om en sådan fanns. bara airplay mottagare för netflix och youtube osv alltså, inget annat. inte spel eller webbläsare.

"casting" är ett helt annat anvädningsområde, Du överlåter uppspelandet från din telefon/platta till TV:n, det är överlägset jämfört med att spela över bluetooth till exempel då din telefon måste jobba och det tar mer batteri. och du behöver inte gå till TV kontrollen för att byta låt du gör det i telefonen i fickan.

Närmsta jämförelsen för apple TV är inbyggt i flera smart TV's, android Tv, web os, tizen osv. har precis som du vill ha det med "appar".
fristående produkt är Google TV, som är som Android TV fast för vilken TV som helst.

För övrigt ditt argument med att kunna hoppa över i avsnitt/sport sändningar är ju casting (vare sig det är chromecast eller airplay) överlägset då du kan klicka direkt på telefonen var i avsnittet du vill hoppa istället för att spamma tv-kontrollens pilar.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Gjorde fabriksåterställning på Chromecasten, sen ställde jag tillbaks datumet på mobilen till 8/3 och konfigurerade den. Den ville först inte ansluta, men efter en omstart av Chromecasten så funkar den nu som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheordak:

Gjorde fabriksåterställning på Chromecasten, sen ställde jag tillbaks datumet på mobilen till 8/3 och konfigurerade den. Den ville först inte ansluta, men efter en omstart av Chromecasten så funkar den nu som vanligt

Måste du behålla datumet på telefonen eller fungerar det även när du ställt tillbaka till rätt datum?

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Är det därför du kallar folk för barn?

Om man påstår att det andra kollar på är skit för att man spolar eller byter avsnitt? Ja då uppför man sig som ett barn...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Om nått är så pass ointressant att du behöver spola eller tom byta avsnitt tyder på att du inte tycker det är bra. Mao skit. Eftersom du har koll på vad för lur jag har, vad är det för modell, jag är nyfiken...

Jag vill se matchen, jag vill inte se försnack eller snacket i paus. Vad är det du inte riktigt förstår?
Ibland när jag ser flera avsnitt så vill man inte se eftertexter utan vill gå till nästa avsnitt direkt. Det betyder inte att serien är skit.

Du verkar extremt bitter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GizmoTheGreen:

Du envisas med att jämföra äpple och apelsiner. Chromecast 10 år gammal och kostade 300kr styck då är inte att jämföra med en appeltv som kostar flera tusen.

Närmaste jämförelsen för en chromecast hade varit en apple "airplay" hdmi dongel, om en sådan fanns. bara airplay mottagare för netflix och youtube osv alltså, inget annat. inte spel eller webbläsare.

"casting" är ett helt annat anvädningsområde, Du överlåter uppspelandet från din telefon/platta till TV:n, det är överlägset jämfört med att spela över bluetooth till exempel då din telefon måste jobba och det tar mer batteri. och du behöver inte gå till TV kontrollen för att byta låt du gör det i telefonen i fickan.

Närmsta jämförelsen för apple TV är inbyggt i flera smart TV's, android Tv, web os, tizen osv. har precis som du vill ha det med "appar".
fristående produkt är Google TV, som är som Android TV fast för vilken TV som helst.

För övrigt ditt argument med att kunna hoppa över i avsnitt/sport sändningar är ju casting (vare sig det är chromecast eller airplay) överlägset då du kan klicka direkt på telefonen var i avsnittet du vill hoppa istället för att spamma tv-kontrollens pilar.

Vet inte riktigt vad du pratar om, bluetooth? Varför drar du upp det som en jämförelse?

Nej, jag spolar mycket snabbare och effektivt med Apples touchkontroll än du gör med mobilen som du måste ta fram, låsa upp, gå in i rätt app osv. Då har jag redan spolat klart. Du kan inte ha testat en Apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vet inte riktigt vad du pratar om, bluetooth? Varför drar du upp det som en jämförelse?

Nej, jag spolar mycket snabbare och effektivt med Apples touchkontroll än du gör med mobilen som du måste ta fram, låsa upp, gå in i rätt app osv. Då har jag redan spolat klart. Du kan inte ha testat en Apple TV.

Bluetooth är närmsta "konkurenten" till "casting". du jämför chromecast med apple Tv är som att jämföra en moped med en bil. I detta fallet är bluetooth en sparkcykel.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

När man väl börjat casta så kan man (oftast*) spola fram och tillbaka med tv:ns fjärr. *Beror på hur setup ser ut förstås.

Denna tråden har spårat ur lite. Så jag hjälper till att spåra en del till i tangentens riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Måste du behålla datumet på telefonen eller fungerar det även när du ställt tillbaka till rätt datum?

Nej, jag återställde sen och det gjorde ingen skillnad. Provade först rådet jag fick i en Reddit-tråd att lägga in en app (Activity Manager) på mobilen för att kunna lägga in en flagga för att skippa autentisering, men det gjorde varken till eller från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Det var det första jag tänkte på. Vilken tillfällighet, verkligen "otur"...

Hanlon's razor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

När man väl börjat casta så kan man (oftast*) spola fram och tillbaka med tv:ns fjärr. *Beror på hur setup ser ut förstås.

Denna tråden har spårat ur lite. Så jag hjälper till att spåra en del till i tangentens riktning.

Det går kanske. Men det är extremt segt att spola med knappar. ATV har en extremt smidig touch kontroll där man kan hoppa runt i tidslinjen väldigt fort och med precision.

Permalänk
Medlem

Inte första gången Google glömmer bort att förnya saker, typ 2015 så betalade de inte sitt domännamn (typ 12 dollar) så de var någon som köpte den och ägde den i en minut dock men endå.

Lite mer info för den som önskar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLVyE3/han-agde-googleco...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det går kanske. Men det är extremt segt att spola med knappar. ATV har en extremt smidig touch kontroll där man kan hoppa runt i tidslinjen väldigt fort och med precision.

Nu är detta bara subjektiva åsikter så det finns inget rätt eller fel men detta är nog en av anledningarna att vi knappt använder ATV för att fjärrkontrollen är så usel. Så din åsikt stämmer inte för alla.

Håller dock med att första generationens chromecast är långsamma, det finns dock alternativ till ATV som nvidia shield, nya google streamer osv. Är mest nöjd med Nvidia Shield skulle jag säga.

Har dock kvar en chromecast (kanske generation3...) då den är lätt att plocka med när man reser om man vill se något på hotellrummet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Nu är detta bara subjektiva åsikter så det finns inget rätt eller fel men detta är nog en av anledningarna att vi knappt använder ATV för att fjärrkontrollen är så usel. Så din åsikt stämmer inte för alla.

Håller dock med att första generationens chromecast är långsamma, det finns dock alternativ till ATV som nvidia shield, nya google streamer osv. Är mest nöjd med Nvidia Shield skulle jag säga.

Har dock kvar en chromecast (kanske generation3...) då den är lätt att plocka med när man reser om man vill se något på hotellrummet.

Skulle hävda att detta är ett skillissue. Har några kompisar som inte heller fixar touchen. Men för oss är det inga problem. Vad är det du tycker är svårt? För att scrolla är det bokstavligen bara att röra åt sidan. Fungerar ju hur smidigt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Skulle hävda att detta är ett skillissue. Har några kompisar som inte heller fixar touchen. Men för oss är det inga problem. Vad är det du tycker är svårt? För att scrolla är det bokstavligen bara att röra åt sidan. Fungerar ju hur smidigt som helst.

Ja där har du väl svaret, du har kompisar som inte heller gillar det = Alla gillar olika, behövs inget mer än så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Ja där har du väl svaret, du har kompisar som inte heller gillar det = Alla gillar olika, behövs inget mer än så.

De verkar ha svårt för det. Skill issue som sagt.
Har man tummen mitt i handen kanske en vanlig fjärrkontroll är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

De verkar ha svårt för det. Skill issue som sagt.
Har man tummen mitt i handen kanske en vanlig fjärrkontroll är bättre.

Vi förstår. Du är bäst. Apple är bäst. Alla andra är talanglösa. Nu slipper du svara mer här i tråden.

On topic: Någon som sett någon uppdatering utöver Googles support som sa att de jobbade på det? Man saknar ju sin Chromecast Audio lite.

Permalänk
Medlem

För att ersätta min Chromecast Audio tog jag en RaspberryPi och kör MusicBox på den, MusicBox stödjer AirPlay. Funkar lika bra. Vem vet när google löst sitt certifikatproblem, kan ta veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Om nått är så pass ointressant att du behöver spola eller tom byta avsnitt tyder på att du inte tycker det är bra. Mao skit.

Vilket märkligt resonemang. Jag tittar mycket på diverse underhållningsprogram, och hoppar över tråkiga snackepartier för att fokusera på de bra delarna. Ett exempel är På Spåret. Jag hoppar över i princip allt studiosnack, och ser på resorna, frågefilmerna och delar av musiksegmenten. Brukar ta mig kanske 35-40 min att se ett timslångt avsnitt.

Men det kan också vara såna enkla saker som att hoppa över långa intron i TV-serier, "döda" partier där det ska vara stämningsbyggande med stråkmusik och en lååång panorering över en solnedgång eller liknande. Jättefint, säkert, men jag ser hellre bara på "köttet" i programmet, och hoppar över det där.

Inget av detta innebär att det jag ser på är dåligt - tvärt om är i stort sett allt jag ser på bra, annars hade jag inte sett på det - men jag hoppar över delar jag inte gillar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S