Därför funkar inte din Chromecast just nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tellion:

Inte första gången Google glömmer bort att förnya saker, typ 2015 så betalade de inte sitt domännamn (typ 12 dollar) så de var någon som köpte den och ägde den i en minut dock men endå.

Lite mer info för den som önskar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLVyE3/han-agde-googleco...

Men den som köpte den blev stämd eller var det ngt annat företag??? = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Programmen är lysande och fungerar perfekt. Om jag t ex sitter och kolla på Golf och sen är det reklam eller något och jag snabbt vill kolla något på youtube så är jag där på 2 sek, på en CC måste man ta upp mobilen, låsa upp den, gå in i nya appen, välja att casta från den och sen ska den tänka och ladda och sen kan du starta strömmen, ska du tillbaka sen igen så måste du börja om allt igen och vänta och fippla.

Ska du tillbaka på en ATV så är man inne i den appen på 1 sek och strömmen är precis där du lämnade den.

CC är en fruktansvärt långsam upplevelse.

Nu har du jämfört äpplen & päron.

CC är inte samma produkt som en AppleTV, jämförelsen vacklar. Du må jämföra mot Google TV om du vill ställa två produkter som ska göra samma sak mot varann.

Nu vet jag inte hur bra eller dåligt Google TV fungerar.

Men oavsett, om man gillar xTV produkter för streaming så diggar man troligen fjärrkontroll i huvudsak är min uppfattning. Gillar du CC mer så handlar det om att inte behöva hantera en fjärrkontroll. Det är olika användarmönster som styr vilken produkt man föredrar.

Men från vad jag läst mellan dina och de andra medlemmarnas back & forth så håller jag med om att det verkar smidigare att hantera en fjärr när man behöver växla program ofta. Behöver man inte det så är behovet obefintligt. Jag kan bara utgå från mig själv, jag väljer vad jag vill se på, ser på det utan att skifta fokus och sen är jag klar. För det behöver jag inte kunna skifta applikation, därav är det smidigare med CC via mobilen eftersom att det är bättre UX i en app i en telefon än via en fjärr som ska styra en app i xTV.

Sen kan man säkerligen navigera i appen på en Apple telefon om man så vill likt hur CC fungerar. Men just när det gäller användarmönstret över hur man vill interagera med GUI så är det preferens som styr och har du inte behov av att skifta media snabbt så tappar Apple TV sin edge (om det nu ens finns en edge, beror väl på hur bra Google TV fungerar antar jag). Då är det bättre med GoogleTV oavsett pga. att priset är lägre.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Men den som köpte den blev stämd eller var det ngt annat företag??? = )

Oj kan inte säga något om vad som hände bakom kulisserna där, men om han hade satt sig på tvären så hade nog ett par advokater hört av sig.

Google fick nog redan på det mer av att de saknar admin rättigheter och att inte komma in i systemet m.m.

Officiella storyn var mer typ han köpte domännamnet, Google insåg problemet och hörde av sig till sin leverantör, leverantören rättade till problemet och betalade tillbaka pengarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Dom där har la ingen som helst minne för RTC. Kan man inte bara lösa det genom att ändra tiden i routern tills vidare?

Kanske ev blocka wan medan de startas om.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tellion:

Oj kan inte säga något om vad som hände bakom kulisserna där, men om han hade satt sig på tvären så hade nog ett par advokater hört av sig.

Google fick nog redan på det mer av att de saknar admin rättigheter och att inte komma in i systemet m.m.

Officiella storyn var mer typ han köpte domännamnet, Google insåg problemet och hörde av sig till sin leverantör, leverantören rättade till problemet och betalade tillbaka pengarna.

Precis.. å tror det göllde Google domänen, snubben blev stämd för att han köpte den.. = )
Motiveringen för stämmningen var att han inte hade rättigheterna för Google ™ samt att han inte ägde bolaget. *smh* = )

Snubben gick back på det kippet å google's misstag den gången. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahl:

Satt en timme i söndags kväll och felsökte - var övertygad om att det var min enhet eftersom den strulat mer och mer senaste året. Beställde en Thomson Streaming Stick 140 igår innan jag hörde detta. Eftersom enheten strulat så genomför jag nog ordern och kanske använder chromecasten när jag är på resa, om nu Google löser problemet.

Nyfiken på den där pinnen Vet du om den är bra?
Har den motsvarande funktionalitet som Chromecasten?
(har du provat en förut? har du fått den du beställde?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Barilla08:

De verkar ha svårt för det. Skill issue som sagt.
Har man tummen mitt i handen kanske en vanlig fjärrkontroll är bättre.

Chrome cast är simplare. Det du pratar om är Chromecast/ Google tv vilket fungerar bra. Så varför Apples motsvarighet. Bara för du köpt in dig i Apples träsk. Betyder inte att det finns bättre än det. Google tv är en Chromecast med det du säger Apple är gud till. Snacka om en ögd. Missat 10 år av fri företagsamhet. Apple är inte gud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nyfiken på den där pinnen Vet du om den är bra?
Har den motsvarande funktionalitet som Chromecasten?
(har du provat en förut? har du fått den du beställde?)

Jag sökte lite på olika modeller, och Thomson Streaming Stick 140 lät som den bästa. Man kan casta till den precis som en chromecast, sen har den Google TV där man kan köra appar och sånt direkt om man vill (det är jag inte så intresserad av). Sammantaget är det alltså ungefär samma funktion som den sista chromecasten med Google TV, men till ett mycket bättre pris (köpte för 517 kronor på Amazon, medan senaste chromecasten kostar ca 1000kr på tradera och liknande, den produceras inte längre).

Det finns inte jättemånga recensioner av Thomson Streaming Stick 140, men överlag verkar de flesta användarrecensioner vara positiva. Positivt är också att Streaming Stick verkar ha snarlik funktionalitet som Onn Box som säljs i USA (och har väldigt positiva recensioner). Skillnaden är att Streaming Stick inte är en box utan en dongle bakom TVn likt chromecast (Thomson har också Streaming Box 240, om det formatet passar bättre).

Får hem den idag, ska bli spännande att prova.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Gigabyte 5700XT OC | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vilket märkligt resonemang. Jag tittar mycket på diverse underhållningsprogram, och hoppar över tråkiga snackepartier för att fokusera på de bra delarna. Ett exempel är På Spåret. Jag hoppar över i princip allt studiosnack, och ser på resorna, frågefilmerna och delar av musiksegmenten. Brukar ta mig kanske 35-40 min att se ett timslångt avsnitt.

Men det kan också vara såna enkla saker som att hoppa över långa intron i TV-serier, "döda" partier där det ska vara stämningsbyggande med stråkmusik och en lååång panorering över en solnedgång eller liknande. Jättefint, säkert, men jag ser hellre bara på "köttet" i programmet, och hoppar över det där.

Inget av detta innebär att det jag ser på är dåligt - tvärt om är i stort sett allt jag ser på bra, annars hade jag inte sett på det - men jag hoppar över delar jag inte gillar.

Att skippa minst 1/3 av ett program skulle jag säga att det är skit med så mycket ointressant och det är klart att det säkert är bra för just dig som hittar nått som är intressant i programmet genom att spola fram till just det. Jag skall inte lägga fram nån diagnos som andra i tråden gjort, men när någon saknar tålamod och bara måste ha "köttet" ser jag det som underligt att man tycker nått är bra när man behöver spola så mycket... men vi är alla olika. Men visst, jag roas inte av snippets på tiktok eller andra liknande tjänster men uppenbarligen är det populärt.

Det jag sett är att de flesta om inte allt man streamar har en skippa intro och det krävs ingen Apple TV för det, det bara funkar på en CC hur galant som helst utan att man behöver en extra sak som en fjärr.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen min Chromcast AUdio kommer igång igen.
Jag fabriksåterställde naturligtvis den i min felsökning. Det är ju det de alltid säger att man ska göra.
Nästa gång ska jag anta att Google har klantat sig och inte röra enheten på ett dygn iaf.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheordak:

Nej, jag återställde sen och det gjorde ingen skillnad. Provade först rådet jag fick i en Reddit-tråd att lägga in en app (Activity Manager) på mobilen för att kunna lägga in en flagga för att skippa autentisering, men det gjorde varken till eller från.

Testade ditt knep det går att konfigurera den men inte att spela upp något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoopapa:

Testade ditt knep det går att konfigurera den men inte att spela upp något?

Synd. Det gick för oss i alla fall. Efter fabriksåterställning, tidsomställning av mobilen och omstart av Chromecasten. Med tanke på att vissa verkar lyckas och andra inte så kan det ju bero på t.ex. vilken modell av mobil man castar med? Eller androidversion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Precis. Vem vill sitta och fippla med mobilen och sitta och vänta medan den "laddar" den nya appen så man kan casta. Jag hoppar också mellan olika sändningar och appar och det ska gå blixtsnabbt. Är väldigt segt med CC.

Fipplar gärna med telefonen istället för att köpa en produkt jag inte behöver.

Du jämför en tv box vs en modul som enbart har ett syfte och det är att streama ljud och bild.

Någon som vet om 2nd gen funkar igen?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du jämför en tv box vs en modul som enbart har ett syfte och det är att streama ljud och bild.

Är det inte det en Apple TV gör, streamar ljud och bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Rätt stor skillnad i hur de fungerar. Apple TV är mer av en fullfjädrad liten dator, om än med nedlåst operativsystem, medan äldre Chromecast bara laddar en enkel app och spelar upp på kommando från en annan enhet med kompatibelt program eller app. De kan ju inte göra något annat alls (utom att visa viloskärmen) och ej heller fjärrstyras direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nej, det är en dator själv har jag ägt en Nvidia Shield TV som jag emulerade äldre spel på och även installerade linux på och körde trådlöst tangentbord och mus från soffan.

En chromecast kan verkligen bara göra två saker, streama ljud och bild absolut inget annat.

för en vanlig svensson kanske det känns som bara det men finns mycket potential om man börjar pilla lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Inte än tyvärr

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Fipplar gärna med telefonen istället för att köpa en produkt jag inte behöver.

Det ska vara fixat nu tydligen enligt Swedroid https://swedroid.se/google-har-atgardat-chromecast-problemet/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den blev brickad under uppdatering och nu fungerar den inte 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den blev brickad under uppdatering och nu fungerar den inte 😂

Brickad? Hur lyckas du med det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Brickad? Hur lyckas du med det?

Uppdateringen fastnade på 0% och meddelade att den inte kunde kommunicera med wi-fi.

Startade om den, fastnade igen.

Gjorde en factory reset, kunde inte kommunicera under setup.

Gjorde ett par till factory reset och samma resultat varje gång.

Den kanske packade ihop under uppdateringen? den var ju ändå 10 år gammal.

Min andra gen 3 fungerar felfritt iallafall så får bli den som tjänstgör från och med nu så får den andra åka till återvinningscentralen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Uppdateringen fastnade på 0% och meddelade att den inte kunde kommunicera med wi-fi.

Startade om den, fastnade igen.

Gjorde en factory reset, kunde inte kommunicera under setup.

Gjorde ett par till factory reset och samma resultat varje gång.

Den kanske packade ihop under uppdateringen? den var ju ändå 10 år gammal.

Min andra gen 3 fungerar felfritt iallafall så får bli den som tjänstgör från och med nu så får den andra åka till återvinningscentralen.

Men Google har ju flera gånger sagt att man INTE ska göra factory reset?
Hade du gjort någon factory reset innan uppdateringen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men Google har ju flera gånger sagt att man INTE ska göra factory reset?
Hade du gjort någon factory reset innan uppdateringen?

Jag gjorde en factory reset efter flertals försök att försöka få den att uppdatera vilket inte gick, den blev helt enkelt brickad under uppdateringen och factory reset brickade den ännu hårdare.

Skitsamma, den var 10 år gammal och jag hade en nyare liggandes i en låda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag gjorde en factory reset efter flertals försök att försöka få den att uppdatera vilket inte gick, den blev helt enkelt brickad under uppdateringen och factory reset brickade den ännu hårdare.

Skitsamma, den var 10 år gammal och jag hade en nyare liggandes i en låda.

Ok, och du gjorde aldrig några försök innan uppdateringen att få igång den med de där workaroundsen som fanns i reddittråden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok, och du gjorde aldrig några försök innan uppdateringen att få igång den med de där workaroundsen som fanns i reddittråden?

Den började uppdatera samma sekund som jag kopplade in den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Skulle jämföra en AppleTV med en Ipad fast skärmen är din TV och du får en fjärr (sköter dock mina med TVns fjärr)
Ja du kan streama till en AppleTV, eller så kör man appen som du förmodligen installerat i din AppleTV, t.ex Youtube, Twitch, Disney, netfix, etc etc etc.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Skulle jämföra en AppleTV med en Ipad fast skärmen är din TV och du får en fjärr (sköter dock mina med TVns fjärr)
Ja du kan streama till en AppleTV, eller så kör man appen som du förmodligen installerat i din AppleTV, t.ex Youtube, Twitch, Disney, netfix, etc etc etc.

Ja fast även om det är en app i Apple TV så streamar man ju video och ljud, är väl själva grundfunktionen för de flesta kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja fast även om det är en app i Apple TV så streamar man ju video och ljud, är väl själva grundfunktionen för de flesta kan jag tänka mig.

jo jo plus alla andra appar du kan tänka dig, Chromecast är ju bara en typ "wifi till hdmi" puck, du måste ju streama från din telefon. Den kanske du vill använda till annat. (kan du streama YT från mobilen samtidigt som du spelar Candy Crush på mobilen?, det vet jag inte...)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

jo jo plus alla andra appar du kan tänka dig, Chromecast är ju bara en typ "wifi till hdmi" puck, du måste ju streama från din telefon. Den kanske du vill använda till annat. (kan du streama YT från mobilen samtidigt som du spelar Candy Crush på mobilen?, det vet jag inte...)

Chromecasten hämtar YouTube videon själv från enheten, du skickar i princip en webblänk till chromecasten så spelar den upp videon eller visar det du kastar. Efter att du börjat casta kan du till o med stänga av enheten du startade castningen ifrån utan att det påverkar Chromecasten

Visa signatur