RT sämre i 9070 XT än 7900 XTX

Permalänk
Medlem

RT sämre i 9070 XT än 7900 XTX

Jag noterar ca 7% högre prestanda för 9070 XT i rasterprestanda än 7900 XTX, i 3dmark Steel nomad. Vilket är bra. Däremot förlorar 9070 XT i raytracing, där 7900 XTX får ca 4% högre prestanda i 3dmark Speed way.

Jag trodde att 9070 XT skulle prestera tvärtom, att det är i raytracing den skulle ha ett övertag? Tankar och idéer kring det?

Permalänk
Hedersmedlem

I SweClockers test är det presterar 9070 XT som vinner med c:a 4% i Speed Way. Men de testar med 9800X3D och RT kan vara processorkrävande, så jag skulle tro att det är CPU-flaskhals som håller dig tillbaka en aning.
Du får dock högre poäng totalt, högre klockat kort?

Tänk dock på att 7900XTX lanserades som high-end och 9070 XT som mellanklass.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Du måste tänka på att 9070 XT har 4096 "kärnor" medans xtx har "6144" och att 9070 XT är mer en ersättare av 7900 gre om något, absolut inte xtx.

Sen är det 3dmark, vill du jämföra för att se att allt är rätt så starta upp ett spel och jämför. 3dmark är bara bra för felsökning (om man har en tidigare referens dvs) eller för att "skryta".

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro det dröjer långt innan 9070XT är förbi iom optimeringar för nyare arkitektur.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Du måste tänka på att 9070 XT har 4096 "kärnor" medans xtx har "6144" och att 9070 XT är mer en ersättare av 7900 gre om något, absolut inte xtx.

Sen är det 3dmark, vill du jämföra för att se att allt är rätt så starta upp ett spel och jämför. 3dmark är bara bra för felsökning (om man har en tidigare referens dvs) eller för att "skryta".

Jag tycker mig se att 9070 XT är en värdig ersättare till 7900 XTX. Jag har båda hemma och jag kommer mest troligt behålla 9070 XT. Den jobbar svalare, går att överklocka riktigt mycket (även om det går även med 7900 XTX om än inte riktigt lika bra), tystare, energisnålare och trots detta verkar prestera lika bra eller bättre än 7900 XTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Jag jämför med 3dmark just för att jag har båda korten och vill se hur dom presterar. Jag har ingen nytta av 2 kort, så jag försöker övertyga mig själv om vilket korr jag bör behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I SweClockers test är det presterar 9070 XT som vinner med c:a 4% i Speed Way. Men de testar med 9800X3D och RT kan vara processorkrävande, så jag skulle tro att det är CPU-flaskhals som håller dig tillbaka en aning.
Du får dock högre poäng totalt, högre klockat kort?

Tänk dock på att 7900XTX lanserades som high-end och 9070 XT som mellanklass.

Jag har haft lite funderingar på det jag också, min 7600 cpu är kanske i klenaste laget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Skulle inte tro det dröjer långt innan 9070XT är förbi iom optimeringar för nyare arkitektur.

Jag tänker också så, 7900 XTX lär inte få mycket mer kärlek från AMD framöver?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dekagon:

Jag har haft lite funderingar på det jag också, min 7600 cpu är kanske i klenaste laget?

Marginalen är ju dock ett fåtal FPS, så åtminstone i detta testet är det ju definitivt inte värt att uppgradera. Men det kanske kan märkas i vissa spel där RT är extra CPU-tungt. Har för mig att Hogwarts Legacy är ett sådant t ex.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Om du gåt +-0 på att sälja XTX-kortet så känns ju 9070 ZT mer prisvärt, givet FSR4 på lång sikt. Hade dock inte sidograderar om det kostade mer än MAX 1000kr i slutänden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Om du gåt +-0 på att sälja XTX-kortet så känns ju 9070 ZT mer prisvärt, givet FSR4 på lång sikt. Hade dock inte sidograderar om det kostade mer än MAX 1000kr i slutänden.

Det skiljer 800kr till fördel för 9070 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dekagon:

Jag jämför med 3dmark just för att jag har båda korten och vill se hur dom presterar. Jag har ingen nytta av 2 kort, så jag försöker övertyga mig själv om vilket korr jag bör behålla.

Ja jo men 3dmark är juuh meningslöst i det sammanhanget då det inte direkt reflekterar hur korten presterar i faktiska spel.

3dmark säger att xtx är bättre med RT medans tester av faktiska spel typ hos techpowerup så är jag 9070xt 15% bättre i 1440p och 17% bättre i 4k.

Så antingen prova och jämför i spel eller kolla recensioner.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dekagon:

Jag tänker också så, 7900 XTX lär inte få mycket mer kärlek från AMD framöver?

Kärlek kommer den klart få. Det är inte så att dom drar pluggen. Förbättringar som sker på många plan kommer klart ge lite.
Men stora saker som FSR versioner kommer förmodligen ge större effekt på nya kort. Med tanke på att skillnaden är så låg just nu, så är det inte långt ifrån några patchar på spelmotorerna eller AMD drivrutiner till 9070 XT är förbi 7900 XTX.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dekagon:

Jag tycker mig se att 9070 XT är en värdig ersättare till 7900 XTX. Jag har båda hemma och jag kommer mest troligt behålla 9070 XT. Den jobbar svalare, går att överklocka riktigt mycket (även om det går även med 7900 XTX om än inte riktigt lika bra), tystare, energisnålare och trots detta verkar prestera lika bra eller bättre än 7900 XTX.

Värdig ersättare? Det kostar typ ~2000:- mindre och kom nästan 2½ år senare utan några väsentliga prestandaförbättringar. Tycker det iaf borde ha varit snabbare eller betydligt mycket billigare.
MSRP så ligger den bra till, men butikerna har ju inte speglat det priset direkt.

"tystare" beror på modell, mitt 7900 XTX Red Devil är i princip ljudlöst.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Värdig ersättare? Det kostar typ ~2000:- mindre och kom nästan 2½ år senare utan några väsentliga prestandaförbättringar. Tycker det iaf borde ha varit snabbare eller betydligt mycket billigare.
MSRP så ligger den bra till, men butikerna har ju inte speglat det priset direkt.

"tystare" beror på modell, mitt 7900 XTX Red Devil är i princip ljudlöst.

Den kosta iaf mindre efter 2,5 år. Gröna laget såg sina produkter som någon Rioja jubileums flaska som ökat i värde och 2,5 års utveckling gav dig mindre FPS/krona

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja jo men 3dmark är juuh meningslöst i det sammanhanget då det inte direkt reflekterar hur korten presterar i faktiska spel.

3dmark säger att xtx är bättre med RT medans tester av faktiska spel typ hos techpowerup så är jag 9070xt 15% bättre i 1440p och 17% bättre i 4k.

Så antingen prova och jämför i spel eller kolla recensioner.

Jag har kollat mängder av recensioner. 😊

Permalänk
Medlem

Jag behåller mitt 9070 XT. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dekagon:

Jag har kollat mängder av recensioner. 😊

Dåså, testa i spel du har och utgå från det och bry dig inte om vad för score du får i 3dmark.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Dåså, testa i spel du har och utgå från det och bry dig inte om vad för score du får i 3dmark.

Apppapapp… 3Dmark score är hårdvaluta vid pärleporten…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänker lite mer på VRAM. Räcker det med 16GB eller kommer du behöva mer? I sånt fall hade jag behållt XTX. Men jag röstar nog på 9070 om det inte spelar nån roll, just för bättre RT och FSR 4.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Jag tänker lite mer på VRAM. Räcker det med 16GB eller kommer du behöva mer? I sånt fall hade jag behållt XTX. Men jag röstar nog på 9070 om det inte spelar nån roll, just för bättre RT och FSR 4.

Jag kan inte se att jag egentligen behöver mer än 16GB. Inte nu iaf. Framtiden kanske kräver något annat, men då har man ändå uppgraderat. Använder grafikkortet enbart för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

9070 kommer vara utrangerat o slött innan dom 16gb slår i taket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

9070 kommer vara utrangerat o slött innan dom 16gb slår i taket.

Finns redan ett par spel som är och sniffar på 16 GB, så det kommer nog inte ta länge.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Den kosta iaf mindre efter 2,5 år. Gröna laget såg sina produkter som någon Rioja jubileums flaska som ökat i värde och 2,5 års utveckling gav dig mindre FPS/krona

nVidia kanske hört talas om AMD's "fine wine" rykte och missförstod...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Finns redan ett par spel som är och sniffar på 16 GB, så det kommer nog inte ta länge.

Vilket spel sniffar på 16gb i 1080p / 1440p ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När spel väl kräver mer än 16GB på högsta inställningar så räcker det att ändra en för att det ska under.
Den inställningen klarar man sig utan vara på ultra.
Sen blir det två. Sen tre. Sen alla på High och efter det är det ändå dags för ett nytt grafikkort om man är kräsen.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Vilket spel sniffar på 16gb i 1080p / 1440p ?

Indiana Jones and the Great Circle går klart över 16 GB med maxade inställningar i 1440p.
https://pcoptimizedsettings.com/wp-content/uploads/2024/12/im...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Indiana Jones and the Great Circle går klart över 16 GB med maxade inställningar i 1440p.

Om jag förstår det rätt så ligger vi på typ 70-80fps -ish då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är idiotiskt att köra allt på ultra när skillnaden mellan high är minimal i princip alla spel. Man måste verkligen studera noga för att se en skillnad. Ultra är ingenting som är menat att köra på nya spel utan det är tänkt att användas om några år när hårdvaran har kommit i kapp .

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Det är idiotiskt att köra allt på ultra när skillnaden mellan high är minimal i princip alla spel. Man måste verkligen studera noga för att se en skillnad. Ultra är ingenting som är menat att köra på nya spel utan det är tänkt att användas om några år när hårdvaran har kommit i kapp .

Det är ofta sant ja, men inte i just detta, där skillnaden iaf med high end-kort är liten.

Men här är det ju framför allt Full RT som äter VRAM, och det gör enorm skillnad för grafiken med på/av.

Visa signatur