Oled tv som gamingskärm? ni som kört ett tag hur är dom?

Permalänk
Medlem

Körde en 83" LG C1 förut som gamingskärm, kör nu en LG 42" C3 och är toknöjd. Kör med LG Companion som tipsades här i tråden för att kontrollera TV:n. Funkar kanonbra.

Om man sedan vill strypa ner TV:n ytterligare så kan man aktivera hotell-läget där den stänger av saker som alla knappar på fjärr (förutom ström) eller stryper ner vilka menyer man vill ha på TV:n. Perfekt kanske för ungarnas rum? Man kan också enkelt ställa in att den går direkt till HDMI-porten och skippar allt som har med "smart"-delen att göra, perfekt om man aldrig använder skärmen mer än till datorn.

Citat:

How to activate Hotel mode

Press the settings button (the one with the toothed wheel) of your remote control and Do not let it go.
When the settings menu appear, then disappear and the channel information, release the settings button.
Quickly press the key combination 1105 and press OK at your command.
The menu LG Hotel Mode Setup will appear on the screen.

Permalänk
Medlem

PC gaming är på väg mot 240hz och mer, med diverse tricks som frame gen. Jag skulle tro att dom flesta som testat sånt här tycker det är rätt legit. Nu skriver du ju uttryckligen att du inte är intresserad av jättehöga hz, men har du sett det i verkligheten? Den motion clarity man får på 240 hz OLED är väldigt mycket bättre än 120. En skärm har man ju givetvis ett tag och frame gen kommer bli lika standard som uppskalning. Det gör stor skillnad.

Köpte själv en 360hz just för frame gen, och det var ett sånt där köp som man inte riktigt vet innan om det är värt det då jag inte sett det med egna ögon innan. Det har visat sig vara ett sånt där köp som man gör någon enstaka gång där allt är rätt. Jag är glad att jag la en slant extra, hade tänkt ta en IPS egentligen men avbesstälde och satsade högt. Nu är ju inte min någon 4K dock. Men jag hade tänkt över om det inte är värt att satsa på en 4k 240hz monitor istället. Det kostar väl ungefär som en LG TV , dock är den ju mindre.

Denna köpte jag
https://www.proshop.se/Skaerm/265-Philips-Evnia-8000-2560x144...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

...

Enda problemet med den skärmen och många andra bra skärmar i den klassen är att man blivit van 34" sen många år nu och skulle gärna öka i storlek när jag ändå skall köpa nytt.

Angående detta vill jag bara påtala att en 32" 16:9 är mer skärmyta än en 34" 21:9 (dryga 4% mer area).

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Lite mer tips för er som kör LG TV:s....:

- Tryck gröna knappen 7ggr. Då får du lite mer detaljerad info om vilken upplösning du kör i, Hz, VRR och lite annat.

- Tryck mute-knappen tre gånger så finns lite inställningar om TV:n ska visa loggan vid avstängning, visa bild vid förlorad signal etc.

- I Settings -> General -> Programmes markera Programme Tuning & Settings och tryck på "1" 5ggr. Då får du detaljerad info om din TV som modell, minne, wifisignal och massa annat. Bra vid felsökning.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Lite mer tips för er som kör LG TV:s....:

- Tryck gröna knappen 7ggr. Då får du lite mer detaljerad info om vilken upplösning du kör i, Hz, VRR och lite annat.

- Tryck mute-knappen tre gånger så finns lite inställningar om TV:n ska visa loggan vid avstängning, visa bild vid förlorad signal etc.

- I Settings -> General -> Programmes markera Programme Tuning & Settings och tryck på "1" 5ggr. Då får du detaljerad info om din TV som modell, minne, wifisignal och massa annat. Bra vid felsökning.

najs, gick och testa direkt.. kommer underlätte vid felsökning markant inlägget har sparats

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Dark mode och OLED = riskerar vara en dålig och rent av usel idé som ökar risken för inbränningar. Kan vara dåliga råd om ni fått dem från någon annan. Behöver inte vara så beroende på hur man kör sin skärm/TV men helt klart är dark mode det som öppnar för att vissa pixlar slits snabbare än omgivande pixlar, vilket är det som leder till permanenta inbränningar över tiden.

Föreställning om att dark mode är bra för en OLED tror jag baseras på ett feltänk. Man tänker "Jag ska inte kör Excel på min OLED för det är ljus bild och OLED är känslig för ljus. Därför kör jag dark mode!"

Förstår man hur en OLED och ABL fungerar inser man att Excel är det som ger lägre risk eftersom då kan panelen (och PSU) endast köra alla pixlar på en låg ljusstyrka. 90% av bilden är vit och ingenpixel kommer slitas mer än någon annan så länge man undviker att köra fullskärm och behåller pixel orbitern på. Alla pixlar kommer köras på samma jämna och låga nivå. Det är det ojämna slitaget som är problemet och det uppstår inte här.

Dark mode innebär det omvända (10% av bilden är vit) och då kan panelen och PSU koncentrera all ljusenergi på de pixlar som ska lysa eftersom resten är svart eller nästan svarta. Det är ju detta som gör OLED så attraktivt i exempelvis HDR med hög kontrast. Då kan de pixlarna lysa så mycket som 2–5 ggr ljusare än vad som är möjligt jämfört med ovanför. Alltså slits de pixlar som lyser starkt betydligt snabbare eftersom de, tja, arbetar mycket hårdare och det är dark mode som gör det möjligt.

Dark mode med HDR och hög ljusstyrka är det som är besvärligast. Undviker man HDR och kör en LG OLED i PC-läge eller peak brightness: off kommer den hålla samma jämna och ganska låga ljusstyrka hela tiden, ofta under 200 nits på en C-modell. Då är det nog lite sak samma med dark mode eller inte eftersom panelen aldrig arbetar i riskområdet. Slå på HDR och ljusstyrkan för det som är vit text och vit grafik, vita logotyper etc. kommer att uppemot dubblas och dessa pixlar slits snabbare.

Kör man dessutom dark mode, HDR och peak brightness: high kommer dessa delar når en peak om en 600–900+ nits beroende på vilken modell man har. Vilket är precis det jag brukar göra när jag stresstestar en OLED-panel för att skapa retention på bara några minuter.

Blir inte de flesta bländade långt innan detta är ett problem? Nu är jag visserligen känsligare än snittet, men att ha dark mode + peak brightness high + OLED light ställd så högt att inbränning blir sannolikt så är ju alla ljusa element extremt ljusa och obehagliga.
Jag kör i PC-läge och även där är ju OLED light 80+ riktigt ljust. Jag brukar ligga runt 25-45 för det mesta.

Lite som subtitles i HDR. De källor som renderar dem som vitt med högsta möjliga värde går inte att se på, de lyser ju upp hela rummet även i scener med halvhög APL.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Samsung Odyssey G9 49" Oled.
Det blev något helt annat att spela på och jag var väldigt nöjd med min gamla 34" Ultrawwide men denna tar gaming till nya höjder.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

Hej. Jag lyckades putta in en dr Pepper 1.5l rakt in i min Asus predator 34 1440p, en skärm jag varit mycket nöjd med och inte alls hade tänkt byta ut på flera år, men,, men,, Murphys lag sket fullständigt i detta, så nu har jag fina regnbågsfärgade linjer och sprickor utan att ens behöva röka på.

Vad jag nu ville säga/fråga med detta är, ni som kört med en Oled tv som datorskärm, är ni nöjda?, jag vet att det finns möjlighet med inbränning ,speciellt med alla statiska menyer på en datorskärm, men då jag förutom min nu trasiga Asus skärm har kört hdmi till min Lg g1 65" och spelat i soffan, detta har fungerat mycket bra MEN Windows 11 får ofta krupp och visar antingen små eller stora ikoner, jag antar detta är för att jag byter mellan en 4k och en 2k skärm, och detta borde väll i så fall försvinna om jag skaffar säg en Lg c4 48" då båda har samma upplösning?. (känns lika bra att uppgradera till 4k när man ändå håller på)

Annars undrar jag bara om det är något annat jag borde tänka på?, Jag har inte helt uteslutit en dyrare Normal Skärm, men då jag inte bryr mig för 5 öre om 480fps eller 0,03 ressponsstid, vet jag inte riktigt vad en sådan skärm gör bättre än en Tv?
jag har tittat på tex Samsung 49" Odyssey och den är onekligen läcker samt att jag gillar välvda skärmar (nuvarande trasig är en sådan)

Gick från en acer predator 35" ultrawide. Jag gillade ultrawide formatet men främst större skärm och en typ 20 ggr bättre panel gör att det är otroligt svårt gå tillbaks från 4K. en 4K LCD hade säkert gått förvisso men knappast en 1440p ultrawide i miniformat även om den kommer som oled.

Min första 55" oled har jag skött pedant så inte så konstigt jag inte har några inbränningar på den. Min 48" använder jag mer blint och än så länge ser jag då inga spår men det är ju naturligtvis bara en tidsfråga men börjar bli rätt många problemfria drifttimmar nu.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

För spel och film tycker jag en OLED-TV fungerar bra. Däremot för "vanligt" surfande och liknande så är en riktig monitor att föredra.

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med min LG C3 42". Jag hoppas LG fortsätter utveckla dessa modeller då jag inte kan tänka mig gå tillbaka till en vanlig datorskärm. Vore fint om de kom med en 8K-variant.

Permalänk
Medlem

Kan de inte släppa 240-360hz oled i 34-42 tum? Hade gärna köpt skärmen som kör 4k@240 och 1080p eller 1440p @480 med mindre bild om det bara hade varit lite större. Då har du både hög fps för cos/cs och 4k för single player... någon som har någon idé om hur framtiden ser ut? Lika snabba större eller snabbare och mindre skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dark mode och OLED = riskerar vara en dålig och rent av usel idé som ökar risken för inbränningar. Kan vara dåliga råd om ni fått dem från någon annan. Behöver inte vara så beroende på hur man kör sin skärm/TV men helt klart är dark mode det som öppnar för att vissa pixlar slits snabbare än omgivande pixlar, vilket är det som leder till permanenta inbränningar över tiden.

Föreställning om att dark mode är bra för en OLED tror jag baseras på ett feltänk. Man tänker "Jag ska inte kör Excel på min OLED för det är ljus bild och OLED är känslig för ljus. Därför kör jag dark mode!"

Förstår man hur en OLED och ABL fungerar inser man att Excel är det som ger lägre risk eftersom då kan panelen (och PSU) endast köra alla pixlar på en låg ljusstyrka. 90% av bilden är vit och ingenpixel kommer slitas mer än någon annan så länge man undviker att köra fullskärm och behåller pixel orbitern på. Alla pixlar kommer köras på samma jämna och låga nivå. Det är det ojämna slitaget som är problemet och det uppstår inte här.

Dark mode innebär det omvända (10% av bilden är vit) och då kan panelen och PSU koncentrera all ljusenergi på de pixlar som ska lysa eftersom resten är svart eller nästan svarta. Det är ju detta som gör OLED så attraktivt i exempelvis HDR med hög kontrast. Då kan de pixlarna lysa så mycket som 2–5 ggr ljusare än vad som är möjligt jämfört med ovanför. Alltså slits de pixlar som lyser starkt betydligt snabbare eftersom de, tja, arbetar mycket hårdare och det är dark mode som gör det möjligt.

Dark mode med HDR och hög ljusstyrka är det som är besvärligast. Undviker man HDR och kör en LG OLED i PC-läge eller peak brightness: off kommer den hålla samma jämna och ganska låga ljusstyrka hela tiden, ofta under 200 nits på en C-modell. Då är det nog lite sak samma med dark mode eller inte eftersom panelen aldrig arbetar i riskområdet. Slå på HDR och ljusstyrkan för det som är vit text och vit grafik, vita logotyper etc. kommer att uppemot dubblas och dessa pixlar slits snabbare.

Kör man dessutom dark mode, HDR och peak brightness: high kommer dessa delar når en peak om en 600–900+ nits beroende på vilken modell man har. Vilket är precis det jag brukar göra när jag stresstestar en OLED-panel för att skapa retention på bara några minuter.

Oj! Tack för det. Jag har kört dark mode sen jag skaffade min Philips 49" Oled i September förra året. Hade ingen aning och har nog bara gjort ett antagande att det borde vara så man bör göra.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Kört med en Alienware AW3423DWF nu i två år snart, säkert inte nog för att ens kunna få problem men ändå. När den vart på mer än 4h i sträck så kör den en automatisk refresh nästa gång den går i standby så allt hålls jämnt. Inget som stör öht, bara tänka på att man inte stänger av den utan låter den göra det ibland. Jag lämnar alltid skärmen på standby sedan innan så det kvittar för mig.

Inte för jag tror det vore ett stort problem med inbränning ändå som jag nyttjar den. Jag spelar nästan uteslutande på datorn, visst när jag väl spelar ett spel blir det ju en hel del nötande av det ett tag, men sen byter jag till ett annat och så håller det på. Lirar inte ett enda spel i tusentals timmar om vi säger så. Gör man det är nog OLED en dålig idé. Så i praktiken får min rätt varierad kost och jag kör låg ljusstyrka också iom jag sitter i ett dunkelt till mörkt rum när jag spelar. Så jag är inte orolig. Man vet ju om vad nackdelarna är och man var lite nojig i början men jag vet ju att det faktiskt krävs den del misshandel för att det ska bli ett reellt problem så nu tänker jag inte på det längre.

Supernöjd än så länge! Kommer inte gå tillbaka till en vanlig skärm igen om vi säger så utan jag är på OLED tåget. Den har dessutom fått mig att inse hur nice HDR kan vara, så nu är jag på det tåget också! 😅

OLED är ju fint som det är liksom. Men sen finns ju spel där HDR verkligen förvandlar spelupplevelsen och Cyberpunk är ett sånt spel. Tvivlar på att det är likadant i alla spel men där det är väl implementerat vill man ha det. Och då är det OLED som gäller enligt mig.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

AW3225QF finns som fyndvara för strax under 9 000 kr.

https://www.refurbed.se/p/dell-alienware-aw3225qf-31-6/184269...

Permalänk
Medlem

Använde LG C2 ett par år och nu C4, suveräna skärmar och aldrig haft några problem.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 9 9950X3D/Noctua NH-D15 G2
Chassi/PSU: ASUS PA602/Seasonic-Noctua TX-1600 1600W
MB/RAM: ASUS ROG Strix X870E-E Gaming Wifi/Corsair Vengeance 64GB
SSD/GPU: Samsung 9100 Pro 2TB/ MSI RTX 5090 Suprim
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Kan de inte släppa 240-360hz oled i 34-42 tum? Hade gärna köpt skärmen som kör 4k@240 och 1080p eller 1440p @480 med mindre bild om det bara hade varit lite större. Då har du både hög fps för cos/cs och 4k för single player... någon som har någon idé om hur framtiden ser ut? Lika snabba större eller snabbare och mindre skärmar?

Tyvärr var väl de enda nya dual mode LG presenterade på CES 45" 21:9 skärmarna i 5120x2160 upplösning. Dock "bara" 165 Hz och då 330 Hz med 2560x1080 upplösning.
Sen framtiden var väl att 34" och 39" modeller med samma upplösning men med 240 Hz frekvens ska börja produceras mot slutet av året. Inget sagt om dual mode funktionalitet för de två vad jag läst ännu.

Finns UW QD-OLEDs med 240 Hz (3440x1440 upplösning och ingen dual mode) ute i dagsläget.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är omöjligt att gå tillbaka efter att man Gameat på en OLED.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thomas:

Blir inte de flesta bländade långt innan detta är ett problem? Nu är jag visserligen känsligare än snittet, men att ha dark mode + peak brightness high + OLED light ställd så högt att inbränning blir sannolikt så är ju alla ljusa element extremt ljusa och obehagliga.
Jag kör i PC-läge och även där är ju OLED light 80+ riktigt ljust. Jag brukar ligga runt 25-45 för det mesta.

Lite som subtitles i HDR. De källor som renderar dem som vitt med högsta möjliga värde går inte att se på, de lyser ju upp hela rummet även i scener med halvhög APL.

"blir inte de flesta..." – det är nog lika många svar på den frågan som det finns människor.

OLED-panelens beteende är förutsägbar och kan bekräfta med mätare. Kör man dark mode och HDR, eller SDR med Peak Brightness ovanför off-läget kommer mer ljus komma från de ljusa pixlarna och detta kommer leda till en större variation i slitaget över tid och därmed öka på riskerna för inbränning.

Nu finns det ju tydliga tecken på att de som kör dark mode också kör med högre ljusstyrka generellt

Om användare A inte blir bländad oavsett vad man själv tycker kan användare A mycket väl köra på som bara den och därmed löpa en större risk/kortare ledtid till första inbränning. Samtidigt som användare B tycker det är jobbigt och drar ned på nivåerna till den grad att riskerna är oförändrade eller inte påverkar ledtid till första inbränning i samma utsträckning.

Detta hindrar dock inte det faktum att när man kör dark mode kommer några pixlar arbeta hela tiden och några inte alls. Det är det ojämna slitaget som leder till inbränningar och dark mode ger förutsättningar för ojämnt slitage.

Permalänk
Medlem

Har haft LG C2 42" (4k 120hz) i två år nu, helt underbart och värd varje krona.

+ Stor skärm är guld när man vant sig, skulle ha riktigt svårt att gå tillbaka till mindre.
+ Otroligt fin upplevelse att spela eller kolla på film, allt ser bra ut egentligen... särskilt med HDR
+ Du får mycket mer för pengarna genom att köpa en Oled TV än en Oled monitor, troligen pga. massproduktionen.
+ Oled har låg latency
+ Bra inbyggt ljud om man inte vill ha på sig hörlurarna hela tiden men inte har högtalare.
+ Köper man runt black Friday så reas oftast toppmodellerna ut till ca halva priset.
+ Du kan alltid fråga Laxpudding om råd

- Är man inte van med en stor skärm så tar det ett par veckor att vänja ögonen, var väldigt påfrestande i början.
- Det går att spela i 1440p på 42", men vill du köra i 4K så krävs det ett dyrt grafikkort som klarar det.
- För att förhindra inbränning på min skärm så börjar den mörklägga sig själv efter en stund om bilden är för statisk.. vilket är jobbigt om man t.ex. sitter och kodar. Det går att stänga av, men något jag väljer att ha på fast det kan vara irriterande.

Permalänk
Medlem

kört LG 42" C4 sen början på december. Väldigt nöjd men det finns så klart bättre skärmar.

För dom som är rädda för inbränningar så är då mitt tänk såhär. Tänk inte på det. 😅

Klart man kan göra simpla saker, dölja startmenyn och inte visa en statisk bild hela dagarna, slå på skärmsläckare efter 5 minuter.
OM skärmsläckaren inte går igång för att något program förhindrar att den går igång så har jag automatisk avstängning på efter 2 timmar pga att jag ofta bara går ifrån datorn utan att stänga av skärmarna.
pixel shift e på de med.

Utöver de så tänker jag inte babysitta skärmen, det låter bara tråkigt.
Jag använder den massor i windows / program osv. spelar också så klart.

man vill ju så klart inte köpa något och bli missnöjd, men det finns bara ett sätt att ta reda på

Jag hade dock problem att vänja mig vid ljusstyrkan eller något, tog en månad eller så.
Storleken var jag van med redan.

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DeluxXxe:

Oj! Tack för det. Jag har kört dark mode sen jag skaffade min Philips 49" Oled i September förra året. Hade ingen aning och har nog bara gjort ett antagande att det borde vara så man bör göra.

Om jag ska framkalla retention, den tillfälliga förändringen som klingar av när temperaturen i panelen jämnar ut sig, måste jag efterlikna förhållanden vid dark mode. Då påverkas pixlar ojämnt vilket är grunden för en inbränning. Vitt i testbilden på 42C2 kan lysa i uppemot 600–700 nits (det fluktuerar i cykler) medan andra pixlar inte lyser alls. Det är då det blir ojämnt

Ifall jag kör testbilder med bara vitt eller mycket ljust innehåll uppstår ingen retention alls eftersom ingen enskild pixel lyser markant starkare än någon annan på samma sätt. Alla puttrar på ungefär likadant på rätt milda nivåer vilket är runt ≈200 nits på en 42C2 med alla reglagen på fullt blås. PSU+panel+värmeavledning orkar inte mer. Jag kan köra sådana testbilder i timmar och ingen retention uppstår eftersom det inte längre är de ojämna förhållandena med några få ljusstarka pixlar mot en bakgrund av svart eller nära svart.

Det är samma orsak till att en del ratar OLED för exempelvis vintersport. Bilden ljusinnehåll är så högt att ingen pixel längre kan lysa särskilt starkt. Det är också då en OLED kan vara ljussvagare än en genomsnittlig mellanklass-LCD,

Permalänk
Medlem

Har kört med LG C2 42 som många andra här och en vanlig sidoskärm på 27 tum. Sedan slutet av 2022.
Ångrar inte det en sekund, så klart har du många fler alternativ idag med olika oled skärmar idag.
Men jag tycker att det är bekvämt med 4K ifall man vill också använda skärmen till att se på film eller liknande.
Det enda är väl att det tar nån dag att vänja sig ifall du inte använt 42 tummare tidigare.

Permalänk
Medlem

Kör LG C2 48 tum på skrivbordet. Meganöjd ett par år senare fortfarande, 42 kändes för litet för mig (subjektivt), med 48 tum känner jag mig omslukad av spelupplevelsen, bildkvalitet samt kontrast / färger mot gamla IPS skärmar är också som natt och dag. Säger kör bara!

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

Har en LG C2 42" som primär skärm på mitt skrivbord. Den är lite för stor för det men det är en smaksak. Däremot lider den katastrofal av inbränningar. Därtill är den inte gjord för att vara skärm som enkla funktioner som att starta när den får en HDMI-signal saknas. Är är SONY mycket bättre.
Den kräver en del kalibrering också för att få ut det mesta av panelens kapabiliteter, men när det väl är gjort så är den bra.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Oj det vart många svarade och det är bara att tacka och buga, Låter som det står mellan en Lg42" möjligt större, eller en Samsung Odyssey Neo G9 49" just pga storleken.
Nästa uppdatering till datorn är ett nytt Gkort så G9an skulle så klart kunna nyttjas bättre med högre Fps även om jag själv tycker 120 är nog för mig, enda problemet där är väll att 5120 x 1440 är en ovanlig upplösning även på många nya spel, och många gamla helt enkelt inte fungerar. (där finns det visserligen program som DisplayFusion som borde fungera)

Men ,men, får Fundera lite till, inte länge dock klarar inte mig utan en fungerande data skärm!!!!, och tackar alla för hjälpen.

Permalänk
Medlem

ha!, kom på i efterhand att jag inte ens nämnt att Neo G9:an har Mini Led inte Oled, men i dom källor jag kollat upp den på verkar den ställa sig mycket bra mot Oled, antar det inte är så många som testat g9 oled mot g9 mini led?, men jag skriver och fråga i alla fall

Skrev fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta hindrar dock inte det faktum att när man kör dark mode kommer några pixlar arbeta hela tiden och några inte alls. Det är det ojämna slitaget som leder till inbränningar och dark mode ger förutsättningar för ojämnt slitage.

Det var ju tråkigt. Men vägrar köra annat än dark mode.
Kör inte panelen i så hög ljussytrka. Tror den ligger på 50-60% (inställd efter hårdvarukalibrering) om det nu hjälper lite. Och försöker variera innehållet som visas – skärmsläckaren slår på efter några minuter osv. Så tror/hoppas det är lugnt.

Ska bli intressant att se hur länge skärmen kommer hålla (har Philips 32M2N8900).
Inte för att det är direkt jämförbart men med plasma-TV var det ju också mycket tal om inbränning och den Panasonic-TV med plasma jag har fyller 15 år i år – inga inbränningar alls.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk

Har haft min lg Oled CX 48" sedan 2020 och är överlag riktigt nöjd.
Använt den som monitor till PCn samt till ps5 och nintendo switch.
Har inte märkt av inbränningar i praktiskt användande, har inte testat med att visa en grön/röd färg på skärmen.

Enda som är lite störigt är att jag inte har hdmi 2.1 på mitt rtx 2080 men det går ändå att köra 4k 120hz men med YCbCr istället för rgb.
Samtidigt kan jag ändå inte komma i närheten av 120 fps i t.ex RDR 2 som jag spelar nu så det är mer en liten grej jag personligen stör mig på.

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Har en LG C2 42" som primär skärm på mitt skrivbord. Den är lite för stor för det men det är en smaksak. Däremot lider den katastrofal av inbränningar. Därtill är den inte gjord för att vara skärm som enkla funktioner som att starta när den får en HDMI-signal saknas. Är är SONY mycket bättre.
Den kräver en del kalibrering också för att få ut det mesta av panelens kapabiliteter, men när det väl är gjort så är den bra.

hur långt ifrån sitter du? Har en 34 Oled Ultrawide just nu men de hade ju vart grymt med den så stor skärm, står den direkt på skrivbordet då? eller sitter den på väggen?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på om någon testat att köra custom upplösning för att få till ultrawide på t.ex en C4:a?
Jag gick i valet och kvalet förra Black Friday när 42" och 48"-arna låg riktigt bra i pris. Tänkte att jag kunde få både 4k för desktop, film och äldre spel samt kunna nyttja custom upplösning i Ultrawide-format för att spela t.ex. PUBG osv.

Needless to say, jag köpte inte där och då.
Någon som testat och hur bra fungerar det i praktiken?

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W