Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Nedstängt Apple-konto (förlorade digitala köp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Lite snopet. Om bara Harry Potter-boxen hade kostat 51 kronor till...

Fick mig att tänka på ett ärende jag hade uppe hos ARN för ~10 år sedan. Det gällde en trådlös laddare som jag köpt för strax under 500:-. Blev avslag, precis som för dig, då värdet understeg 500:-. Jag lyckades då hitta en annan återförsäljare som sålde samma produkt, dyrast på prisjakt var Clas Ohlsson som sålde den för 510:-. Köpte en ny där av ren princip och öppnade ett nytt ärende hos ARN, denna gång begärde jag 510:- i ersättning med stöd av kvittot från Clas Ohlsson. Denna gång togs ärendet upp och företaget som sålt den urspungliga, felaktiga, laddaren godkände till slut min reklamation.

Poängen är att boxen som kostade 449:- när du köpte den kanske kostar mer idag. Du bör då har rätt till ersättning som täcker kostnader för motsvarande produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Och där tog resan slut, go'vänner!

Beslut från ARN kom idag. Ärendenr. 2025-03809 om någon är intresserad:

Klicka för mer information

Nämndens beslut

Allmänna reklamationsnämnden prövar inte tvisten. Ärendet avslutas.

Motiveringen till nämndens beslut

[Anmälare] har i första och andra hand begärt att Apple ska återaktivera hans Apple-konto
eller att tillgängliggöra tidigare köpta filmer på annat Apple-konto. Nämnden prövar endast
tvister av ekonomiskt värde. Tillgång till Apple-konto har i sig inget ekonomiskt värde.
Nämnden kan därför inte pröva kraven.

[Anmälare] har i tredje hand begärt ekonomisk kompensation med 1 133 kr. Det framgår att
[Anmälare] har gjort sex köp, där det enskilda köp som uppgick till det högsta beloppet
uppgick till 449 kr. Varje enskilt köp som ligger till grund för ett krav är en separat tvist.

Nämnden prövar inte tvister elektronikavdelningen om kravet är värt mindre än 500 kr.
Eftersom inget av [Anmälares] köp når upp till värdegränsen kan nämnden inte pröva
tvisterna. Ärendet ska därför avvisas. Det betyder att ärendet avslutas.

Aktuella bestämmelser: 8 och 25 §§ förordningen med instruktion för Allmänna
reklamationsnämnden.

Visa mer

Lite snopet. Om bara Harry Potter-boxen hade kostat 51 kronor till...

Tror historien slutar här för min del. Det är såklart möjligt att gå vidare till domstol och så, men det händer för mycket annat i livet för tillfället (som är betydligt roligare) för att jag ska känna att det är motiverat att fortsätta harva av principskäl. Den faktiska materiella förlusten är trots allt försvinnande liten, det är endast det principiella som gnager. Jag får nöja mig med att bojkotta detta bananföretag framöver.

Tack för att ni hängt med i svängarna

Skrivet av Jaw_B:

Och ARN nästan ännu värre? Vad har de för syfte då?

Syftet är ju att ge rådgivande svar i konsumenträttsliga tvister, men de har regler uppsatta för vad för ärenden de ska svara på, och de anser inte att detta uppfyller de kraven.

Det känns ju dock helt klart "meh" som svar, men de är iaf tydliga med vad problemet är; de prövar bara tvister där det ekonomiska värdet överstiger ett visst belopp, och de anser ju uppenbart att om man gjort flera separata köp så klumpas dessa inte ihop utan prövas var för sig.

Vad gäller specifikt "8 och 25 §§ förordningen med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden" så får man kika i https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens... men det är ju i princip bara samma sak som de återger i svaret.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hittade en jättetråd ang detta ämne på reddit. Så du/ni är långt från ensamma om problemet. Gissningsvis så har apple ett system som med automatik flaggar konton som, på ett el annat sätt, anses "problematiska". (allt från att mail-adressen använts för någon form av intrång, till att man har ett apple-id som registrerats på en enhet som anses felaktig, lång inaktivitet, till ren slumpmässighet).
Det står också att några har hört av sig till "apple privacy" via deras mail "privacy_response(at)apple.com", och därigenom faktiskt fått sina konton upplåsta(!)
Dessutom någon som säger sig dragit igång en stämning mot apple. Av tråden att döma så verkar detta börjat för 7m sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Känns onekligen som en lucka i systemet att inte kunna konsolidera flera artiklar av mindre värde... alla former av bibliotek hänger då jävligt löst!

Lite oklart utifrån formuleringen om det måste vara en enskild artikel eller om man kan räkna ett helt köp, om hela köpet drabbats av samma problem.

Och om det finns minst ett köp som de ger en rekommendation för så har man ju iaf god grund att argumentera för att samma sak gäller allt som försvunnit på samma sätt.

Men ja, potentiellt problematiskt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe0:

Fick mig att tänka på ett ärende jag hade uppe hos ARN för ~10 år sedan. Det gällde en trådlös laddare som jag köpt för strax under 500:-. Blev avslag, precis som för dig, då värdet understeg 500:-. Jag lyckades då hitta en annan återförsäljare som sålde samma produkt, dyrast på prisjakt var Clas Ohlsson som sålde den för 510:-. Köpte en ny där av ren princip och öppnade ett nytt ärende hos ARN, denna gång begärde jag 510:- i ersättning med stöd av kvittot från Clas Ohlsson. Denna gång togs ärendet upp och företaget som sålt den urspungliga, felaktiga, laddaren godkände till slut min reklamation.

Poängen är att boxen som kostade 449:- när du köpte den kanske kostar mer idag. Du bör då har rätt till ersättning som täcker kostnader för motsvarande produkt.

Kul att höra att du kunde få ut din rätt på så vis

I mitt fall verkar det inte ha rört sig så mycket, trots att köpen har många år på nacken. Kikade på priset på iTunes idag och boxen ligger på 499, har svårt att tro att jag skulle kunna köra på samma linje med det i åtanke. Dessutom kostar det numera en liten summa att göra anmälningar till ARN. En avgift i sjön kan räcka!

Skrivet av Jaw_B:

Hittade en jättetråd ang detta ämne på reddit. Så du/ni är långt från ensamma om problemet. Gissningsvis så har apple ett system som med automatik flaggar konton som, på ett el annat sätt, anses "problematiska". (allt från att mail-adressen använts för någon form av intrång, till att man har ett apple-id som registrerats på en enhet som anses felaktig, lång inaktivitet, till ren slumpmässighet).
Det står också att några har hört av sig till "apple privacy" via deras mail "privacy_response(at)apple.com", och därigenom faktiskt fått sina konton upplåsta(!)
Dessutom någon som säger sig dragit igång en stämning mot apple. Av tråden att döma så verkar detta börjat för 7m sedan.

Var det möjligen denna? Tog chansen och slängde iväg ett mejl till adressen som omnämns i tråden jag med. Har inga större förhoppningar om att det leder någonstans, men insatsen är liten och någon ser ju ut att ha blivit hjälpt den vägen i alla fall. Tack för tipset

Visa signatur

5900X | 3080