Northvolt kastar in handduken – ansöker om konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Är väl lite Babels torn över det hela med över 35 nationaliteter vilket ledde till missförstånd och olyckor på arbetsgolvet med dödlig utgång samt ett gäng inkompetenta chefer på det. Bye bye skattepengar

Det är över 50 nationaliteter som jobbar på Northvolt. Koncernspråket är engelska, men svenskar talar inte teknisk engelska, de talar enkel chatt/konversationsengelska, och detsamma gäller för de övriga 50+ nationaliteter man importerat. Resultatet är att koncernspråket är pidginengelska. Och det är bara en av de många dysfunktionerna inom Northvolt.

Permalänk
Medlem

Ligger väl en hel kyrkogård med hundar begraven i det här fiaskot. Skall bli intressant att se, när dokumentären kommer om ett par år framöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Extra pinsamt då Peter Carlsson var inköps- och logistikchef på Tesla gigafabrik i Nevada under 5 år.
Nåt borde han ha lärt sig.

Svårt att välja rätt saker när man blir påverkad av en tidigare regering som ville lägga allt hos kineserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Svårt att välja rätt saker när man blir påverkad av en tidigare regering som ville lägga allt hos kineserna

Ganska raljerande inlägg som inte för diskussionen framåt. Har du några källor för ditt påstående?

Permalänk
Medlem

Northvolt har bara känts som ett cashgrab-luftslott sen starten. Utan direkt insyn så är spontana tanken att man hypar upp gröna vågen och ingen vuxen vågar säga nej (för då är man bakåtsträvande idiot), politikerna kan glänsa i epitet som att man minsann "satsar mer på industrin än någonsin i svensk historia" och andra floskler. I princip ett glorifierat pyramidspel. Cheferna och politikerna vinner massa prestige och pengar, men alla under förlorar och långsiktigt så förlorar även kommun och landsting när deras fodringar inte betalas. För att inte tala om underleverantörer som garanterat kommer gå i konkurs, eller få enorma problem (vilka effekter får inte det i samhället). Glöm inte sen 5000 personer plötsligt som behöver nya jobb eller socialtjänst. Om de 5000 personerna bara lämnar kommunen så är det också ett tapp på hus och lägenheter, hotellverksamhet, etc...

Sen det ingen av dessa idioter som låtit det fortgå heller som tänker på att denna sorts idioti är så motverkande nu för Grön omställning, istället för att bevisa det finns pengar och att det går att köra Grönt så blir detta bara vatten på kvarn för alla som är anti-grön, osv. Dvs. en massiv skjuta sig själv i foten för "gröna vågen".

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Samma sak med Etanol-kaoset (E85) mellan 2000 och 2015 i Sverige.
Troligtvis samma öde till mötes för HYBRIT och LKABs "grönt stål".

Alla dessa skattemedel som man plöjt ner i luftslott, hittepå och skenheligheter hade man kunnat använda betydligt bättre. Ja, till och med bränna upp dom i fjärrvärmeverket hade ungefär gett samma effekt som nu, fast då hade vi åtmistonne fått lite värme i hushållen.

Stål har vi ju varje fall redan expertis på. Vidarutveckla något vi kan känns som det har större att lyckas än att börja från noll i en branch vi inte har experits i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Det rör sig enligt Northvolt om cirka 230 anställda som får ta del av pengarna.

Det är i snitt en bonus på 256 500 kr/person

Den som kläckte den iden borde muras in i skamvrån...

Skrivet av dlq84:

Oväntat /S... Politiker ska inte leka riskkapitalister och investera i saker de inte förstår sig på.

Nu blir jag förvirrad... Har alltid haft för mig, att det är vad dom gör

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Man blir matt. Självklart borde ingen få någon som helst bonus eller få sälja en enda aktie förrän företaget är i full gång, stabilt och ger vinst.

Angående att det är "svårt att hitta folk" så beror det ju delvis på att vi under många år nedmonterat vår kompetens och flyttat produktion till andra länder. Säkert bra på vissa sätt, men inte på andra. Och delvis beror det kanske på löner och arbetsvillkor. Jag roade mig för ett tag sedan att försöka luska ut vilken personalomsättning vi har på min arbetsplats exempelvis. Ska inte outa den, men säg att vi på min avdelning var ca 100 personer för 10 år sedan. En höftning är att av dessa är ca 30 kvar (70 har lämnat). 100 har anställts senaste 10 åren varav kanske 30 är kvar (70 har lämnat). 30 är "konsulter"/bemanning(men på dessa 10 år har vi nog gått igenom kanske 200 konsulter, varav många blivit anställda men ännu flera lämnat pga att de inte klarade jobbet, blev utslitna, tröttnade, etc).

Ungefär. Sedan gav jag upp. Det går inte att hålla reda på. Vi har iaf en sjuk personalomsättning, pga låga löner och högt tempo som sliter ut människor som inte ens är 30 år. Klart som fan inte ungdomar satsar på industrin i dagsläget om de inte måste. Jag vet inte riktigt vad man ska göra åt det, för höjs lönerna för mycket hamnar produktionen i östra EU istället, sägs det. Förbättras arbetsmiljön (takten) blir det inte heller bra. Kanske måste man acceptera att vi ska ha låglöneyrken, pga att samhället/landet behöver låglöneyrken, och samtidigt kompensera med sänkta skatter främst för lågavlönade. Samtidigt är ju bostäder (även hyresrätter) numera så dyra att man ibland inte kan bo kvar om man blir av med jobbet och måste ha A-kassa. Så, "flytta till jobben", jaja, det är inte lätt om man har familj.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Staten borde köpa rasket. Lägga ned batteritillverkningen och satsa på att göra om anläggningen för tillverkning av försvarsmaterial. Saab och BAE lär kunna vara aktuella, tar tid men tror det passar bättre samt kunna rädda kommunen från kollaps ekonomiskt.

Tror sverige är bättre på att ratta en tung industri som vi är vana med snarare än kemisk i form av batterier.

Den som lever får se..

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Inte förvånad med tanke på hur mycket pengar det har spenderats på helt fel saker och hur mycket fel dom har gjort i produktionen.
Blev frågad för några år sen att åka upp och jobba på Northvolt men valde att inte tacka ja då det kändes som att företaget inte hade koll på saker och ting. Jävligt glad nu för att jag tackade nej.
Tråkigt för gamla kollegor som valde att jobba där och nu blir av med jobbet.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får känslan av att hela upplägget för Northvolt var skapat för att göra några få väldigt rika. Det var aldrig frågan om att göra batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Är det bara jag som får känslan av att hela upplägget för Northvolt var skapat för att göra några få väldigt rika. Det var aldrig frågan om att göra batterier.

Vore märkligt då det gjorde några få väldigt fattiga och de gjorde batterier...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Permalänk
Medlem

4000 anställda i Skellefteå under 3-4 års tid är väl någonstans kring 10 miljarder i skatteintäkter bara från deras löner, plus 25% i skatt på allt de köpte i Sverige, och skatt från de som de köpte det från etc.
Byggnaderna står kvar i Sverige, utrustningen likaså.

Rent ekonomiskt är själva pengarna troligen inte en big deal för svenska skattebetalare, ryktet att Sverige är ett loser-land att starta nya industrier i däremot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

JAg vet inte hur det ser ut där du bor. folk kanske går dörr till dörr och söker jobb.
Här måste vi ha folk från Balt-länderna för det finns inga svenska arbetare.
Det är inte jobb som skräver år av utbildning då polackerna mm kommer från helt blandade tidigare erfarenheter.
Nej det som är felet hos många är att dom "kan inte" ta vissa jobb pga olika anledningar. Kanske inte vill bli "smutsig" 😂

OnT: Jag tor vi kommer se en kinesisk ägare ta över snart. Rullar allt på då sen utan problem, ja grattis Skellefteå men det skulle vara väldigt suspekt.

Jag sa ju BNP, Nationell står N:et för.

Vad du eller jag reflekterar från våran lilla verklighet är helt irrelevant såklart.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Alla dessa skattemedel som man plöjt ner i luftslott, hittepå och skenheligheter hade man kunnat använda betydligt bättre.

...och allt detta enbart för att vi inte vågar ta diskussionen att vi helt enkelt är för många människor på den här planeten...

Skrivet av eatme@live:

Men sluta lägg det här på kineserna. Dom klarar av det, vi gör det inte, det är inte konstigare än så

Mycket tack vare att vi har av-industrialiserat landet i 30 år, vi har dels sagt till människor "alla kan bli precis vad dom vill...", samtidigt som vi har lyft och hyllat "influencers" och "entreprenörer".

Om vi bara hade klargjort behovet av en basindustri i det här landet under hela den här tiden, samtidigt som vi med löner och annat visat att man den vägen faktiskt kan göra en "livsresa", t.ex. köpa ett hus med en vanlig lön, precis som tidigare generationer har kunnat, då hade saken varit biff.

Skrivet av backfeed:

Det är struntsummor, kolla statsbudgeten som referens.

Det är ju en siffra att relatera det till.

Andra sätt att se det:

Skellefteå räknar med 1 Miljard i förlorade skatteintäkter under 5 år pga. det här.
Hade man då skjutit till 50 miljarder direkt, utan att låtsas-bygga en dömd verksamhet, så hade 50 Miljarder räckt i 250 år.

50 Miljarder hade kunnat finansiera 50.000 personer under ett år, som hade kunnat...ja, säg att man tror att kriminaliteten i stor utsträckning har finansiella orsaker, så hade man kunnat eliminera den under minst 1 år.

Tycker man det är provocerande och vill hålla det till Skellefteå, så hade 50Miljarder finansierat hela Skellefteå kommun under 10 år.

Man hade kunnat eliminera bostadsbristen i Sverige, osv. osv.

Permalänk
Medlem

Grundproblemet ligger väl i dålig styrning och ett katastrofalt dåligt projektarbete, där man har inte gett leverantörerna tillräckligt tydliga kravspecifikationer vilket lett till att man fått ersätta utrustning som inte fungerat.

Beställer man från Kina får man precis det man efterfrågar, lämnar man öppet för oklarheter kommer det utnyttjas för stt ge en billigare/sämre produkt.
Kina är ultrakapitalistiska och man kan inte räkna med att kvalitetskontroll skall fungera om man inte ställer väligt tydliga krav på hur det skall ske.

Kinesium är exempelvis något som används som lite utav ett skällsord på dålig stålkvalitet på det företag där jag jobbar där vi också installerat mycket utrustning som tillverkats i Kina.
Där har vi dock en europeisk leverantör som står som garant som får ta mycket av smällen.

En bidragande orsak är säkerligen också Covid där de mesta kontakter skett digitalt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Vi kan konstatera med Sweclockers i styrelsen hade vi identifierat och löst problemen i tidig stadie

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Jag sa ju BNP, Nationell står N:et för.

Vad du eller jag reflekterar från våran lilla verklighet är helt irrelevant såklart.

Du skrev också i diket vilket iofs är en tolkningsfråga vad du menar med i diket.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Swec säger att medlemmarna inte får diskutera politik.
Swec publicerar en tämligen stor politisk artikel.

Round 1: Fight!

Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik, partitillhörighet eller liknande.

Läs gärna andra meningen en gång till angående regeln, ser inga problem med att SweClockers publicerar denna artikel då det går utmärkt att diskutera sakfrågan som sådan utan att behöva diskutera partipolitik, partitillhörighet och liknande 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

...och allt detta enbart för att vi inte vågar ta diskussionen att vi helt enkelt är för många människor på den här planeten...

"Det krävs ansträngning för att hålla liv i folk, så problemet är folk"? Det känns som samma brist på mod som gör att ingen "vågar" diskutera att jorden är platt...

Permalänk
Medlem

Jag satt med på ett par möten gällande leveranser till Northvolt, i egenskap av underleverantör till en av entreprenörerna där.

Det lilla som jag fick uppleva så drevs den delen av Northvolt av oerhörd inkompetens och noll känsla av ekonomiskt ansvar (påminde mer om kommunpolitiker som leker med skattepengar.)

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Avstängd

Ops! Hur kunde det går så... Dags att för ansvariga politiker att läsa en klassik saga. Kejsaren Nya kläder och sedan fundera vad finns det för likheter mellan denna saga och Northvolt?

Synd att Hasse och Tage inte finns längre, dom kunde förklara för politiker hur världen såg ut :

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik, partitillhörighet eller liknande.

Läs gärna andra meningen en gång till angående regeln, ser inga problem med att SweClockers publicerar denna artikel då det går utmärkt att diskutera sakfrågan som sådan utan att behöva diskutera partipolitik, partitillhörighet och liknande 😊

Det är alltid svårt att ha bara sakfrågan uppe för diskussion och stanna utanför politik då folk med olika partitillhörighet oftast saknar en gemensam grund på vad som är fakta och vad som är åsikter kring just sakfrågan.
De flesta artiklar om politiska ämnen här på SweC har kommentarfälte som har behövt bli ordentligt rensade.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

"Det krävs ansträngning för att hålla liv i folk, så problemet är folk"? Det känns som samma brist på mod som gör att ingen "vågar" diskutera att jorden är platt...

Du ser, du tyckte uppenbarligen att det skavde lite.

Jag kan ändra det kontroversiella "vi är för många människor..." till det helt okontroversiella "vi använder för mycket resurser..." och sen är det upp till dig att bevisa att vi löser det med Northvolt och andra liknande "gröna omställningar", som ju är Northvolts "raison d'etre".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Du ser, du tyckte uppenbarligen att det skavde lite.

Jag kan ändra det kontroversiella "vi är för många människor..." till det helt okontroversiella "vi använder för mycket resurser..." och sen är det upp till dig att bevisa att vi löser det med Northvolt och andra liknande "gröna omställningar", som ju är Northvolts "raison d'etre".

Rika använder mångfaldigt mer resurser än fattiga, vi är för många rika.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Rika använder mångfaldigt mer resurser än fattiga, vi är för många rika.

Jag tror ju att världen är bättre, att alla mår bättre, inkl. planeten och alla vi delar den med, om vi är 5miljarder rika människor än att vi är 10 miljarder fattiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag tror ju att världen är bättre, att alla mår bättre, inkl. planeten och alla vi delar den med, om vi är 5miljarder rika människor än att vi är 10 miljarder fattiga.

Säkert, men för det att bli så behövs det ett helt annat ekonomiskt och politiskt system. Just nu är vissa rika som troll just på grund av att andra är fattiga som kyrkrottor. Och vi har ett ekonomiskt system som går ut på att producera så mycket skit som vi kan på kortast möjliga tid, oavsett om det gynnar eller stjälper mänskligheten och dess fortsatta möjligheter att leva på den här planeten.
Det första steget i en reell lösning på problemet är ett avskaffande av det kapitalistiska systemet och ett införande av en planerad produktion som ser till folkets behov utifrån de resurser som kan användas och reproduceras utan att förstöra klimat och ekosystem.
Först därefter kan vi börja tala om populations kontroll. Att börja med det under nuvarande förhållanden leder till ren fascism med eco stämpel.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Northvolt var 100 % beroende av Kina !..för Northvolt har inte producerat ett enda batteri utan 30% av Kinas i batteriet..och då har jag inte ens räknat in maskinparken i Northvolt..Vd'n Peter Karlsson skrattar hela vägen till banken, han fick 700 miljoner i aktier just för att han krävde det..som han sålde redan när dom var på topp (han visste vad som var på G)...rent kriminellt Som det mesta är i flata och naiva Sverige.

Och det är för att någon ekonom tyckte det var enormt bra att ta kinesiska varor istället för att jobba med Japan som de fick erbjudande om. Och tänka sig, de kinesiska prylarna funkade endast om kineser var där och styrde.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle