Anmäl dig till Roborock Challenge!

SweKlockers - Vad har ni för klocka på er arm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

King Seiko var från början en intern konkurrent mot Grand Seiko.

Kolla in Seiko Presage ( b la Cocktail-modellerna) så finns där en del prisvärda klockor som påminner om modellerna du länkat.

Tack för tips!
Så King Seiko och Seiko Presage är samma klocka inuti bara olika design yttre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Tack för tips!
Så King Seiko och Seiko Presage är samma klocka inuti bara olika design yttre?

Riktigt så enkelt är det inte heller 😅 Det finns säkert modeller som delar samma urverk. Även "vanliga" Seiko har dyrare modeller som delar urverk med dyrare alster, det finns inga riktiga regler. I dina skor hade jag inte hakat upp mig så jättemycket på teknikaliteter om man säger.

Det blir svårt att hitta klockor med liknande urtavlor som Grand Seikos du länkade för utan att betala dyra pengar, dom är välkända för just den biten.

Nu vet jag inte riktigt vilken prisklass du tänkt dig, men Longines bör du iaf kika på, dom har verkligen uppat sitt game senaste åren och har allt ifrån dress till dykarklockor. Nya Conquest 38mm är ju riktigt fin t ex.

Longines Spirit är inte fy skam heller

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Ni som kan klockor; jag är sugen på en GMT Pepsi. Hur går man tillväga för att köpa en? Hör massa historier om att "AD's" är ett skämt, stämmer det? Hur lång väntetid är det på en klocka? Och rekommenderar ni någon återförsäljare i Stockholm?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Hoppas på att det finns någon klockfantast här på forumet som kan hjälpa mig hitta en perfekt klocka till mig!

Ska köpa en klocka till mig själv i 30-års present. Kan ingenting om uren i sig men vill ha en som bara funkar och ser bra ut, har hittat dessa som jag verkligen gillar designen av men de ligger lite väl över budget. Söker då efter en bra ersättare men för max 15k. Vet att det är en longshot med håller tummarna att det finns någon här som har koll! Tack på förhand! https://media.uret.se/images/product-popup-o/gh/grand-seiko-SBGJ249G.jpg
https://media4.uret.se/images/product-popup-o/gh/grand-seiko-SLGA009G.jpg https://media.uret.se/images/product-popup-o/gh/grand-seiko-SBGA465G.jpg

Jag har en baby snowflake som jag är väldigt nöjd med. Beställt från Japan för runt 11k
SARX055

Jag blev så fast vid den och skaffade en annan spring drive istället för snowflake

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Ni som kan klockor; jag är sugen på en GMT Pepsi. Hur går man tillväga för att köpa en? Hör massa historier om att "AD's" är ett skämt, stämmer det? Hur lång väntetid är det på en klocka? Och rekommenderar ni någon återförsäljare i Stockholm?

Vad jag har förstått det som så har det lättat men det är fortfarande ett stort tryck på framför allt den modellen du nämner. Ingen vet riktigt ”hur lätt” det är. Allt handlar om vad du har för köphistorik hos specifik AD, om de anser att din profil matchar osv.. men viktigaste att tänka på är att även om man blir uppskriven på en intresselista så är det ingen garanti för leverans (finns alltid någon med större plånbok eller bättre relation som kan gå före i kön).

Absolut enklaste är att besöka en AD och ställa frågan. Värsta du kan få är ett nej och i bästa scenario så finns något tillgängligt. Har alltid varit vänligt bemött på både rob engström och nymans ur även fast jag aldrig har fått plocka ut något jag specifikt har gått dit för

Annars är alltid alternativet att gå till en gråhandlare som exempelvis Luxury Watches i Stockholm och gå ut med en samma dag. Dock till marknadspris som är högre än listpriset hos AD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Jag har en baby snowflake som jag är väldigt nöjd med. Beställt från Japan för runt 11k
SARX055

Jag blev så fast vid den och skaffade en annan spring drive istället för snowflake

Väldigt fin! Verkar vara utgången idag? Är det begagnat som gäller eller finns den ny att köpa i Japan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Väldigt fin! Verkar vara utgången idag? Är det begagnat som gäller eller finns den ny att köpa i Japan?

Jag köpte min på seiyajapan.com men det var 2018.

Den verkar vara svår att få tag på nu, och sidan jag använde har tagit en längre semester.

Finns en hel del på chrono24 men verkar vara privata säljare.

Annars får du kolla de nyare modellerna: https://www.seikowatches.com/global-en/watchfinder?brand=Pres...

Finns ett par som är relativt lika i stil. Men inte så som Sarx055

Permalänk

Någon som vet om funktionen: notis när x puls är nådd vid joggning finns på klockorna idag?

Sökt efter funktionen men ej hittat något..

Vill kunna köra intervaller med pulsen som riktlinje 😅

Permalänk
Medlem

Ny klocka införskaffad igår, en Seiko Presage (SSK009J1)

Om man är sugen på en Seiko så kör Klockan&Smycket 50% på deras sortiment just nu.

https://klockanochsmycket.com/collections/seiko

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klantepante:

Någon som vet om funktionen: notis när x puls är nådd vid joggning finns på klockorna idag?

Sökt efter funktionen men ej hittat något..

Vill kunna köra intervaller med pulsen som riktlinje 😅

Beror nog på vilken klocka du kör men på Apple Watch har appen WorkOutDoors den funktionen.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Får inte ta bilder på min arbetsplats, men idag sitter min vintage Omega De Ville på armen Ingen fancy ny omega med mek-urverk utan en med quartz

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Kör Svenkdesignat