Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Red devil limited edition 9070 xt problem

Permalänk

Red devil limited edition 9070 xt problem

Hej! Allt fungerade prima igår och man kände sig som en fps kung på detta kort.
Men nu idag när uppdateringar har trillat in osv så har kortet slutat att visas på software och när jag öppnar ett spel så kopplas interna grafiken på och får endast 2 fps...
Går jag in på bios så känner den igen att nått sitter på slotten.
Men nope... inte där heller. Har avinstallerat windows, adrenaline och drivers. Inget funkar o blir gråhårig... är detta ett 9070 xt problem eller har jag fått ett dåligt kort?

Permalänk
Medlem

Under device manager/enhetshanteraren, visas 9070xt eller endast Microsoft Basic Display adapter?

Ifall du avinstallerat drivrutiner med DDU, och ominstallerat... ja t.o.m hela Windows säger du.

Verkar vara något defekt med kortet, skulle nog returnera det.
Kan kanske testa sätta in det i en annat pcie plats ifall ditt moderkort har fler, eller ännu bättre i annan dator.

Hittade också: "Change the CPU PCI Express speed from “Auto” to Gen 4 in your motherboard BIOS. The card wants to run at Gen 5, but your motherboard might not support it. Make sure you at least set the CPU setting. There is also a PCH setting -- YMMV if this helps or not, but if the CPU one alone doesn't work, try setting that too."

Ajaj, låter som 5700xt lanseringen igen.

Permalänk

Hej! Varit i kontakt med inet och de ville jag skulle skicka in den. Men envis.. är man. Så jag tweekade en hel dag och vips så funkar den igen.
Tricket var att avinstallera amd adrenaline och sedan rensa allt med ddu och sedan bara starta allt igen. Vips så fick jag 270 fps på poe 2 igen.
Märkligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rtx taichi:

Hej! Varit i kontakt med inet och de ville jag skulle skicka in den. Men envis.. är man. Så jag tweekade en hel dag och vips så funkar den igen.
Tricket var att avinstallera amd adrenaline och sedan rensa allt med ddu och sedan bara starta allt igen. Vips så fick jag 270 fps på poe 2 igen.
Märkligt..

Känns som det är många mysterier med AMD adrenaline. Jag likt många andra får "driver timeout" med det installerat.. Dock med ett 7900 XTX.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Under device manager/enhetshanteraren, visas 9070xt eller endast Microsoft Basic Display adapter?

Ifall du avinstallerat drivrutiner med DDU, och ominstallerat... ja t.o.m hela Windows säger du.

Verkar vara något defekt med kortet, skulle nog returnera det.
Kan kanske testa sätta in det i en annat pcie plats ifall ditt moderkort har fler, eller ännu bättre i annan dator.

Hittade också: "Change the CPU PCI Express speed from “Auto” to Gen 4 in your motherboard BIOS. The card wants to run at Gen 5, but your motherboard might not support it. Make sure you at least set the CPU setting. There is also a PCH setting -- YMMV if this helps or not, but if the CPU one alone doesn't work, try setting that too."

Ajaj, låter som 5700xt lanseringen igen.

mitt hittades inte för jag kör med en pci riser som är pci-e x3 och var tvungen att ändra i bios som du säger till x3. tror x4 funkar men ville inte chansa med rdna4 kortet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rtx taichi:

Märkligt..

Jo det låter som det självklara man bör testa inte minst om det var en uppdatering som orsakade problemet, men konstigt att du gjort det innan också och även windows ominstallation inte hjälpt?

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Jo det låter som det självklara man bör testa inte minst om det var en uppdatering som orsakade problemet, men konstigt att du gjort det innan också och även windows ominstallation inte hjälpt?

Har aldrig varit med om detta problemet någonsin.
Sjukt konstigt problem. Jag hoppas att det löser sig för de andra jag läste om i diverse forum.
Kan nu tillägga att jag har uppdaterat allt som går och kortet känns igen!
Nu ska jag bara hitta en riser kabel som passar..