Northvolt kastar in handduken – ansöker om konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Och det är för att någon ekonom tyckte det var enormt bra att ta kinesiska varor istället för att jobba med Japan som de fick erbjudande om. Och tänka sig, de kinesiska prylarna funkade endast om kineser var där och styrde.

Det finns ju en rätt bra dokumentär om det där på Netflix, det har liksom ingenting att göra med sabotage, illvilja, eller något liknande.

Det handlar bara om att kineserna vill göra den klassresan som vi (i det fallet amerikanerna) redan har gjort, så medans dom jobbar 80 timmar i veckan och faktiskt lever för jobbet, så tycker vi att det viktigaste som finns är raster och facklig anslutning.

Det är evolution helt enkelt, det går inte att konkurrera med. Om det känns bättre så hamnar kineserna också där om 70 år.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte varit emot om staten driver det i egen regi en stund, känns som det måste vara mycket som är klart efter så lång tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vore märkligt då det gjorde några få väldigt fattiga och de gjorde batterier...

Det beror på vad man menar med "några få". AP-fonderna investerade iallafall närmarare 6 miljarder i detta luftslott. Visst, det kanske är kaffepengar för AP-fonderna, men det är fortfarande hela svenska folkets skattepengar vilket gör oss alla till förlorare vare sig vi vill eller ej.

Sedan kan man ju undra lite hur ägare i bolaget kan sälja av aktier för hundratals miljoner när han har tillgång till information som ingen annan har. Samtidigt blir det världens liv när en minister köper aktier för några futtiga tusenlappar i ett företag inom försvarsindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag hade inte varit emot om staten driver det i egen regi en stund, känns som det måste vara mycket som är klart efter så lång tid

Kan ju skicka upp arbetslösa från skåne för att arbeta i fabrikerna. Hade jag varit ung och utan barn så hade jag själv inte haft något emot att jobba där ett tag. Nu plockar man in folk från hela världen. Visst, det krävs väl lite specialkompetens, men jag gissar att en hel del av arbeten inte kräver så mycket. Man behöver mest vara stresstålig och inte bry sig om saker som arbetsmiljö och säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Samma sak med Etanol-kaoset (E85) mellan 2000 och 2015 i Sverige.
Troligtvis samma öde till mötes för HYBRIT och LKABs "grönt stål".

Alla dessa skattemedel som man plöjt ner i luftslott, hittepå och skenheligheter hade man kunnat använda betydligt bättre. Ja, till och med bränna upp dom i fjärrvärmeverket hade ungefär gett samma effekt som nu, fast då hade vi åtmistonne fått lite värme i hushållen.

Den får du bonuspoäng för

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Säkert, men för det att bli så behövs det ett helt annat ekonomiskt och politiskt system. Just nu är vissa rika som troll just på grund av att andra är fattiga som kyrkrottor. Och vi har ett ekonomiskt system som går ut på att producera så mycket skit som vi kan på kortast möjliga tid, oavsett om det gynnar eller stjälper mänskligheten och dess fortsatta möjligheter att leva på den här planeten.
Det första steget i en reell lösning på problemet är ett avskaffande av det kapitalistiska systemet och ett införande av en planerad produktion som ser till folkets behov utifrån de resurser som kan användas och reproduceras utan att förstöra klimat och ekosystem.
Först därefter kan vi börja tala om populations kontroll. Att börja med det under nuvarande förhållanden leder till ren fascism med eco stämpel.

Detta har redan prövats otaliga gånger i historien.

Istället för rika fick du partimedlemmar och deras anhöriga som helt enkelt är "jämlikare" än andra, dessa fick "förtur" och fördelar gentemot andra.
Givetvis såldes aldrig konceptet in som sådant, det såldes in som det du föreslår.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Kan ju skicka upp arbetslösa från skåne för att arbeta i fabrikerna. Hade jag varit ung och utan barn så hade jag själv inte haft något emot att jobba där ett tag. Nu plockar man in folk från hela världen. Visst, det krävs väl lite specialkompetens, men jag gissar att en hel del av arbeten inte kräver så mycket. Man behöver mest vara stresstålig och inte bry sig om saker som arbetsmiljö och säkerhet.

Det är ju fördelen med de flesta rollerna inom industrin, det är saker man kan lära sig på plats

Permalänk
Medlem

Underhållande!

Bostadspriserna har alltså ökat i områden kring fabrikerna, alltså har folk massa lån sen stänger de eländet och priserna kommer sjunka men lånen består så klart.
Rimmar fint med att VDn sålt aktier för 200 miljoner de senaste åren.

De luktar naivitet här i flera led, typsikt svenskt med andra ord.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk

Jag tänker att pengar inte finns på riktigt, så inget har gått förlorat. Man kan bara inventera förutsättningarna för produktion, dvs. resurser-in-batterier-ut, och jämföra med andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Jag tänker att pengar inte finns på riktigt, så inget har gått förlorat. Man kan bara inventera förutsättningarna för produktion, dvs. resurser-in-batterier-ut, och jämföra med andra alternativ.

Pengar är en abstraktion, men det är inte korrekt att resonerar på det sättet. Dom pengarna har försvunnit och med de försvinner potentialen att folk utför arbete eller ger oss råvaror för dessa pengar. De pengarna som gått förlorade påverkar direkt de som förlorar dom möjlighet att utföra andra projekt som hade kunnat resultera i en enorm nytta.

Precis som att banken skulle överföra alla dina pengar till mig. Du har inte förlorat några "riktiga" resurser, bara siffror i bankens system har uppdateras. Men det skulle såklart påverka din mycket riktiga vardag enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag kan ändra det kontroversiella "vi är för många människor..." till det helt okontroversiella "vi använder för mycket resurser..."

Saken är ju som att din familj börjar få slut på potatis. Din alkoholiserade granne Northvolt körde Volvon i diket på vägen till ICA för att handla potatis och din slutsats är "vi har för många barn".

Man blir mållös men inte pga brist på mod, möjligen tålamod.

Resonemanget att "vi är för många människor" nämns exempelvis i Dickens klassiker "En Julsaga" från 1848, när världsbefolkningen var ca 1 miljard. Det börjar bli lite gammalt även utan att försöka koppla det till Northvolt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

https://www.dn.se/ekonomi/forutspadde-northvolts-konkurs-hade...

Den 9 september i fjol sa ekonomiforskaren Christian Sandström om Northvolt:

– Jag blir inte förvånad om de går i konkurs inom ett halvår.

Sex månader och tre dagar senare är konkursen ett faktum.

– Jag tittade på siffrorna och insåg att det var över, säger han i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Resonemanget att "vi är för många människor" nämns exempelvis i Dickens klassiker "En Julsaga" från 1848, när världsbefolkningen var ca 1 miljard.

Så du menar att för att en skönlitterär författare sa/skrev det 1848 och det inte var sant då, så kan det aldrig vara sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så du menar att för att en skönlitterär författare sa/skrev det 1848 och det inte var sant då, så kan det aldrig vara sant?

Inte alls, men bevisbördan måste väl ligga hos den som upprepar ett påstående som varit fel åtminstone de senaste snart 200 åren eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Inte alls, men bevisbördan måste väl ligga hos den som upprepar ett påstående som varit fel åtminstone de senaste snart 200 åren eller hur?

Och då är vi tillbaka där vi började.

Dom av människor pådrivna klimatförändringarna är väl ett faktum, det råder så vitt jag förstår närmast konsensus inom forskarvärlden, men det räcker inte som bevis? Du vill ha vetenskapliga (antar jag) bevis men du ifrågasätter vetenskapen?

Det är ju ett "hur man säger att vi är för många människor, utan att säga att vi är för många människor..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och då är vi tillbaka där vi började.

Dom av människor pådrivna klimatförändringarna är väl ett faktum, det råder så vitt jag förstår närmast konsensus inom forskarvärlden, men det räcker inte som bevis? Du vill ha vetenskapliga (antar jag) bevis men du ifrågasätter vetenskapen?

Det är ju ett "hur man säger att vi är för många människor, utan att säga att vi är för många människor..."

Du argumenterar som om vetenskapen påstått att det är människors andning som orsakar klimatförändringarna.

Det är det alltså inte. En numera mestadels frivillig aktivitet som konverterar kolfyndigheter till gas är orsaken. Det som det råder konsensus om är att sluta med den aktiviteten snarast, helst för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

https://www.dn.se/ekonomi/forutspadde-northvolts-konkurs-hade...

Den 9 september i fjol sa ekonomiforskaren Christian Sandström om Northvolt:

– Jag blir inte förvånad om de går i konkurs inom ett halvår.

Sex månader och tre dagar senare är konkursen ett faktum.

– Jag tittade på siffrorna och insåg att det var över, säger han i dag.

Detta var väl väntat.
Finns ju inget i den "gröna" omställningen som är ekonomiskt genomförbart utan subventioner bidrag och liknande. Hela detta påhitt är dödsdömt på förhand. Det visar sig ju också nu när projekt efter projekt går i graven pga ekonomin....

Batterifabrikerna kursar, biltillverkarna slutar tillverka elbilar för de säljer inte, och inga pengar finns att ansluta havsvindkraften till land. Där tigger de bidrag av regeringen för att ha råd med anslutningar.
Ingen vindparksanläggning i landet går med vinst, men alla har enorma förluster varje år...
Hela iden ser bra ut på papperet, men fungerar inte i verkligheten för man kan inte driva företag och utveckling grundat på drömmar. Rent praktiskt kommer det aldrig att fungera, då kapitalet fattas till all infrastruktur som behövs. Det fattas många tusentals ladd stolpar i varje Europeiskt land i dag, hur skulle det bli om all trafik gick över till el? Hur är det tänkt att lösas rent praktiskt? Så fort subventionerna på elbilar försvann så sjönk försäljningen kraftig, när staten drar ner på bidragen så kurar företagen... Tydligen är det inte så coolt att vara miljöpartist när man ska betala ur egen ficka.
Sen kan man ju ha synpunkter gällande miljöaspekter, gällande brytning av mineralerna om krävs, naturförstöring vid anläggning, påverkan på djurlivet etc... Hur ren är en elbil egentligen om man räknar in hela kedjan från brytning av mineraler ( barnarbete som kräver ett antal liv per år) tills den står klar i försäljningshallen, samma med en vindmölla tills den är inkopplad för drift på plats. Hur mkt jordbruksmark ska offras för solcellsparker, och hur är livsmedels försörjningen klaras om krisen/kriget kommer om all denna mark ska tas i anspråk för drömmar istället för att producera mat? Vi har redan i dag väldigt lite livsmedelsproduktion i landet, så det blir väl för storstadsborna att svälta ihjäl för ni har ju ingen möjlighet att odla eget i den utsträckning som behövs..

Om 20 år kommer detta påhitt (förhoppningsvis) vara glömt och begravt..

Om 50 år kommer folk att klia sig i huvudet och undra vad fan vi sysslade med gällande denna skiten.

Permalänk
Medlem

Peter Carlsson har sålt aktier för nästan 200 miljoner kronor samt tagit ut 10 miljoner kronor i utdelning. Det här är pengar som han har sett till att få undan i tid och som inte drabbas av konkursen. Genom beslutet att begära bolaget i konkurs riskerar inte styrelsen (där Carlsson ingår även efter att ha lämnat vd-posten) något personligt ansvar för skulderna.

Edit: Sicken gris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Detta var väl väntat.
Finns ju inget i den "gröna" omställningen som är ekonomiskt genomförbart utan subventioner bidrag och liknande. Hela detta påhitt är dödsdömt på förhand. Det visar sig ju också nu när projekt efter projekt går i graven pga ekonomin....

Batterifabrikerna kursar, biltillverkarna slutar tillverka elbilar för de säljer inte, och inga pengar finns att ansluta havsvindkraften till land. Där tigger de bidrag av regeringen för att ha råd med anslutningar.
Ingen vindparksanläggning i landet går med vinst, men alla har enorma förluster varje år...
Hela iden ser bra ut på papperet, men fungerar inte i verkligheten för man kan inte driva företag och utveckling grundat på drömmar. Rent praktiskt kommer det aldrig att fungera, då kapitalet fattas till all infrastruktur som behövs. Det fattas många tusentals ladd stolpar i varje Europeiskt land i dag, hur skulle det bli om all trafik gick över till el? Hur är det tänkt att lösas rent praktiskt? Så fort subventionerna på elbilar försvann så sjönk försäljningen kraftig, när staten drar ner på bidragen så kurar företagen... Tydligen är det inte så coolt att vara miljöpartist när man ska betala ur egen ficka.
Sen kan man ju ha synpunkter gällande miljöaspekter, gällande brytning av mineralerna om krävs, naturförstöring vid anläggning, påverkan på djurlivet etc... Hur ren är en elbil egentligen om man räknar in hela kedjan från brytning av mineraler ( barnarbete som kräver ett antal liv per år) tills den står klar i försäljningshallen, samma med en vindmölla tills den är inkopplad för drift på plats. Hur mkt jordbruksmark ska offras för solcellsparker, och hur är livsmedels försörjningen klaras om krisen/kriget kommer om all denna mark ska tas i anspråk för drömmar istället för att producera mat? Vi har redan i dag väldigt lite livsmedelsproduktion i landet, så det blir väl för storstadsborna att svälta ihjäl för ni har ju ingen möjlighet att odla eget i den utsträckning som behövs..

Om 20 år kommer detta påhitt (förhoppningsvis) vara glömt och begravt..

Om 50 år kommer folk att klia sig i huvudet och undra vad fan vi sysslade med gällande denna skiten.

Märkligt inlägg utan någon verklighetsförankring. Det finns inga som helst tecken på att vindkraftverk, solceller och batterier kommer försvinna inom en snar framtid.

Skrivet av Hatamoto:

Peter Carlsson har sålt aktier för nästan 200 miljoner kronor samt tagit ut 10 miljoner kronor i utdelning. Det här är pengar som han har sett till att få undan i tid och som inte drabbas av konkursen. Genom beslutet att begära bolaget i konkurs riskerar inte styrelsen (där Carlsson ingår även efter att ha lämnat vd-posten) något personligt ansvar för skulderna.

Edit: Sicken gris.

Han har väl sålt aktierna när bolaget var värt pengar? Jag förstår inte riktigt problemet. Utdelning är lite märkligt dock, hur har det gått till? De har ju inte tjänat några pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Märkligt inlägg utan någon verklighetsförankring. Det finns inga som helst tecken på att vindkraftverk, solceller och batterier kommer försvinna inom en snar framtid.
Han har väl sålt aktierna när bolaget var värt pengar? Jag förstår inte riktigt problemet. Utdelning är lite märkligt dock, hur har det gått till? De har ju inte tjänat några pengar?

Jag tror bolaget gjorde en fuling och gjorde en utdelning när dom fick in lite slantar till bolaget, dom har ju sökt efter riskkapital sedan dom startade fabrikerna och dom har ju bevisligen inte sålt några gröna svenska batterier...

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Som sagt sedan tidigare. Sköts diskussionen snyggt och sansat har jag inga problem med att politiksnack om ämnet sker. Det är ju skönt att faktiskt kunna diskutera politik där det passar och i fallet Northvolt kändes det som ett läge att lyfta. Väldigt stor grej, liksom.

Var tvungen att kolla upp detta och det verkar ju som att det blev något fint av hela den rundan i alla fall. Men jag förstår att just SSU-grejen skapade lite huvudvärk hos alla inblandade.

OnT: Vi kommer fortsätta hålla koll på denna tråd och rensa det som behövs rensas.

Får man fråga varför det jag skrev raderades? Märkligt att man inte får PM om vilket inlägg samt varför det tagits bort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiredMike:

Får man fråga varför det jag skrev raderades? Märkligt att man inte får PM om vilket inlägg samt varför det tagits bort..

Skriver man något som kan uppfattandes som minsta stötande om ens namn är "Peter Carlsson" verkar det som att inlägget plockas bort.

Visst, nu är det kanske inte särskilt produktivt att ENBART skriva ett inlägg med enbart mer eller mindre välvalda ord om denne man som uppenbarligen lurat till sig mångmiljonbelopp av investerare och skattebetalare, men även inlägg som även handlat om annat verkar ha blivit borttagna.

@Redaktionen ni brukar efterfråga feedback så här kommer lite i all välmening: Om toleransribban på vad som får och inte får skrivas i en artikels kommentarsfält är så pass låg att ni aktivt känner att ni måste hålla koll och rensa, så kanske, kanske det är lika bra att inte ha ett öppet kommentarsfält?

Bara en tanke. Mindre huvudvärk och arbete för er och mindre risk att vi medlemmar får varningar och avstängningar för att vi bröt mot regler utan att vi vet om det / blir "lurade" till att bryta mot regler. Se det obligatoriska "haha, politiskt laddad artikel på Sweclockers som vi inte får kommentera"-skämtet som dyker upp med jämna mellanrum.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Detta var väl väntat.
Finns ju inget i den "gröna" omställningen som är ekonomiskt genomförbart utan subventioner bidrag och liknande.

Alternativen kräver mycket större subventioner men vi låter våra barn betala dem så vi märker inte av det.

Kapitalismens akilleshäl är kortsiktighet, vi har inte hittat något bra sätt att lösa det ännu tyvärr men subventioner är ett försök.

Att subventionera det som är rätt men inte lönsamt just nu är precis vad subventioner skall användas till.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Skriver man något som kan uppfattandes som minsta stötande om ens namn är "Peter Carlsson" verkar det som att inlägget plockas bort.

Visst, nu är det kanske inte särskilt produktivt att ENBART skriva ett inlägg med enbart mer eller mindre välvalda ord om denne man som uppenbarligen lurat till sig mångmiljonbelopp av investerare och skattebetalare, men även inlägg som även handlat om annat verkar ha blivit borttagna.

@Redaktionen ni brukar efterfråga feedback så här kommer lite i all välmening: Om toleransribban på vad som får och inte får skrivas i en artikels kommentarsfält är så pass låg att ni aktivt känner att ni måste hålla koll och rensa, så kanske, kanske det är lika bra att inte ha ett öppet kommentarsfält?

Bara en tanke. Mindre huvudvärk och arbete för er och mindre risk att vi medlemmar får varningar och avstängningar för att vi bröt mot regler utan att vi vet om det / blir "lurade" till att bryta mot regler. Se det obligatoriska "haha, politiskt laddad artikel på Sweclockers som vi inte får kommentera"-skämtet som dyker upp med jämna mellanrum.

Verkar så..
Länkade till en youtube video om konkursen.
Rekommenderar fortfarande den:
Ekonomireporter: Övertygad att Northvolt kan utredas för brott

Antar att detta inläggs också tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hoppas att det blir något nytt i deras gamla lokaler.

Paddelhallar 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han plockade utdelning från sitt eget holdingbolag som tjänade multum på att sälja av northvolt aktier.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0mppie:

Paddelhallar 😂

Eller den gamla klassikern bitcoin-mining.

Svar på § 1.7 - MOD
Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av liten_lemmel:

Hoppas innerligt att något europeiskt, allra helst svenskt, ägande kan ta vid och på något vis få snurr på det hela.
Viktigt nu är att se till att kinesiska bolag inte ges möjligheten att köpa konkursboet.

Varför?

Svar på § 1.7 - MOD
Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TiredMike:

Inlägg som driver partipolitik eller på annat sätt börjar gräva ideologiska skyttegravar ("vänstern är bajs, högern är skit" etc.) plockas bort i enlighet med § 1.7. Ditt inlägg länkade till en kanal knuten till ett parti och faller därmed under samma regel. Bättre att länka till en mer objektiv källa.

Skrivet av MinscS2:

I tråden finns, inklusive ditt och mitt bidrag, nu sju stycken inlägg som nämner Peter Carlsson vid namn och ytterligare några som kommenterar honom i form av hans titel eller roll i smeten. Så den teorin håller bevisligen inte riktigt...

Skrivet av MinscS2:

Först och främst är det egentligen tvärtom. Vi (moderatorer + redaktion) tillåter större utsvävningar i trådar där redaktionen väljer ett politiskt kopplat tema än vad vi gör i forumet i övrigt. Vi är också medvetna om hur detta återkommande leder till tråkig stämning, skyttegravskrig eller grova regelövertramp och vi är därför mer aktiva med att moderera sådant när det vankas urspårning. Gränsen är alltså förskjuten utåt, men vi bevakar den hårdare.

Vad gäller redaktionens val av artiklar och återkommande kommentarer om politiskt laddade sådana är vi många som är på redaktionen om att detta behöver adresseras, så det är alltså något de är medvetna om. Förhoppningsvis landar det i något konstruktivt

Vidare diskussion om detta är, precis som vanligt och i enlighet med § 11 av våra forumregler, bättre (om det gäller modereringsfall) att ta via ett kontaktmeddelande eller (vid åsikter om sidan) i forumets feedbacksektion.

Några fler inlägg som halkade in under det där med "ideologiska skyttegravar" nämnt ovan har raderats eller redigerats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Detta har redan prövats otaliga gånger i historien.

Istället för rika fick du partimedlemmar och deras anhöriga som helt enkelt är "jämlikare" än andra, dessa fick "förtur" och fördelar gentemot andra.
Givetvis såldes aldrig konceptet in som sådant, det såldes in som det du föreslår.

Ja att samhälle lär aldrig bli helt jämlikt, men det var inte heller det min kommentar handlade om? Jag belyste att vi måste planera produktionen om vi ska kunna lösa klimatkrisen.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|