Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Inet har 18 st MSI GeForce RTX 5090 32GB Ventus 3X OC

https://www.inet.se/produkt/5415121/msi-geforce-rtx-5090-32gb...

Av en jäkla slump surfa jag in när detta var tillgängligt och fick ett kort i varukorgen. Sen tog det lite tid med betalning men jag tänkte att man har 10 minuter på.sig här som på ProShop. Så är tydligen inte fallet på Inet, fick bekräftat av dem att inget är reserverat förrän ordern är lagd..

Permalänk
Skrivet av PlutonB:

Av en jäkla slump surfa jag in när detta var tillgängligt och fick ett kort i varukorgen. Sen tog det lite tid med betalning men jag tänkte att man har 10 minuter på.sig här som på ProShop. Så är tydligen inte fallet på Inet, fick bekräftat av dem att inget är reserverat förrän ordern är lagd..

Av någon outgrundlig anledning lyckades jag, trots fipplande 2 ggr med banköverföring. 3 gången gillt så tog jag faktura. Men det var i alla fall inga 10 min, snarare 3-4...

Nu fick jag sms att den packas.

Permalänk
Medlem

Känns som att chansen att få inte bara ett 5080, utan om man så vill ett 5090 och inte bara det, kanske rentav den modell och det märke man vill, har ökat rejält på sistone - med den "lilla" nackdelen att man får betala mer än man kanske önskat
Men så länge det inte är allför långt från MSRP så lägger jag det under "smällar man får ta".

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem

Kollde in Elgiganten på Kungsgatan inför imorgon
Två typer av 5080 på plats inför imorgons öppning av deras komponent hörna, ganska schyst, dock inga 5090 tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Om ni inte vill betala för de överdrivna priserna bör ni vänta ett litet tag till.

https://www.tweaktown.com/news/103859/msrp-myth-nvidia-says-n...

Mest relevanta "TL;DR: Recent GPU launches show premium models with enhanced features are priced 40% above MSRP, causing concern among gamers. NVIDIA is addressing this by increasing supply to stabilize prices. Despite high demand, NVIDIA is working with partners to ensure more affordable models become available soon, aiming to reduce the current price discrepancies."

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: NVIDIA GeForce RTX 5080 Founders Edition RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Corporate bullshit-varning på det där. "We are working closely with not just our AIB partners but also our retail partners to make sure that the supply is available at MSRP," NVIDIA's Justin Walker responds. "In the end, the best way to do that is is get more supply onto a shelf. As soon as the supply catches up to demand, we expect prices to stabilize."

Antingen har de medvetet hållit tillbaka leveranserna eller så kan de inte leverera mer. Genom att det är konstant brist så köper kunderna vilka dyra modeller som helst. Psykologiskt sett är det lättare att acceptera de högre priserna om man en gång gjort ett köpbeslut på ett msrp-kort men missat att kunna köpa det, än om man ställdes inför de priser som de faktiskt säljs för direkt.

Hade det funnits obegränsat antal av alla 5090-modeller, så hade inte många betalat 4500-10000 kr mer än msrp som majoriteten av 5090-kort går för.

Det sägs att Nvidia tar den mesta av den tillgängliga vinsten så eftermarknadstillverkarna måste ta ut mer för att tjäna något på affären. Det man kan anta är att de kort som finns till msrp är subventionerade på något sätt, kanske att de måste göra ett visst antal sådana trots låg eller ingen vinst, för att vara prioriterade med att de får mer leveranser från Nvidia? Jag vet inte hur det fungerar men något är märkligt med den stora diskrepansen mellan msrp-priser och priserna på nästan alla andra modeller.

Genom att det är generell brist på kort kan de sälja ett minimalt antal msrp-kort och sen sälja de dyrare modellerna till större vinst. Vad har t ex Asus eller Inno3d för intresse att tillverka msrp-kort när de kan sälja kort med samma kylare fast med fabriksöverklockning för 4500 kr mer? Och då räknas dessa modeller ändå som billiga i dagsläget.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Gigabyte 5080 Aero har varit i lager hos Inet några timmar för strax över 17k, det verkar ha gått åt 3 stycken på ungefär lika många timmar. https://www.inet.se/produkt/5414607/gigabyte-geforce-rtx-5080-16gb-aero-oc

Korten verkar gå åt lite segare nu, kan det vara vändpunkten eller har folk bara missat det...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Gigabyte 5080 Aero har varit i lager hos Inet några timmar för strax över 17k, det verkar ha gått åt 3 stycken på ungefär lika många timmar. https://www.inet.se/produkt/5414607/gigabyte-geforce-rtx-5080-16gb-aero-oc

Korten verkar gå åt lite segare nu, kan det vara vändpunkten eller har folk bara missat det...?

Är ju typ samma pris för en Astral från komplett med Benifykod så tror man hellre köper den om man inte har en vit build, TUF är också billigare men även där tickar det ner långsamt. Verkar som att många har nöjt sig med 9070 XT och skippat 50-serien så självklart har det avtagit lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Hade hellre köpt ett Astral eller TUF för det priset.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: NVIDIA GeForce RTX 5080 Founders Edition RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk

Gigabyte GeForce RTX 5080 Aorus Master 16GB grafikkort 19295:- kanske lite lätt överprisat,
https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...
4st

Visa signatur

|Fractal Define 7 TG|Intel Ultra 7 265KF|Gigabyte Z890|Astral RTX 5080|RM1000X ATX 3.1|Odyssey G70D|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Pkarls18:

Vad menas med Botshop?

Permalänk

19st Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Gaming OC på inet för 17 599 kr

https://www.inet.se/produkt/5414606/gigabyte-geforce-rtx-5080...

Permalänk
Medlem

[quote postid="20806539" userid="64028" name="sharadkingboy"]
Vad menas med Botshop?
[/quote

Gå tillbaka några blad, internt skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Vad menas med Botshop?

Det vet du om 12 minuter och 1s.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande kvar på proshop. Verkar som att vinden vänder nu kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pkarls18:

Finns fortfarande kvar på proshop. Verkar som att vinden vänder nu kanske ?

Hoppas det! Vet någon om kortet ligger för högt i pris?

Permalänk

Inet har för närvarande 5 st Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC för 17 299 kr.
För dyrt för egen del då jag siktar på att få tag på ett för runt 14-15.

Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandunko:

Garanterat så dem kommer ligga, kanske till och med ökar framöver i pris.. typiskt greedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandunko:

Om mer lager dyker upp kommer priserna troligen att sjunka.
Jag skulle vänta om jag var du och om den kommer på Komplett (som den redan var) kan du använda Benify rabatten och få den runt 17k eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P34aky:

Om mer lager dyker upp kommer priserna troligen att sjunka.
Jag skulle vänta om jag var du och om den kommer på Komplett (som den redan var) kan du använda Benify rabatten och få den runt 17k eller något.

Svårt att se det sjunka i pris baserat på historia. Om ett år kaaaanske. 4080s korten kommer fortfarande ut som fyndvara för 14-14.5 och köps konstigt nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pkarls18:

Svårt att se det sjunka i pris baserat på historia. Om ett år kaaaanske. 4080s korten kommer fortfarande ut som fyndvara för 14-14.5 och köps konstigt nog

sista droppen på Komplett Asus Astral RTX 5080 kunde du ha blivit köpt med benify rabatten och det var under priset proshop har.
Fler kort kommer att dyka upp, sedan är det bara en naturlig sak att hända och priserna kommer att stabiliseras.
Vi kan se mer lager av RTX 5080 på sistone så det är bara en tidsfråga och att ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P34aky:

sista droppen på Komplett Asus Astral RTX 5080 kunde du ha blivit köpt med benify rabatten och det var under priset proshop har.
Fler kort kommer att dyka upp, sedan är det bara en naturlig sak att hända och priserna kommer att stabiliseras.
Vi kan se mer lager av RTX 5080 på sistone så det är bara en tidsfråga och att ha tålamod.

Redan köpt ett där med Benify. Och billigare än så kommer det inte bli på bra länge, tidsfråga innan den rabatten tar slut, ev fyndvara nånstans möjligtvis. Du får nog vänta nått år om du vill få ett ” till vettigt pris ”

Permalänk
Skrivet av runicgol:

Om ni inte vill betala för de överdrivna priserna bör ni vänta ett litet tag till.

Mest relevanta "TL;DR: Recent GPU launches show premium models with enhanced features are priced 40% above MSRP, causing concern among gamers. NVIDIA is addressing this by increasing supply to stabilize prices. Despite high demand, NVIDIA is working with partners to ensure more affordable models become available soon, aiming to reduce the current price discrepancies."

Har sagt de innan med,bara hålla ut en stund till så kommer folk kunna vraka och välja:)

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Sorry om detta är fel tråd,
Beställde ett 5080 Astral OC på lanserings dagen hos @Inet, och fick plats nr 9 i kön.
Har fortfarande inte fått något kort och nu i veckan när det var förväntat leveransdatum ändrades det till "Försenad inleverans", men samtidigt ser jag att Komplett har 26st i lager (iofs till högre pris än vad jag köpte för vid lansering), hur kan det komma sig att så få kort har kommit till Inet?
Eller har jag blivit scammad på min köplats?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Hoppas att detta stämmer. Vill fortfarande få tag på ett för 28k.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Neeon123:

Beställde ett 5080 Astral OC på lanserings dagen hos @Inet, och fick plats nr 9 i kön.
Har fortfarande inte fått något kort och nu i veckan när det var förväntat leveransdatum ändrades det till "Försenad inleverans", men samtidigt ser jag att Komplett har 26st i lager (iofs till högre pris än vad jag köpte för vid lansering), hur kan det komma sig att så få kort har kommit till Inet?

Det kan vara att komplett hade en större leverans beställt innan Inet? Vet inte om de även kanske blir bud på leveranser?
vet inte hur ÅF - > distributör gör vid dessa tillfällen då norden oftast har en distributör till alla ÅF

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Fick du ett för 17800 på inet? Du kan nämligen få det på komplett med Benify rabatt.

Permalänk
Skrivet av Neeon123:

Som andra skrivit så med rabatt blir det bra på Komplett och du får det i veckan, sök på benify i tråden,

Visa signatur

|Fractal Define 7 TG|Intel Ultra 7 265KF|Gigabyte Z890|Astral RTX 5080|RM1000X ATX 3.1|Odyssey G70D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pkarls18:

Fick du ett för 17800 på inet? Du kan nämligen få det på komplett med Benify rabatt.

Skrivet av Alfred E Neuman:

Som andra skrivit så med rabatt blir det bra på Komplett och du får det i veckan, sök på benify i tråden,

<Uppladdad bildlänk>

Tack för tipset vänner!!
Beställde för 18 990 på inet,
fixar denna med Benify istället då!
Tack!!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9