AMD Ryzen 9 9950X3D – AMD överträffar sig själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

9800X3D är genomgående bättre i alla upplösningar enligt Techpowerup med 5090.

SweC går sin egna väg och får nu för tiden resultat som skiljer från massan, det är intressant

*Pustar ut och känner mig nöjd ändå*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Nu är det bara att vänta på "vArFöR tEsTaR nI iNtE bArA 4K???

(Svar: därför att man här ser vad processorn kan prestera med snabbaste tillgängliga grafikkort, i 4K ser man som bäst bara ett benchmark av grafikkortet med möjligen lite ledtrådar om processors prestanda, iallafall för de "snabba" processorerna)

Gnäll åsido- trevlig processor, hoppas Intel är hungriga och kör lite gaming-satsning framöver!

Tror dom flesta förstår anledningen, men man hade även kunnat ur ett konsumentupplysningsperspektiv göra lite olika tester med olika grafikkort i olika upplösningar för att få lite "real world scenarion" som hjälper folk i uppgraderingstankar.

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ MSI RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ ASUS GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Medlem

Detta blir min nästa CPU utan tvekan. Det ska bli kul att se hur den presterar i spel men framförallt är det utveckling av spel i UE5 som ska bli roligt. Tar sån förbaskad lång tid att kompilera kod när man sitter på 6/12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

ingen 2k och 4k spel tester. det är jue det som är den mest intressanta spelbiten.

Betydligt mindre skillnader i 2K och 4K:

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-9950x3d/19.html
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-9950x3d/20.html

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Hämtade min idag, ska bli kul att bygga i helgen. LF3 420 ska klämmas in i ett Fractal Torrent.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av chandler:

Tror dom flesta förstår anledningen, men man hade även kunnat ur ett konsumentupplysningsperspektiv göra lite olika tester med olika grafikkort i olika upplösningar för att få lite "real world scenarion" som hjälper folk i uppgraderingstankar.

Så sant! Men vid tester får vi väga mängden merarbete kontra om det ger fler insikter eller infallsvinklar. Det finns alltid en uppsjö andra produkter på lut att testas 😊

I det här fallet kände vi att vi hade kött på benen efter testerna att med gott samvete kora den som en processor i toppklass.

Permalänk
Medlem

Så jäkla skoj att se AMD på tronen igen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Kul, en 'no-compromise' cpu.

Game Bar är en fet kompromiss. Hade varit fint om båda CCD:er hade cachen och man inte behövde fundera.

Det är sällan värt att lägga något på frekvens-CCD:n, vilket Phoronix påvisat.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpc:

Hämtade min idag, ska bli kul att bygga i helgen. LF3 420 ska klämmas in i ett Fractal Torrent.

Fick såga av botten plåten som håller botten fläktarna en bit för att få in en LF2 420 i mitt torrent. Vet inte om 3an kanske är mindre ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk

Jag är inte en man nog att hantera denna extrema datakraft och får skaffa mig mig en CPU mer anpassad för oss seniorer som vill att saker inte ska gå ett ögonblick så vi ej hinner med.

Men kul att utvecklingen går framåt, likaså att ram och ssd börjar få vettiga priser, kvar är dyra GPUs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Fick såga av botten plåten som håller botten fläktarna en bit för att få in en LF2 420 i mitt torrent. Vet inte om 3an kanske är mindre ?

Återkommer. Men det ska tydligen gå iaf. Hämtade en Samsung 9100 PRO 4TB samtidigt. Kul med uppgraderingar!

Permalänk
Medlem

Förlåt men hur kan ett reportage på ett forum, som i alla fall tidigare, har fokus på överklockning inte ens ha ett avsnitt avseende temperatur när en cpu ska testas?

Jag fattar att detta inte är en överklockningsprocessor men desto viktigare att få med temperaturen i testet av en processor som kanske inte främst hamnar i dedikerade gamingburkar utan i datorer som ska fungera bra för produktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Nu är det bara att vänta på "vArFöR tEsTaR nI iNtE bArA 4K???

(Svar: därför att man här ser vad processorn kan prestera med snabbaste tillgängliga grafikkort, i 4K ser man som bäst bara ett benchmark av grafikkortet med möjligen lite ledtrådar om processors prestanda, iallafall för de "snabba" processorerna)

Gnäll åsido- trevlig processor, hoppas Intel är hungriga och kör lite gaming-satsning framöver!

Det är givetvis intressant att se hur väl processorer kan sträcka på sina ben så att säga. Jag tycker dock det är högst relevant att se resultat från 1440p & 4k också. Speciellt om man som Sweclockers väldigt tydligt positionerar sig mot gamers. Det ena utesluter heller inte det andra, man kan se exakt hur mkt bättre den är i lägre upplösning (vilket ger en inblick i hur lång livslängd den kan ha osv) men man kan också representera ett realistiskt nuläge för personer som bara vill spela.

Om man bara bryr sig om att spela, varför är man intresserad av scenarion som inte är representativt för den egna situationen? Utan att ha något kött på benen så är jag tämligen övertygad att du kan få en processor för betydligt mindre pengar än denna som presterar lika väl i spel i högre upplösningar. Om man nu bara vill spela så är det nog relativt få som lägger 9k på en cpu för att spela i 1080p eller lägre.

Nu förstår jag att det tar tid att testa, vet inte hur mkt extra tid det skulle ta att köra en runda även i högre upplösningar. Men jag tror ganska många hade fått hjälp av grafer som representerade den egna situationen, dvs 1440p eller 4k.

Sen har jag personligen svårt att svälja att detta är världens bästa processor för spel, när man inte ens testat upplösningar som många använder. Om skillnaden jämnas ut i högre upplösningar mot processorer som kostsr mindre, är inte då de billigare bättre eftersom man har likvärdig prestanda till en lägre peng? Något vi inte får reda på från denna sidan i vart fall.

Men visst, den är teoretiskt snabbare än de alternativ som finns. Dock så är nog gränsen hårfin (om den ens finns?) när man skruvar upp upplösningen, så tekniskt är det ju inte fel att kalla den för "den bästa spelprocessorn".

Om man som jag är snål, så är det ytterst relevant för mig vilken processor som kostar minst och som kan leverera målsättning i spelupplevelse. Men detta test var uppenbarligen inte ämnat för mig.

Eller för att använda dina ord:
"
vArFöR tEsTaR nI iNtE bArA 4K???
"

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av jika:

Förlåt men hur kan ett reportage på ett forum, som i alla fall tidigare, har fokus på överklockning inte ens ha ett avsnitt avseende temperatur när en cpu ska testas?

Jag fattar att detta inte är en överklockningsprocessor men desto viktigare att få med temperaturen i testet av en processor som kanske inte främst hamnar i dedikerade gamingburkar utan i datorer som ska fungera bra för produktivitet.

Alltså temperatur är knepigt då det är så många parametrar som avgör hur varm din processor går. I vårat fall kör vi en Phanteks AIO med pumpen på full hastighet och en rätt aggressiv fläktkurva och låg på typ 70-75 c under de flesta belastningstesterna. Men det säger ingenting. Det vi kan säga är att perfcap-anledningen inte var temperatur utan PPT-värdet. Kör vi en luftkylare går den varmare kör vi en bättre vätskekylare går den svalare.

Permalänk
Datavetare

Oj vad Intel kört i diket, för jämfört med dem är detta verkligen att AMD överträffa sig själva.

Men ändå lite svårt att imponeras när det finns en laptop CPU som drar mindre än 1/3-del och som är ~20 % snabbare, det i oavsett om man tittar på single-core eller multicore (MT i fallet "köra ett multitrådat program", Intel/AMD presterar betydligt bättre i trivialt parallelserbara uppgifter, fast sådant är typiskt idag långt snabbare med GPGPU).

Trevligt att se hur reproducerbara både Geekbench 6 och CB2024 resultaten är givet hur otroligt nära SweClockers resultat är de som ArsTechnica fick på 9950X och 285K.

Klicka för mer information
Visa mer

Tror det kan bli väldigt roliga nyheter för de som hellre vill köra Windows när Nvidia släpper sin ARM64-CPU i slutet av året!

Till de som klagar på att det saknas spelresultat i "upplösningar som folk faktiskt använder" så finns det ju andra som testat det. T.ex. TechPowerUp
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-9950x3d/

Klicka för mer information
Visa mer

Här är det ändå noterbart att resultaten inte är lika reproducerbara mellan olika tester. I fallet TPU kvarstår 9800X3D i toppen för spel, men ungefär samma marginal till 9950X3D som för SweC fast med omvänd ordning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Oj vad Intel kört i diket, för jämfört med dem är detta verkligen att AMD överträffa sig själva.

Men ändå lite svårt att imponeras när det finns en laptop CPU som drar mindre än 1/3-del och som är ~20 % snabbare, det i oavsett om man tittar på single-core eller multicore (MT i fallet "köra ett multitrådat program", Intel/AMD presterar betydligt bättre i trivialt parallelserbara uppgifter, fast sådant är typiskt idag långt snabbare med GPGPU).

Trevligt att se hur reproducerbara både Geekbench 6 och CB2024 resultaten är givet hur otroligt nära SweClockers resultat är de som ArsTechnica fick på 9950X och 285K.

Tror det kan bli väldigt roliga nyheter för de som hellre vill köra Windows när Nvidia släpper sin ARM64-CPU i slutet av året!

Till de som klagar på att det saknas spelresultat i "upplösningar som folk faktiskt använder" så finns det ju andra som testat det. T.ex. TechPowerUp

Här är det ändå noterbart att resultaten inte är lika reproducerbara mellan olika tester. I fallet TPU kvarstår 9800X3D i toppen för spel, men ungefär samma marginal till 9950X3D som för SweC fast med omvänd ordning.

Ganska imponerande vad Apple lyckats med, varje generation av deras M processorer t.o.m, även om de började arbetet långt innan.

Undrar hur bra AMD's, Intels och Nvidias ARM cpu:er kommer att bli.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ena bygger på bakåtkompilalitet och en gammal design, andra är en ny design som såklart är mycket enklare att göra mer effektiv. Detta fenomen gäller precis allt och man ser det även på mjukvaror att nya utan bakptkompilatet går att göra mer effektiva.
Nackdelen med att bygga om är många, jag upplever tom gamla Mac OS för x86 inom områden som drivers för teknisk hårdvara ha bättre stöd än nya M1-M4.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

Game Bar är en fet kompromiss. Hade varit fint om båda CCD:er hade cachen och man inte behövde fundera.

Det är sällan värt att lägga något på frekvens-CCD:n, vilket Phoronix påvisat.

Fast om båda hade cachen så skulle det ju fortfarande krävas ökad kommunikation mellan CCD:erna om båda skulle användas, så det blir fortfarande en asymmetri mellan två grupper kärnor som är oönskvärd.

Hur är det med 9900X/9950X, används alla kärnorna i spel där, eller håller sig allt på en CCD där också?
De verkar åtminstone inte tappa i spel mot 9700X, vilket de väl sannolikt skulle göra om schedulern la spelets trådar utan att ta hänsyn till latenserna mellan CCDs.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Bra jobbat amd, imponerade prestanda!
kanske blir amd nästa byte, men det blir am6/Intel nya sockel isåfall

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

I de upplösningarna klarar du dig nog med en 7600x

Vill se tester där man spelar ett spel i 4k upplösning samtidigt som man har 2 andra skärmar på med video/musik program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast om båda hade cachen så skulle det ju fortfarande krävas ökad kommunikation mellan CCD:erna om båda skulle användas, så det blir fortfarande en asymmetri mellan två grupper kärnor som är oönskvärd.

Hur är det med 9900X/9950X, används alla kärnorna i spel där, eller håller sig allt på en CCD där också?
De verkar åtminstone inte tappa i spel mot 9700X, vilket de väl sannolikt skulle göra om schedulern la spelets trådar utan att ta hänsyn till latenserna mellan CCDs.

Detta arbete klarar ju vilken schemaläggare som helst, till och med Windows.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv

Hur bra svarar Amd på honeywell ptm7950?

Jag vet inte hur de billigare alternativen fungerar som de ut annonserar vara ptm7950.

Permalänk
Medlem

Det var roligt med ny och bra CPU, bättre som CPU än min gamla, men den klockar minnena betydligt sämre än min 7950X och den har problem med USB-ljud vilket 7950X inte hade alls. Vet inte riktigt hur jag skall lösa det. Verkar som att IO-die är en rejäl skopa sämre, även om CCD:erna är bättre. Kan också vara att bios är extremt ofärdigt för denna modell.

MEN så fick jag red blinking of death från min Corsair AIO, verkar som att pumpen pajjat för jag var inne i bios och meckade med minnena när det hände. Helt plötsligt såg jag att tempen var 101C! Kollade fläktarna och pumpen var 0 rpm! Och pumphuvudet blinkade rött som en tokig. Stängde snabbt ner och kollade alla kablar, alla kablar var ok, försökte starta några gånger men AIO var verkligen död. Ouch.

Jag har en NH-D15 hemma, men den passar inte i den lådan jag använder - för hög - så en snabb fix var att trycka dit en gammal medföljande kylare för 2700X som är extremt dålig och också ganska dammig inuti men den överhettar i alla fall inte CPU i idle ....

Nu var frågan om processorn också pajjat, var orolig för jag fick resetta bios 4-5 gånger innan jag kunde sätta en fläktprofil och boota in i Windows. Det ser ut att fungera nu, med reducerad prestanda förstås pga extremt dålig kylning, men processorn kan ha tagit stryk som visar sig senare. Ajaj.

9950X3D med för dålig kylare Hmmm

edit. Märkligt vissa påstår att NH-D15S är 160mm istället för 165mm som står på kartongen, skall ta och testa om jag kan få dit den istället för den här asdåliga AMD-kylaren

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX5080 TUF OC(450w) || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är givetvis intressant att se hur väl processorer kan sträcka på sina ben så att säga. Jag tycker dock det är högst relevant att se resultat från 1440p & 4k också. Speciellt om man som Sweclockers väldigt tydligt positionerar sig mot gamers. Det ena utesluter heller inte det andra, man kan se exakt hur mkt bättre den är i lägre upplösning (vilket ger en inblick i hur lång livslängd den kan ha osv) men man kan också representera ett realistiskt nuläge för personer som bara vill spela.

Om man bara bryr sig om att spela, varför är man intresserad av scenarion som inte är representativt för den egna situationen? Utan att ha något kött på benen så är jag tämligen övertygad att du kan få en processor för betydligt mindre pengar än denna som presterar lika väl i spel i högre upplösningar. Om man nu bara vill spela så är det nog relativt få som lägger 9k på en cpu för att spela i 1080p eller lägre.

Nu förstår jag att det tar tid att testa, vet inte hur mkt extra tid det skulle ta att köra en runda även i högre upplösningar. Men jag tror ganska många hade fått hjälp av grafer som representerade den egna situationen, dvs 1440p eller 4k.

Sen har jag personligen svårt att svälja att detta är världens bästa processor för spel, när man inte ens testat upplösningar som många använder. Om skillnaden jämnas ut i högre upplösningar mot processorer som kostsr mindre, är inte då de billigare bättre eftersom man har likvärdig prestanda till en lägre peng? Något vi inte får reda på från denna sidan i vart fall.

Men visst, den är teoretiskt snabbare än de alternativ som finns. Dock så är nog gränsen hårfin (om den ens finns?) när man skruvar upp upplösningen, så tekniskt är det ju inte fel att kalla den för "den bästa spelprocessorn".

Om man som jag är snål, så är det ytterst relevant för mig vilken processor som kostar minst och som kan leverera målsättning i spelupplevelse. Men detta test var uppenbarligen inte ämnat för mig.

Eller för att använda dina ord:
"
vArFöR tEsTaR nI iNtE bArA 4K???
"

Precis! Så om man vill ha representiva resultat, varför vill man se en graf som mest bara visar vad ett 4090 eller 5090 klarar för fps i 4K i ett givet spel? Eller tänker du att de för varje processor ska testa varje grafikkort i testsviten med den processorn? Så samtliga processorer x samtliga grafikkort x samtliga spel x 3 upplösningar x hur många test runs de nu kör? Då blir det inte många recensioner per år.

Lite clownmatte- 16 cpu's * 13 spel * 13 grafikkort = 2704 test runs. Sedan lär de väl köra några runs för att räkna average, säg 3 som en low ball, då har vi 8112 test runs som ska köras. Säg att vi vill låta systemet vila iallafall 30s mellan runs för att återfå balanserad temperatur, och att varje run är 3 min långt så får vi 28392 minuter av benchmarking bara för spel, alltså ca 60 arbetsdagar. Inte inkluderat är syntetiska test, build times, OC tests, arbetet med datan och skrivandet av artiklar. Detta skulle jag säga är low end av tidsåtgång för detta alltså.

Jag skulle säga att exakt ingen skulle få hjälp av en graf med 4K givet att man bara är tydlig med att den informationen får man bäst genom att kolla upp resultatet för sitt grafikkort i 4K.

Men om du inte håller med så är de säkert villiga att dela med sig av sin exakta process så kan du återskapa den med din GPU och dela på forumet, om fler gör så så skulle vi nog kunna crowdsourca en hel del data! Jag har upptäckt en hel del värdefulla saker som genom tiderna när jag skaffat nytt och testat systematiskt i de spel jag spelar, två gånger har det resulterat i att jag sålt vidare ett nyare dyrare grafikkort som köpts som uppgradering då jag insett att jag mestadels inte kunde realisera en betydelsefull prestandaökning och en gång returnerade jag ett kort då jag inte alls kunde få den prestandan som indikerades i recensioner och presentationer.

Jag skulle uppskatta begränsade tester av säg tre representativa byggen- en dator som är super-budget, en mellanklass "rekommenderad" och en overkill där man byter komponenter sinsemellan för att se hur grafikkort presterar i varje system. Det vore hanterbart.

Vill man ha bästa pris per prestanda är nästan alltid svaret att köpa typ lägre mellanklass CPU från en utgående generation (polare köpte nyligen en 5700X3D till något gammalt AM4 300 moderkort, jävligt trevlig uppgradering om man vill spara pengar) och förra generationens 7 series GPU eller något sådant.

Om du absolut vill se 4K, och du kör ett 5090 och resultaten därmed är betydelsefulla för dig- kolla tpu

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

Detta arbete klarar ju vilken schemaläggare som helst, till och med Windows.

Javisst, men min poäng är att det kanske inte skulle göra så mycket nytta att ha extra L3 på båda CCD:erna om man ändå bara kan använda en i spel. Det verkar ju sällan göra stor skillnad för produktivitet (men det lär ju finnas undantag, speciellt iom att 3D V-Cache skapades för Epyc).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

ingen 2k och 4k spel tester. det är jue det som är den mest intressanta spelbiten.

2K speltester finnes.
Däremot inga i 2.5K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

I de upplösningarna klarar du dig nog med en 7600x

Absolut inte.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Skulle uppskatta speltester på mer CPU tunga spel som simulerar massa objekt även utanför vad spelaren ser. T.ex. verkar Dyson Sphere Program och Satisfactory begränsas ganska hårt av CPUn i endgame.

Microsoft Flight Simulator, åtminstone 2020 är en enorm CPU hog. Där räckte min gamla 5800X inte till och blev rejält en flaskhals, men 7800X3D går som tåget. 2024-varianten ska vara bättre på flertrådat dock, men CPU-intensivt är det fortfarande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barsk66:

Microsoft Flight Simulator, åtminstone 2020 är en enorm CPU hog. Där räckte min gamla 5800X inte till och blev rejält en flaskhals, men 7800X3D går som tåget. 2024-varianten ska vara bättre på flertrådat dock, men CPU-intensivt är det fortfarande.

Det är inte enormt vältrådat det heller dock, enligt Toms Hardware är 9950X3D 5.7% snabbare än 9800X3D i MSFS 2024, och 9800X3D krossar 7950X3D.
https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/amd-ryzen-9-9...

Edit: Såg nu att 5800X3D åkt ner från att ligga jämnt med 14700K i MSFS 2020 till att i 2024 ligga i botten med bara 68% av prestandan.
Look how they massacred my boy... 😢

Visa signatur

Permalänk

Oj vad dyra AMD har blivit. Byggde flera system med AM5 MB DDR5 Ryzen 7600 för mindre än vad denna CPU kostar...förra året

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet