AMD Ryzen 9 9950X3D – AMD överträffar sig själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

I de upplösningarna klarar du dig nog med en 7600x

I de flesta fall. Iaf 7800x3d.
Men finns fall där man vet att CPU spelar roll.
Vr iracing, lmu och acc t.ex. köp CPU först och se hur mycket pengar det är över till gpu är nästan inte ett skämt.
Där är framtime enorm viktigt.
https://youtu.be/U1f10ezywjI?si=Yppx1SX687yGtELY
At 22.29 kan man se den enorma skillnaden där du kunnat gå ner både en och två grafikkorts prisklasser om du spenderat pengarna på cpun.

Men det är undantag. Och i detta fall väldigt jobbigt att testa konsekvent. Men också typ den situation där CPU spelar mest roll av i princip alla spel situationer ute idag.

Men tror också att 9800x3d presterar ut 9950x3d, var så på 7000x3d modellerna och lär vara så här med, eller jämt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk

Vad har normalanvändaren d.v.s "gamern" för nytta av denna ?

Har man blivit gammal och tråkig kanske som ställer denna frågan.
En stor del av PC intresset är ju hårdvaran och att hela tiden ha det bästa.

Rent pragmatiskt sitter man på 7800x3d så är det väl bara att vänta på 11k serien. Vilket spel idag springer inte 7800x3d åttor runt ?

Sen är ju inte AM6 ljusår iväg heller.

Visa signatur

i7-10700KF | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Detta blir min nästa CPU utan tvekan. Det ska bli kul att se hur den presterar i spel men framförallt är det utveckling av spel i UE5 som ska bli roligt. Tar sån förbaskad lång tid att kompilera kod när man sitter på 6/12.

Kod = Thread Riper.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är givetvis intressant att se hur väl processorer kan sträcka på sina ben så att säga. Jag tycker dock det är högst relevant att se resultat från 1440p & 4k också. Speciellt om man som Sweclockers väldigt tydligt positionerar sig mot gamers. Det ena utesluter heller inte det andra, man kan se exakt hur mkt bättre den är i lägre upplösning (vilket ger en inblick i hur lång livslängd den kan ha osv) men man kan också representera ett realistiskt nuläge för personer som bara vill spela.

Om man bara bryr sig om att spela, varför är man intresserad av scenarion som inte är representativt för den egna situationen? Utan att ha något kött på benen så är jag tämligen övertygad att du kan få en processor för betydligt mindre pengar än denna som presterar lika väl i spel i högre upplösningar. Om man nu bara vill spela så är det nog relativt få som lägger 9k på en cpu för att spela i 1080p eller lägre.

Nu förstår jag att det tar tid att testa, vet inte hur mkt extra tid det skulle ta att köra en runda även i högre upplösningar. Men jag tror ganska många hade fått hjälp av grafer som representerade den egna situationen, dvs 1440p eller 4k.

Sen har jag personligen svårt att svälja att detta är världens bästa processor för spel, när man inte ens testat upplösningar som många använder. Om skillnaden jämnas ut i högre upplösningar mot processorer som kostsr mindre, är inte då de billigare bättre eftersom man har likvärdig prestanda till en lägre peng? Något vi inte får reda på från denna sidan i vart fall.

Men visst, den är teoretiskt snabbare än de alternativ som finns. Dock så är nog gränsen hårfin (om den ens finns?) när man skruvar upp upplösningen, så tekniskt är det ju inte fel att kalla den för "den bästa spelprocessorn".

Om man som jag är snål, så är det ytterst relevant för mig vilken processor som kostar minst och som kan leverera målsättning i spelupplevelse. Men detta test var uppenbarligen inte ämnat för mig.

Eller för att använda dina ord:
"
vArFöR tEsTaR nI iNtE bArA 4K???
"

Du har en poäng men tester i 720 visar hur processorn kommer prestera med nästa och näst nästa generation av gpu. Men 1440 och 4k visar inte det vilket innebär att man ljuger i så fall

Alltså, tittar du på 4k och tänker jag kan lika gärna köpa en billigare cpu för den är lika snabb i 4k och sedan byter grafikkort så kommer din billiga processor inte längre hänga med.moch då blir du lurad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Du har en poäng men tester i 720 visar hur processorn kommer prestera med nästa och näst nästa generation av gpu. Men 1440 och 4k visar inte det vilket innebär att man ljuger i så fall

Alltså, tittar du på 4k och tänker jag kan lika gärna köpa en billigare cpu för den är lika snabb i 4k och sedan byter grafikkort så kommer din billiga processor inte längre hänga med.moch då blir du lurad.

Absolut, om man bara fokuserar på de högre upplösningarna så är det sant. Men presenteras både högre och lägre upplösningar så får du information rörande nuläge och hur det kan tänkas se ut frammöver.

Dvs mer information som du kan basera ev inköp på.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Precis! Så om man vill ha representiva resultat, varför vill man se en graf som mest bara visar vad ett 4090 eller 5090 klarar för fps i 4K i ett givet spel? Eller tänker du att de för varje processor ska testa varje grafikkort i testsviten med den processorn? Så samtliga processorer x samtliga grafikkort x samtliga spel x 3 upplösningar x hur många test runs de nu kör? Då blir det inte många recensioner per år.

Lite clownmatte- 16 cpu's * 13 spel * 13 grafikkort = 2704 test runs. Sedan lär de väl köra några runs för att räkna average, säg 3 som en low ball, då har vi 8112 test runs som ska köras. Säg att vi vill låta systemet vila iallafall 30s mellan runs för att återfå balanserad temperatur, och att varje run är 3 min långt så får vi 28392 minuter av benchmarking bara för spel, alltså ca 60 arbetsdagar. Inte inkluderat är syntetiska test, build times, OC tests, arbetet med datan och skrivandet av artiklar. Detta skulle jag säga är low end av tidsåtgång för detta alltså.

Jag skulle säga att exakt ingen skulle få hjälp av en graf med 4K givet att man bara är tydlig med att den informationen får man bäst genom att kolla upp resultatet för sitt grafikkort i 4K.

Men om du inte håller med så är de säkert villiga att dela med sig av sin exakta process så kan du återskapa den med din GPU och dela på forumet, om fler gör så så skulle vi nog kunna crowdsourca en hel del data! Jag har upptäckt en hel del värdefulla saker som genom tiderna när jag skaffat nytt och testat systematiskt i de spel jag spelar, två gånger har det resulterat i att jag sålt vidare ett nyare dyrare grafikkort som köpts som uppgradering då jag insett att jag mestadels inte kunde realisera en betydelsefull prestandaökning och en gång returnerade jag ett kort då jag inte alls kunde få den prestandan som indikerades i recensioner och presentationer.

Jag skulle uppskatta begränsade tester av säg tre representativa byggen- en dator som är super-budget, en mellanklass "rekommenderad" och en overkill där man byter komponenter sinsemellan för att se hur grafikkort presterar i varje system. Det vore hanterbart.

Vill man ha bästa pris per prestanda är nästan alltid svaret att köpa typ lägre mellanklass CPU från en utgående generation (polare köpte nyligen en 5700X3D till något gammalt AM4 300 moderkort, jävligt trevlig uppgradering om man vill spara pengar) och förra generationens 7 series GPU eller något sådant.

Om du absolut vill se 4K, och du kör ett 5090 och resultaten därmed är betydelsefulla för dig- kolla tpu

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-9-9950x3d/images/average-fps-3840-2160.png

Du ramar in min poäng ganska bra. Varför presenterar man denna cpu som bäst för spel, när det inte nödvändigtvis är sant? Man får troligen likvärdig eller näradärpå prestanda med billigare proccessorer.

Processorn presterar bäst, men att rama in artikeln som görs anser jag är gråzon. Tekniskt korrekt, men det målar upp en bild som troligen konsumeras på ett sätt som inte är konsument till gagn. Sen är inte Sweclockers ansvariga över vilka antaganden som tas, men jag tänker att det ligger i deras intresse att presentera information som bäst tjänar de som konsumerar deras artiklar.

Sen måste man givetvis begränsa hur mycket tid som läggs på tester som du skriver, man definierar några baseline system som representerar en handfull konfigurationer. Det räcker för att man ska få en bild över hur en realistisk representation för spelprestanda ser ut i högre upplösningar. Man kan nog dessutom skippa 1080p och spara tid där.

Då kan man presentera data för hur stort kliv i prestanda cpu gör samtidigt som man presenterar data för hur ett nuläge ser ut. Man ger konsumenten av artiklen mer information för att fatta bättre beslut kort och gott.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Oj vad dyra AMD har blivit. Byggde flera system med AM5 MB DDR5 Ryzen 7600 för mindre än vad denna CPU kostar...förra året

Blivit? 7950X3D var enl artikeln minst lika dyr...förra året.

Permalänk
Medlem

Som medlare brukar säga: "Det tycker jag var jävligt starkt av dig"...

Starkt jobbat PG!

En R i k t i g t bra recension!

Jag var och blev jätteglad och lyrisk när jag läste Testet!

Fasen det här ska ni ta mig tusan ha en eloge för. ❤️

Bra innehåll, bra språkbruk. Gute Bericht.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Kod = Thread Riper.

Jo, hade jag enbart suttit med produktiva saker på datorn och haft pengar i överflöd så hade jag kikat på en Threadripper + 128gb ram. Men känns som 9950X3D är ett perfekt val för både spel och produktiva saker, samt att den inte är superdyr(även om den är på gränsen till det).

Permalänk
Medlem

Kan erkänna att jag är sugen och tycker priset är helt ok om man slår ut det på säg 5 år.

Men väntar med uppgraderingen då jag kommer behöva skaffa nytt mobo och minne m.m.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Känns som de här blir solklart nästa köp, dyr men den kommer kunna tjänstgöra som gameingprocessor i 2-3 år o sen njuta av pension som ny virtualiseringsplatta när min i9 9900K börjat bli väl gammal för uppgiften då. så utslaget blir de ju inte så mycket,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallehamez:

Vad har normalanvändaren d.v.s "gamern" för nytta av denna ?

Ingen större, men den är inte riktad till gamers heller.

Det den är till för är som SweC skriver:

Citat:

Ryzen 9 9950X3D är ett utmärkt val för dig som vill ha ledande spelaprestanda utan att tumma på flertrådad prestanda i produktivitetslaster.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jäkligt skönt de har fixat så spelprestandan är (istortsett) lika bra som på 9800X3D modellen. Tyckte det var ett "obekvämt val" man var tvungen att göra med 7800X3D och 7950X3D.
Nu spelar jag endast på min stationära, men hade jag jobbat via den så hade det nog blivit en sån här.
Bra gjort AMD 👏

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Du ramar in min poäng ganska bra. Varför presenterar man denna cpu som bäst för spel, när det inte nödvändigtvis är sant? Man får troligen likvärdig eller näradärpå prestanda med billigare proccessorer.

Processorn presterar bäst, men att rama in artikeln som görs anser jag är gråzon. Tekniskt korrekt, men det målar upp en bild som troligen konsumeras på ett sätt som inte är konsument till gagn. Sen är inte Sweclockers ansvariga över vilka antaganden som tas, men jag tänker att det ligger i deras intresse att presentera information som bäst tjänar de som konsumerar deras artiklar.

Sen måste man givetvis begränsa hur mycket tid som läggs på tester som du skriver, man definierar några baseline system som representerar en handfull konfigurationer. Det räcker för att man ska få en bild över hur en realistisk representation för spelprestanda ser ut i högre upplösningar. Man kan nog dessutom skippa 1080p och spara tid där.

Då kan man presentera data för hur stort kliv i prestanda cpu gör samtidigt som man presenterar data för hur ett nuläge ser ut. Man ger konsumenten av artiklen mer information för att fatta bättre beslut kort och gott.

Det gör man inte, läs deras fördelar och nackdelar så ser du det direkt:

Fördelar:

Världens snabbaste processor för spel
Enkeltrådad prestanda i toppklass
Flertrådad prestanda i toppklass

Nackdelar:
Dyr om du ämnar att enbart spela

Att hoppa över 1080p är nonsens, fortfarande den populäraste upplösningen och nu när DLSS/FSR blir populärt är den ännu mer relevant. Om du verkligen vill ha vad som är representativt för gamers låter det väldigt konstigt att slippa upplösningen som enligt steam hardware survey andövnds av ca 53%?

Vad du vill ha låter mer som en köpguide än som en recension/benchmark om jag skulle gissa.

Eller, man kan uttrycka det som att du vill se en jämförelse inte av prestanda primärt utan primärt prisvärdhet? Men det är ju ändå då något annat.

4K resultat är behöver inte benchas för processorerna, men kan hålla med om att det vore rimligt att inkludera en indikation, enklast vore att helt enkelt länka till deras 4K resultat för GPUs med kanske en inlagt vad processorernas testade max-FPS i 720p är så kan man se vad av det ens GPU kommer tillåta en att få ut. På de sättet vore det bara att generera en ny graf som mest moch inte att slösa tid med att göra en jämförelae som inte säger något.

Som sagt, välkomnar sådant content som du beskriver om det verkligen finns intresse för det, men det är ju isåfall säg en köpguide eller någon slags artikelserie om olika builds, inte en recension av en produkt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Oj vad dyra AMD har blivit. Byggde flera system med AM5 MB DDR5 Ryzen 7600 för mindre än vad denna CPU kostar...förra året

Fast om man jämför äpplen med äpplen så betalade jag nästan lika mycket i kronor för min 5950x för 5 år sedan eller vad det var. Sett till inflation och försämrad kronkurs går det att argumentera för att 9950x3d har blivit billigare än tidigare generationers flaggskepp.

Permalänk

Jag och en annan medlem har uppmärksammat detta i en annan tråd, så ursäktar att jag korspostar lite här.

Missförstå mig inte nu bara! Jag gillar verkligen TPU och deras recensioner. De är alltid djuplodande och har alltid ett brett underlag av tester. De är en av de jag kollar in först. TPU var otroligt snabba ut med sin recension för just den här CPUn.

Men har du reagerat på att deras BIOS version inte stämmer överens med den som finns via ASUS hemsida? För det gjorde jag.

De har nämnt det i sitt kommentarsfält och att det "borde" inte vara någon skillnad på den BIOS de använde och den som finns på hemsidan. Men, jag kan tycka att ett "borde" inte kanske riktigt räcker för att vara säker, speciellt för AM5 och X3D-processorerna, som är så pass känsliga för uppdateringar både gällande BIOS och chipset. Men det är något med den här recensionen som jag inte riktigt får ihop. Det som får mig att fundera är just då det finns många andra källor påvisar högre resultat i många av de test som TPU påvisar ett sämre resultat i.

Så jag undrar om den recensionen verkligen där stämmer (även om skillnaderna är minimala, nästan lite hårklyveri).

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfectiousII:

Jag och en annan medlem har uppmärksammat detta i en annan tråd, så ursäktar att jag korspostar lite här.

Missförstå mig inte nu bara! Jag gillar verkligen TPU och deras recensioner. De är alltid djuplodande och har alltid ett brett underlag av tester. De är en av de jag kollar in först. TPU var otroligt snabba ut med sin recension för just den här CPUn.

Men har du reagerat på att deras BIOS version inte stämmer överens med den som finns via ASUS hemsida? För det gjorde jag.

De har nämnt det i sitt kommentarsfält och att det "borde" inte vara någon skillnad på den BIOS de använde och den som finns på hemsidan. Men, jag kan tycka att ett "borde" inte kanske riktigt räcker för att vara säker, speciellt för AM5 och X3D-processorerna, som är så pass känsliga för uppdateringar både gällande BIOS och chipset. Men det är något med den här recensionen som jag inte riktigt får ihop. Det som får mig att fundera är just då det finns många andra källor påvisar högre resultat i många av de test som TPU påvisar ett sämre resultat i.

Så jag undrar om den recensionen verkligen där stämmer (även om skillnaderna är minimala, nästan lite hårklyveri).

Lustigt att de skulle ha annan biosversion. Är ju ca 37% ökning i average fps på 9950X3D från 4K till 1440p med 5090 så något händer ju iallafall så att säga.

Vilka andra tester? Man kan få en hel del variation beroende på spelsvit, så kan ju hända att en skillnad uppkommer därigenom, eller att de kör andra inställningar (tpu verkar köra ultra för varje upplösning). Sedan finns ju även hela Windows 11 kaoset med halvbakta installationer osv som skapade sådana drama runt arrow lake, men det borde TPU ha koll på kan man hoppas.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Microsoft Flight Simulator, åtminstone 2020 är en enorm CPU hog. Där räckte min gamla 5800X inte till och blev rejält en flaskhals, men 7800X3D går som tåget. 2024-varianten ska vara bättre på flertrådat dock, men CPU-intensivt är det fortfarande.

Håller med, jag provade just Flight Sim 2024 med denna processor och RTX 5090 och det var ett väldigt fint flyt trots hög upplösning (med DLSS). Men det intressanta var att alla (!) 32 trådar jobbade klart märkbart och mest de 16 på den CCD med 3D V-cache.

Spontant så verkar den hålla sig svalare också än min gamla 7900X.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Ryzen 3950X kostade runt 9300 kr slutet av 2019, så det är inte nytt.

14900K kostade 7790 kr när den var ny, 285K 7690 kr, så Intel är lite billigare på just CPU, men sen brukar moderkorten för Intel vara lite dyrare, och snabbare RAM krävs för att få snarlik prestanda, så sammanlagt blir nog en dator med AMD + DDR5-6000 typ samma pris.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Som jag misstänkte kommer detta bli den ultimata CPU:n för den som pysslar med både gaming och produktivitet och vill ha maximal prestanda i båda delarna! Dvs så länge man inte behöver prestanda i produktivitet i nivå med vad Threadripper erbjuder då. Då får man ju kompromissa igen.

Dvs för mig skulle det vara vansinne att köpa en sån här, hehe. Utan jag hade nöjt mig med 9800X3D. Men det finns ju massvis med folk där detta är en mycket trevlig CPU kan jag tänka mig. Eller de som bara vill köpa det bästa för att ha det bästa, finns gott om såna också Kul att se.

Men Intel måste verkligen ta sig i kragen dock. De har ju själva sagt att detta var verkligen bara början med deras nya CPU:er vill jag minnas att jag läst iofs och vi vet hur det var för AMD med Ryzen i början, så man får ju ha lite tålamod. Kan bli riktigt spännande framöver. Men just nu måste man ju vara en rätt så trångsynt fanboy för att överväga Intel känns det ju som enligt mitt sätt att se det.

Det är möjligen om de krigar i de lägre segmenten då iofs, och det kan ju bero på reor hit och dit också förstås. Men överlag tycker jag AMD har processorkronan i ett järngrepp just nu.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfectiousII:

Fast testerna i 720p och 1080p verkar väl stämma överens med andra test? Då vore det lite märkligt om det helt plötsligt skulle avvika i 1440p och 4K och som sagts ovan beror det även på vilka spel som testas samt vilka inställningar som används. Techpowerup använder sig dessutom av ett 5090 något som många andra test inte använder sig av. Sen kan vi vända på det: är det verkligen så att man testar om alla processorer i test på nätet med senaste bios och Agesa etc. eller återanvänds bara äldre test? Det vore intressant att veta.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det var roligt med ny och bra CPU, bättre som CPU än min gamla, men den klockar minnena betydligt sämre än min 7950X och den har problem med USB-ljud vilket 7950X inte hade alls. Vet inte riktigt hur jag skall lösa det. Verkar som att IO-die är en rejäl skopa sämre, även om CCD:erna är bättre. Kan också vara att bios är extremt ofärdigt för denna modell.

MEN så fick jag red blinking of death från min Corsair AIO, verkar som att pumpen pajjat för jag var inne i bios och meckade med minnena när det hände. Helt plötsligt såg jag att tempen var 101C! Kollade fläktarna och pumpen var 0 rpm! Och pumphuvudet blinkade rött som en tokig. Stängde snabbt ner och kollade alla kablar, alla kablar var ok, försökte starta några gånger men AIO var verkligen död. Ouch.

Jag har en NH-D15 hemma, men den passar inte i den lådan jag använder - för hög - så en snabb fix var att trycka dit en gammal medföljande kylare för 2700X som är extremt dålig och också ganska dammig inuti men den överhettar i alla fall inte CPU i idle ....

Nu var frågan om processorn också pajjat, var orolig för jag fick resetta bios 4-5 gånger innan jag kunde sätta en fläktprofil och boota in i Windows. Det ser ut att fungera nu, med reducerad prestanda förstås pga extremt dålig kylning, men processorn kan ha tagit stryk som visar sig senare. Ajaj.

9950X3D med för dålig kylare Hmmm

<Uppladdad bildlänk>

edit. Märkligt vissa påstår att NH-D15S är 160mm istället för 165mm som står på kartongen, skall ta och testa om jag kan få dit den istället för den här asdåliga AMD-kylaren

Svarar mig själv, jag löste problemet med det dåliga ljudet, jag mindes att jag fick 7950X att låta bra genom att stänga av "Power Management" på ALLA USB-instanser i Device Manager. När jag böt processor så nollställdes tydligen USB-inställningarna, det var bara att gå in i Device Manager och stänga av alla "Power Management" igen så blev USB-ljudet mint. Ultralåg latency utan störningar!

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Svarar mig själv, jag löste problemet med det dåliga ljudet, jag mindes att jag fick 7950X att låta bra genom att stänga av "Power Management" på ALLA USB-instanser i Device Manager. När jag böt processor så nollställdes tydligen USB-inställningarna, det var bara att gå in i Device Manager och stänga av alla "Power Management" igen så blev USB-ljudet mint. Ultralåg latency utan störningar!

Alltså, bara gå in och bocka bort "allow the computer to save power" från alla root-hubs?

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tänk vilket monster om båda chippen haft full X3D. Jag skulle nog mest vilja se det ur en kuriosasynpunkt. Inget jag skulle lyckas klämma in i mini-ITX ändå

varför inte, funkar fin fint i itx för mig

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

9950x3d + RTX-5090 + Samsung 9100 PRO M.2, så är man ju hemma när det gäller gaming 2025.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Alltså, bara gå in och bocka bort "allow the computer to save power" från alla root-hubs?

Exakt, alla störningar i USB-ljud förvinner helt och hållet

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

ingen 2k och 4k spel tester. det är jue det som är den mest intressanta spelbiten.

Processorn renderar vanligtvis inte spelets upplösning...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tittar man på 4K test så ser vi fortfarande många spel som tappar prestanda med gårdagens CPUer, Om man investerat i ett 5090kort

Så har man ett RTX 5090 kort då är det bara till att köpa en 98003D/99503D cpu om man vill få ut max prestanda även om man spelar i 4K

Övrigt bra test. Hade varit toppklass om ni gått vidare till 5090 grafikkort vid CPU test

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Lustigt att de skulle ha annan biosversion. Är ju ca 37% ökning i average fps på 9950X3D från 4K till 1440p med 5090 så något händer ju iallafall så att säga.

Vilka andra tester? Man kan få en hel del variation beroende på spelsvit, så kan ju hända att en skillnad uppkommer därigenom, eller att de kör andra inställningar (tpu verkar köra ultra för varje upplösning). Sedan finns ju även hela Windows 11 kaoset med halvbakta installationer osv som skapade sådana drama runt arrow lake, men det borde TPU ha koll på kan man hoppas.

Skrivet av Satariel:

Fast testerna i 720p och 1080p verkar väl stämma överens med andra test? Då vore det lite märkligt om det helt plötsligt skulle avvika i 1440p och 4K och som sagts ovan beror det även på vilka spel som testas samt vilka inställningar som används. Techpowerup använder sig dessutom av ett 5090 något som många andra test inte använder sig av. Sen kan vi vända på det: är det verkligen så att man testar om alla processorer i test på nätet med senaste bios och Agesa etc. eller återanvänds bara äldre test? Det vore intressant att veta.

Ja, det är klart att det kommer märkas skillnad med ett 5090.

Nja, inte riktigt, 720p och 1080p verkar inte stämma överens heller inte alltid. Oavsett 5090 eller 4090 på testbänk. Cyberpunk 2077 är bland annat ett av de spelen som ibland påvisar både bättre och sämre prestanda med 9950x3D gentemot 9800x3d. Toms Hardware t.ex, som också använt sig av ett 5090. Sen finns det lite diverse YouTube-kreatörer (som kanske inte är de bästa källorna alltid) som Gamers Nexus samt Hardware Unboxed påvisar bättre resultat over-all resultet än vad TPU gör, och skulle väl ändå klassas som om de ändå har ett över medelmåttigt/bra anseende idag.

Det är nog bara jag som tycker det är märkligt med att processorn hamnar på andra plats med ett 5090 när den jämförs med en testbänk med en 9800X3D, medans den hamnar på första plats med ett 4090 jämfört med en 9800X3D i vissa tester? Lyftet med ett 5090 borde väl rimligtvis fortsätta hålla den på första plats? Eller tänker jag helt galet någonstans här?

Men ja, åter igen, hårklyveri.

Skrivet av Satariel:

Sen kan vi vända på det: är det verkligen så att man testar om alla processorer i test på nätet med senaste bios och Agesa etc. eller återanvänds bara äldre test? Det vore intressant att veta.

Nej, såklart, det inte är rimligt att någon sitter och uppdaterar BIOS inför varenda benchmark vid nysläpp, varje gång. Det är ju ett hästjobb utan dess like. Jag omformulerar mig lite. Ställer mig bara frågande till om det faktiskt gjordes någon efterforskning om det var någon skillnad. Vi vet ju alla hur day-one patches kan påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Hur bra svarar Amd på honeywell ptm7950?

Jag vet inte hur de billigare alternativen fungerar som de ut annonserar vara ptm7950.

Verkar finnas en annan form av material för kylning som "kanske" kan vara kul att använda

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!