Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Köpte ett ASUS Radeon RX 9070 16GB Prime OC. Någon som har ett likadant och testat? Lite osäker om jag skall behålla det eller inte, är inte superpetig med grafiken och har ett intel b580 som alternativ.

Jag har ett. Det går knäpptyst och svalt och presterar sjukt bra.

Permalänk

Jag är fullt igång att köpa komponenter och uppgradera min rigg. Såklart är 9800x3d det absolut bästa för spelande men i 1440p, är det värt att köpa den för att kombinera med mitt 9070xt? Har ni sett några tester eller videos som testar olika cpu:er och just 9070xt kortet?

Permalänk
Medlem

Körde en DDU då jag gick från 3070 Ti och installerade ett 9070XT Steel Legend från Asrock precis nyss.

Trots DDU får jag varje uppstart ett felmmeddelande som säger att: "maskinvara har ändrats/korrigerats och att datorn måste starta om" (eller något i den stilen.). Klickar jag OK kan jag till synes använda datorn utan konstigheter.

En annan sak är att jag i Windows kontrollpanel inte kan välja upplösningen 2560x1440 nu, vilket jag kunde innan. Har en UW-skärm men eftersom den är trasig längst ut på sidan med ett sjok sprakliga pixlar så kör jag 16:9 tills jag skaffar ny. Var tvungen att skapa en custom upplösning i Adrenalin vilket funkar lika bra men det är ändå udda att alternativet är borta ur Windows. Kan tillägga att jag har uppdaterat både Windows, chipset drivers och BIOS idag. Så det finns en chans att någon av dem är boven, om än osannolikt.

Har tyvärr inte hunnit starta ett enda spel eller benchat än eftersom jag är iväg på aktivitet. Men jag förväntar mig en bra uppgradering från mitt 3070 Ti.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om Reaperns temperatur? Kylaren ser väldigt liten och tunn ut jämfört med dom andra XT modellerna.

Permalänk
Medlem

Jag har haft lite problem med driver timeouts. Några gånger under spelande och även vid surf/youtube. Jag Körde DDU innan jag installerade kortet, men "Nvidia Graphics Driver" fanns ändå kvar i Windows.

Problemet verkar ha löst sig efter att jag körde DDU igen, denna gång i safe mode. (Precis som man blir uppmanad att göra vid start...)
Klantigt gjort av mig, men det finns säkert fler raketforskare där ute, så om ni har liknande problem, kör DDU i Safe Mode om ni inte gjort det!

Bortsett från det, så är jag otroligt nöjd med mitt Sapphire 9070XT Nitro+. Mina chassifläktar överröstar grafikkortet under spel, vilket jag aldrig vart med om tidigare. I princip ljudlöst. Kortet verkar gå rätt svalt än så länge, GPU 55c, GPU Hotspot 70c, VRAM hotspot 84c.

Tankade ner 3DMark och passade på att köra några repor Time spy medan jag städade lite. Rätt menlöst egentligen, men kul att se hur ens kort presterar.

Stock settings: https://www.3dmark.com/spy/54102447 (29891 Graphics score)

-100mV Voltage offset, 2700MHz VRAM med fast timing, +10% Power limit, +150MHz Core offset: https://www.3dmark.com/spy/54104024 (32236 Graphics score)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Stäng av fast startup i Windows. Det är en gammal bugg.

Ja se på, det var aktiverat sedan jag bytte system, inte ens reflekterat över. Hoppas det löser det. Tack!

Om någon nu magiskt bara kunde lösa framerate limitern i programmet också så vore jag helt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Ja se på, det var aktiverat sedan jag bytte system, inte ens reflekterat över. Hoppas det löser det. Tack!

Om någon nu magiskt bara kunde lösa framerate limitern i programmet också så vore jag helt nöjd!

Skrivet av Ludde:

Jag har haft lite problem med driver timeouts. Några gånger under spelande och även vid surf/youtube. Jag Körde DDU innan jag installerade kortet, men "Nvidia Graphics Driver" fanns ändå kvar i Windows.

Problemet verkar ha löst sig efter att jag körde DDU igen, denna gång i safe mode. (Precis som man blir uppmanad att göra vid start...)
Klantigt gjort av mig, men det finns säkert fler raketforskare där ute, så om ni har liknande problem, kör DDU i Safe Mode om ni inte gjort det!

Bortsett från det, så är jag otroligt nöjd med mitt Sapphire 9070XT Nitro+. Mina chassifläktar överröstar grafikkortet under spel, vilket jag aldrig vart med om tidigare. I princip ljudlöst. Kortet verkar gå rätt svalt än så länge, GPU 55c, GPU Hotspot 70c, VRAM hotspot 84c.

Tankade ner 3DMark och passade på att köra några repor Time spy medan jag städade lite. Rätt menlöst egentligen, men kul att se hur ens kort presterar.

Stock settings: https://www.3dmark.com/spy/54102447 (29891 Graphics score)

-100mV Voltage offset, 2700MHz VRAM med fast timing, +10% Power limit, +150MHz Core offset: https://www.3dmark.com/spy/54104024 (32236 Graphics score)
<Uppladdad bildlänk>

Jäkla trevligt ditt kort boostar! Mitt reaper nåt sällan över 3k i 3DMark. Har väl med strömbudgeten att göra säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Du har inte ytterligare något program så som Asus GPU tweak eller liknande som skriver över inställningarna ifrån Adrenaline?

Jag hade problem med att inställningar nollades vid omstart men hjälpte med en ominstallation av Adrenaline för mig lyckligtvis.

Jag har MSI Afterburner installerat på datorn, men det är inte igång samtidigt. Sen även Lian-Li L-Connect, men det styr bara chassifläktarna som är inkopplade i hubben som följer med fläktarna. Testar att avinstallera Afterburner utifall att. Använder det typ aldrig ändå.

Såg att Asus Armoury crate fortfarande finns på datorn (trots mina många försök att få bort allt av det). Kan det ställa till problem, tro?

Har testat att installera om Adrenalin två gånger. Ena gången bara reparerade jag, men andra gången avinstallerade jag och sen installerade på nytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Jäkla trevligt ditt kort boostar! Mitt reaper nåt sällan över 3k i 3DMark. Har väl med strömbudgeten att göra säkert.

Det finns betydande möjlighet att undervolta och få högre prestanda. Ska själv snart testa när installerat GPU'n. Dock kommer nog sikta på lite lägre boost, kanske 5% och se om kan få ned Vram tempen mot 80c.

Ska testa exempel -75 millivolt och sedan ner mot 250 Watt i limit och se vad det ger. Ska bli kul att se om AMD Ai'n kanske kan hjälpa att hitta optimal undervolt/prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Jag har MSI Afterburner installerat på datorn, men det är inte igång samtidigt. Sen även Lian-Li L-Connect, men det styr bara chassifläktarna som är inkopplade i hubben som följer med fläktarna. Testar att avinstallera Afterburner utifall att. Använder det typ aldrig ändå.

Såg att Asus Armoury crate fortfarande finns på datorn (trots mina många försök att få bort allt av det). Kan det ställa till problem, tro?

Har testat att installera om Adrenalin två gånger. Ena gången bara reparerade jag, men andra gången avinstallerade jag och sen installerade på nytt.

Okej, kanske värt att prova avinstallera dom.
Jag har nu Asus GPU Tweak installerat samtidigt som Adrenaline och behövde då avboka ”Apply previous settings on program startup”
Kanske finns något liknande i MSI afterburner?
Annars återställde GPU tweak allt till standard inställningar.

Men jag hade även problem först när jag enbart hade Adrenaline installerat också, då avinstallerade jag det och installerade om det på nytt. Det hjälpte av någon anledning för mig. Men då du redan testat det så hjälper det antagligen inte.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Körde mitt 6900XT på daisy chain i någon vecka innan evga skickade mig en ny kabel fungerade hur bra som helst för min del.

Ja att det fungerar är en sak, det gör en skruv som säkring också. Problemet är långvarig användning och värmeutvecklingen som kan ske.
Finns en risk. Spec säger 150W.

Skrivet av ena931:

Varför är alla så rädda för daisy chain? En 8-pkn-connector i nätagget är designad för 300W och kan oftast leverera betydligt mer än så. Daisy chainar du har du fortfarande tillgång till mer ström än vad ett grafikkort med 2 8-pins kan ta.

Jag har alltid daisy chainat och har aldrig haft problem.

Alla psuer har inte 16 gauge, att då generalisera gör det dumt att säga att det ok. Vissa sitter på budget psuer med annan kvalité.

Kommer det fungera? Absolut
behöver man oroa sig? Nej om du har vettig psu
bör man installera så man inte följer leverantörens anvisningar? Nej de skall man alltid följa om man vill få rätt i garanti/försäkringsärenden då de ligger högst upp i pyramiden av krav

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Har ett 9070 utan XT i asus Prime modell.
Funkar klockrent. Körde DDU innan två gånger och det har funkat klockrent. Har undervoltat lite lätt och höjt strömbudgeten. Kommer upp i 3200 mhz. Otrolig prestanda till låg W och väldigt låg ljudnivå! Supernöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Körde en DDU då jag gick från 3070 Ti och installerade ett 9070XT Steel Legend från Asrock precis nyss.

Trots DDU får jag varje uppstart ett felmmeddelande som säger att: "maskinvara har ändrats/korrigerats och att datorn måste starta om" (eller något i den stilen.). Klickar jag OK kan jag till synes använda datorn utan konstigheter.

En annan sak är att jag i Windows kontrollpanel inte kan välja upplösningen 2560x1440 nu, vilket jag kunde innan. Har en UW-skärm men eftersom den är trasig längst ut på sidan med ett sjok sprakliga pixlar så kör jag 16:9 tills jag skaffar ny. Var tvungen att skapa en custom upplösning i Adrenalin vilket funkar lika bra men det är ändå udda att alternativet är borta ur Windows. Kan tillägga att jag har uppdaterat både Windows, chipset drivers och BIOS idag. Så det finns en chans att någon av dem är boven, om än osannolikt.

Har tyvärr inte hunnit starta ett enda spel eller benchat än eftersom jag är iväg på aktivitet. Men jag förväntar mig en bra uppgradering från mitt 3070 Ti.

Körde du DDU i Safe Mode? Det måste man nämligen göra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy0:

Någon som vet något om Reaperns temperatur? Kylaren ser väldigt liten och tunn ut jämfört med dom andra XT modellerna.

Den gör jobbet bra!

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Nej det måste man inte, fungerar helt ok utan.
enbart vid felsökning kör jag i felsäkert läge. Vilket aldrig behövts

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy0:

Jag har ett hyfsat välventilerat men lite trångt mITX-chassi och min CPU går inte så varmt heller, och vid belastning ligger mitt Reaper på 53c, Hot Spot 78c, Memory 85c. Kör jag igång Furmark2 och låter det gå en halvtimme når tempen som högst upp till 53c för GPU, 82c för Hot Spot, och 88c för Memory.

Tycker inte fläktarna låter särskilt mycket då heller, men det är klart man hör dem. Tillsammans med chassi- och CPU-fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Samma här men jag blev väldigt nöjd. Särksilt med FSR4 och med adrenalinmjukvaran som eliminerat mitt behov av afterburner.

Nu har det kommit. Fick det en dag tidigare än vad jag trodde. Instabox och inet levererade verkligen
Är ett otroligt lyft i prestandan i Monster Hunter Wilds! Kör på 170-200fps med högsta inställningarna även med texture pack installerat. Väldigt nöjd! Ett bra köp, lite dyrt, men fan va kul

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nix, men det har löst sig. Vid sista uppstarten får jag inte längre felmeddelandet och allt fungerar som det ska.
Förutom att Windows inte låter mig köra 2560x1440.

Har aldrig kört DDU i safe mode och tycker inte det ska behövas. Förr har jag enbart avinstallerat drivrutiner, physx, Adrenalin, GeForce experience och allt vad det heter på sedvanligt vis, stängt av och bytt kort. Har funkat hur bra som helst. Inga konstigheter eller prestandaproblem trots att jag gått från nVidia till AMD och tillbaks till nVidia. Allt utan DDU.

Jag var dock tvungen av disabla och sedan åter-enabla "Above 4G" och Re-bar i BIOS för att Adrenalin skulle fatta att det var aktiverat. Detta läste jag ska vara vanligt vid uppdatering av BIOS så det berodde säkert på det.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 9070 xt Reaper för ca två dagar sen och det fungerar kanonbra. Däremot har jag märkt att t.ex i WoW så får jag mer stutters än med mitt gamla 7900xt kort.

Sen att jag har aktiverat FSR4 för Stalker 2 och det ser kanonsnyggt ut. Men dagen efter så står det på Adrenalin att jag måste aktivera FSR3.1 för att få 4 att fungera trots att det är igång i spelet. Måste vara någon bugg i programvaran

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Jaha, man ska exportera profilen när man är nöjd vid justeringen och spelandet.
Okej, jag ska justera lite till senare för att försöka uppnår lite bättre resultat än den jag har f n.

Tack, vännen.

Vad har du för settings?

Jag har 7900xtx så det går inte att använda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Installerade en Gigabyte 9070 OC på kompisens AM4 5700X3D med msi ultrawide monitor.

-75mV, thats it!

Keep it simple. En fröjd att se dota2 i så hög jämn fps med all eye-candy i 144Hz! Alla partikelanimationer kommer fram i all fröjd i teamfights. Inga stutters, inget lagg.

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer sugen på ett 9070 xt för varje dag. Men tycker nog att det är 1500-2000 kr för dyrt. Kanske kommer det ner till dessa nivåer någon gång under året. Är ju inte i behov att uppdatera men fsr 4 när man väl kör på tvn hade varit trevligt. Dock tycker jag iofs att det är rätt svårt att se någon större skillnad på native och fsr när man sitter ca 3 meter från skärmen. Blir tydligare vid skrivbordet när man sitter betydligt närmre skärmen. Så kom igen nu AMD, ge mig en anledning att göra ett onödvändigt köp

Permalänk
Medlem

Nu när det är helg och jag hinner pilla lite med mitt 9070 XT (Reaper):
Vad är konsensus angående att höja eller sänka power limit? Bättre att satsa på att sänka voltage offset tills det blir instabilitet och låta gpun dra den ström den behöver? Testat köra -15% power limit och -90mV offset som någon annan föreslagit. Verkar vara stabilt.

Kanske ska försöka pusha mer offset och höja power limit? Vill försöka få ett svalt och stabilt kort utan tydligt tapp i prestanda.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warioman:

Fick hem mitt 9070 xt Reaper för ca två dagar sen och det fungerar kanonbra. Däremot har jag märkt att t.ex i WoW så får jag mer stutters än med mitt gamla 7900xt kort.

Jag upplevde ryck i WoW nu efter byte till ett 9070, och de verkade försvinna genom att stänga av Anti-lag för spelet. Nu bytte jag från ett Nvidia-kort dock, och vet inte vilka inställningar du hade tidigare för 7900XT.

Permalänk
Medlem

@Nimin upplever du inte att 9070 XT blir begränsad av din CPU? Kanske svårt att säga då en bättre CPU oftast hjälper generellt ändå.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Vet nån hur man får overclocken i Adrenalin att överleva en reboot? Jag måste manuellt slänga på den på nytt varje gång jag startar datorn och det är sjukt frustrerande.

Vet någon hur man fixar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Vad är konsensus angående att höja eller sänka power limit? Bättre att satsa på att sänka voltage offset tills det blir instabilitet och låta gpun dra den ström den behöver? Testat köra -15% power limit och -90mV offset som någon annan föreslagit. Verkar vara stabilt.

Kanske ska försöka pusha mer offset och höja power limit? Vill försöka få ett svalt och stabilt kort utan tydligt tapp i prestanda.

Jag testade -85mV offset med och utan power limit (-10%) och tyckte inte temperaturen sjönk tillräckligt mycket för att göra det värt det, även om prestandaförlusten var väldigt liten. Så för min del kör jag bara undervoltning och låter kortet dra den ström den vill.

(Har inte testat någon annan offset än just -85, känns som jag inte spelat tillräckligt många olika spel för att veta hur stabilt det är än)

Permalänk

Testkört mitt asus tuf 9070xt, upplever att det blir väldigt varmt i rummet jag sitter i. Är svaret då att undervolta?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BostonGurkan:

Power limit utgår alltid ifrån den effekt tillverkaren satt som gräns. Är kortets maxgräns 300W innebär -30% PL att kortet inte får dra mer än 210W, +10% innebär att kortet inte får dra mer än 330W och så vidare.

När man drar ner offsetspänningen eller sänker maxgräns för GPUns frekvens sänker man också indirekt effektuttaget. Beroende på hur mycket man drar ner och inom vilket spann det kort man använder tillåter att värdena justeras har fipplande med PL alltså ofta ingen som helst inverkan om det samtidigt kombineras med neddragning av frekvens eller spänning.

TLDR: power limit utgår alltid ifrån den maxgräns tillverkaren satt för kortet, inte ifrån vad kortet skulle dra med de inställningar man valt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Testkört mitt asus tuf 9070xt, upplever att det blir väldigt varmt i rummet jag sitter i. Är svaret då att undervolta?

Undervolta är ju helt klart det första steget, men du kan också justera ner power limit med 30% samt minska core offset, vilket borde kunna få ner strömförbrukningen avsevärt.

Har du inget fönster du kan öppna eller så? Känns ju bekymrande om du har problem med värme redan nu. Kommer inte bli kul under sommaren sen!

Edit: Med -100mV, -30% Power limit och Core offset -500 drar mitt kort runt 215-220W i KCD2. Clock runt 2950mhz. Det borde ju göra en del skillnad iaf. Testa att pula runt lite i Adrenaline och se hur det flyter och om du märker någon skillnad!