Permalänk

Nytt moderkort, "smuts" vid cpu sockeln.

Hej,

Håller på med ett nytt bygge och när jag ska sätta i cpun ser jag någon form av smuts vid cpu sockeln. Aldrig sett något sånt här förut så blir lite fundersam om det är något man bör oroa sig över eller om det bara är att köra på? Är väl främst det man ser under ramen jag funderar över.

Moderkortet är ett ASrock B850I Lightning Wifi.

https://i.imgur.com/8YndBI2.jpg
https://i.imgur.com/cKQmJcu.jpg

Permalänk
Medlem

Måste ju vart återlämnat av "kund".

Vad tråkigt. Så du möttes av detta när du skumme börjas bygga. var antistatpåsen plomberad, det brukar ju sitta nån runt liten talarlista.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Måste ju vart återlämnat av "kund".

Vad tråkigt. Så du möttes av detta när du skumme börjas bygga. var antistatpåsen plomberad, det brukar ju sitta nån runt liten talarlista.

Lite jobbigt är det, så klart är det ju helg också så går ju inte bara vända sig till chatten och fråga..

Ingen plombering på varken påse eller låda, inte heller någon rest av någon så vitt jag kan se så vet inte om det varit någon heller?

Permalänk
Medlem

Min första fråga är vilken butik du köpt denna från? Råkar det vara webhallen så har dom tidigare haft en tendens att sälja returer som nya.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Min första fråga är vilken butik du köpt denna från? Råkar det vara webhallen så har dom tidigare haft en tendens att sälja returer som nya.

Det är köpt från Komplett.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle inte tveka en sekund att kontakta Komplett för att göra en reklammation och självklart skickat med tydliga fotografier på smutsen. Att paketet inte var förslutet är också en viktig information.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Jag skulle inte tveka en sekund att kontakta Komplett för att göra en reklammation och självklart skickat med tydliga fotografier på smutsen. Att paketet inte var förslutet är också en viktig information.

Ja det är väl bäst att göra det, tröttsamt.. Bygget får dröja ytterligare helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Är det bara på metalldelarna?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimwicket:

Ja det är väl bäst att göra det, tröttsamt.. Bygget får dröja ytterligare helt enkelt.

Ja, du har ju valet att antingen reklamera, eller att bara rengöra den själv med isopropanol. Problemet är att man inte vet om produkten redan är rengjord (men på ett slarvigt sätt) tidigare och vad som isådana fall har blivit smutsigt. Det alternativet känns rätt osäkert tycker jag.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimwicket:

Det är köpt från Komplett.

Komplett och Webhallen har sen runt tio år samma ägare btw.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ser ut som att förnicklingen har släppt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Är det bara på metalldelarna?

Skrivet av Trum-Petaren:

Ja, du har ju valet att antingen reklamera, eller att bara rengöra den själv med isopropanol. Problemet är att man inte vet om produkten redan är rengjord (men på ett slarvigt sätt) tidigare och vad som isådana fall har blivit smutsigt. Det alternativet känns rätt osäkert tycker jag.

Skrivet av BengaBang:

Ser ut som att förnicklingen har släppt.

Jag försökte få en lite bättre bild och ser ju nu att metallen även verkar vara lite skadad i den övre cirkeln? Mer smuts också ser jag i den nedre. Lite svårt att se p.g.a ljuset men var inte så lätt att få en bra bild. Tänkte först bara skriva till Komplett och fråga men blir nog fråga om en reklamation nu.

https://imgur.com/a/5hSS1e2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimwicket:

Jag försökte få en lite bättre bild och ser ju nu att metallen även verkar vara lite skadad i den övre cirkeln? Mer smuts också ser jag i den nedre. Lite svårt att se p.g.a ljuset men var inte så lätt att få en bra bild. Tänkte först bara skriva till Komplett och fråga men blir nog fråga om en reklamation nu.

https://imgur.com/a/5hSS1e2

Hmm....det är väldigt svårt att se vad bilderna föreställer, t.ex vilken komponent som är drabbat.

Försök att komplettera med någon bild som inte är så mycket inzoomad, så att man tydligt kan se på vilken komponent som skiten sitter på. Nu ser man vara "en metallbit".
Försök även att få bra ljus på produkten innan du fotograferar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Moderkort brukar dock aldrig vara plomberade på något sätt. Som bäst sitter det en liten tejp för att hålla ihop öppningen på ESD påsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hmm....det är väldigt svårt att se vad bilderna föreställer, t.ex vilken komponent som är drabbat.

Försök att komplettera med någon bild som inte är så mycket inzoomad, så att man tydligt kan se på vilken komponent som skiten sitter på. Nu ser man vara "en metallbit".
Försök även att få bra ljus på produkten innan du fotograferar.

Jag har den här bilden jag tog tidigare som kanske bättre visar helheten. Just den metallen spelar väl ingen roll om den är skadad men det ska vara en ny produkt, tycker det inte borde ha sådana skador osv..

https://imgur.com/O7Dj3HL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimwicket:

Jag har den här bilden jag tog tidigare som kanske bättre visar helheten. Just den metallen spelar väl ingen roll om den är skadad men det ska vara en ny produkt, tycker det inte borde ha sådana skador osv..

https://imgur.com/O7Dj3HL

Du tycker inte att -"en ny produkt inte borde ha sådana skador".
Nej, självklart inte tycker jag också. Oavsett om det är en skada på metallen eller bara någon form av smuts, så borde du få moderkortet utbytt till ny i oöppnad förpackning.

Detta fotografi var bättre än dina tidigare.

Visa signatur