iPhone 12 mini kamera lagt av?

Permalänk

iPhone 12 mini kamera lagt av?

Min sambos iPhone 12 minis kamera bara surrar och fokuserar inte.
Frontkameran funkar som det ska, likadant om man byter till 0.5 kameran, då funkar den som det ska.
Googlade och det var andra som haft liknande problem med iOS 17, uppdaterade till senaste iOS 18. Problemet kvarstår.
Hittar inga svar via google.

Någon här som stött på samma problem och löst det?

Permalänk
Hedersmedlem

Den har inte tappats eller nåt sånt? Det är ju rörliga delar för att fokusera, så det är högst troligt att det är en fysisk skada som gör att den inte lyckas röra på optiken.

Har varit med om samma sak på Android-mobil, löste sig genom att byta ut kameran.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Den har inte tappats eller nåt sånt? Det är ju rörliga delar för att fokusera, så det är högst troligt att det är en fysisk skada som gör att den inte lyckas röra på optiken.

Har varit med om samma sak på Android-mobil, löste sig genom att byta ut kameran.

Enda han gjort som han vet om är att han flyttade mobilen till ett annat skal som va lite "trångt".
Det skumma är när jag googlar problemet är det fler med EXAKT samma problem. Det känns lite väl osannolikt.
Han hade även det iOS som de andra benämnde som problemet.

Om han nu hade klämt mobilen när han bytte skal, då borde den andra kameran blivit klämd också, de sitter bredvid varandra men den funkar. Tycker det är lite konstigt, då det kom helt plötsligt. Hände inte direkt efter skalbytet.

När jag googlade hittade jag 1 år gamla trådar där Apple inte ville tillkännage problemet och inga lösningar fanns. Tänkte det kanske fanns någon som visste mer om det.

Jag har själv iPhone 12 mini som fungerar felfritt, haft den sen 2021 har iOS 18-nånting.

Om man nu ska byta kameran, vad kostar det och vart gör man det någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Enda han gjort som han vet om är att han flyttade mobilen till ett annat skal som va lite "trångt".
Det skumma är när jag googlar problemet är det fler med EXAKT samma problem. Det känns lite väl osannolikt.
Han hade även det iOS som de andra benämnde som problemet.

Om han nu hade klämt mobilen när han bytte skal, då borde den andra kameran blivit klämd också, de sitter bredvid varandra men den funkar. Tycker det är lite konstigt, då det kom helt plötsligt. Hände inte direkt efter skalbytet.

När jag googlade hittade jag 1 år gamla trådar där Apple inte ville tillkännage problemet och inga lösningar fanns. Tänkte det kanske fanns någon som visste mer om det.

Jag har själv iPhone 12 mini som fungerar felfritt, haft den sen 2021 har iOS 18-nånting.

Om man nu ska byta kameran, vad kostar det och vart gör man det någonstans?

Kameran är trasig ja, eller ja OIS eller vad det heter. Misstänker att det är det man hör skramla när man skakar på en modern telefon

Hände min 12 mini efter 30min på min motorcykel som vibrerade väldigt mycket.. så stabilisatorn vibrerade sönder.
Apple bytte kameran på garanti

Kolla ifixit

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CarlOscar:

Kameran är trasig ja, eller ja OIS eller vad det heter. Misstänker att det är det man hör skramla när man skakar på en modern telefon

Optiska stabilisatorn är alltid lös och kan skakas lite på typ alla telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vi har haft ett hundratal mobiler, och ingen har skramlat, men vi har noggrant undvikit iPhone.

Permalänk
Medlem

Priser varierar lite men hittade ett ställe som tar 2000kr. Är nog runt där.

Men man får en begagnad iPhone 12 mini för runt det så är ganska dyrt sett till värdet av telefon.

Vill man byta till nyare så finns dock inte mini längre. 13 mini är ju nyaste. Jag själv bytte från 12 mini till 14 PRO för ett par år sedan.

Men om du vill ha telefon som väger mindre skulle jag rekommendera 16 eller 16e. Men tyvärr finns ingen så liten som mini.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Även i objektiv när kameran inte är påslagen och ger ström till dessa. Många som tror något är trasigt.

Permalänk
Medlem

Lite info från ifixit som kanske kan hjälpa?

iPhone Blurry Camera
https://www.ifixit.com/Troubleshooting/iPhone/Blurry+Camera/4...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bog11:

Vi har haft ett hundratal mobiler, och ingen har skramlat, men vi har noggrant undvikit iPhone.

Samma här, jag har i princip alltid haft Oneplus och Samsung. Min S24 U "skramlar"

Skrivet av Syltmunken:

Även i objektiv när kameran inte är påslagen och ger ström till dessa. Många som tror något är trasigt.

Jupp, förståeligt iofs på nåt sätt

Permalänk

Det sjuka är idag testade vi kameran lite till, 0,5 funkar som den ska rätt igenom. 1 låter den konstigt och hittar inte fokus, dock när jag gick till slowmotion läget så hittade den fokus??? Det borde den inte ha gjort om den är trasig tänker jag.
Sen det som "surrar" kommer från högtalaren när jag försökte lyssna vart ljudet kom ifrån, hördes tydligast vid högtalaren, något elektroniskt ljud som är svårt att förklara men som jag kallar "surr" i detta sammanhang.
Tänker om det är kamerans objektiv som försöker hitta fokus så borde ljudet mer komma ifrån själva kameran och inte bredvid.

Sambon säger sig klara sig utan foto och jag går i tankarna att ev byta till nyare, om det blir så kan han ta över min.
Under tiden felsöker vi och ser om vi kan hitta en lösning. Kameran är inte död, det går alltid att använda vidvinkel-kameran (0,5).
Enda jag funderade när det gällde den är hur det funkar om/när man behöver scanna ev QR koder.

Permalänk
Skrivet av EWS:

Lite info från ifixit som kanske kan hjälpa?

iPhone Blurry Camera
https://www.ifixit.com/Troubleshooting/iPhone/Blurry+Camera/4...

Läste igenom och fastnade lite här:

"Avoid solutions which involve affixing a strong magnet to your camera assembly. It may resolve the issue, but risks wreaking havoc on the rest of your phone if the magnet doesn't stay put."

När sambon bytte skal på mobilen, var det till ett som hade en magnet som kunde sättas på en speciell magnetplatta på en mopeds styre. Funderar lite på om den magneten kanske varit inblandad?

Permalänk

"Avoid solutions which involve affixing a strong magnet to your camera assembly. It may resolve the issue, but risks wreaking havoc on the rest of your phone if the magnet doesn't stay put."

När sambon bytte skal på mobilen, var det till ett som hade en magnet som kunde sättas på en speciell magnetplatta på en mopeds styre. Funderar lite på om den magneten kanske varit inblandad?

Det är den nedre kameran av de två som är den som strular och den som i så fall vart närmast magneten på det skalet.

Permalänk
Medlem

MagSafe? Nej, inte troligt att det har något med saken att göra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Lite mera information om magneter:
Är det ett magsafe eller qi2 fäste så kommer det inte skapa några problem, då det är apple som har tagit fram magsafe.

Är fästet av någon annan typ och det har poppat upp en sådan här varning i mobilen så kan det ha en negativ påverkan. Men det låter inte som det är detta problem ni har.

Här kan man läsa mera om vad apple säger om magneter:

Tillbehör med magneter kan orsaka störningar på iPhone-kameror
https://support.apple.com/sv-se/102434

Bara för att kolla...
Ni har testat att använda kameran i en annan app och problemet kvarstår? Tagit av skalet och startat om mobilen och testat utan det?

Permalänk
Skrivet av EWS:

Lite mera information om magneter:
Är det ett magsafe eller qi2 fäste så kommer det inte skapa några problem, då det är apple som har tagit fram magsafe.

Är fästet av någon annan typ och det har poppat upp en sådan här varning i mobilen så kan det ha en negativ påverkan. Men det låter inte som det är detta problem ni har.

<Uppladdad bildlänk>

Här kan man läsa mera om vad apple säger om magneter:

Tillbehör med magneter kan orsaka störningar på iPhone-kameror
https://support.apple.com/sv-se/102434

Bara för att kolla...
Ni har testat att använda kameran i en annan app och problemet kvarstår? Tagit av skalet och startat om mobilen och testat utan det?

Har provat allt som går att prova tror jag.
Startat om mobilen, stängt av appar, uppdaterat iOS osv.
Provat andra appar som använder kameran, problemet kvarstår så sambon har landat i att det är ett hårdvarufel och lever med det. Vet inte om vi missat något.

Jag vet inte om det kom upp ett sånt meddelande när han testade det andra skalet.

Permalänk
Medlem

Provat andra appar som använder kameran, problemet kvarstår så sambon har landat i att det är ett hårdvarufel och lever med det. Vet inte om vi missat något.

Jag vet inte om det kom upp ett sånt meddelande när han testade det andra skalet.

Ni har testat den ena och andra för att utesluta möjliga fel. Jag skulle nog också landat på samma slutsats = hårdvarufel. 🫤

Permalänk
Medlem

Ni kan testa att slå lite på kameran och se om den hoppar igång.
Vissa samsung telefoner har haft bekymmer att autofokusen strular efter att telefonen har tappats t.ex och då har det kunnat hjälpa att slå till telefonen lite i t.ex handflatan eller knacka lite på kameraglaset med en knogen.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Du behöver byta kameran, inget annat du kan göra. Jag tvivlar starkt på att det har med skalet att göra, utan snarare är det en ren slump att problemet uppstod eller upptäcktes is samband med detta.

Kontakta Apple eller auktoriserad verkstad i ditt område om du vill ha en originalkamera, eller någon annan gråmarknadsverkstad om det inte är så noga för er med kvalitén på reservdelen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Skrivet av EWS:

Ni har testat den ena och andra för att utesluta möjliga fel. Jag skulle nog också landat på samma slutsats = hårdvarufel. 🫤

Ja, man lever på hoppet att det går att lösa smidigt speciellt då det var fler med samma modell som hade liknande/samma problem.
I nödfall finns även gamla mobiler kvar om det skulle krisa, men det är klart man tittar ju på lösningar som ev inte landar där först.

Permalänk
Skrivet av RaXha:

Du behöver byta kameran, inget annat du kan göra. Jag tvivlar starkt på att det har med skalet att göra, utan snarare är det en ren slump att problemet uppstod eller upptäcktes is samband med detta.

Kontakta Apple eller auktoriserad verkstad i ditt område om du vill ha en originalkamera, eller någon annan gråmarknadsverkstad om det inte är så noga för er med kvalitén på reservdelen.

Har redan föreslagit det till sambon, han kommer inte göra det utan leva med det alternativt byta till en gammal mobil temporärt. Han säger att han inte använder kameran så mycket ändå och klarar sig utan.

Permalänk

Nu kom sambon och berättade att hans sons mobil blivit likadan av att ha den i det där skalet, som sen sitter på styret på en moped. Han hävdar att det är vibrationerna från mopeden som gjort det. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, samtidigt sa han att skalet hade vart tajt att ta på mobilen...

Kan vibrationer påverka så eller är det att kameran blivit klämd av skalet?

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kom sambon och berättade att hans sons mobil blivit likadan av att ha den i det där skalet, som sen sitter på styret på en moped. Han hävdar att det är vibrationerna från mopeden som gjort det. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, samtidigt sa han att skalet hade vart tajt att ta på mobilen...

Kan vibrationer påverka så eller är det att kameran blivit klämd av skalet?

Svar 3 i tråden nämner ju också vibrationer som möjlig orsak.
(Och min erfarenhet med fysisk åverkan är ju i princip samma sak men ett mindre antal större stötar istället för konstanta vibrationer.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Svar 3 i tråden nämner ju också vibrationer som möjlig orsak.
(Och min erfarenhet med fysisk åverkan är ju i princip samma sak men ett mindre antal större stötar istället för konstanta vibrationer.)

Ah, hade på känn att det kändes bekant så det va därför... ska gå tillbaka å läsa igen. Hjärnan trött efter jobb, så tänkte inte klart.
Vet dock inte riktigt om jag hänger med och förstår det du skrev inom parantes, känner mig som ett frågetecken.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet dock inte riktigt om jag hänger med och förstår det du skrev inom parantes, känner mig som ett frågetecken.

Det kanske blev lite flummigt. Jag nämnde ju stötar (typ tappa den i golvet) i första svaret, och vibrationer är ju i princip massvis med pyttesmå stötar. Tillräckligt kraftig vibration kan ju skaka loss/sönder saker precis som en stor smäll kan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Hände min 12 mini efter 30min på min motorcykel som vibrerade väldigt mycket.. så stabilisatorn vibrerade sönder.
Apple bytte kameran på garanti

Kolla ifixit

Ah nu ser jag, mest troligt detta som hänt på 2 mobiler nu. Dock en moped istället för mc. Vet heller ej hur länge de va ute å körde innan det hände.
I dessa fall tror jag inte det är någon garanti kvar på någon av mobilerna, för garantin är väl bara något år?

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det kanske blev lite flummigt. Jag nämnde ju stötar (typ tappa den i golvet) i första svaret, och vibrationer är ju i princip massvis med pyttesmå stötar. Tillräckligt kraftig vibration kan ju skaka loss/sönder saker precis som en stor smäll kan.

Makes sense (kan ingen bra översättning på svenska).
Nu har vi lite mer kött på benen i alla fall å vet va som hänt. Sjukt egentligen att min mobil fungerar felfritt, den har tappats i stallgolv och andra hårda underlag x antal gånger. Sambon sätter sin mobil på ett moped styre och lite vibrationer från motorn får kameran att tacka för sig.
Borde va min kamera som skulle tackat för sig om man ser det så, men antar det inte är logisk där.

Då får vi kolla upp vad det kostar att laga kameran och vart man kan göra det, samt hur lång tid det tar osv.

Permalänk
Medlem

Nu har vi lite mer kött på benen i alla fall å vet va som hänt. Sjukt egentligen att min mobil fungerar felfritt, den har tappats i stallgolv och andra hårda underlag x antal gånger. Sambon sätter sin mobil på ett moped styre och lite vibrationer från motorn får kameran att tacka för sig.
Borde va min kamera som skulle tackat för sig om man ser det så, men antar det inte är logisk där.

Då får vi kolla upp vad det kostar att laga kameran och vart man kan göra det, samt hur lång tid det tar osv.

Make sense = Låter rimligt

Permalänk
Medlem

Man lär så länge man lever.

Här kan du läsa lite närmare om vad Apple officiellt säger om saken, där de förklarar lite närmare om hur vibrationer med hög amplitud inom vissa frekvensintervall kan påverka kameran.
https://support.apple.com/sv-se/102175

Om din iPhone utsätts för vibrationer likt de som orsakas av kraftfulla motorcykelmotorer kan kameran påverkas

Kraftfulla och högljudda motorcykelmotorer orsakar intensiva vibrationer med hög amplitud, vilka sprids via chassit och styret. Vi rekommenderar att du undviker att fästa din iPhone vid motorcyklar med kraftfulla eller högljudda motorer på grund av amplituden på vibrationen inom vissa frekvensintervall som de orsakar. Om du fäster din iPhone vid fordon med tystare eller elektriska motorer, som en moped, skoter eller en drönare, innebär det vibrationer med mindre amplitud. Men om du ska göra det rekommenderas ett fäste som dämpar vibrationer eller en gimbal för att minska risken att du skadar din iPhone och dess system för optisk bildstabilisering och autofokus. Vi rekommenderar också att du undviker att göra detta regelbundet under längre perioder för att ytterligare minska risken för skada.