Permalänk
Medlem

Bra soundbar ?

Funderar på att köpa en LG OLED C4 55" eller 65" på mellandagarna, har hört att ljudet oftast är kasst på nya platta tv (har just nu en gammal plasma panasonic TV som låter hur bra som helst) så funderar på att köpa soundbar också.
LG C4 har stöd upp till 144hz men många soundbars har "bara" 120hz out (vissa bara 60hz) i 4K.
En del soundbars har bara 1 ingång, jag måste ha minst 2 (idag) då jag vill koppla in både PC och Tv-Box.
Vilken soundbar rekommenderas ?

Tråd flyttad. // MOD
Permalänk
Medlem

Budget? Är soundbar ett måste eller kan du tänka dig en reciever med golv/stativhögtalare?

Permalänk
Medlem

Måste du koppla allt genom soundbaren? själv hade jag tv-boxen kopplad direkt i tvn. hade aldrig nån tanke på att det skulle kopplas genom soundbaren? funka hur bra som helst.

Man behöver inte lägga stora summor på en soundbar för att få betydligt trevligare ljud än tvn.
köpte en LG LAS550H för typ 8 år sen. funkar hur bra som helst för film.

Permalänk
Medlem

Budget upp till ca 10k, dåligt med plats så inga extra golv/stativ högtalare.
Ursäkta min okunnighet om soundbar, trodde man kopplade igenom den sen vidare till tv, men kan man koppla "baklänges" från tv till soundbar lär väll det mesta fungera (antar att det ev. då blir en latens/lag tid då?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

LG C4 har stöd upp till 144hz men många soundbars har "bara" 120hz out (vissa bara 60hz) i 4K.
En del soundbars har bara 1 ingång, jag måste ha minst 2 (idag) då jag vill koppla in både PC och Tv-Box.
Vilken soundbar rekommenderas ?

Om du använder eARC istället för att koppla saker igenom soundbar så blir det där irrelevant.

Skrivet av Knusen:

Ursäkta min okunnighet om soundbar, trodde man kopplade igenom den sen vidare till tv, men kan man koppla "baklänges" från tv till soundbar lär väll det mesta fungera (antar att det ev. då blir en latens/lag tid då?)

Eventuell latens går att kompensera för i ljudinställingarna för soundbar/receiver. Har själv aldrig märkt någon latens, har LG CX och en LG Soundbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om du använder eARC istället för att koppla saker igenom soundbar så blir det där irrelevant.

Eventuell latens går att kompensera för i ljudinställingarna för soundbar/receiver.

Tack, det är alltså eARC jag ska ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Eventuell latens går att kompensera för i ljudinställingarna för soundbar/receiver. Har själv aldrig märkt någon latens, har LG CX och en LG Soundbar.

Fast det där verkar nog inte lämpat för gaming då gissar jag ? utan bara för film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Försök att hitta en samsung hw-q995d. När dom har rabattpris så brukar det ligga på 9490-9990 när det är rea.
Köpte en själv black friday för 9490:- bästa ljud jag har hört från filmer och musik.

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem

Det är en klar fördel om HDMI ingångar finns på soundbaren.
Ibland krånglar det med vissa kombinationer av TV, mediaspelare, PC/Tv-Spel och soundbar, då är det bra att kunna koppla det genom soundbaren.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Samsungs flaggskepp och modellen strax under brukar få bra recensioner rent generellt praktiskt taget varje år. LGs modeller brukar få sämre betyg i professionella recensioner, så de kan du bortse ifrån.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Klipsch soundbars

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Pe3:

Försök att hitta en samsung hw-q995d. När dom har rabattpris så brukar det ligga på 9490-9990 när det är rea.
Köpte en själv black friday för 9490:- bästa ljud jag har hört från filmer och musik.

Funkar denna soundbar bra även om man skippar bakhögtalare? Samt har en LG tv?

//Hampus

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

//Hampus

Ser inga problem varför den inte skulle fungera med en LG TV?
Sedan så vet jag inte om bakhögtalarna eller varför du inte vill använda de? För då finns det andra som inte har som är billigare.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

//Hampus

Det finns andra modeller utan bakre högtalare som gissningsvis har ljudet konfigurerat för detta. De brukar vara någon tusenlapp billigare dessutom.

Ja, de funkar bra med andra tillverkares TV-apparater också.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Hej. Vill inte har bakhögtalare då min soffa är placerad som avdelare i rummet och och ges därför ingen möjlighet att placera de bakre högtalarna.

Så kanske bättre att titta enbart på en kraftig front limpa.

Tack för svar.

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

Hej. Vill inte har bakhögtalare då min soffa är placerad som avdelare i rummet och och ges därför ingen möjlighet att placera de bakre högtalarna.

Så kanske bättre att titta enbart på en kraftig front limpa.

Tack för svar.

JBL 1300 brukar hamna på samma pris som Samsungs värsting när den är på rea. Det är en solid soundbar MEN man kan ta loss sidorna och använda som surround om man vill, eller t om fristående bluetooth högtalare.

Edit: Eller använda som extra frontar om man vill ha en bredare ljudbild.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Lånar tråden lite då jag går i tankar på att kasta ut mitt 5.1. Någon som har erfarenhet av NS90TY? Kommer bara köra optiskt från tv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Lånar tråden lite då jag går i tankar på att kasta ut mitt 5.1. Någon som har erfarenhet av NS90TY? Kommer bara köra optiskt från tv.

Jag skulle läsa recensioner. Än så länge har dock Samsungs soundbar vid motsvarande prisnivå praktiskt taget alltid överträffat LGs modeller om jag inte minns helt fel. Kan kanske finnas undantag dock, vilket är varför man bör läsa recensioner.

Optisk begränsar dig lite i ljudformat, men det vet du förhoppningsvis redan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Jag skulle läsa recensioner. Än så länge har dock Samsungs soundbar vid motsvarande prisnivå praktiskt taget alltid överträffat LGs modeller om jag inte minns helt fel. Kan kanske finnas undantag dock, vilket är varför man bör läsa recensioner.

Optisk begränsar dig lite i ljudformat, men det vet du förhoppningsvis redan.

Kör optiskt idag. Hur begränsar det mig. Samsung ligger på typ dubbla priset.

Har konsol och dator ansluten till tvn och det finns ju inga andra sätt att skicka ljudet än optiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kör optiskt idag. Hur begränsar det mig. Samsung ligger på typ dubbla priset.

Har konsol och dator ansluten till tvn och det finns ju inga andra sätt att skicka ljudet än optiskt.

Kör du optiskt kan du inte köra de mest högkvalitativa ljudformaten Dolby TrueHD och DTS-HD MA. Dolby Atmos och DTS:X när denna metadata används med ljudspår av TrueHD respektive DTS-HD MA går också bort. Dessa ljudspår finns ofta på Bluray.

Använder du bara streamingtjänster så är det förmodligen inget du märker av dock då dessa kör de komprimerade formaten Dolby Digital Plus (med eller utan Atmos) eller möjligen DTS (med eller utan DTS:X).

Soundbars köper man precis som TV-apparater helst när de är på rea då priset kan sänkas så mycket som 50%. Ser att LG-modellen du tittar på är på kampanj just nu dock, så det är ju bra.

På Benify kostar Samsungs HW-810D 6490 kr (och HW-995D 9490 kr ifall någon annan undrar), så det är väl den man i så fall får jämföra med.

Men som sagt, jag har inte jämfört dem själv så jag föreslår fortfarande att leta upp recensioner.

Du kan inte skicka ljudet via HDMI?

Visa signatur

Permalänk

Tittar bara stress och tv. Med rabatt och kampanj ger jag 4300 för LGn.

Vet inte hur jag ska kunna skicka med HDMI när jag har 3 källor. Enklaste är att skicka allt till tvn, stänga av högtalarna på den och skicka ljudet med optik till LGn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tittar bara stress och tv. Med rabatt och kampanj ger jag 4300 för LGn.

Vet inte hur jag ska kunna skicka med HDMI när jag har 3 källor. Enklaste är att skicka allt till tvn, stänga av högtalarna på den och skicka ljudet med optik till LGn.

För 4300 kr kan den säkert vara ett bra köp, med reservation för att jag aldrig personligen testat den. Någon recensent borde väl ha testat den tycker jag?

ARC (och numera eARC) har för länge sedan ersatt optiskt ljud. Då kopplar man in allt till TV:n och ljudet skickas sedan därifrån till din soundbar via ARC/eARC över HDMI. Har man någon källa som man vill koppla in direkt till soundbaren och köra med video passthrough till TV:n så går även det bra över samma kabel (fast då åt andra hållet).

Visa signatur

Permalänk

Är långt från en expert men är inte nöjd med originalljudet. Verkar vara anpassat för prat, typ titta på Farmen. Känns lite som man har lock för öronen när bas/diskant behövs.

Har ARC på tvn. Ska jag koppla konsol och dator till tvn med hdmi. Sen sätta boxen som ingen till soundbar sen köra arc mellan tv och soundbar?

Hittar inga testar på systemet. Inte ens när jag söker unboxing får jag upp något. Vet att bl.a Philips döper om sina apparater så dom kan säljas som nya modeller för året utan att ändra något fysiskt.

Vad hete LGs system 2023 eller 2024. Förmodligen skiljer det inget.

Kan man klara vanlig HDMI som ARC eller krävs speciell kabel.

Jag måste få ut ljudet från 3 enheter.

Är inte så insatt i ämnet och förstår att det finns bättre och sämre soundbar men vill inte köpa någon som är känd som dålig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är långt från en expert men är inte nöjd med originalljudet. Verkar vara anpassat för prat, typ titta på Farmen. Känns lite som man har lock för öronen när bas/diskant behövs.

Har ARC på tvn. Ska jag koppla konsol och dator till tvn med hdmi. Sen sätta boxen som ingen till soundbar sen köra arc mellan tv och soundbar?

Hittar inga testar på systemet. Inte ens när jag söker unboxing får jag upp något. Vet att bl.a Philips döper om sina apparater så dom kan säljas som nya modeller för året utan att ändra något fysiskt.

Är inte så insatt i ämnet och förstår att det finns bättre och sämre soundbar men vill inte köpa någon som är känd som dålig.

Anslut dina 3 källor till TV:n med HDMI till HDMI-portarna (dock inte ARC-porten) på TV:n.
Anslut sedan TV:n till din soundbar med vanlig HDMI-sladd via TV:ns HDMI ARC-port till HDMI ARC-porten på din soundbar. Nu kommer dina 3 olika källor att skicka ljudet till TV:n, som skickar ljudet till din soundbar via HDMI ARC.

Då behöver du inte din optiska sladd längre eftersom ljudet nu går till din soundbar från TV:n via ARC. Så egentligen ersätter du bara optisk sladd med HDMI.

Permalänk

Ok. Men ljudet skickas bara från den enhet som visas på skärmen för tillfället? Om jag har 3 enheter igång så skickas bara ljudet från den källa som visas på skärmen? Som den optiska funkar idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Den kommer ju sannolikt låta betydligt bättre än din TVs inbyggda ljud. Det brukar inte vara så svårt att åstadkomma.

Har du bara ARC, eller även eARC?

Hur många inputs har din TV?

ARC/eARC använder de ledare i HDMI-kabeln som ursprungligen var för ethernet, så de flesta kablar funkar bra för detta. Undantaget är väldigt gamla kablar.

Håller med om att det verkar väldigt svårt att hitta recensioner av denna soundbar. Hittade ett inlägg från en annan användare här på forumet, men inte så mycket mer. Vet tyvärr inte hur LGs modellnummer funkar från år till år. Förmodligen ökar någon av bokstäverna.

Skrivet av Knotvillage:

Ok. Men ljudet skickas bara från den enhet som visas på skärmen för tillfället? Om jag har 3 enheter igång så skickas bara ljudet från den källa som visas på skärmen? Som den optiska funkar idag?

Ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Fast det där verkar nog inte lämpat för gaming då gissar jag ? utan bara för film.

Om du inte planerar att bygga ut systemet sattsa på Samsung 995B/C/D (samma ljud olika årsmodeller). MSRP 16.000kr.
Går alltid att hitta för 10k på rea.

Om du funderar på att bygga ut med bättre bakhögtalare, dubbla baslådor, ljud i annat rum osv så finns

* Denon (Lämpligt för musik med multiroom som starkt kort)
* Sonos (All around musik/film/multiroom med populär design)
* Klipsch (Bra pris och bra om man gillar dra på)
* Sony (Överlägsen film focus)

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av blunden:

Den kommer ju sannolikt låta betydligt bättre än din TVs inbyggda ljud. Det brukar inte vara så svårt att åstadkomma.

Har du bara ARC, eller även eARC?

Hur många inputs har din TV?

ARC/eARC använder de ledare i HDMI-kabeln som ursprungligen var för ethernet, så de flesta kablar funkar bra för detta. Undantaget är väldigt gamla kablar.

Håller med om att det verkar väldigt svårt att hitta recensioner av denna soundbar. Hittade ett inlägg från en annan användare här på forumet, men inte så mycket mer. Vet tyvärr inte hur LGs modellnummer funkar från år till år. Förmodligen ökar någon av bokstäverna.

Ja.

Har denna.

https://www.philips.se/c-p/86PUS8807_12/8800-series-4k-uhd-le...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad i kvalitet mellan ARC och optisk anslutning? Finns det nån fördel med ARC som optisk anslutning saknar?

Jag köpte en LG soundbar med optisk anslutning. Jag blev överraskad vilket bra ljud och bas den kunde ge för att vara så pass billig.

Jag köpte denna: https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/soundbar/lg-sqc2-d...

Jag ser att den har gått upp i pris. Jag köpte den för typ 1790 kr för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Är det någon skillnad i kvalitet mellan ARC och optisk anslutning? Finns det nån fördel med ARC som optisk anslutning saknar?

Jag köpte en LG soundbar med optisk anslutning. Jag blev överraskad vilket bra ljud och bas den kunde ge för att vara så pass billig.

Jag köpte denna: https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/soundbar/lg-sqc2-d...

Jag ser att den har gått upp i pris. Jag köpte den för typ 1790 kr för några veckor sedan.

ARC brukar ge bättre integration med TV-fjärren.