Familjedator för spel, utveckling och vardagsysslor, kubuntu/nobara som OS (~10 000kr)

Permalänk

Familjedator för spel, utveckling och vardagsysslor, kubuntu/nobara som OS (~10 000kr)

Dags att skaffa familjedator så barnen lär sig använda tangentbord och mus, inte bara touchskärm. Jag har själv använt en Intel NUC sedan 2016 så tänkte passa på att bygga ihop en dator med dedikerat grafikkort så lite mer krävande spel kan spelas, dock inga krav på höga detaljnivåer ("Spelat" Velocidrone på lägsta detaljnivåer nu med intels inbyggda grafik). Använder en Dell 34" UltraWide idag men tänker uppgradera till 2st 4K skärmar i framtiden för yta att arbeta på vid mjukvaruutveckling, räknar med att spela på en av dem.

Operativsystem blir Kubuntu och/eller Nobara. Eventuellt SteamOS test under året. Därav håller jag mig till AMD denna sväng. Sedan när barnen kommer in i det kanske jag blir tvungen att dual boota med Windows om det är något de verkligen vill spela som inte finns till Linux.

Mitt mål hade varit att hamna under 10000kr vilket verkar fullt rimligt med AM4 men lutar mer åt att lägga några tusenlappar mer för AM5, AM4 känns lite på gränsen för gammal. Några förbättringsförslag på följande?

Permalänk
Medlem

Är väl inga konstigheter, det är med kylare till processorn och det skall funka men du vill nog lägga till en som kyler lite bättre.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

AM4 ger fortfarande väldigt bra prestanda för pengarna även om uppgraderingsmöjligheterna är klart sämre.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

AM4 ger fortfarande väldigt bra prestanda för pengarna även om uppgraderingsmöjligheterna är klart sämre.

https://komponentkoll.se/bild/FvDFq.png

Ja, att gå till AM4 men upp till 7800 i grafikkortet ser ju faktiskt ut att ge ganska mycket mer i prestanda när jag tittade runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CHolmstedt:

Ja, att gå till AM4 men upp till 7800 i grafikkortet ser ju faktiskt ut att ge ganska mycket mer i prestanda när jag tittade runt.

Så är det absolut. Blir mycket bättre för spel.

Permalänk

Så är det absolut. Blir mycket bättre för spel.

Efter att ha tittat runt på lite olika detaljer så som lagerstatus, ljudnivå, byt moderkort för att få med wifi (har inte dragit nätverkskabel än till datorrummet efter flytt, blir till sommaren) samt vad några kommentarer säger hos diverse butiker, ett något tystare nätagg så landar jag på följande.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CHolmstedt:

Efter att ha tittat runt på lite olika detaljer så som lagerstatus, ljudnivå, byt moderkort för att få med wifi (har inte dragit nätverkskabel än till datorrummet efter flytt, blir till sommaren) samt vad några kommentarer säger hos diverse butiker, ett något tystare nätagg så landar jag på följande.

https://komponentkoll.se/bild/nqvYx.png

Tack för tipsen!

De RAM-modulerna jag valt är både billigare och snabbare (lägre latens).

Om du ändå ska lägga lite mer på PSU:n får du för 200 kr extra ett med tio års garanti, helmodulär design, semi-passiv drift och 80+ Gold.

Moderkortet har en gammal Wi-Fi-standard så jag hade köpt ett separat nätverkskort.

https://www.amazon.se/dp/B0B1M6Z25X/?smid=ANU9KP01APNAG

Permalänk

De RAM-modulerna jag valt är både billigare och snabbare (lägre latens).

Om du ändå ska lägga lite mer på PSU:n får du för 200 kr extra ett med tio års garanti, helmodulär design, semi-passiv drift och 80+ Gold.

https://komponentkoll.se/bild/XZouU.png

Moderkortet har en gammal Wi-Fi-standard så jag hade köpt ett separat nätverkskort.

https://www.amazon.se/dp/B0B1M6Z25X/?smid=ANU9KP01APNAG

Jag kommer inte köpa från Amazon (köper primärt från Webhallen, komplett, inet, Dustin och Power), har haft dåliga erfarenheter från Amazon, hittade inte rammodulerna någon annanstans så därav val av andra minnen. Hade sett att just de jag valde fanns i rekommendationer i många andra trådar, tittade inte specifikationer alltför noga.

Men att köpa separat wifi-modul är bra alternativ. Likaså gå upp 200kr för modulär och semi-passiv nätagg gör jag gärna. Tack än en gång för tipsen!

EDIT
Ser att ComputerSalg och Proshop har minnesmodulerna så kanske köper från någon av de, ComputerSalg har ju lyckats leverera förut iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CHolmstedt:

https://komponentkoll.se/bild/nqvYx.png

Tack för tipsen!

Jag har samma moderkort! riktigt najs, jag gillar den starkt, Stabil som bara den vilket jag gillar, mycket inställnings möjligheter. Jag har undervoltat min ryzen 5600 tillsammans med en Low profile thermalright axp90-53), går aldrig över 69c. VRM temps på moderkortet är också mycket behagliga, trots att jag byggt den i ett litet 10L chassi från amazon för 239kr haha

Jag vill dock påpeka (har 3st, varav 1 är icke wifi modellen, dvs pro VDH, enda skillnaden mellan dem 2 är inbyggda trådlösa nätverkskortet) att ett av moderkorten lider av tydligen något ökänt MSI problem där med inpluggad ethernetkabel så glömmer nätverkskortet bort att den har 1000mbit port och kliver ner till 100mbit/s istället. Enda lösningen jag hittat är att antingen i CMD köra ipconfig /release och sen /renew, alternativt bara dra ur kabeln i 1 sekund och sedan plugga in igen... då får man full hastighet med kabel! händer oftast vid en kall start av datorn, sen funkar den hur stabilt som helst fram tills nästa kallstart, dvs 1ggr/dygn. Och detta händer endast med 1 av mina moderkort trots alla har samma bios version installerad, dvs nyaste.

med Wifi versionen inte märkt av något problem med hastighet överhuvudtaget. För övrigt älskar jag detta stabila am4 moderkort, därför jag har 3st, billiga och bra

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME