Tekniskt strul hos Skatteverket – en överbelastningsattack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Va, nej? Det enda som spelar roll är hela årets inkomster, minus avdrag och vad det landar i för skattesats. Enda anledningen till olika skattesatser för engångsbetalningar är för att försöka landa runt nollstrecket totalt per helår. Den exakta skattepengen per helår är exakt densamma oavsett.

Ditt svar visar att det finns mycket okunskap om skatter, precis som jag sade

Man får endast ta emot en enstaka 'bonus' beskattad betalning per år med den låga engångsbeskattningen. Tar man emot fler än en skall samtliga skattas som regelbunden inkomst och skattas därefter enligt skattetabellen, dvs även den 'riktiga' bonusen.

Permalänk
Medlem

Gjorde deklarationen på dass på jobbet kl 10.20, inga problem att lägga till körningen och skicka in

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De med de största lånen är inte de med den svagaste ekonomin, utan de återfinns i en bred medelklass. Väldigt många bor också i hyreslägenheter och får inget bidrag i form av ränteavdrag.

Så om någon i arbetarklass får kvarskatt, vad tror du de gör för allvarligt fel i sin ekonomi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Så om någon i arbetarklass får kvarskatt, vad tror du de gör för allvarligt fel i sin ekonomi?

Vad har det med det jag skrev att göra? Ingen får kvarskatt pga lån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad har det med det jag skrev att göra? Ingen får kvarskatt pga lån.

Det är du som hoppade in i konversationen där jag svarade på str8forthakills påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Man får endast ta emot en enstaka 'bonus' beskattad betalning per år med den låga engångsbeskattningen. Tar man emot fler än en skall samtliga skattas som regelbunden inkomst och skattas därefter enligt skattetabellen, dvs även den 'riktiga' bonusen.

Man får ta emot hur många engångsbelopp som helst. Arbetsgivaren ska i regel tillämpa tabellerna för skatteavdrag på engångsbelopp. Dock som tidigare skribent sa så räknas allt ihop i slutändan.

Vet inte vilken lågbeskattning du tänker på. Det går ibland att tillämpa skatteavdrag med 30% på engångsbelopp, men även dessa kan man få flera under ett år. Oavsett så läggs allt i en stor pott i slutändan ändå.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

För att undvika lågvattnet, här är mina källor (utöver egen erfarenhet):

Skatteverket om bonus
Skatteverket om engångsbelopp

Var är din källa?

EDIT: Förenklat, borträknat jobbskatteavdrag och annat: om du har 500 000kr årsinkomst och får en bonus på 100 000kr så baseras totala skatten du ska betala på 600 000kr. Det spelar alltså ingen roll om du skattar 10% eller 90% på bonusbeloppet när det betalas ut, din slutgiltiga skatt du ska betala kommer vara på öret exakt samma.

I första fallet har man sannolikt betalat för lite skatt och får betala in mer, i andra fallet har man sannolikt betalat för mycket och får tillbaka. Tabellen för engångsbelopp har olika skattesatser beroende på årsinkomst, för den slutgiltiga ”skatten i procent” skalar inte linjärt över inkomst.

Så i och med att bonusen höjer totala inkomsten skattas den ofta högt, dels för att täcka själva bonusen men även den ökning av skattesatsen som en högre inkomst innebär (dvs det försöker täcka upp för att man betalat för lite skatt procentuellt på de första 500 000 kronorna i exemplet). Det är en form av jämkning med syftet att totalen ska landa rätt: man ska varken ha betalat för mycket eller för lite skatt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

För att undvika lågvattnet, här är mina källor (utöver egen erfarenhet):

Skatteverket om bonus
Skatteverket om engångsbelopp

Var är din källa?

EDIT: Förenklat, borträknat jobbskatteavdrag och annat: om du har 500 000kr årsinkomst och får en bonus på 100 000kr så baseras totala skatten du ska betala på 600 000kr. Det spelar alltså ingen roll om du skattar 10% eller 90% på bonusbeloppet när det betalas ut, din slutgiltiga skatt du ska betala kommer vara på öret exakt samma.

I första fallet har man sannolikt betalat för lite skatt och får betala in mer, i andra fallet har man sannolikt betalat för mycket och får tillbaka. Tabellen för engångsbelopp har olika skattesatser beroende på årsinkomst, för den slutgiltiga ”skatten i procent” skalar inte linjärt över inkomst.

Så i och med att bonusen höjer totala inkomsten skattas den ofta högt, dels för att täcka själva bonusen men även den ökning av skattesatsen som en högre inkomst innebär (dvs det försöker täcka upp för att man betalat för lite skatt procentuellt på de första 500 000 kronorna i exemplet). Det är en form av jämkning med syftet att totalen ska landa rätt: man ska varken ha betalat för mycket eller för lite skatt.

Föreslår att du läser källan nogrannt så förstår du snart!

Samma källa

Citat:

Som engångsbelopp räknas ersättning för arbete som inte avser en bestämd tidsperiod eller inte betalas ut regelbundet.

"Regelbundet" = två eller fler engångsbelopp per skatteår. Då gäller ej engångsbelopp och alla engångsbetalningar skall skattas som vanlig löneinkomst enligt regelbunden skattetabell. Även eventuell julbonus diskvalificeras som en bonus om du fått engångsbelopp under året och ska då skattas högre som vanlig lön.

Den detaljen falle många på och får restskatt fast allt "stämmer".

Permalänk
Medlem

Föreslår att du läser källan nogrannt så förstår du snart!

Samma källa

"Regelbundet" = två eller fler engångsbelopp per skatteår. Då gäller ej engångsbelopp och alla engångsbetalningar skall skattas som vanlig löneinkomst enligt regelbunden skattetabell. Även eventuell julbonus diskvalificeras som en bonus om du fått engångsbelopp under året och ska då skattas högre som vanlig lön.

Den detaljen falle många på och får restskatt fast allt "stämmer".

Det var du som påstod att skatten på engångsbelopp skulle vara lägre än ens vanliga skatt enligt skattetabellen, det är fel, den är högre* av de anledningar jag nämnde ovan. Du har tabellerna i länken ovan. Att flera engångsbelopp skulle diskvalificera samtliga från att räknas som engångsbelopp, är också felaktigt generellt. Det finns fall där utbetalningar räknas som regelbundna, men två engångsbelopp gör inte det per automatik. Jag har flera exempel för 2024 i min egen lönespec, med strax under 4 miljoner i deklarerad inkomst och ca 60k för mycket skatt betald pga högre skattesats på multipla engångsbelopp.

* i samtliga fall förutom om man landar i skattetabell 36 eller högre och tjänar mer än 1 mille i månaden.

Lägg ner dina tramsiga personangrepp nu, det gör dig inte mer trovärdig.

Jag tolkade dig som att om man fick 1st bonus så skulle den beskattas lägre och inte klassas som inkomst av tjänst i deklarationen, vilket är fel. Likväl påståendet om att flera utbetalningar skulle ”diskvalificera” tidigare utbetalningar från att räknas som engångsbelopp - det påståendet makes no sense sett till hur det fungerar - oavsett vad som dras vid utbetalningen av bonusen så är det helårets inkomster (alla kontantbonusar räknas under inkomst av tjänst) som avgör slutskatten, vilket jag förklarade ovan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Dimman Fakta är inte personangrepp

"Engångsbetalning". Får du mer än en engångsbetalning per skatteår räknas samtliga engångsbetalningar/bonusar som Lön och skattas enligt den högre skatten på reguljär lön. Engångsbetalningar gäller endast enstaka betalningar per skatteår, precis som Skatteverket informerar dig om. En regelbunden "engångsbetalning" är Lön.

Permalänk
Medlem

"Engångsbetalning". Får du mer än en engångsbetalning per skatteår räknas samtliga engångsbetalningar/bonusar som Lön och skattas enligt den högre skatten på reguljär lön. Engångsbetalningar gäller endast enstaka betalningar per skatteår, precis som Skatteverket informerar dig om. En regelbunden "engångsbetalning" är Lön.

Fast den slutliga skatten har inget att göra med om det är en engångsbetalning eller inte. Läser man dina inlägg så är det lätt att tro att skatten blir lägre om man får en engångsbetalning.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ens varför jag försöker längre, du har fel. Ringer du Skatteverket så bekräftar dom vad jag skriver.

Citat:

Med årslön, enligt skattetabellen för engångsbelopp, menas:
totala bruttoinkomsten (inkl. förmåner och aktuellt engångsbelopp samt eventuellt tidigare under året utbetalda engångsbelopp) som du kan beräknas få hos din huvudarbetsgivare under hela året. Du bör även räkna in eventuell sjukpenning.

Förutom att de redan där påpekar att det kan betalas ut multipla engångsbelopp, så visar tabellerna att skattesatsen är högre för engångsbelopp.

Är årsinkomsten 643 101kr eller högre skattar man 54% på engångsbelopp.
För skattetabell 34 som exempel:
En årsinkomst på 643 101kr resulterar i slutskatt på 25,6%.
En årsinkomst på fyra miljarder resulterar i slutskatt på 53%.

I båda fallen skattar man MER på engångsbelopp. 54% är mer än både 25,6% och 53%.

Allt som skattas under året är preliminärt, det är olika skattesatser för att försöka landa så nära slutskatten som möjligt.

Det är fakta.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux