Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Riktigt spännande och jämn Season väntar oss...

Min prediction detta år är:
Massa gnäll från Max,rookies som kör över sin förmåga och ställer till det,McLaren tar Konstruktörsmästerskapet igen och vi har en ny World Champion F1 2025. HAMILTON (önsketänkande).

Hur som helst så blir det en uppesittar natt + kaffe

Hm jag tror att det blir en väldigt ojämn säsong. Mclaren lär ta båda titlarna. Klart snabbast bilen och bra förare.
Mercedes/Ferrari slåss om andra platsen. Max tar fjärde platsen själv, då RB andraförare inte är något bra. Kanske att de slåss om andra platsen om Tsunoda flyttas till RB.

Tror dock Max kommer på andra plats i drivers championship. Möjligtvis trea.

Hoppas Piastri tar det om någon av Mclarenkillarna ska vinna.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Roligt att även svensk media börjar uppmärksamma Dino ordenligt nu.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Min take på helgen:

- Går inte att dra i stort sett några slutsatser än på grund av väderförhållandena
- Grymt tufft förstarace för rookies. Det som avgör deras framtid kommer inte vara vad som hände dem i detta racet, utan hur de hanterar den mentala påverkan av det.
- Säsongen är lång, många updates lär ske som kastar om ordningen
- Verstappen har störst offset till sin bils prestanda (aka talang och vinnarskalle) och är därför just nu min favorit till ytterligare en mästerskapstitel

Vi får väl se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Min take på helgen:

- Går inte att dra i stort sett några slutsatser än på grund av väderförhållandena
- Grymt tufft förstarace för rookies. Det som avgör deras framtid kommer inte vara vad som hände dem i detta racet, utan hur de hanterar den mentala påverkan av det.
- Säsongen är lång, många updates lär ske som kastar om ordningen
- Verstappen har störst offset till sin bils prestanda (aka talang och vinnarskalle) och är därför just nu min favorit till ytterligare en mästerskapstitel

Vi får väl se hur det går.

Min take är att RBs bil inte håller ett race under vanliga förhållanden. Vi såg ju däckslitaget innan yellow flag, tror inte det är bättre i torra förhållanden heller. Det andra är väl att Lawson inte kommer att ha en chans den här säsongen för RBs bil är helt omöjlig att köra utan talangen och erfarenheten som Stappe har.

Antonelli är nog den som kommer gå bäst av alla rookies om jag får välja, OM han kan lära sig vart gränserna går och inte krascha ur framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Har idag ett Philips smart TV skall köpa nytt. Hur är det med Samsung, eller har du ett bättre förslag så man kan köra F1TV utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter4C:

Har idag ett Philips smart TV skall köpa nytt. Hur är det med Samsung, eller har du ett bättre förslag så man kan köra F1TV utan problem?

4k fungerar endast med AppleTv och Roku.

https://support.formula1.com/s/article/Technical-Features-Lim...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter4C:

Är du nöjd med TVn så köp en apple tv av senaste version.
Vill du ha ny tv så köp det också. LG oled tex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är du nöjd med TVn så köp en apple tv av senaste version.
Vill du ha ny tv så köp det också. LG oled tex.

Tack för svaret!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Jag slutade betala för F1-abonnemanget för någon prishöjning sedan, men visst fäller jag en tår varje helg. Har det varit en spännande säsong än så länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag slutade betala för F1-abonnemanget för någon prishöjning sedan, men visst fäller jag en tår varje helg. Har det varit en spännande säsong än så länge?

Bara varit ett race än så länge och det kan beskrivas som "kaos" tack vare väderförhållanden och många rookies

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag har varit rätt nöjd med Janne o Co på Viaplay i många år. Lyssnar även på deras F1 podd varje vecka och vill egentligen inte bli av med Viaplay. Känns tryggt att höra deras röster. Men det är alldeles för dyrt. Och 4K hos F1tv lockar rejält. Så jag kommer också byta bort Viaplay tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag skaffade TV access istället, tänkte 330 spänn per helår var värt det. Hela racet kommer på tisdagen och 30min sammandraget kom iaf för australien på kvällen, även om jag är rätt säker på att den inte lär komma ut för ens på måndagen i normala fall när racet är på eftermiddagen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag skaffade TV access istället, tänkte 330 spänn per helår var värt det. Hela racet kommer på tisdagen och 30min sammandraget kom iaf för australien på kvällen, även om jag är rätt säker på att den inte lär komma ut för ens på måndagen i normala fall när racet är på eftermiddagen

Försvinner inte spänningen med sporten då när man redan vet hur racen har gått?

Ett tips om du har vänner som kollar på F1TV så kan man dela ett konto på upp till 6 personer då blir det hyfsat billigt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Försvinner inte spänningen med sporten då när man redan vet hur racen har gått?

Ett tips om du har vänner som kollar på F1TV så kan man dela ett konto på upp till 6 personer då blir det hyfsat billigt.

Spänningen försvinner lite, men håller man sig undan här och twitter så klarar jag mig. Bara en kollega jag brukar prata racet med och han har också tappat suget att titta live.
Bara jag och farsan, vi var inte så sugna att betala 600kr extra i år jämfört med förra året så blev tv access. Kanske skaffar en månad pro eller premium på någon trippel en månad vid sommaren vid behov.
Annars får jag leva tills att det kommer på tisdag, indycar sammandraget kommer också på tisdagar och där har jag klarat mig från spoilers

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av infigo:

TV access, säger mig inte så mycket - kan lika gärna vara en app, streaming tjänst eller digitalbox 😊 Utveckla gärna, för 330 bagis låter ju förträffligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

TV access, säger mig inte så mycket - kan lika gärna vara en app, streaming tjänst eller digitalbox 😊 Utveckla gärna, för 330 bagis låter ju förträffligt!

F1TV fast du inte kan inte se racen live men allt annat har du tillgång till och hela racen läggs upp några dager efter det har körts.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

F1 TV Access är billigaste abonnemanget på F1 TV. Du får tillgång till arkivet samt replay på aktuellt GP efter ett par dagar. Årskostnad 30 euro.

Olika abonnemang

Visa signatur

9800X3D, ASUS X870E Crosshair Hero, 64 GB 6000/CL28, ROG Astral 5090 OC, 4+8 TB NVME SSD, Seasonic 1600W Noctua Ed.
i7-13700K, 64 GB , Gigabyte Gaming OC 4090, 2 TB NVME SSD, 8 TB SATA SSD
ASUS 32" Mini LED 4K PG32UQX
ASUS Strix Scar 16, i9-13980HX, 32 GB, RTX4090 laptop GPU

Permalänk
Medlem

Börjar florera många rykten om att F1 diskuterar kring att gå tillbaka till V10 2028.

Blir intressant att följa och se hur det utvecklar sig.

https://www.planetf1.com/news/f1-2026-rules-at-centre-of-shoc...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Börjar florera många rykten om att F1 diskuterar kring att gå tillbaka till V10 2028.

Lägga ner miljarder på nya motorn som skall gå igång om ett år för att skrota den precis innan? Otroligt skeptiskt.. Men gärna

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Finns inte en chans eftersom att alla teamen redan har lagt ner otroligt mycket pengar på deras 2026 bilar inför nästa år dessutom vill dom väl ha in flera biltillverkare i sporten ? Gissar på Audi och Cadillac inte kommer vara speciellt intresserade om hybriderna försvinner dessutom kommer dom inte ha någon bil inför nästa år om dessa bilar försvinner.

Sen så måste alla 10 team gå med på det för att reglerna ska ändras finns inte en chans att Mercedes,Mclaren,Cadillac och Audi kommer gå med på detta.

Alldeles försent och skrota dessa bilar och F1 ska väl vara en sport som ligger i framkanten på utvecklingen så varför gå tillbaka till "gårdagens teknik" ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Finns inte en chans eftersom att alla teamen redan har lagt ner otroligt mycket pengar på deras 2026 bilar inför nästa år dessutom vill dom väl ha in flera biltillverkare i sporten ? Gissar på Audi och Cadillac inte kommer vara speciellt intresserade om hybriderna försvinner dessutom kommer dom inte ha någon bil inför nästa år om dessa bilar försvinner.

Sen så måste alla 10 team gå med på det för att reglerna ska ändras finns inte en chans att Mercedes,Mclaren,Cadillac och Audi kommer gå med på detta.

Alldeles försent och skrota dessa bilar och F1 ska väl vara en sport som ligger i framkanten på utvecklingen så varför gå tillbaka till "gårdagens teknik" ?

Ja.. Tror mer på detta isf:

'It is understood that the plans may be a negotiating tactic, with the extreme suggestion of a swift reintroduction of V10 engines potentially opening the door for a compromise solution – such as a return to V8 engines with a turbo and hybrid ancillaries – in the future.'

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det handlar väl om annat bränsle som de skall köra på i sådana fall?

https://www.motorsport.com/f1/news/ben-sulayem-f1-return-v10-...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Lägga ner miljarder på nya motorn som skall gå igång om ett år för att skrota den precis innan? Otroligt skeptiskt.. Men gärna

Som sagt, blir intressant att följa. Men håller med om att det känns skeptiskt

Skrivet av Felixark:

Framkant av teknik finns också inom utvecklingen av bränsle med noll koldioxidutsläpp. För ska vi tala om ren och skär framkant/framtid så borde ju F1 konvertera till hel el, för det är väl framtiden som bil utvecklingen är mest intresserad av?

Skrivet av Tempel:

Det handlar väl om annat bränsle som de skall köra på i sådana fall?

https://www.motorsport.com/f1/news/ben-sulayem-f1-return-v10-...

Exakt, handlar om att köra på helt nytt bränsle i sådana fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Framkant av teknik finns också inom utvecklingen av bränsle med noll koldioxidutsläpp. För ska vi tala om ren och skär framkant/framtid så borde ju F1 konvertera till hel el, för det är väl framtiden som bil utvecklingen är mest intresserad av?

Bil tillverkarena är betydligt mer intresserade av Hybrider/EL bilar så kan nästa garantera att hybrid motorer i F1 lockar mer billtilverkna en V10 på miljövänligt bränsle.

Gick väl sisådär med Toyota biobränsle bilar blev väl ingen direkt succé direkt?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Känns skeptiskt?
Att det skulle till ett nytt motor-reglemente för 2026 har varit bestämt huuur länge som helst. Så tidigt som 2022 offentliggjordes många detaljer om hur detta nya reglemente skulle se ut. Inför 2022-säsongen lade man också in en engine-freeze på nuvarande motorer, så man inte fick fortsätta utveckla dem. Detta föregående reglemente har gällt (med vissa mindre justeringar), sedan 2014.

Men nu skulle man alltså, mindre än 3 år innan det förmodas tas i bruk, och mindre än 1 år innan det nya motor-reglementet för 2026 ens börjar gälla, börja diskutera ett nytt reglemente för 2028, där man kastar allt från 2026 (och 2014) i soptunnan??

Alltså det kan ju finnas många anledningar till att någon kastar ur sig olika önskemål eller drömmar, som sedan plockas upp för att generera clickbait-artiklar på halv-seriösa nyhetssidor. Men att tro att det skulle pågå seriösa samtal om att V10:or skulle vara aktuellt till 2028 är så befängt att det saknar gränser. F1-team låter inte en anställd gå på skithuset utan en förstudie, handlingsplan, tre reservplaner och en utvärdering, men spendera miljarder på att bygga nya motorer för att sedan kasta ut dem och spendera några miljarder till på nya motorer låter rimligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Känns skeptiskt?
Att det skulle till ett nytt motor-reglemente för 2026 har varit bestämt huuur länge som helst. Så tidigt som 2022 offentliggjordes många detaljer om hur detta nya reglemente skulle se ut. Inför 2022-säsongen lade man också in en engine-freeze på nuvarande motorer, så man inte fick fortsätta utveckla dem. Detta föregående reglemente har gällt (med vissa mindre justeringar), sedan 2014.

Men nu skulle man alltså, mindre än 3 år innan det förmodas tas i bruk, och mindre än 1 år innan det nya motor-reglementet för 2026 ens börjar gälla, börja diskutera ett nytt reglemente för 2028, där man kastar allt från 2026 (och 2014) i soptunnan??

Alltså det kan ju finnas många anledningar till att någon kastar ur sig olika önskemål eller drömmar, som sedan plockas upp för att generera clickbait-artiklar på halv-seriösa nyhetssidor. Men att tro att det skulle pågå seriösa samtal om att V10:or skulle vara aktuellt till 2028 är så befängt att det saknar gränser. F1-team låter inte en anställd gå på skithuset utan en förstudie, handlingsplan, tre reservplaner och en utvärdering, men spendera miljarder på att bygga nya motorer för att sedan kasta ut dem och spendera några miljarder till på nya motorer låter rimligt.

Ja, det känns skeptiskt

Skrivet av Felixark:

Bil tillverkarena är betydligt mer intresserade av Hybrider/EL bilar så kan nästa garantera att hybrid motorer i F1 lockar mer billtilverkna en V10 på miljövänligt bränsle.

Gick väl sisådär med Toyota biobränsle bilar blev väl ingen direkt succé direkt?

Det lockar säkert mer

Vet ingenting om Toyota satsning inom motor racing med biobränsle så ingenting jag kan uttala mig om.

Skrivet av Tempel:

Tråkigt att höra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Ja, det känns skeptiskt

Det lockar säkert mer

Vet ingenting om Toyota satsning inom motor racing med biobränsle så ingenting jag kan uttala mig om.

Tråkigt att höra!

Menade mer Toyota vanliga personbilar intresset just nu för biltillverkarna ligger på Hybrider/el så tror V10or lockar lika mycket intresse.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Bra pris men själva grejen är att se det live eller i alla fall samma dag. Nu har jag Viaplay så kan inte mycket om F1 TV. Är nog ett bra alternativ till Viaplay om man bara ska se F1. Nu ser jag en del på NHL och även annan sport på Viaplay så då känns det ändå okej, fast det är dyrt.