Permalänk

Saknad av PCIE kabel

Köpte en begagnad stationär dator till dottern av en på fb market med tankar på att sätta in ett 1080 TI (satt ett 1070 innan). När jag väl öppnar så märker jag dock att det saknas en PCIE kabel till nätagget, och att jag även behöver ha den andra PCIE kabeln för att driva 1080 TI. Han som sålde mig datorn har dock inte kvar den PCIE kabeln. Efter lite googlande så verkar det dock som att man behöver orginalkabeln och att man inte ska blanda ihop olika tillverkares kablar. Jag har kontaktat Be Quiet men inte hört något på mer än en veckas tid.

Någon som har några tips, förutom att behöva köpa ett nytt nätagg? Tack.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid köpa en kabel från cablemod, dock blir det inte jättebilligt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dlq84:

Du kan alltid köpa en kabel från cablemod, dock blir det inte jättebilligt.

Var bara noga med att det blir en kabel till rätt modell. Har varit med om kablar med fel polaritet som fysiskt passat men hade grillat grafikkort om de använts (Coolermaster kabel passade i ett Corsair nätagg, men kord och 12v hamnade på fel ställen i grafikkortsändan).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Verkar som att jag behöver köpa ett helt kit i så fall, och då är det ju nästan mer värt med ett nytt nätagg. Verkar ju inte heller helt säkert att kablarna från cablemod passar, och vill ju inte riskera att något går sönder.

Permalänk
Medlem

Ojdå. Ny nätdel får du köpa.

Permalänk

Skulle det annars fungera med en splitter, som typ denna?

Permalänk
Medlem

Hej!

Se helst till att nätaggregatet har ATX 3.1 om du ska köpa en ny.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeN1337:

Länk

Jag skulle inte rekommendera det men det kanske går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeN1337:

Länk

Beror på om PSUn i fråga har en eller flera 12V rails, är 12V och mer specifikt PCIe 1 utgången och PCIe 2 utgången vara på två olika rails så skulle jag inte köra med en splitter, är det bara en 12V rail så kommer en sådan adapter felfritt..

Så kolla exakt modell på PSUn och sedan får du leta reda på databladet för den, är du osäker så skriv ut exakt modell här så borde någon kunna hjälpa till med det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om jag inte googlar fel så är TBP för 1080ti 250W, du har en 8 pin redan som du får 150W från samt 75W från moderkortet. Det ger ~25W kvar. En 8 pin splitter och dra ner strömmen till kortet är ju ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Om du är händig och har en kabel över som hör till ett annat PSU men som passar i hålet på PSU:n så kan du alltid "pinna om" den, dvs, ta ut hylsorna ur kontaktdonet och flytta dem till den plats där de skall vara.
Det kan vara lite omständigt att få ut hylsorna ur kontakten, särskillt när det sitter krympslang på det sättet som det gör runt ledarna.
Enkelt beskrivet så är hylsorna inskjuta från baksidan av kontaktdonet och sedan är det två hakar på hylsor som låser hylsorna i kontaktdonet. För att backa ut hylsorna behöver man alltså klämma tillbaka dessa två hakar.

Det är även rekommenderat att använda en kontinutetsmätare (resistansmätare/summer) för att kontrollera att det blir korrekt kopplat, samt gärna en voltmeter för att kontrollera att kontakteringen på PSU:n är samma på båda kontakterna då de av någon anledning har olika färger? En blå, en röd? (Det bör vara kopplat lika i båda.)

Det är bara änden på kabeln som ansluts till PSU:n som du eventuellt behöver pinna om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Om jag inte googlar fel så är TBP för 1080ti 250W, du har en 8 pin redan som du får 150W från samt 75W från moderkortet. Det ger ~25W kvar. En 8 pin splitter och dra ner strömmen till kortet är ju ett alternativ.

varför ska han dra ner effekten på grafikkortet? att dra 300 watt genom tre kablar ? 300/12/3=8,3333A vilket är långt ifrån dom 16-20A en 1,5mm2 kabel klarar så länge det är vettig kabel och så länge det är just 1,5mm2 kabel som sitter, även om det är 1mm2 kabel så är det god marginal till dom 14A som är gränsen där.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Denna kanske passar? Länk till kabel. 150spänn, fri frakt men 2-3 veckors leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffen:

Denna kanske passar? Länk till kabel. 150spänn, fri frakt men 2-3 veckors leverans.

Problemet med den kabeln är att det finns mängder av olika Pure Power-modeller, och sidan anger inte vilka modeller kabeln är kompatibel med. Så även om det är troligt att den är kompatibel med tanke på den röda kontakten så bör man definitivt kontrollmäta den först.

Moddiy verkar även skicka från USA, så räkna med minst en hundralapp extra för moms och importavgifter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

varför ska han dra ner effekten på grafikkortet? att dra 300 watt genom tre kablar ? 300/12/3=8,3333A vilket är långt ifrån dom 16-20A en 1,5mm2 kabel klarar så länge det är vettig kabel och så länge det är just 1,5mm2 kabel som sitter, även om det är 1mm2 kabel så är det god marginal till dom 14A som är gränsen där.

Jag är väl lite sparsam att rakt ut rekommendera folk köra utanför spec. Jag ville mest visa på att det bara är 25W/10% som saknas.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Beror på om PSUn i fråga har en eller flera 12V rails, är 12V och mer specifikt PCIe 1 utgången och PCIe 2 utgången vara på två olika rails så skulle jag inte köra med en splitter, är det bara en 12V rail så kommer en sådan adapter felfritt..

Så kolla exakt modell på PSUn och sedan får du leta reda på databladet för den, är du osäker så skriv ut exakt modell här så borde någon kunna hjälpa till med det.

Pure Power L8 630W är modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag är väl lite sparsam att rakt ut rekommendera folk köra utanför spec. Jag ville mest visa på att det bara är 25W/10% som saknas.

Som saknas? Ett 1080 ti behöver två 8 pin kontakter och att köra två 8 pin kontakter på en kabel är 300 watt fungerar alldeles utmärkt så länge det inte är mindre än 1mm2 kabel som används. Sen beror det såklart på hur det är uppdelat i psun, i detta fallet är det två 12v rails men verkar inte finnas någon information om hur det är uppdelat.

Skrivet av MuffeN1337:

Pure Power L8 630W är modellen.

Tyvärr finns det inte mycket att hitta då be quiet helt enkelt inte har kvar informationen. Hittade dock en recension där det står att det är två rails, dock står det inget om PCIe kontakterna är uppdelade på en var (mest troliga) men hade själv inte chansat med splitter och försökt få fram en ny kabel istället.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Bild på kabeln som jag har samt lite information om nätagget som jag hittat här

Jag har dålig kunskap. Känns ju sisådär att behöva köpa nytt nätaggregat bara pga att det saknas 2 extra pins till 1080 ti (första bilden) och att jag saknar en PCIe kabel. Vad tusan kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeN1337:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Bild på kabeln som jag har samt lite information om nätagget som jag hittat här

Jag har dålig kunskap. Känns ju sisådär att behöva köpa nytt nätaggregat bara pga att det saknas 2 extra pins till 1080 ti (första bilden) och att jag saknar en PCIe kabel. Vad tusan kan jag göra?

Ser väl ut som att en 12v port ska klara det grafikkortet (max 30a för varje port), så det borde väl fungera med en splitter?

Är man osäker så är bara att begränsa effekten kortet får dra mha msi afterburner.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Ser väl ut som att en 12v port ska klara det grafikkortet (max 30a för varje port), så det borde väl fungera med en splitter?

Är man osäker så är bara att begränsa effekten kortet får dra mha msi afterburner.

Har ett MSI 1080ti som verkar dra en del (280w). 6+2 pin ger 125w och 6 pin 75w. Saknas runt 80w då. Kan ju vara ett alternativ då att undervolta, men frågan är ju hur säkert det är med splitter.

Hittade denna på Amazon, kan det vara ett alternativ? Är det safe?

https://www.amazon.se/Cable-Matters-GPU-str%C3%B6mkabel-PCIe-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeN1337:

Har ett MSI 1080ti som verkar dra en del (280w). 6+2 pin ger 125w och 6 pin 75w. Saknas runt 80w då. Kan ju vara ett alternativ då att undervolta, men frågan är ju hur säkert det är med splitter.

Om jag inte tänker helt fel så ska väl 30A vid 12V kunna ge upp 360 W? Plus att kortet kan dra 75W från pcieporten så i teorin ska det inte vara några problem. Någon här ovan hade ju räknat på vad en vettig kabel ska klara och även där så bör det vara ok.

Personligen hade jag försökt få tag på en vettig splitter, samt begränsat vad kortet får dra så max effekt inte överstiger vad en kabel och pci-e porten klarar av att ge tillsammans, dvs 150 W + 75 W = 225 W. Då bör det inte vara någon risk alls.

Permalänk
Medlem

Enklaste (och samtidigt riskfritt) är nog att köpa en pci-e kabel (se till att det är rätt modell bara) du har all info du behöver på den andra bilden. Se bara till att kablarna på psu sidan går in på samma pinne som på din befintliga kabel.

Skrivet av Frispel:

Om jag inte tänker helt fel så ska väl 30A vid 12V kunna ge upp 360 W? Plus att kortet kan dra 75W från pcieporten så i teorin ska det inte vara några problem. Någon här ovan hade ju räknat på vad en vettig kabel ska klara och även där så bör det vara ok.

Personligen hade jag försökt få tag på en vettig splitter, samt begränsat vad kortet får dra så max effekt inte överstiger vad en kabel och pci-e porten klarar av att ge tillsammans, dvs 150 W + 75 W = 225 W. Då bör det inte vara någon risk alls.

Problemet blir när man inte vet vilken rail dom ligger på, med en så pass gammal psu så finns ändå risken att skydd kan ha försämrats och har man otur och pci-e porten man väljer är samma som moderkort och cpu går på så kan det gå illa (jag hade iallafall inte chansat!

Hade det varit en Single rail psu däremot så hade jag utan tvekan bara köpt en splitter!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeN1337:

Nej, nätagg har inte standardiserade 8-pin uttag, så att sälja en sån där kabel utan att ange vilka nätagg den är kompatibel med verkar helt obegripligt. Men ditt nätagg har ändå inga EPS/ATX-uttag, så den passar inte oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Enklaste (och samtidigt riskfritt) är nog att köpa en pci-e kabel (se till att det är rätt modell bara) du har all info du behöver på den andra bilden. Se bara till att kablarna på psu sidan går in på samma pinne som på din befintliga kabel.

Problemet blir när man inte vet vilken rail dom ligger på, med en så pass gammal psu så finns ändå risken att skydd kan ha försämrats och har man otur och pci-e porten man väljer är samma som moderkort och cpu går på så kan det gå illa (jag hade iallafall inte chansat!

Hade det varit en Single rail psu däremot så hade jag utan tvekan bara köpt en splitter!

Tänker att om 12V portarna var för sig är specade till 30A och tillsammans för max 47A så borde en port klara av att driva de ca 17A som behövs även om agget har degraderat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tänker att om 12V portarna var för sig är specade till 30A och tillsammans för max 47A så borde en port klara av att driva de ca 17A som behövs även om agget har degraderat?

Ändrar tyvärr inte problemet med att om han kör splitter och den kontakten är på samma rail som resterande av datorn så kan det riskera att något ger med sig.

Hade det vart en psu som inte har över 10 år på nacken så sure.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Verkar vara lite olika bud kring splitter.

Kan det fungera bättre med 6+2 PCIe kabel i kombination med en molex till 6+2 PCIe i andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Som saknas? Ett 1080 ti behöver två 8 pin kontakter och att köra två 8 pin kontakter på en kabel är 300 watt fungerar alldeles utmärkt så länge det inte är mindre än 1mm2 kabel som används. Sen beror det såklart på hur det är uppdelat i psun, i detta fallet är det två 12v rails men verkar inte finnas någon information om hur det är uppdelat.

Tyvärr finns det inte mycket att hitta då be quiet helt enkelt inte har kvar informationen. Hittade dock en recension där det står att det är två rails, dock står det inget om PCIe kontakterna är uppdelade på en var (mest troliga) men hade själv inte chansat med splitter och försökt få fram en ny kabel istället.

Du har såklart helt rätt, fick lite hjärnsläpp och tänkte att det bara var grafikkortet som drar från 12V linan

Även PCI-E porten och processor/moderkort måste ju få sin ström någonstans ifrån...

Viket väl även bör leda till samma potentiella problem om man skulle välja att använda en molex - 8-pin adapter?

Alternativet är väl att köpa en kabel och jämföra pinout mot redan existerande kabel.

Edit: På cable matters kabeln så står det hur pinouten är, tyvärr verkar den inte stämma med det man ser på bilden på nuvarande kabel och kommer alltså inte att fungera.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Är inte begränsningen där att en port klarar 30A och använder man båda så är det totalt 47A Vilket ger 23,5A per kabel? Så uppfattar jag bilden i alla fall.

Min uppfattning är att nätagget är drygt 12 år gammalt, Så gör inget att byta ut det. Dessutom är det lite för svag effekt med 630w Skulle inte gå under 850w idag. Dessutom vill man ha ATX 3.1 så man får kompatibilitet med nya kontakten för nya grafikkort. Dessutom brukar man på bättre möjligheter att anpassa. Det lönar sig i längden. Nätagg är inget jag skulle chansa med.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Är inte begränsningen där att en port klarar 30A och använder man båda så är det totalt 47A Vilket ger 23,5A per kabel? Så uppfattar jag bilden i alla fall.

Min uppfattning är att nätagget är drygt 12 år gammalt, Så gör inget att byta ut det. Dessutom är det lite för svag effekt med 630w Skulle inte gå under 850w idag. Dessutom vill man ha ATX 3.1 så man får kompatibilitet med nya kontakten för nya grafikkort. Dessutom brukar man på bättre möjligheter att anpassa. Det lönar sig i längden. Nätagg är inget jag skulle chansa med.

Det jag spekulerade i var huruvida en rail skulle klara av att driva två 8-pin pci-e kontakter fullt ut. Vilket den på pappret också bör klara av så länge den inte behöver ge ström till övriga systemet samtidigt. Med reservation för att agget är gammalt

Efter att ha läst lite recensioner så verkar det som att en rail går till processor mm och en går till de båda 12V kontakterna.

https://hexus.net/tech/reviews/psu/44781-quiet-pure-power-l8-...

Citat:

Each of the two PCIe cables - red and green - have single 6+2-pin and 6-pin connectors, and they're hooked-up to one of the supply's two 12V rails.

https://www.technic3d.com/review/netzteile/1486-be-quiet-pure...

Citat:

12V CPU 100% rail (30A)
12V GPU 100% rail (30A)

Det borde alltså fungera med en splitter, speciellt om man begränsar hur mycket ström grafikkortet maximalt får dra. Återigen med reservation för att agget är gammalt. Att använda två kablar bör inte spela någon roll för aggregatet i sig utan är mer en fråga om vad kabeln klarar av.

Att sätta en gräns på att inte gå under 850w i dagsläget låter lite begränsade. Som alltid beror det helt på vad du väljer att stoppa i datorn. Personligen undviker jag alltför strömslukande komponenter, mest för att det även utan en dator som spottar ut flera hundra watt värme under belastning blir varmt nog i mitt datorrum på sommaren För mig finns det ingen anledning att då ha ett aggregat på 850W eller mer.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en kabel med en 6+2 och en 6-pin på så är nog det enklaste att bara skaffa en 6 till 8-pin adapter.

Det är förstås inte en helt optimal lösning då 8-pin egentligen är specad för dubbelt så hög effekt som 6-pin, men har man ändå bestämt sig för att köra utanför spec så kan man åtminstone göra det enkelt för sig

Skrivet av MuffeN1337:

Har ett MSI 1080ti som verkar dra en del (280w). 6+2 pin ger 125w och 6 pin 75w. Saknas runt 80w då.

Din uträkning är fel. Dels så är 6+2 specad till 150W, inte 125W, och dels så kan kortet även dra 75W från PCIe-porten. Kortet skulle med andra ord klara sig med 6+2-pin + 6-pin, men som vanligt har tillverkaren använt kraftigare kontakter än vad som behövs för att tillåta överklockning. Därför tycker jag det kan vara ok att använda en 6-pin till 8-pin adapter i det här fallet.