Tänkte bara skriva en liten uppföljning då jag köpt och monterat alla delar. Det landade slutligen i den här setupen:
Chassi: Fractal Design Torrent (Svart Solid)
Chassifläktar: 6x Noctua NF-A14 140mm PWM (3 främre, 2 botten, 1 bakre.)
PSU: Seasonic Prime TX 1600 ATX 3.0 (Överdrivet jag vet, köptes med 5090 i åtanke och kommer att användas till nästa generations flaggskepp också.)
Moderkort: MSI MPG X870E CARBON WIFI
RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Svart AMD EXPO/XMP 3.0 (KF560C30BBEK2-64)
Lagring: 3x Western Digital SN850X (1x 2tb, 2x 4tb.)
CPU: AMD Ryzen 9 9950X3D
CPU-kylare: Noctua NH-D15 G2 LBC (Thermal Grizzly Kryonaut kylpasta)
GPU: ZOTAC GeForce RTX 5070 Ti AMP Extreme Infinity
Hela bygget var relativt lätt att montera ihop. Finns egentligen inga anmärkningar att tala om vad gäller kompatibilitet eller liknande.
Eftersom det var cirka sju till åtta år sedan jag pysslat med hårdvara, det var då jag byggde min förra dator, så kändes det lite som en ny värld med tanke på hur allt har utvecklats.
Grafikkortet är massivt och det enda grafikkort jag kan minnas av det som jag har ägt och som möjligen kan ha varit större och tyngre är ett GTX580 DirectCU från Asus. Använde både anti-sag från grafikkortet och chassit.
Till och med moderkortet kändes tyngre än vad jag kan minnas något tidigare moderkort som jag har ägt.
NVMe SSD-enheterna var smidiga att montera med det verktygslösa lösningen som erbjuds på moderkortet, gillade dock inte "quick releasen" för de nedre platserna utan föredrar låsmekanismen som finns på första platsen.
Planen var från början att köra sex stycken insugsfläktar men det slutade med att jag flyttade en av de nedre fläktarna till utsuget vid den bakre fläktplatsen. Tyckte att det blev för trångt där botten och de främre fläktarna möts.
Kopplade in alla fläktarna i fläkthuben som finns i chassit, relativt smidigt om än lite meckigt med kablarna samt att man måste dra fram en "SATA"-strömkabel från nätaggregatet. För bakre utsugsfläkten var jag tvungen att använda två förlängare från Noctua. Som tur är behövde inte alla fläktarna förlängare för att nå fläkthuben.
Efter att ha läst om diverse skräckhistorier kring det här med 12VHPWR-kablarna så var man ju milt paranoid och såg verkligen till att just den kabeln var korrekt ansluten. Chassit är tillräckligt brett för att böjen inte ska bli särskilt tvär och kablarna kyls väldigt bra av fläktarna. Känner mig inte ett dugg orolig längre faktiskt. Nu underlättar det säkert en hel del genom att GPUn bara drar ca 300w.
Jag flashade BIOS via flashback-funktionen och det fungerade utan problem. Hade allt monterat när jag flashade. Tog säkert fem - tio minuter för flashningen att slutföras. Efter det har det bara varit att tuta och köra.
Kör Windows 11 Pro 24H2 och allt har varit stabilt och fungerat utan anmärkning. WIFI-kortet krävde drivrutin innan den fungerade.
Efter att ha kommit från en Intel 7700K så känns AMD 9950X3D som ett monster, herregud vilken skillnad. Bara att se alla trådar i Task Manager gör en förtrollad. Mycket nöjd och glad att jag inväntade 9950X3D.
Planen från början var att köra på en Intel 285K men vi alla vet vilken besvikelse den releasen var, ungefär som 5000-serien från NVIDIA.
Som helhet är jag nöjd med bygget och det enda som jag planerar att uppgradera snarast är grafikkortet, hoppas på en bättre generation i nästa omgång.
Som bonus vill jag bara lägga ett lovord för "Ducky One 3". Har tidigare använt ett "Corsair Gaming K70 MK.2" och tangentbordet från Ducky känns som ett par huvuden högre vad gäller kvalité.