Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Så nu har man fått ihop sin dator, inte helt smärtfritt direkt...AMD ger mig huvudvärk men äntligen var den ihopsatt och fullt fungerande. Vill slå ett slag för MSI RTX5090 Suprim Liquid. Inget coil whine och mycket tyst. Ska dock undervolta då det drar stora mängder ström 😃

Håller med dig. Har också ett 5090 Suprim Liquid SOC, otroligt kort på alla sätt. Väldigt låga temps och knäpptyst. När jag spelat på det och även kört lite benchmarks ligger clock speed på 2.950, har du kikat vart ditt kort ligger? Blev lite förvånad över detta då kortet marknadsförs som 2.580. Kanske jag som missuppfattat något...

Permalänk
Medlem

Testat lite överklockning under kvällen. Totalt tvärstopp efter detta resultat. Suprim Liquid.

Permalänk
Medlem

Testat och undervoltat lite. MSIs kylare verkar otroligt kompetent. Verkar som afterburner/kurvan inte gillar under 895mV då den alltid korrigeras lite. Men att nå stock med mindre volt verkar inte vara några problem alls vilket var mitt mål. Mindre ljud och inte lika mycket värme ut i rummet =drar mindre ström. Använde 3dmark speed racer här som bench och enda jag tycker känns buggigt är att kortet aldrig går över 52 grader. Har förvisso en Fractal torrent men snälla 30-40% på fläktarna men verkar sugas in luft fint i kortet. Antingen är de för snällt test (RT fokus), mina beta drivisar 572,75 eller Afterburner senaste beta men HWmonitor säger samma grader. Även testat CP2077 med pathtracing och ser ca 430w där med DLSS 4 Quality i 4K. Såg Jaytwocents koppla in en AC direkt mot sitt luftlkylda kort och fick ner det till 11-17 grader så allt verkar handla om luftflöde.

895mV @ 2653 MHz
1.020v
Mem:+2000
max core 50 C
max mem 56 C
max power 440-480W (80,5%)
FPS: 144.28
Score: 14428 (97,3%)

895mV @ 2800 MHz
1.005-1.010v
Mem:+2000
max core 51 C
max mem 56 C
max power 460-500W (83,5%)
FPS: 149.95
Score: 14994 (100,6%)

Permalänk
Medlem

UPPDATERA INTE BIOS PÅ MSI 5090 VENTUS OC, iallafall inte via MSI Center ....
Nvflash sa ok och verifierade, men nu laddar inte grafikdrivrutinen alls och han får ingen video out i windows 😅 (fungerar i uefi, och fram till windows loggan för boot)

Han flashade för att han hade strul med pci-e 5.0 svartskärmar, men borde bara kört 4.0 där det fungerade fint istället för att försöka uppdatera ...

Permalänk
Medlem

Maxar också runt samma score med OC på luft (är med senaste hotfix driver), behövs nog tur med chip eller exotisk kylning för att komma mycket högre. Asus Astral.

(Detta är med afterburner. kan klocka ram mycket högre med asus gpu tweak, gillar inte det programmet, men kanske skall orka testa igen).

Permalänk
Medlem

Ligger runt samma på Steel Nomad, det är core clock som inte vill upp mer än runt +300 för min del.

Permalänk

Har grejat lite med UV/OC senaste dagarna på mitt Suprim Liquid SOC och skulle vilja höra vad ni ser för resultat på era kort. Mitt kort ligger på 2.900-2.950mhz i spel utan att röra något vilket förvånade mig då spec säger 2.580mhz boost.
Hittills är det stabilt på .965V med hastighet på 2.920-2.947mhz i spel, då är kurvan satt på .975V och 3.000mhz (verkar diffa lite mellan Afterburner och spel). Temp 40-42c efter några timmar spelande, min fläktkurva lägger fläkten på ca. 40% vid 40c.

Tanken är att lägga mig på .950V och ca. 2.800mhz och sedan låta det vara.

Då jag aldrig undervoltat ett kort förut så undrar jag lite över risker osv. Det jag hört tidigare är att överklockning är helt säkert om man inte rör volten uppåt men vill ändå höra vad ni säger... Kan det orsaka någon skada på kortet långsiktigt om man kör det på säg .965 med hastighet på 2.950mhz som jag testat nu? Känns ju som det bör vara bättre för kortet eftersom det är 115mV lägre än vad det drar stock med samma hastighet men tycker det är konstigt att hastigheten är så pass mycket högre än vad spec säger.

Tacksam för svar om vad ni ser för resultat och allmän input!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Astral vattenkylt på väg så jag har kollat på lite reviews. OC3D TV påstår att kortet inte var riktigt likadant efter att han mixtrat med volten, så han rekommenderar att inte röra den (om jag förstod honom rätt).
Så jag kommer nog låta kortet vara

Permalänk
Skrivet av Joel1993:

Jag har ett Astral vattenkylt på väg så jag har kollat på lite reviews. OC3D TV påstår att kortet inte var riktigt likadant efter att han mixtrat med volten, så han rekommenderar att inte röra den (om jag förstod honom rätt).
Så jag kommer nog låta kortet vara

Nya drivrutinen som kom igår fixade det på mitt kort iaf. Mitt kort har betett sig märkligt när man undervoltat/överklockat det och sen startat om datorn. Drivrutinen som kom igår i Nvidia appen belyste detta så verkar vara fler som haft det problemet. Nu beter sig kortet som förväntat efter omstart för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Har grejat lite med UV/OC senaste dagarna på mitt Suprim Liquid SOC och skulle vilja höra vad ni ser för resultat på era kort. Mitt kort ligger på 2.900-2.950mhz i spel utan att röra något vilket förvånade mig då spec säger 2.580mhz boost.
Hittills är det stabilt på .965V med hastighet på 2.920-2.947mhz i spel, då är kurvan satt på .975V och 3.000mhz (verkar diffa lite mellan Afterburner och spel). Temp 40-42c efter några timmar spelande, min fläktkurva lägger fläkten på ca. 40% vid 40c.

Tanken är att lägga mig på .950V och ca. 2.800mhz och sedan låta det vara.

Då jag aldrig undervoltat ett kort förut så undrar jag lite över risker osv. Det jag hört tidigare är att överklockning är helt säkert om man inte rör volten uppåt men vill ändå höra vad ni säger... Kan det orsaka någon skada på kortet långsiktigt om man kör det på säg .965 med hastighet på 2.950mhz som jag testat nu? Känns ju som det bör vara bättre för kortet eftersom det är 115mV lägre än vad det drar stock med samma hastighet men tycker det är konstigt att hastigheten är så pass mycket högre än vad spec säger.

Tacksam för svar om vad ni ser för resultat och allmän input!

965-975 låter mycket högt för en undervolt även med en smärre oc ovanpå. Skulle säga börja pröva runt 900 istället och 2800 och sen öka. Mitt luftkylda surpim funkar 900@2900 bra men bäst effektivitet blev denna då det är stock prestanda men bara 83% W.

895mV @ 2800 MHz afterburner (3050 boost gpu-z)
30-41% fancurve (1300-1545 rpm)
2797 max/0.800-1.010V
Memory OC:+2000
Max core temp: 51 C
Max mem temp: 58 C
Max power: 460-496W (82,8%)

Speed Racer
FPS: 147.82
Score: 14782 (100,9%)

Permalänk
Medlem

Inte ens 5090 är moget för RT i nya titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Inte ens 5090 är moget för RT i nya titlar.

https://youtu.be/kLI7NbNuB7U

Vi vet att ditt liv går ut på att hänga i 5090 Owners Club och rättfärdiga att du inte ska köpa ett 5090, men ju kan ju förklara varför du tycker att det inte är spelbart.

4K Max / RT Max (52 avarage, 43 low)

4K Max / RT Max / DLSS Quality (75 avarage, 56 low)

Tycker detta låter helt vettigt på ett nytt spel, givet att det ser ut därefter. Räcker med 2x FG för 100+ FPS. Finns ju betydligt tyngre spel som ger mycket lägre resultat.

Permalänk
Skrivet av Wesslan1:

965-975 låter mycket högt för en undervolt även med en smärre oc ovanpå. Skulle säga börja pröva runt 900 istället och 2800 och sen öka. Mitt luftkylda surpim funkar 900@2900 bra men bäst effektivitet blev denna då det är stock prestanda men bara 83% W.

895mV @ 2800 MHz afterburner (3050 boost gpu-z)
30-41% fancurve (1300-1545 rpm)
2797 max/0.800-1.010V
Memory OC:+2000
Max core temp: 51 C
Max mem temp: 58 C
Max power: 460-496W (82,8%)

Speed Racer
FPS: 147.82
Score: 14782 (100,9%)

Tack!
Jag testade 0.9V och 2.900mhz nu, har bara spelat typ 30min men funkar bra hittills. Får testa lite 3dmark och mer spel så får vi se.
Med den kurvan går kortet på 0.895V och ganska exakt 2.800mhz i spel.

Hur ställer du kurvan? Sett att folk gör olika. Det ”bästa” alternativet jag hittat hittills är att markera 0.810V till volten man tänkt sätta som max (i mitt fall 0.9V) och dra upp den till tänkt frekvens och sänka allt efter, då får man låg frekvens på idle istället för att dra upp hela kurvan och landa på 1.000mhz+ idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vi vet att ditt liv går ut på att hänga i 5090 Owners Club och rättfärdiga att du inte ska köpa ett 5090, men ju kan ju förklara varför du tycker att det inte är spelbart.

4K Max / RT Max (52 avarage, 43 low)
<Uppladdad bildlänk>

4K Max / RT Max / DLSS Quality (75 avarage, 56 low)
<Uppladdad bildlänk>

Tycker detta låter helt vettigt på ett nytt spel, givet att det ser ut därefter. Räcker med 2x FG för 100+ FPS. Finns ju betydligt tyngre spel som ger mycket lägre resultat.

Jag kommer nog köpa ett 5090 när man kan lägga ett i Inets datorbyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Tack!
Jag testade 0.9V och 2.900mhz nu, har bara spelat typ 30min men funkar bra hittills. Får testa lite 3dmark och mer spel så får vi se.

Hur ställer du kurvan? Sett att folk gör olika. Det ”bästa” alternativet jag hittat hittills är att markera 0.810V till volten man tänkt sätta som max (i mitt fall 0.9V) och dra upp den till tänkt frekvens och sänka allt efter, då får man låg frekvens på idle istället för att dra upp hela kurvan och landa på 1.000mhz+ idle.

(Förutsatt Afterburner)
Sätt ungefärlig offset din kurva kommer bli, tex +200, tryck apply, gå in på kurvan, håll inne shift och finjustera den punkt du siktar på exakt rätt, sedan:

markera sista punkten du vill boosta till, tryck "L" - detta sätter denna punkt som max
eller: Shift-dra-markera sista punkten du vill ha + alla punkter efter den, tryck shift-enter x2, detta plattar automatiskt till hela kurvan efter första punkten du markerat.

Kolla noga att en såpass kraftig undervolt faktiskt fungerar, jag testade mycket med 0.875-950mV och gick ofta att klocka lite för högt, men ändå helt stabilt, så att man fick full prestanda i ren raster, men stutter och sämre prestanda med dlss+rt+fg etc.

En alternativ metod som tvärtom ger pyttelite lägre prestanda i ren raster, men högre i "full stack" är att sätta tex +200 offset och 85-90% power limit, testa båda och se vad som funkar bäst.

Permalänk
Skrivet av JBE:

(Förutsatt Afterburner)
Sätt ungefärlig offset din kurva kommer bli, tex +200, tryck apply, gå in på kurvan, håll inne shift och finjustera den punkt du siktar på exakt rätt, sedan:

markera sista punkten du vill boosta till, tryck "L" - detta sätter denna punkt som max
eller: Shift-dra-markera sista punkten du vill ha + alla punkter efter den, tryck shift-enter x2, detta plattar automatiskt till hela kurvan efter första punkten du markerat.

Kolla noga att en såpass kraftig undervolt faktiskt fungerar, jag testade mycket med 0.875-950mV och gick ofta att klocka lite för högt, men ändå helt stabilt, så att man fick full prestanda i ren raster, men stutter och sämre prestanda med dlss+rt+fg etc.

En alternativ metod som tvärtom ger pyttelite lägre prestanda i ren raster, men högre i "full stack" är att sätta tex +200 offset och 85-90% power limit, testa båda och se vad som funkar bäst.

Tack för input!
Kommer att testa ordentligt med 3dmark och olika spel så jag ser att det är stabilt.
Kan det skada kortet på något sätt om det inte är riktigt stabilt eller är det värsta som kan hända stutters/sämre prestanda eller att det kraschar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Tack för input!
Kommer att testa ordentligt med 3dmark och olika spel så jag ser att det är stabilt.
Kan det skada kortet på något sätt om det inte är riktigt stabilt eller är det värsta som kan hända stutters/sämre prestanda eller att det kraschar?

Det skall vara helt tryggt, aldrig hört talas om skador av undervoltning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Tack!

Jag kör den sista du nämner där och flest verkar använda den plus mycket lättare än alla andra metoder. Bara en punkt, tex 0.9v, dra upp till +800-1000 tex 2800 och sen bara släta ut resterande punkter vilket går med shift+enter eller dubbel enter oftast. Öka minne om du vill. Har inte sett några fördelar statistiskt med att trycka in extra på core innan du startar denna process eller de som kör uv+oc.

Svårt att se att det går att få nämnvärt bättre än stock prestanda (inte mindre) med en bra bit mindre ström (80-85%) då mitt mål var svalare och tystare men inte tappa prestanda.

Och att ha högre idle kör jag inte utan då låter jag kortet va i defaultläge bara och byter vid spelande. Automatiska nedklockningen i default är redan så pass bra.

korrigering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Har inte sett några fördelar statistiskt med att trycka in extra på core innan du startar denna process eller de som kör uv+oc.

Nej, du får ingen extra prestanda av det, men kurvan kommer ligga väldigt nära slutresultatet du vill ha så blir mindre pill och mer "vettig" kurva på de lägre punkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Nej, du får ingen extra prestanda av det, men kurvan kommer ligga väldigt nära slutresultatet du vill ha så blir mindre pill och mer "vettig" kurva på de lägre punkterna.

Mindre pill kan det inte bli eftersom jag bara drar upp 1 punkt från default. Vad innebär "vettig" då jag behåller defaults stegring på de lägre vilket jag inte heller sett något negativt resultat av.

Permalänk
Skrivet av JBE:

Skrivet av Wesslan1:

Mindre pill kan det inte bli eftersom jag bara drar upp 1 punkt från default. Vad innebär "vettig" då jag behåller defaults stegring på de lägre vilket jag inte heller sett något negativt resultat av.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/1jaz2yq/5090fe_under...

Jag har kört denna metoden nu. Markerat .815V upp till .900V och dragit upp till 2.900mhz sen planat ut allt över .900V. Då får man samma idle som default eftersom man lämnar dom punkterna längst ned.

Vet inte om detta är bästa lösningen men känns bra att ha en profil till allt och slippa ändra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Jag har kört denna metoden nu. Markerat .815V upp till .900V och dragit upp till 2.900mhz sen planat ut allt över .900V. Då får man samma idle som default eftersom man lämnar dom punkterna längst ned.

Vet inte om detta är bästa lösningen men känns bra att ha en profil till allt och slippa ändra.

Det spelar kanske ingen roll, men det där ger ju väldigt få punkter på hoppet upp i början av kurvan, spelar säkert ingen roll då man nästan aldrig är i de spänningsnivåerna. Jag tycker det är smidigt att bara flytta en enda punkt några mm, platta till eller limit, klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Det spelar kanske ingen roll, men det där ger ju väldigt få punkter på hoppet upp i början av kurvan, spelar säkert ingen roll då man nästan aldrig är i de spänningsnivåerna. Jag tycker det är smidigt att bara flytta en enda punkt några mm, platta till eller limit, klar.

Beror ju lite på vad man har datorn till. Är det mest spelande så skulle jag också rekommendera din variant till dom allra flesta. Sitter man däremot mest och gör annat så är det ju skönt med låg idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Beror ju lite på vad man har datorn till. Är det mest spelande så skulle jag också rekommendera din variant till dom allra flesta. Sitter man däremot mest och gör annat så är det ju skönt med låg idle.

Ja, fast det är alltså tvärtom. Du får samma eller lägre idle om möjligt/vettigare kurva på låg frekvens också. Med den andra metoden undervoltar du bara övre delen av kurvan.
Jag kör med 0fan curve till 40C tex, idlar på 34C med desktop use.

Permalänk
Skrivet av JBE:

Ja precis, man får väldigt få punkter i början av kurvan men jag tycker det funkar väldigt bra. Frekvens går ned till samma som default kurvan på ca. 200mhz men drar bara 20-25W med undervolt mot 30-35W default. Spelar ingen större roll men lite intressant.
Däremot kraschade spelet när jag satt och lirade igår på .900V 2.900mhz så nu kommer jag köra default ett tag då jag inte har lust att pilla mer med det just nu. Lirar Ghost of Tsushima för tillfället och det drar under 400W utan undervolt ändå.

Tack för dina svar, intressant att jämföra lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Ja precis, man får väldigt få punkter i början av kurvan men jag tycker det funkar väldigt bra. Frekvens går ned till samma som default kurvan på ca. 200mhz men drar bara 20-25W med undervolt mot 30-35W default. Spelar ingen större roll men lite intressant.
Däremot kraschade spelet när jag satt och lirade igår på .900V 2.900mhz så nu kommer jag köra default ett tag då jag inte har lust att pilla mer med det just nu. Lirar Ghost of Tsushima för tillfället och det drar under 400W utan undervolt ändå.

Tack för dina svar, intressant att jämföra lite!

Vilken upplösning spelar du i? Har du satt en powerlimit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Tekniskt sett borde väl inte idle-frekvens spela roll bara volten är låg? Sett till strömåtgång dvs. Däremot kanske det är känsligare att bli instabilare.

Drog upp mitt 0.800V-0.890V spann med 2827MHz@0.890V.
Steel Nomad gick från 13850 till 14360. Power 550W till 500W.
Death Stranding sjönk från 260W till 200W.
Hogwarts Legacy sjönk från 350-420W till 300-350W.
Kollade inte FPS men räknar med att de ligger snarlikt.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Vilken upplösning spelar du i? Har du satt en powerlimit?

Jag spelar i 1440p. Har inte satt någon power limit.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Tekniskt sett borde väl inte idle-frekvens spela roll bara volten är låg? Sett till strömåtgång dvs. Däremot kanske det är känsligare att bli instabilare.

Drog upp mitt 0.800V-0.890V spann med 2827MHz@0.890V.
Steel Nomad gick från 13850 till 14360. Power 550W till 500W.
Death Stranding sjönk från 260W till 200W.
Hogwarts Legacy sjönk från 350-420W till 300-350W.
Kollade inte FPS men räknar med att de ligger snarlikt.

Tycker inte heller att frekvens på idle borde spela så stor roll men sett några inlägg om att dom tycker det är "fel" sätt att höja hela kurvan för att idle frekvens ökar så testade den metoden dom rekommenderade vilket var att lämna några punkter längst ned på kurvan för att få lägre frekvens på idle.

Tack för att du delar med dig av dina resultat!
Mitt kort går på 2.900mhz-2.950mhz default så jag fick något sämre resultat i benchmarks när jag körde min undervolt på .900V och 2.900mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Jag spelar i 1440p. Har inte satt någon power limit.

Har du ingen 4k skärm till det kortet eller har du sänkt upplösningen, dlss quality?