Sony släpper ny Blu‑ray‑spelare

Permalänk

Hur ska Riksbanken och SCB göra nu?

De "kvalitetsjusterar" ju sina inflationssiffror så att varje ny funktion i en pryl innebär att vi har negativ inflation och de därför kan sänka räntan.

Oavsett om prylen går upp i pris, funktionen faktiskt tillför något, gör att apparaten får kortare livslängd eller lättare går sönder snabbare.

Men nu plockar man alltså bort viktiga funktioner samtidigt som man höjer priset!

För första gången någonsin lär Riksbanken och SCB vara tvugna att faktiskt kvalitetsjustera så att det syns att vi har inflation.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Empowered:

Hur ska Riksbanken och SCB göra nu?

De "kvalitetsjusterar" ju sina inflationssiffror så att varje ny funktion i en pryl innebär att vi har negativ inflation och de därför kan sänka räntan.

Oavsett om prylen går upp i pris, funktionen faktiskt tillför något, gör att apparaten får kortare livslängd eller lättare går sönder snabbare.

Men nu plockar man alltså bort viktiga funktioner samtidigt som man höjer priset!

För första gången någonsin lär Riksbanken och SCB vara tvugna att faktiskt kvalitetsjustera så att det syns att vi har inflation.

Förmodligen kommer riksbanken fortsätta med DVD som de alltid gjort. Folk som jobbar där är lite gamla och konservativa och tycker 90-talstekniken duger för deras behov. Ser ändå ingen skillnad och tjock-TV där man kan täcka bilden med en knuten näve på en armlängds avstånd är fortfarande policy. "Gammal är äldst".

SCB, Sveriges Centrala Blu-ray-byrå, anammar den nu tjugo år gamla Blu-raytekniken och den tio år gamla UHD/BD-varianten tills vidare. Fortfarande inget annat i konsumentled som slår det mediet i fråga bild och ljud på samma gång. AppleTV är ofta tillräckligt när men har inte alltid ljudformaten. Samma med Sony Bravia Core som är en snäv tjänst för den som har Sony-TV. SF Anytime, Viaplay och annan streaming för plebs håller inte kvalitetsmåttet då vare sig ägare eller kunder ställer kvalitetskrav utan fokuserar på innehåll man kan diskutera på fikarasten.

Vad vi vill undvika är ju en stagflation inom området där priserna går upp samtidigt som både bild- och ljudkvalitet sjunker.

Permalänk
Medlem

25 GB Bluray har mycket lång förväntad hållbarhet. All optisk media som använder flera lager har problem med långsiktig hållbarhet, men enkellager CD, DVD och Bluray förväntas hålla i 50 till 100 år. Verbatim Blu ray har väldig hög kvalitet på sin formulering och håller extra länge.
HDD och SSD förväntas inte alls hålla lika länge, och har problem med olika former av bitrot där data finns kvar fast är skadad.
Streaming är ärligt talat en misslyckad affärsmodell, kvaliteten sjunker och priserna skjuter i höjden vilket inte låter särskilt långsiktigt. Tänk om all utveckling inom litografi (precisionslaser, photoresist etc) kunde ge oss ett nytt optisk medium med både hållbarhet och god storlek utan att man behöver göra flera lager...

Permalänk
Medlem

Kommer säkert att n
bli som på UBP - X700:an, bl.a slå på Dolby Vision manuellt, ingen display.

Hade själv en X700 å alla mina 4K/vanliga Blu ray filmer funka, bytte upp mig, köpte en Reavon - X110. Sony har alltid varit ett njää märke för mig.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Har inte kunnat långtidstesta mina BD-skivor, men har gott om nästan 40 år gamla pressade cd-skivor som funkar felfritt. Har däremot många brända promo-cd som inte längre funkar. Så grundregeln är att rippa alla brända promo-skivor för säkerhets skull.
Det viktigaste för hållbarheten är antagligen att förvara sina optiska diskar på ställen som varken är varma eller solbelysta.

Det har ju funnits skrivbara cd- och dvd-skivor där metallfolien bestått av guld i stället för aluminium och tillverkaren (Kodak) hävdade att de skulle hålla i hundra år. Och det finns ju M-disc-skivor (dvd och Blu-ray) som måste brännas i kompatibla brännare men sedan kan spelas upp i de flesta spelare. De sägs ju kunna hålla i upp till 1 000 år och har godkänts för långtidslagring av vissa amerikanska myndigheter.

Jag kan förstå att barnfamiljer köper filmer på fysiska medier eftersom det blir billigare när barnen vill titta på dem femtioelva gånger. Och om man som jag gillar udda filmer och har en smal musiksmak där allt inte finns på strömningstjänsterna köper jag dem på fysiska medier för att veta att jag har kvar dem även om strömningstjänsterna stängs ned. Men visst, jag rippar mina cd-skivor och lyssnar nästan alltid på dem via olika mediespelare.
Sedan blir man ju lite grinig när vissa filmer bara finns på specifika strömningstjänster (jo, jag förstår varför). Det gäller till exempel den senaste Wallace & Gromit-filmen. Men den fanns ju lyckligtvis även på BBC iPlayer där det gick att spela in den!

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande fysisk format. Köpte ett hemmabio paket och 1080p TV år 2010 och tyckte mitt hemmabio paket var super hi-tech dåtid med 3D Blu-Ray!

Jag har inte ens 4K eller streaming funktion på min TV eller hemmabio! Tror snart det är dags att uppgradera!

Föredrar att se på film i vardagsrummet med 5.1 ljud och stor bild. Blu-Ray räcker gått och väl, även om de flesta stremningsiter erbjuder 4K osv.. Tycker det fysiska formatet är lite charmigt på sitt sätt, streaming är bra på andra sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ja det är smidigare och sämre kvalité. Folk som värdesätter bäst kvalité får använda det medium som medger det. I dagsläget är det UHD blu-ray som ger bäst kvalité kombinerat bild och ljud.

Skrivet av Tempel:

Fast nu var det här Blu-ray.

Skrivet av Emma242:

Kanske ett tecken på att pendeln håller på att svänga, när det blir tajtare ekonomiskt och osäkrare framtidsutsikter? Betalprenumerationer som dränerar plånböcker är inte lika lockande längre och fler återgår till att köpa och äga sin saker, inklusive filmer, spel och musik. Och ser värdet i att till exempel en film finns kvar i världen än upphör att existera för att den får för dåligt med streams. Det hoppas iaf jag, som fortfrarande köper film och böcker för att se och läsa dem i samma kvalitet och lika enkelt om 10-20 år som nu.

Det finns för och nackdelar med allt. Så här:

Vill man ha TOPP Of the line kvalitét då är blue ray bäst
Vill man äga rullen - som Emmma är inne på - då är Blir Ray DVD bäst.

Jag föredrar att tanka ner filmerna. Så här man dem i sitt digitala skafferi. (Jag befinner mig in i ett land där det inte är olagligt att tanka ner vad du vill (förutom p@rn@gr@f8) så länge du inte säljer det vidare eller skickar en kopia till någon annan).

Allt jag har hemma har jag hemma.

Jag delar inte med mig av någonting till ingen.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vilken streamingtjänst kommer närmast Blu-ray i bild och ljud?

Skulle se Transformers 1, provade både Viaplay och SF anytime. Oj va dålig bild! Otroligt mycket bättre på BD.

Själv försökte jag se Avatar 1 på valfri streamingtjänst. Slutade med att jag ploppade i min gamla BluRay-utgåva i PS3:an. Klarade inte av den hårdkodade textningen av Na'vi-språket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag kör fortfarande fysisk format. Köpte ett hemmabio paket och 1080p TV år 2010 och tyckte mitt hemmabio paket var super hi-tech dåtid med 3D Blu-Ray!

Jag har inte ens 4K eller streaming funktion på min TV eller hemmabio! Tror snart det är dags att uppgradera!

Föredrar att se på film i vardagsrummet med 5.1 ljud och stor bild. Blu-Ray räcker gått och väl, även om de flesta stremningsiter erbjuder 4K osv.. Tycker det fysiska formatet är lite charmigt på sitt sätt, streaming är bra på andra sätt.

4K abben är ju dyrare än dom vanliga abben, för Netflix Premium (4K, Dolby Atmos ljud/Dolby Vision) 199 kr/mån.
Disney + Premium (4K, Atmos/DV) 139 kr/mån.
Dessa tjänster körs på 4K Apple TV/4K Google TV Streamer. Har hemmabio å föredrar Atmos/DTS:X (finns en del filmer på Blu ray).

Jag köper en del 4K Blu ray filmer då å då, just nu finns det tyvärr inte mycket nytt som lockar mig just nu.

Man har ju dom gamla klassikerna i 4K.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den nya spelaren saknar allt vad streaming och onlinefunktioner heter.

Om det ska tolkas som att onlinefunktioner har negativt värde framgår inte.

Nja... Onlinefunktioner ingår ju faktiskt i standarden för Blueray. Så den har definitivt någon form av sådana. Det borde kanske snarare kallas "Ingen form av appar eller smart-TV". ?

Så kan det vara. Det bidrar ju ofta till krångligare användning och reklam för kunden. För tillverkaren speglas det i mindre inkomster från den reklamen och ev sponsrade appar. Så det kan vara ett tapp från flera källor, och då får det kanske tas in nån annanstans.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hi-Fi/TV-nörden sitter kollar bildkvalité och granskar ljudkvaliten medans flickvännen njuter av filmen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Hi-Fi/TV-nörden sitter kollar bildkvalité och granskar ljudkvaliten medans flickvännen njuter av filmen

Med njuter menar du antagligen står ut med att filmen är Hulk vs The Avengers 3

Det är mycket som kan fejkas även utan DLSS etc.. ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

exakt detta.. skalat bort nästan alla mina streaming tjänster pgr pris bilden som ändras samt content är välldigt kasst.

ex 99% på netflix, disney, max eller apple tv är skräp. bara prime kvar som är lite ok och billig. det som finns kvar efter det är värre eller bara o värt pris mässigt.

då kan man lika gärna köpa 2-3 kvalitets bluerays i mån istället. oslagbar kvalite och ljud. så fort någonting streamas så är det variabel paket av bit data stream som forslas som folk inte verkar fatta. betalar dyra avgifter i tron om äkta 4k.

Allt mög på Nerflix får tummen ner, svenska Nerflix är ett stort skämt.

För mycket "tanta serier/filmer", fattar inte bl.a varför vissa dokumentärer spelas in med Atmos ljud. Är inte intresserad av sport.

Kollade igår om det hade kommit nått köpvärt på Blu ray men tyvärr inget köpvärt.

"It's the end of the world".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Don flesta filmer som kommer är endå skitfilmer.
4k uhd bd gör inte filmerna bättre

Kan ju vara så att det finns äldre bra filmer man vill äga i den bästa kvalitén.

Fel stavning
Visa signatur

ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming Wifi | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 Chromax | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X | MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed med Powerplay| Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nja... Onlinefunktioner ingår ju faktiskt i standarden för Blueray. Så den har definitivt någon form av sådana. Det borde kanske snarare kallas "Ingen form av appar eller smart-TV". ?

Så kan det vara. Det bidrar ju ofta till krångligare användning och reklam för kunden. För tillverkaren speglas det i mindre inkomster från den reklamen och ev sponsrade appar. Så det kan vara ett tapp från flera källor, och då får det kanske tas in nån annanstans.

Jag kan inte påminna mig om en enda gång som jag har aktivt använt onlinefunktioner med Blu-Ray. Man ser filmen och kanske lite extramaterial om det finns på skivan.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Jag kommer köpa den när den når vår marknad.

Visa signatur

<2x16GB Dominator DDR5 CL30@6200MHz> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX PCIe5>
<
Intel i7-14700K> <Nvidia RTX2080Ti> <Lian Li EDGE 80+ Platinum 850W>
<
MSI Spatium M580 M.2 Gen5 2TB> <Samsung 990 Pro 1TB>
<
Phanteks NV7 White> <Alienware AW3418DW>
<
Logitech Z906 5.1> <Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Kan ju vara så att det finns äldre bra filmer man vill äga i den bästa kvalitén.

ja kan ju vara så. själv har man tappat allt intresse stort sett för film

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jag kan inte påminna mig om en enda gång som jag har aktivt använt onlinefunktioner med Blu-Ray. Man ser filmen och kanske lite extramaterial om det finns på skivan.

Tror jag har ett par skivor där även extramaterial låg som BD-live (funkar garanterat inte längre..) men oftast var det för trailers, vilket kanske är vettigt sålänge det inte är de påtvingade innan det är möjligt att starta filmen, särskilt om servrarna brakat ihop för länge sen då..

Men jaa.. Det var ju helt klart ett lite konstigt koncept från början. "Vårt format har massor av plats för extra skit. Men här är möjligheten att göra DLC!"

Hursomhelst så var bara poängen att det var ett krav att den möjligheten finns. Tror inte det ändrats dock. Dessutom vill la de flesta tillverkare ha möjlighet att fixa saker i efterhand med själva grundfunktionen ändå. Så några spelare utan nätverk hade det antagligen inte blivit oavsett ändringar i standarden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Succinylkolin:

Tyvärr verkar Blu-Rayskivor inte heller hålla för tidens tand utan drabbas av "diskröta" med åren. Jag vet inte riktigt vad det bästa upplägget vore för beständig långtidslagring, kanske att rippa sin fysiska media till mekaniska hårddiskar?

M-DISC

Håller i 1000år, det borde väl räcka?

Permalänk
Medlem

Bra.

"Om det ska tolkas som att onlinefunktioner har negativt värde framgår inte."

Ja. Definitivt ja. Det var en av de största anledningarna till att jag köpte en online-fri spelare från Oppo för hutlöst överpris. Onlinefunktioner för en skivspelare är 111% till ren och skär förbannelse.

Visa signatur

9950X3D | 3090