Köpa Mac från Finland

Permalänk

Du kan inte dra av/kvitta utländsk moms, den blir en kostnad för företaget och du bokför fiktiv moms på hela beloppet (har haft enskild firma i 15 år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApanRobert:

Du kan inte dra av/kvitta utländsk moms, den blir en kostnad för företaget och du bokför fiktiv moms på hela beloppet (har haft enskild firma i 15 år).

Tackar för rättelsen! Det man kan göra är att ansöka om att få tillbaka momsen: https://www.skatteverket.se/foretag/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/4862.4.8bcb26d16a5646a148c03b.html

Gissar dock att det blir rätt komplicerat för en enkel grej.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Ser att momsen har diskuterats lite här. Om man handlar som privatkund kan momssatsen dessutom variera.

Om ett företag säljer för tillräckligt höga belopp (varierar mellan olika länder) till konsumenter (alltså om du beställer datorn som privatperson) i andra EU-länder är företaget enligt tvingande EU-regler skyldigt att debitera mottagarlandets moms.
Om du beställer som privatperson från ett litet företag får du betala finsk moms (25,5 procent). Om du i stället beställer från ett något större företag (de flesta företag enligt de nya reglerna) måste företaget debitera svensk moms (25 procent).

Här kan du läsa mer:
https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/moms-e-handel

Edit: korrigerade ett stavfel

Permalänk

Aha, jag trodde att det alltid var mottagarlandets momssats som gällde inom EU nuförtiden, men jag handlar bara från stora företag (och bara om de kan dra av momsen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApanRobert:

Aha, jag trodde att det alltid var mottagarlandets momssats som gällde inom EU nuförtiden, men jag handlar bara från stora företag (och bara om de kan dra av momsen).

De nya reglerna gör att det i praktiken har blivit så.
Har inte funderat på vad som gäller om man handlar prylar på företaget.
En bekant köper en del programvaror och där är momsen avdragen så han får nog både skapa och dra av en fiktiv moms som någon nämnde ovan.