Företag vägrar leverera tjänst

Permalänk

Företag vägrar leverera tjänst

Hej,

För över nio månader sedan anlitade vi ett filmbolag för att fotografera och filma vårt bröllop. Enligt avtalet skulle vi få de redigerade bilderna inom en månad och filmen inom fem månader. Trots att denna tidsram nu är kraftigt överskriden har vi fortfarande inte fått något material.

Företaget kommer ständigt med ursäkter och skjuter upp leveransen vecka efter vecka. De lovar att vi ska få allt "imorgon", men den dagen kommer aldrig.

Ett stort problem är att jag aldrig fick något kvitto efter betalningen och bolaget har fortfarande kvar det skriftliga avtalet. Detta har orsakat stor stress och vi vet inte hur vi ska gå vidare. Hur pass behjälplig är polisen i sådana här ärenden?

Genom Facebook-grupper har jag kommit i kontakt med tre andra kunder som varit med om samma sak och efter två år fortfarande inte fått sin leverans. Dessutom har företaget tagit bort sig själva från Google för att dölja negativa omdömen, trots att de fortfarande är aktiva.

Är det någon som har erfarenhet av en liknande situation och vet vilken rätt vi har och vilka åtgärder vi kan vidta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej!

Det är lite svårt att ge helt bestämda svar då din information är ganska ofullständig. Men det tycks vara ett väldigt oseriöst företag utifrån den bild du ger.

Jag hade nog kontaktat ARN för att få deras spontana syn på det hela, för detta är vardagsmat för dom.

Jag skulle även gjort en polisanmälan, men jag hade nog väntat med det till efter samtalet med ARN.

Att anlita en jurist eller advokat inom detta område är dyrt. Men att ringa och fråga lite snällt om de kan lägga 10 minuter i telefon för ett spontant och kostnadsfritt uttalande skulle jag tveklöst ha gjort. Alltid är det någon som säkerligen ställer upp.

Om ni har något kontrakt/avtal mellan er och företaget, så är detta en klar styrka! Om ni har möjlighet att kontakta andra drabbade personer, så kan även detta vara en fördel. Ensam är inte lika stark....i sådana fall kan kanske en gruppanmälan fungera. Även detta kan nog ARN kanske svara på.

Dessvärre gissar jag dock att era chanser är ganska små att få en fördelaktig lösning på detta, men ni ska självklart stå på er och absolut inte ge upp!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Frågat om ni kan få dem oredigerade bilderna/video?
Tänker det alltid är något även om det inte är tjänsten ni betalat för.

Permalänk
Medlem

Civilrättsliga tvister tas med fördel i domstol.
Men eftersom du sett att materialet finns oredigerat hos dem, är det bättre att bara åka dit och kräva få det i handen så fort som möjligt.
Sedan ger du en kopia till någon annan som kan redigera det åt dig.

Permalänk
Skrivet av danne215:

Frågat om ni kan få dem oredigerade bilderna/video?
Tänker det alltid är något även om det inte är tjänsten ni betalat för.

Jag bad om att få samtliga bilder i RAW-format. Jag fick dock bara hälften, medan resten "glömdes bort". När jag sedan frågade efter råmaterialet från videoinspelningen fick jag svaret att det var för krångligt att leverera, med hänvisning till att materialet kommer från flera kameror och har ljud från olika källor. Med andra ord verkar de helt enkelt inte vilja lämna ut det.

Det som tär mest är alla lögner – att de gång på gång säger att allt är färdigt och att vi får materialet "imorgon" eller "nästa vecka", bara för att sedan sluta svara i telefon. Har även bokat tid för att träffas och de har inte dykt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Civilrättsliga tvister tas med fördel i domstol.

Om något ska gå till domstol, så krävs först en polisanmälan. Sedan får en eventuell åklagare ta det vidare...

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Om något ska gå till domstol, så krävs först en polisanmälan. Sedan får en eventuell åklagare ta det vidare...

Det är inte frågan om ett brottmål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är inte frågan om ett brottmål.

Det är en mycket hög sannolikhet att det är just ett brott som har begåtts! Det avgör t.ex. polisen och en förundersökningsledare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Det är en mycket hög sannolikhet att det är just ett brott som har begåtts! Det avgör t.ex. polisen och en förundersökningsledare.

Nej det är det med hög sannolikhet inte.
Bedrägeri är att ta pengarna och inte göra ett skvatt.
De var trots allt på plats och filmade men har inte levererat slutmaterialet.
Polisen kommer således lägga ned.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Så det är helt hopplöst alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Så det är helt hopplöst alltså?

Nej,
Tvistemål regleras i domstol.
Om du vill gå den vägen bör du anlita en advokat eller driva det själv som förenklat tvistemål.
Bara för att du har rätt behöver det dock inte betyda att du går vinnande ur processen.
Enklast är att ni bara gör upp om att du tar materialet och i bästa fall betalar han tillbaka del av summan.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra att det har blivit så här.

Jag jobbar själv inom branschen och ville dela med mig av några reflektioner kring situationen – kanske kan det ge lite perspektiv.

Det kan hända att personen har tappat bort eller förlorat materialet, exempelvis genom en kraschad hårddisk, och nu känner sig osäker på hur hen ska hantera det. Kanske har hen hoppats att det skulle rinna ut i sanden, och undvikit att ta upp det av rädsla för konflikt.

En annan möjlighet är att personen har fastnat i en kreativ svacka. Att sätta sig ner och redigera kan i vissa perioder kännas nästintill överväldigande – jag har själv upplevt det. I en bransch där konkurrensen är hård och kraven på kvalitet höga, kan det ibland kännas lättare att inte göra något alls, än att leverera något man själv inte är nöjd med.

Det jag skulle rekommendera är att du helt enkelt ber om att få allt råmaterial – alltså precis allt som finns – överfört till en SSD eller hårddisk som du själv tillhandahåller. På så sätt slipper personen oroa sig över redigeringen, och du får åtminstone tillgång till det som finns inspelat.

Med materialet i handen kan du sedan välja att antingen redigera det själv, eller anlita någon duktig och hjälpsam person för en rimlig slant som kan klippa ihop det åt dig.

I en idealisk värld hade personen självklart gjort rätt för sig och levererat materialet som överenskommet. Men om fler har upplevt liknande problem med samma person, så är det nog tyvärr klokt att inte hålla andan.

Du kan absolut försöka begära pengarna tillbaka – särskilt om det rör sig om ett belopp i storleksordningen 10–30 000 kr. Det kan dock bli en utdragen och kanske frustrerande process, och risken finns att det inte leder någon vart. Men om du orkar och känner att det är värt att ta striden, så kan det ändå vara värt ett försök.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20815562" userid="21191" name="Bozzeta"]

Vad brottsrubriseringrn skulle kunna bli i detta ärende går inte att säga för någon utan att ha en mer kompletterande bild av det hela. Men även om fotograf har varit på plats, så kan man vara rätt säker på en sak: företaget har uppenbarligen inte levererat bilderna vilket enbart detta är ett brott då skriftligt avtal har skrivits om detta. Kontraktsbrott heter det. Sedan är det upp till förundersökningsledaren att bedöma sannolikheten om det är värt att gå vidare högre upp (domstol) eller inte. Bedöms brottet t.ex. som ringa, så är det större risk att ärendet läggs ner.

När polisen lägger ner ett ärende, så kan det ha ganska många orsaker och detta kan ske även då brott har begåtts.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Kontraktsbrott heter det.

Klarade du verkligen jöken?
Ett kontraktsbrott är inte en straffrättslig fråga, och kan inte leda till straff.
Det är en fråga om skadestånd, prisavdrag eller hävning i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Hej,

För över nio månader sedan anlitade vi ett filmbolag för att fotografera och filma vårt bröllop. Enligt avtalet skulle vi få de redigerade bilderna inom en månad och filmen inom fem månader. Trots att denna tidsram nu är kraftigt överskriden har vi fortfarande inte fått något material.

Företaget kommer ständigt med ursäkter och skjuter upp leveransen vecka efter vecka. De lovar att vi ska få allt "imorgon", men den dagen kommer aldrig.

Ett stort problem är att jag aldrig fick något kvitto efter betalningen och bolaget har fortfarande kvar det skriftliga avtalet. Detta har orsakat stor stress och vi vet inte hur vi ska gå vidare. Hur pass behjälplig är polisen i sådana här ärenden?

Genom Facebook-grupper har jag kommit i kontakt med tre andra kunder som varit med om samma sak och efter två år fortfarande inte fått sin leverans. Dessutom har företaget tagit bort sig själva från Google för att dölja negativa omdömen, trots att de fortfarande är aktiva.

Är det någon som har erfarenhet av en liknande situation och vet vilken rätt vi har och vilka åtgärder vi kan vidta?

Tack på förhand!

Det låter som ett lite mindre seriöst företag.

Det du skriver som det stora problemet, inget kvitto borde ni kunna lösa.
Jag skulle uppskatta att ett sådant här uppdrag kostade er någonstans mellan 15 000 - 40 000kr lite beroende på vad som ingick.Det är ju inte direkt sannolikt att ni betalade kontant, så logga in på bankkontot ni använde och spara ner transaktionen som PDF (går hos de flesta banker) eller gå in på er bank och begär att få transaktionen utskriven så har ni åtminstonne en kvittens på att ni betalt till företaget.

Nästa steg är att uteslutande använda skriftliga kontakter med företaget. Se till att spara all e-post etc. ni redan haft med företaget.

Att det skulle vara besvärligt för företaget att ge er kopior på orginalmaterialet köper jag, som spelar in relativ mycket video och ljud från multipla källor, inte. Sannolikt skulle det räcka med ett lite större USB-minne och bara kopiera över allt till t.ex. en katalog för ljud och en för video och låta er själva sortera upp vad som är vad, det är ju inte svårare än att kopiera några andra filer.

Börja med att kontakta ARN och se vad som händer. ARN har nyligen haft ett mål mot en bröllopsfotograf där fotografen förlorade tvisten och ska enligt ARNs bedömmande betala tillbaka hela köpesumman.
Den fotografen har valt att inte följa ARNs rekommendation så där i det målet återstår att se vad som händer framåt.

Polisen kommer sannolikt inte göra någonting, det är ett civilrättsligt tvistemål, inte ett brottsmål.

Sist, men inte minst, gratulerar till äktenskapet

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Skrivet av Johan_G3:

Det låter som ett lite mindre seriöst företag.

Det du skriver som det stora problemet, inget kvitto borde ni kunna lösa.
Jag skulle uppskatta att ett sådant här uppdrag kostade er någonstans mellan 15 000 - 40 000kr lite beroende på vad som ingick.Det är ju inte direkt sannolikt att ni betalade kontant, så logga in på bankkontot ni använde och spara ner transaktionen som PDF (går hos de flesta banker) eller gå in på er bank och begär att få transaktionen utskriven så har ni åtminstonne en kvittens på att ni betalt till företaget.

Nästa steg är att uteslutande använda skriftliga kontakter med företaget. Se till att spara all e-post etc. ni redan haft med företaget.

Att det skulle vara besvärligt för företaget att ge er kopior på orginalmaterialet köper jag, som spelar in relativ mycket video och ljud från multipla källor, inte. Sannolikt skulle det räcka med ett lite större USB-minne och bara kopiera över allt till t.ex. en katalog för ljud och en för video och låta er själva sortera upp vad som är vad, det är ju inte svårare än att kopiera några andra filer.

Börja med att kontakta ARN och se vad som händer. ARN har nyligen haft ett mål mot en bröllopsfotograf där fotografen förlorade tvisten och ska enligt ARNs bedömmande betala tillbaka hela köpesumman.
Den fotografen har valt att inte följa ARNs rekommendation så där i det målet återstår att se vad som händer framåt.

Polisen kommer sannolikt inte göra någonting, det är ett civilrättsligt tvistemål, inte ett brottsmål.

Sist, men inte minst, gratulerar till äktenskapet

Tro mig, jag har redan testat allt du föreslår. *bort*, som är ägaren, vägrar att lämna ifrån sig materialet och påstår att det är för komplicerat – samtidigt som han försäkrar oss om att filmen redan är färdig och att vi inte behöver oroa oss. De svarar varken på mejl eller sms, så jag har inga skriftliga konversationer. Det enda sättet att få tag på dem är att ringa upprepade gånger under en hel vecka tills de svarar, och då är det endast lögner man får höra.

Jag får testa med ARN i början av nästa vecka. Detta handlar om över 30 000kr som just nu slängts i sjön utöver all stress jag och min fru fått genomgå. Tycker mest synd om frugan som inte ens har en bild att lägga upp på sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Tro mig, jag har redan testat allt du föreslår. Georges Bou Karam, som är ägaren, vägrar att lämna ifrån sig materialet och påstår att det är för komplicerat – samtidigt som han försäkrar oss om att filmen redan är färdig och att vi inte behöver oroa oss. De svarar varken på mejl eller sms, så jag har inga skriftliga konversationer. Det enda sättet att få tag på dem är att ringa upprepade gånger under en hel vecka tills de svarar, och då är det endast lögner man får höra.

Jag får testa med ARN i början av nästa vecka. Detta handlar om över 30 000kr som just nu slängts i sjön utöver all stress jag och min fru fått genomgå. Tycker mest synd om frugan som inte ens har en bild att lägga upp på sociala medier.

Eftersom det kan bli civilrättsligt mål så kolla din hemförsäkring den brukar innehålla att du kan få gratis rådgivning och sedan täcker viss % procent av advokatkostnaderna.

Vägen är ARN få deras utlåtande sedan därefter kan du anmäla det till Konsumentverket alt kontakta kronofogden för att driva tillbaka pengarna han kan överklaga kronofogdens krav och då är det att stämma han och starta det civilrättsligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Eftersom det kan bli civilrättsligt mål så kolla din hemförsäkring den brukar innehålla att du kan få gratis rådgivning och sedan täcker viss % procent av advokatkostnaderna.

Vägen är ARN få deras utlåtande sedan därefter kan du anmäla det till Konsumentverket alt kontakta kronofogden för att driva tillbaka pengarna han kan överklaga kronofogdens krav och då är det att stämma han och starta det civilrättsligt.

Det här är verkligen en mardröm. En del av mig vill driva detta så långt det bara går, för ett företag som lurar sina kunder på det här sättet borde inte få fortsätta existera.

Jag funderar på att vända mig till en tidning eller liknande för att uppmärksamma problemet. Flera kunder har blivit lurade och fortfarande inte fått sina bilder eller filmer, så det känns viktigt att få detta lyft i offentligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Det här är verkligen en mardröm. En del av mig vill driva detta så långt det bara går, för ett företag som lurar sina kunder på det här sättet borde inte få fortsätta existera.

Jag funderar på att vända mig till en tidning eller liknande för att uppmärksamma problemet. Flera kunder har blivit lurade och fortfarande inte fått sina bilder eller filmer, så det känns viktigt att få detta lyft i offentligheten.

Du kan gå den vägen men försök att ta kontakt med alla kunder som har blivit lurade, uppmana dom också att anmäla till ARN desto fler anmälningar företaget får på sig desto mer kommer ARN och tingsrätten att se på fallet om ni går ihop och gör en gruppanmälan/stämning mot företaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Du kan gå den vägen men försök att ta kontakt med alla kunder som har blivit lurade, uppmana dom också att anmäla till ARN desto fler anmälningar företaget får på sig desto mer kommer ARN och tingsrätten att se på fallet om ni går ihop och gör en gruppanmälan/stämning mot företaget.

Jag har försökt få kontakt med tidigare kunder som blivit drabbade, men de har kämpat med detta i två år och orkar inte längre. De lever på hoppet att om de inte gör en anmälan, så kommer de tillslut att få sina saker, trots att det har gått två år.

Permalänk
Medlem

Ring den här personen igen, men se till att spela in hela samtalet. Det borde ge dig ett något bättre bevisläge, oavsett vilken typ av tvist eller brott som slutligen landar någonstans.
Ta även kontakt med övriga drabbade och be dem göra samma sak.
Och kolla upp vilka möjligheter du/ni har att kräva tillbaka hela eller delar av det betalda beloppet (du måste kunna bevisa detta) genom att skicka ett betalningsföreläggande via kronofogden. Det här borde kanske ARN eller din lokala konsumentrådgivare kunna svara på. Om personen inte bestrider (protesterar) mot betalningsföreläggandet inom en viss tid hjälper KFM dig sedan att driva in pengarna.

Om du går vidare bör du kanske sedan inte kommentera det här i tråden förrän efter en tid eftersom du inte vet vilka forum personen är aktiv i.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det kan hända att personen har tappat bort eller förlorat materialet, exempelvis genom en kraschad hårddisk, och nu känner sig osäker på hur hen ska hantera det. Kanske har hen hoppats att det skulle rinna ut i sanden, och undvikit att ta upp det av rädsla för konflikt.

Det låter tyvärr inte helt otroligt.
En kollega började sin karriär som professionell fotograf vid sidan av sitt ordinarie jobb och råkade ut för en hårddiskkrasch. Han hade ingen backup. Det här var innan SSD-tiden och det kostade honom femtontusen att få tillbaka hälften av sina bilder via ett dataräddningsföretag. Han hade fått en ganska sjyst NAS för femtontusen på den tiden …

Skrivet av Wasp:

En annan möjlighet är att personen har fastnat i en kreativ svacka. Att sätta sig ner och redigera kan i vissa perioder kännas nästintill överväldigande – jag har själv upplevt det. I en bransch där konkurrensen är hård och kraven på kvalitet höga, kan det ibland kännas lättare att inte göra något alls, än att leverera något man själv inte är nöjd med.

Om man har haft en två år lång kreativ svacka borde man nog fundera på att syssla med något annat och – framförallt – inte ta några nya uppdrag …

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Hej,

Tack på förhand!

du skulle nog ha kontaktat polisen för länge sen, det är uppenbarligen en scam

Permalänk
Medlem

Flera av gästerna borde väl ha tagit bilder, så ni dels kan få återuppleva den vägen. Dels också kan den eventuella bedragaren mycket väl ha fastnat på bild. Det kan hjälpa vid en eventuell stämning.

Permalänk
Skrivet av attic:

Flera av gästerna borde väl ha tagit bilder, så ni dels kan få återuppleva den vägen. Dels också kan den eventuella bedragaren mycket väl ha fastnat på bild. Det kan hjälpa vid en eventuell stämning.

Företagets ägare, deltog aldrig i inspelningarna och förekommer därför inte på film. Istället var det helt utomstående personer som filmade.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

du skulle nog ha kontaktat polisen för länge sen, det är uppenbarligen en scam

Den mest värdefulla dagen i våra liv. Så med risken att förlora både pengar och hela inspelningen, var vi rädda att uppröra de och fortfarande är.

Permalänk
Medlem

Om du har adressen, åk dit och knacka på. Inte i ilska, utan fråga var sakerna finns. Många blir spaka när de blir konfronterade öga mot öga, inte lika tuffa längre. Och nej, jag menar verkligen inte hota på något sätt, utan just att "hej, ni har lurat mig, någon kommentar?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Den mest värdefulla dagen i våra liv. Så med risken att förlora både pengar och hela inspelningen, var vi rädda att uppröra de och fortfarande är.

ser inte hur det skulle kunna hända dock, om ni betalt för tjänsten, i värsta fall skulle det gå till civilrätten där rätten får tvinga dem att leverera materialet ni betalt för, men enligt min mening så är dethär 100% scam, med tanke på att det är andra som är drabbade av exakt samma person som jag förstår det? och dem har väntat 2 år

Permalänk
Medlem

Om ni inte har några bevis alls på att ni haft något med dem att göra kan ni ju spela in ett samtal där ni får dem att medge det.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Företagets ägare Namn borttaget deltog aldrig i inspelningarna och förekommer därför inte på film. Istället var det helt utomstående personer som filmade, inklusive hans Namn borttaget. Hon har haft en central roll i kommunikationen och ansvarat för samordningen av allt arbete, inklusive betalningar. Trots detta är hon inte registrerad som en del av företaget. Jag misstänker att det är hon som driver detta blufföretag men inget jag kan bevisa heller.

Nu måste jag nog ge dig en liten men allvarlig varning.
Skriv inte ut namn på de inblandade personerna, redigera bort namnen eller be en moderator ta bort namnen i dina inlägg, att namnge personerna som du gjort är ett förtalsbrott och kan komma att kosta dig betydligt mer än fotograferingen och dessutom ge dig en dom i straffregistret.

Hänvisa uteslutande till företagsnamnet i sin helhet, *bort* production eller dess förkortning gbk-production, ett företag går inte att förtala.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE