AI-bottar är usla på källhänvisning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Jag håller inte med alls. Hur, när AI gör jobbet åt dig, får du en tydligare blick för helheten? Av 20 steg kanske du förstår steg 1, 7, och 18 medan AI sköter resten. Hur ska du kunna förstå helheten då?

Eftersom jag slipper lägga tid på att formulera varje detalj i exakt rätt syntax kan jag istället lägga den tiden på att utveckla en bättre struktur/arkitektur. Det går snabbare för mig att granska kod än att skriva den från grunden, vilket höjer både kvaliteten och överblicken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Vad är det för skillnad på "miljardär-media" och skattefinansierad media? De har finansieringen säkrad oavsett vad de skriver!

Den enda likhet de har är att båda är off topic i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ja, det är riktigt tråkigt att se hur både redaktion och medlemmar på Sweclockers är så negativt inställda till tekniken. Knappast så att den är perfekt, men det är en nästan chockerande vinklad bild av generativ AI som målas upp här.

Det sker riktigt stora framsteg nästan varje månad i många olika aspekter och som någon som jobbar med generativ AI så finns det gott om tillämpningsområden för både hobby och industri.

Det värsta är nästan den helt absurda omtolkningen av upphovsrätt. Från att redan vara extremt grov i vad den skyddade när det kom till rena återskapelser till att den ska kunna användas för att stoppa all form av värdeskapande användning av skyddat material, bara för att folk tänker att det hade kunnat stoppa utvecklingen. De tolkningar av upphovsrätt som blivit populära senaste åren hade omöjliggjort allt från modern kompression till sökmotorer, utöver att de är absurda i sig själva.

Forma inte er bild av den moderna utvecklingen av AI från det som skrivs på Sweclockers.

Fast det är också väldigt många som förvirrar kritik med hat. Bara för att man har rimliga invändningar mot hur LLM:er appliceras betyder det inte att man också har irrationella känslor mot allt som kallas AI.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

AI är byggt av någon med egen agenda 👍
Du får därför svar som är förenliga med skaparna eller skaparen

Det är därför Googles AI rekommenderar folk att äta sten och limma pizzor.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

På mitt jobb gjorde kommunikationsavdelningen ett digitalt julkort som de skickade ut i sociala medier, med hjälp av AI. #aihjälper proklamerade de stolt. Problemet var dock att på kortet avbildades en konkurents, ganska snarlika men mycket karaktäristiska, byggnad. #aistjälper svarade jag och påtalade problemet och inlägget plockades ner. Och det är inte ett extremfall, jag ser det hela tiden inte bara hos oss utan även hos andra.

Kontentan är att man kan ha hur mycket källhänvisningar som helst, men det spelar ingen roll när människor inte ens ser vad de har framför näsan. Att de ska orka bekymmra sig om att dubbelkolla några källor är mycket begärt. Modellerna är bra och kan vara hjälpsamma men ersätter inte skit bakom spakarna.

Permalänk
Medlem

Det är exakt så här LLMs fungerar. När ska alla vakna.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Generativ AI är moderna teknikens snabbmat. Behöver du Excel-formler, en bit kod eller annan information men inte bryr dig om kvalitén är ChatGPT användbar. Samma sak med bilder, musik, video. Bryr du dig inte överhuvudtaget om kvalitén kör på med generativa modeller, men ska du göra nåt där kvalitet faktiskt spelar roll tappar dom användbarhet rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Ska jag ta det svaret som att du inte läste artikeln, och bara skrev något som inte hade med saken att göra?

Läste artikeln, men man kan ju vidareutveckling av diskussions-ämnet. Alla har ju sin erfarenhet

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ja, det är riktigt tråkigt att se hur både redaktion och medlemmar på Sweclockers är så negativt inställda till tekniken. Knappast så att den är perfekt, men det är en nästan chockerande vinklad bild av generativ AI som målas upp här.

Det sker riktigt stora framsteg nästan varje månad i många olika aspekter och som någon som jobbar med generativ AI så finns det gott om tillämpningsområden för både hobby och industri.

Det värsta är nästan den helt absurda omtolkningen av upphovsrätt. Från att redan vara extremt grov i vad den skyddade när det kom till rena återskapelser till att den ska kunna användas för att stoppa all form av värdeskapande användning av skyddat material, bara för att folk tänker att det hade kunnat stoppa utvecklingen. De tolkningar av upphovsrätt som blivit populära senaste åren hade omöjliggjort allt från modern kompression till sökmotorer, utöver att de är absurda i sig själva.

Forma inte er bild av den moderna utvecklingen av AI från det som skrivs på Sweclockers.

Problemet är snarare hypen som omger ny teknik. Det handlar inte om en negativ inställning till ny teknik. Det handlar mer om en kritisk inställning till den uppskruvade propagandan. Det handlar om bristen på självkritik. Om man får mothugg kan det bero på något annat än att alla andra är korkade. Vi kan väl minnas hur block-kedjan presenterades på sin tid. Det är rätt tyst nu.

Permalänk
Medlem

Claude upplever jag som den mest försiktiga av de jag testat. Synd att det inte testat med den. Står t.o.m. lite ödmjukt ”Claude can make mistakes. Please double-check responses.” vid inmatningsprompten och en länk som leder en till denna webbsida:

Claude is providing incorrect or misleading responses. What’s going on?

In an attempt to be a helpful assistant, Claude can occasionally produce responses that are incorrect or misleading.

This is known as "hallucinating" information, and it’s a byproduct of some of the current limitations of frontier Generative AI models, like Claude. For example, in some subject areas, Claude might not have been trained on the most-up-to-date information and may get confused when prompted about current events. Another example is that Claude can display quotes that may look authoritative or sound convincing, but are not grounded in fact. In other words, Claude can write things that might look correct but are very mistaken.

Users should not rely on Claude as a singular source of truth and should carefully scrutinize any high-stakes advice given by Claude.

You can use the thumbs down button to let us know if a particular response was unhelpful, or write to us at feedback@anthropic.com with your thoughts or suggestions.

https://support.anthropic.com/en/articles/8525154-claude-is-p...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB storage macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Det matchar mina erfarenheter bra.

Skrivet av KTZN:

Generativ AI är moderna teknikens snabbmat. Behöver du Excel-formler, en bit kod eller annan information men inte bryr dig om kvalitén är ChatGPT användbar. Samma sak med bilder, musik, video. Bryr du dig inte överhuvudtaget om kvalitén kör på med generativa modeller, men ska du göra nåt där kvalitet faktiskt spelar roll tappar dom användbarhet rätt snabbt.

Helt klart. De är slop-generatorer.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Är du dålig på att använda en hammare så är risken högre att du slår dig på tummen.
Ett verktyg är ett verktyg.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

För mig är det att kvalitén på så många områden sjunkit som en sten och fortsätter att sjunka allt för att öka profit margins. Det handlar inte om att förbättra kvalitén på något utan det är bara att spara tid (vilket i företags syften ska läsas som pengar) och vi som konsumerar tjänster/produkter är de som får lida för det.

När AI används bra så märks det inte, det finns garanterat många områden i olika industrier där det är fallet och man har ingen aning om att AI används där och det är inga problem.

Det finns MASSOR av områden däremot som nu blir sämre och sämre för det kan automatiseras för extremt låga summor, titta på alla "artiklar" som finns på nätet nu som bara är helt automatiserade AI genererade artiklar utan någon som helst värde som fyller upp sök resultat exempelvis. Om det redan är så illa så tvivlar jag på att det kommer bli bättre när pengar finns att spara. Andra exempel är ljudböcker där istället för att betala en person att läsa upp det så genererar man AI voice billigt och självklart blir inte produkten nå billigare för det ändå. Desto mer "förväntat" detta blir desto mindre kommer "riktiga" alternativen existera tills det i slutet inte är viable för företag att göra de alls och då försvinner hela den produkten.

Du har helt rätt i din analys men framför allt så är det väl texter på andra språk som översätts till svenska och man ser fortfarande en hel del brister där men jag antar att språkbarriären helt kommer försvinna. Man kommer kunna ställa in vilket visningsspråk man vill ha och jag tror texten kommer kunna presenteras väldigt nära originaltexten.

Jag använder AI för att accelerera utveckling och experimentering. Inom mitt område går teknikutvecklingen så snabbt att det är svårt att snappa upp allt. Boostad med AI kan jag på en förmiddag utveckla något som kanske skulle tagit veckor tidigare. Det är klart att kvalitén brister men för en studie så duger detta.

När det gäller ljudböcker, som du nämner, har vi inte kommit långt ännu. Jag tror nästa steg kan bli betydligt mer interaktivt. Tänk dig en ljudbok där du själv kan påverka handlingen eller innehållet i viss mån, och där berättarrösten anpassas efter just den ton eller rösttyp du känner dig mest bekväm med. Det öppnar också för möjligheten att använda flera olika röster, vilket i sin tur kan göra upplevelsen mer levande—nästan som en radioteater, kompletterad med stämningsfull musik och passande ljudeffekter.

Och självklart kommer det att finnas möjlighet att även få illustrerande bilder som förstärker berättelsen ytterligare, om man önskar det.