Permalänk
Medlem
Skrivet av Silkystreet:

Hur stabilt är det? Låter som en rejäl undervolt med 3097 @ 975mv. Tycker annars 2850 mhz de facto med 975 mv låter som en sweetspot. Typ stockprestanda för astral men med mket mindre energiförbrukning. ska absolut testa själv. mitt 5090 fe körde jag tidigare i 2800mhz @ 900mV med mket fina resultat.

Är också frågande till så kraftiga undervolts med så hög clock.
Jag har bara en sample size på 1, mitt astral, som verkar prestera i det övre skiktet. Undervoltar jag det till de nivåerna, så kan jag som tidigare nämnt få det 100% stabilt, men med stutter i spel, och sänkt prestanda när alla kretsar skall gå max, tex cp2077 pt+dlss+mfg. Problemet att jämföra sådant är att våra hjärnor är olika och vissa ser/stör sig inte på stutter etc så det är nästan omöjligt att jämföra utan detaljerad frametime graph eller att man ser båda datorerna i verkligheten.

Men jag har testat hyfsat noga och iaf för mig, så går jag under ca 1030mV vid stock speeds eller lite högre, så startar stutter eller tappad prestanda i "fullstack" med vissa curves som motsvarar +2-300 och kurvan du citerar låter som 300+.

På 950mV, som var sweetspot för mig om man ignorerar stutter etc, så kunde jag ha aningen högre resultat än stock i ren rasterbenchmark dvs steel nomad, men samtidigt ungefär lika mycket sämre fps i cp2077 benchmark maxat med dlss quality +mfg.
med uv 950 i cp2077: avg 217.62 min 200.43 max 236.55 (denna slog den andra varianten i steel nomad, ej sparat resultat).
med -15% powerbudget och +200ish clock offset: avg 226.56 min 209.22 max 246.77.
(tyvärr noterade jag inte exakta clocks för dessa, men principen var att den ena var maxad men helt stabil clock på UV, den andra maxad men helt stabil clock på powerlimit+offset).

Som tidigare nämnt så kan ju en hypotes vara att undervolt ser väldigt bra ut om man testar utan rt+dlss+fg, helt enkelt för att det finns "kräm nog" ändå att rendera utan dessa kretsar, men sedan räcker det inte riktigt till i rt+dlss+fg.

Summerat: testa undervolten i dlss+RT+framegen för prestanda, stabilitet och stutter annars kanske du lurar dig själv.

Permalänk
Medlem

Har lämnat tebax Astral 5090 LC till webhallen nu. Det kommer mao dyka upp ett fynd i närtid. Jag klarade inte av oljudet från pumpen och fick det inte att prestera. Så är du ok med detta, håll ögonen öppna.

Permalänk
Skrivet av JBE:

Jag har bara en sample size på 1, mitt astral, som verkar prestera i det övre skiktet. Undervoltar jag det till de nivåerna, så kan jag som tidigare nämnt få det 100% stabilt, men med stutter i spel, och sänkt prestanda när alla kretsar skall gå max, tex cp2077 pt+dlss+mfg. Problemet att jämföra sådant är att våra hjärnor är olika och vissa ser/stör sig inte på stutter etc så det är nästan omöjligt att jämföra utan detaljerad frametime graph eller att man ser båda datorerna i verkligheten.

Men jag har testat hyfsat noga och iaf för mig, så går jag under ca 1030mV vid stock speeds eller lite högre, så startar stutter eller tappad prestanda i "fullstack" med vissa curves som motsvarar +2-300 och kurvan du citerar låter som 300+.

På 950mV, som var sweetspot för mig om man ignorerar stutter etc, så kunde jag ha aningen högre resultat än stock i ren rasterbenchmark dvs steel nomad, men samtidigt ungefär lika mycket sämre fps i cp2077 benchmark maxat med dlss quality +mfg.
med uv 950 i cp2077: avg 217.62 min 200.43 max 236.55 (denna slog den andra varianten i steel nomad, ej sparat resultat).
med -15% powerbudget och +200ish clock offset: avg 226.56 min 209.22 max 246.77.
(tyvärr noterade jag inte exakta clocks för dessa, men principen var att den ena var maxad men helt stabil clock på UV, den andra maxad men helt stabil clock på powerlimit+offset).

Som tidigare nämnt så kan ju en hypotes vara att undervolt ser väldigt bra ut om man testar utan rt+dlss+fg, helt enkelt för att det finns "kräm nog" ändå att rendera utan dessa kretsar, men sedan räcker det inte riktigt till i rt+dlss+fg.

Summerat: testa undervolten i dlss+RT+framegen för prestanda, stabilitet och stutter annars kanske du lurar dig själv.

Låter som dina användningsområden för kortet är snarlika mina, dvs köra med maxinställningar med dlss plus frame gen och även jag är allergiskt mot allt form av stutter. därmed väldigt intressant att höra vad du landat i. Har du landat i någon undervolt som inte genererar stutter? eller skippar du undervolten? Min go-to senaste veckorna har ju varit min käpphäst 2800mhz@900 mV (2600mhz in game) som jag inte tycker genererar särskilt mket stutter (däremot tappar man prestanda jmf med stock). Funderar att låta mitt 5090 astral köras i stock med quiet bios när jag spelar å sluta tweaka.

Undrar för övrigt hur mket av dessa issues beror på reflex vilket ju medvetet försöker hålla utilization under 99 procent (och tenderar att generera microstutter i sig). Undrar om frame gen ens går att benchmarka reliabelt.

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem

Galet med kräm ni trycker på för undervolt, förvisso många kör vatten. Snabbaste på mitt MSI suprim luft är denna som gav 15% mindre stöm men 5% bättre över stock.
900mV @ 3015 MHz
3007 max/0.975V
Mem:+2000
max temp 53 C
max power 480-528W (85,5%)
Speedf racer: Score: 15388 (105,1%), FPS: 153.89

Den jag föredrar blev denna med 81% men samma prestanda som stock: 895mV @ 2800 MHz.

Inte sett någon fördel att öka strömmen då det bara blev varmare och inte bättre prestanda på mitt. Testade upp mot 925mV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silkystreet:

Låter som dina användningsområden för kortet är snarlika mina, dvs köra med maxinställningar med dlss plus frame gen och även jag är allergiskt mot allt form av stutter. därmed väldigt intressant att höra vad du landat i. Har du landat i någon undervolt som inte genererar stutter? eller skippar du undervolten? Min go-to senaste veckorna har ju varit min käpphäst 2800mhz@900 mV (2600mhz in game) som jag inte tycker genererar särskilt mket stutter (däremot tappar man prestanda jmf med stock). Funderar att låta mitt 5090 astral köras i stock med quiet bios när jag spelar å sluta tweaka.

Undrar för övrigt hur mket av dessa issues beror på reflex vilket ju medvetet försöker hålla utilization under 99 procent (och tenderar att generera microstutter i sig).

Jag testade ganska mycket (maxade) undervolts och fick inte till något helt felfritt som var bättre än powerlimit/+offset när jag testade i spel som cp2077 och darktide med dlss+rt+fg.
Jag har inte lagt mycket tid på att få till en 24/7-setting än (kortet presterar ju så bra i allt ändå... ), mest testat maxa olika saker så man vet vad som fungerar. (875-1000mV med över +300 verkar helt enkelt inte fungera bra. Power limits under 85 börjar ge problem (kanske bara i kombination med att också klocka up boost för högt - fullt möjligt att detta i praktiken är exakt samma som att undervolta en kurva). max bench clocks verkar ligga runt +330 och då och då boosta mellan 3200-3300 etc).

Det jag kört temporärt som verkar vara helt safe 100% stabilt alternativ så länge är +150-200 offset med 90% power limit och 949 minne (detta boostar tex nu när jag kollar i darktide mellan 2992-3037, mestadels ser det ut att ligga på 3007). Det är extremt liten praktiskt skillnad på +150 och +200 i faktisk boost även om båda är stabila så troligen ingen mening gå långt över +150 med 90% limit.

Reflex har jag alrig haft problem med, bara med +boost. Tycker g-sync +reflex (+dlss +fg etc) när allt är hårdvarumässigt stabilt och korrekt inställt ingame är mjukt som smör.

Permalänk
Skrivet av JBE:

Jag testade ganska mycket (maxade) undervolts och fick inte till något helt felfritt som var bättre än powerlimit/+offset när jag testade i spel som cp2077 och darktide med dlss+rt+fg.
Jag har inte lagt mycket tid på att få till en 24/7-setting än (kortet presterar ju så bra i allt ändå... ), mest testat maxa olika saker så man vet vad som fungerar. (875-1000mV med över +300 verkar helt enkelt inte fungera bra. Power limits under 85 börjar ge problem (kanske bara i kombination med att också klocka up boost för högt - fullt möjligt att detta i praktiken är exakt samma som att undervolta en kurva). max bench clocks verkar ligga runt +330 och då och då boosta mellan 3200-3300 etc).

Det jag kört temporärt som verkar vara helt safe 100% stabilt alternativ så länge är +150-200 offset med 90% power limit och 949 minne (detta boostar tex nu när jag kollar i darktide mellan 2992-3037, mestadels ser det ut att ligga på 3007). Det är extremt liten praktiskt skillnad på +150 och +200 i faktisk boost även om båda är stabila så troligen ingen mening gå långt över +150 med 90% limit.

Reflex har jag alrig haft problem med, bara med +boost. Tycker g-sync +reflex (+dlss +fg etc) när allt är hårdvarumässigt stabilt och korrekt inställt ingame är mjukt som smör.

Tack för tipset. Ska def testa +150-200 offset med 90% power limit in game och i benches som alternativ till mina två favorit undervolts (3000 mhz@970mV samt 2800@900mV)

En fråga till dig som också kör mket med frame gen. Har du också noterat att gpu utilization ofta kan lika rätt lågt, ibland under 90 procent och dessutom varierar mket mer jämfört med att man kör utan FG (trots att fps ligger under refresh rate)? Tycker det ser lite konstigt ut för mig och ofta kan jag höja min FG frame rate bara genom att pausa och starta spelet igen i tex indiana jones. Mket konstigt ser det ut.

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silkystreet:

Tack för tipset. Ska def testa +150-200 offset med 90% power limit in game och i benches som alternativ till mina två favorit undervolts (3000 mhz@970mV samt 2800@900mV)

En fråga till dig som också kör mket med frame gen. Har du också noterat att gpu utilization ofta kan lika rätt lågt, ibland under 90 procent och dessutom varierar mket mer jämfört med att man kör utan FG (trots att fps ligger under refresh rate)? Tycker det ser lite konstigt ut för mig och ofta kan jag höja min FG frame rate bara genom att pausa och starta spelet igen i tex indiana jones. Mket konstigt ser det ut.

FG kommer cappa din "bas-fps" när den är bottlenecked (har ju egen separat hårdvara) och gpu utilization brukar bara visa raster så antagligen är du "tensor-bottlenecked". Om det blir bättre om du startar om indiana jones är det nog bara någon bug i det spelet gissar jag.

FG x2 on tex, måste ju generera en extra frame mellan varje frame annars skulle det se för jävligt ut. Den kan liksom inte generera en frame ibland, om den har lust, frametimes skulle ju se ut som sherwoodskogen då.
Är tensor cores maxade så får alltså den normala raster-renderingen vänta, vilket kommer begränsa den gpu-användning de flesta program visar dig.

4090-serien hade inte riktigt starka tensor cores nog att fgx2 kunde gå helt fritt.
5090 löst räknat har kanske inte riktigt starka nog tensor cores att fgx4 aldrig kommer bli en flaskhals, men gissningsvis borde fgx3 alltid kunna gå max. Dock beror ju allt på andra settings, jag gissar att man kan blasta så hög bas-framerate att inte ens fgx3 orkar med i extremfall.

Snabb AI-jämförelse;
RTX 4090: Equipped with 512 fourth-generation Tensor Cores (based on the Ada Lovelace architecture). These cores provide significant computational power for AI tasks, with a peak performance of 1,321 TOPS (tera-operations per second) for INT8 tensor compute with sparsity, and approximately 661 TFLOPS for FP16 tensor compute.

RTX 5090: Features 768 fifth-generation Tensor Cores (based on the Blackwell architecture). NVIDIA claims these deliver up to 3,352 TOPS for INT8 tensor compute with sparsity, and an estimated 1,676 TFLOPS for FP16 tensor compute, assuming the same FP16-to-INT8 ratio as the RTX 4090 (roughly 1:2). This represents a 50% increase in the number of Tensor Cores and a roughly 154% increase (2.54x) in theoretical AI computational performance.

Många slarviga recensioner som bara mätte raster gav ju 5000-serien dåliga betyg, men den stora förbättringen är ju i dlss+fg.
Jag minns jag tänkte när jag spelade på mitt 4090 med dlss+fg att detta är svart magi, hoppas nvidia med 5000-serien maxar upp AI-prestanda, och det gjorde de, så jag fick precis vad jag ville.

Permalänk
Skrivet av Joel1993:

Är väldigt nöjd än så länge. Har dock fått beställa ett vertikalt GPU fäste, får köra med fronten av tills dess på mitt EVO XL xD

Är det för att vattenslangarna tar i frontglaset? Evo XL är ju ett stort chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooodarude:

Är det för att vattenslangarna tar i frontglaset? Evo XL är ju ett stort chassi.

Japp, det är ett stort chassi men hade behövt typ 10 cm djup till för att det skulle gå. Men det blir nog snyggare vertikalt iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Skrivet av JBE:

Skrivet av Silkystreet:

Att undervolta 5090 har varit en annorlunda resa jämfört med mitt 4090 (även det var ett Suprim Liquid). Förväntade mig en dylik upplevelse men icke. Kontext: Jag hör till dom som aldrig velat gimpa mitt kort under stock, att man undervoltar till förbannelse och nöjer sig med ett sämre än stock resultat.

Dessa kort (4090 och 5090) toppar spänningen någonstans kring 1,05~1,085v. Siktar på att minska spänningen åtminstone 50mv, annars är det inte värt det känner jag. Med det sagt har mina UV-inställningar landat kring 1000mv +/- 10mv. Då har man åtminstone inte gimpat sitt dyra high(-est) end-kort, har jag märkt.

Gillar gratistestet GPU Score: Relic of Life. Det belastar ganska rejält och kan köras på DX12 eller Vulkan. Men bäst av allt: det laddar jättesnabbt och ett test går på sekunder (olikt Superposition). Testet ritar även en graf med FPS, där man då kan se skillnader i frame-times (eller stutter). Nedan kan ni se mina två (exemepel-) test och angivna inställningar. Kopierade dina powerlimit-förslag JBE.

90% powerlimit och +150/+2000

Min daily UV, samt +2000 på minnena. Har kört den upprepade gånger utan att få några stutter.

Grafen:

Även "Board Power Draw" är lägre med den där grafen jmf. fast 90%, även om skillnaden är liten (~10w).

Testa gärna och återkoppla!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Dessa kort (4090 och 5090) toppar spänningen någonstans kring 1,05~1,085v. Siktar på att minska spänningen åtminstone 50mv, annars är det inte värt det känner jag. Med det sagt har mina UV-inställningar landat kring 1000mv +/- 10mv. Då har man åtminstone inte gimpat sitt dyra high(-est) end-kort, har jag märkt.

Gillar gratistestet GPU Score: Relic of Life. Det belastar ganska rejält och kan köras på DX12 eller Vulkan. Men bäst av allt: det laddar jättesnabbt och ett test går på sekunder (olikt Superposition). Testet ritar även en graf med FPS, där man då kan se skillnader i frame-times (eller stutter). Nedan kan ni se mina två (exemepel-) test och angivna inställningar. Kopierade dina powerlimit-förslag JBE.

Ja, jag gillar heller inte riktigt att undervolta eller sänka powerlimit om man förlorar prestanda. På 4090 kunde man ju rakt av sänka power limit till 85% med ca 99% bevarad prestanda, 5090 inte lika mycket. ca 1030mV verkar det svårt att gå under.

Nu ser ju den övre grafen betydligt jämnare ut än den undre, förutom att du fått något megaframedip-spike så minimum fps är väldigt låg i den. I den undre, precis så spretiga kurvor får jag också om jag testar vilda undervoltkurvor med sänkt spänning och +300 eller mer, i spel upplever jag det som stutter.
Dock har du ett megahopp mellan 1010 och 1000mv, tippar den inte kan hålla 3157 och dippar upp och ned till nästa punkt på 2800?

Permalänk
Medlem

Testade det men får ofta min-fps-spikes i det direkt i starten, om man inte kör vulkan, som verkar prestera högre men med mer varians. Får det även med stock. Targetade med musen det som var minimum-fps om man bortser från spiken i starten (181). (+151 2000 90%).
Kanske bra test om man vet att det man testar är stabilt, annars är det nog för kort. Jag vill helst ha dlss med i benchmark dock, som tex i cyberpunk.

Din övre Din undre och min frametime graph sida vid sida för tydligare jämförelse.
Jag tycker ju att din första graf ser mycket bättre ut än den andra.

Permalänk
Medlem

Kul att flera har köpt msi liquid 5090. Trodde ett tag att jag var den enda på swec. 😅👌

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Ja, jag gillar heller inte riktigt att undervolta eller sänka powerlimit om man förlorar prestanda. På 4090 kunde man ju rakt av sänka power limit till 85% med ca 99% bevarad prestanda, 5090 inte lika mycket. ca 1030mV verkar det svårt att gå under.

Nu ser ju den övre grafen betydligt jämnare ut än den undre, förutom att du fått något megaframedip-spike så minimum fps är väldigt låg i den. I den undre, precis så spretiga kurvor får jag också om jag testar vilda undervoltkurvor med sänkt spänning och +300 eller mer, i spel upplever jag det som stutter.
Dock har du ett megahopp mellan 1010 och 1000mv, tippar den inte kan hålla 3157 och dippar upp och ned till nästa punkt på 2800?

Skrivet av JBE:

<Uppladdad bildlänk>
Testade det men får ofta min-fps-spikes i det direkt i starten, om man inte kör vulkan, som verkar prestera högre men med mer varians. Får det även med stock. Targetade med musen det som var minimum-fps om man bortser från spiken i starten (181). (+151 2000 90%).
Kanske bra test om man vet att det man testar är stabilt, annars är det nog för kort. Jag vill helst ha dlss med i benchmark dock, som tex i cyberpunk.

<Uppladdad bildlänk>
Din övre Din undre och min frametime graph sida vid sida för tydligare jämförelse.
Jag tycker ju att din första graf ser mycket bättre ut än den andra.

Det blir olika skalor. Eftersom intervallet i graf 2 är mindre ser det mer "in-zoomat" ut och därmed "sämre". Dom är nära identiska förutom upplösningen/skalan, och dom två spikarna i första förstås.

Att frekvensen varierar mellan spel/tester är ju normalt beteende. Huvudsaken är att det är stabilt, och det är det. Har dussintals timmar med flera olika spel och tester som underlag för det.

Från Techpowerup:

2122 till 2940 MHz är ju ett enormt intervall, men vanligtvis ~2821MHz verkar vara typiskt "stock"-beteende.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt på luft, DX12, 900mV @ 3015 MHz vilket ger runt ca 480-528W beroende på last (86%)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

<Uppladdad bildlänk>

Mitt på luft, DX12, 900mV @ 3015 MHz vilket ger runt ca 480-528W beroende på last (86%)

Snyggt!
Verkar dock vara så att alla får en, men olika stor, frame-dip där i början.
Hur ser din kurva ut i Afterburner? Och det där är en 100% stabil UV?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Snyggt!
Verkar dock vara så att alla får en, men olika stor, frame-dip där i början.
Hur ser din kurva ut i Afterburner? Och det där är en 100% stabil UV?

Den är bara några dagar gammal så mer testning pågår men inte haft några krash än så länge. Afterburner jäklas alltid med kurvor över +1000 vid UV (sägs vara bugg) så det blir ofta en liten justering som man ser på brytningen. Ser dock inte en stor skillnad på denna pressade kurva (mest kul för benchmarks) mot säg 895mV @ 2848 MHz som då ligger under +1000, bara 3 fps mindre i 3dmark i skillnad.

Permalänk

Ni har som astral OC vet ni hur fläktkontrollen i afterburner påverkar de fyra fläktarna? Påverkas alla 4 på samma sätt av kurvan? Med andra ord, påverkar man alla 4 med den kurvan man sätter? Föredrar afterburner framför gpu tweak och kan inte heller få OSDn att funka med alla spel i det senare programmet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det blir olika skalor. Eftersom intervallet i graf 2 är mindre ser det mer "in-zoomat" ut och därmed "sämre". Dom är nära identiska förutom upplösningen/skalan, och dom två spikarna i första förstås.

Intervallet borde för all del vara identiskt då det verkar vara fixed frames och skillnaden är +-1 fps avg i de tre graferna, men kanske att amplituden komprimeras pga spikes i 1 och 3 ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Megahoppet behövde putsas till. Den drog ner snittet. Onekligen fanns en del kvar att förbättra. Testade i flera timmar igår. Gejmade sedan med dessa inställningar i ~3 timmar. Verkar fungera felfritt. Nu mäktar jag inte pilla mer med dessa kurvor.

Skrivet av Wesslan1:

Den är bara några dagar gammal så mer testning pågår men inte haft några krash än så länge. Afterburner jäklas alltid med kurvor över +1000 vid UV (sägs vara bugg) så det blir ofta en liten justering som man ser på brytningen. Ser dock inte en stor skillnad på denna pressade kurva (mest kul för benchmarks) mot säg 895mV @ 2848 MHz som då ligger under +1000, bara 3 fps mindre i 3dmark i skillnad.

<Uppladdad bildlänk>

Två gånger lyckades jag med bedriften att låsa hela datorn på skrivbordet med (vad jag antar var) en för hög idle-clock Tror nog inte att jag kommer att inte pressa min kurva sådär. Fick till slut några schyssta och sparsamma kurvor men kände att det blev fokus på fel sak (för mig). Hade också stök med frame-dips med för aggressiva kurvor. Skippade dom och landade i slutändan på den första (~1000mV), fast klart förbättrad.

Tack för era inputs, annars hade jag nöjt mig tidigare. Det här får bli min "set it & forget it"-inställning tills vidare.

Visa signatur
Permalänk

Sådär ja!

Med lite tur och fantastiska människors hjälp, så är vi äntligen påväg hem från butiken!

Nu ska det byggas och klockas! Hoppas alla ROPs följde med också 🥳

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASUS ROG STRIX X870E-E GAMING WIFI | G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL28 | ASUS ROG Astral GeForce RTX 5090 OC | Asus ROG Strix 1200W Platinum PSU | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 4TB | 6 x Noctua NF-A12x25 PWM | NZXT Kraken Elite V2 240mm | Fractal Design North TG Black

LG UltraGear OLED 27GS95QE-B | LG UltraGear QHD Nano IPS 27GS85Q-B

Permalänk

Fascinerande hur resultaten för olika undervolts och power limiting skikjer sig så mket beroende på om man har frame gen på eller inte. Benchat cyberpunk en del idag. Kanske är till intresse för någon:

Utan FG

Stock 65.6 min 57.32
90 pl + 200 66.14 min 59
3000@975uv 66.46 min 60.32
+175 67.39 min 61.31 (vinnare)
2800@900uv 64.43

Med FG

Stock 100.98 95.5
90 pl 104.49 100.9 (vinnare)
975uv 99.3 96.49
+ 175 104.24 96.33
900uv 103.2 100.1

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Megahoppet behövde putsas till. Den drog ner snittet. Onekligen fanns en del kvar att förbättra. Testade i flera timmar igår. Gejmade sedan med dessa inställningar i ~3 timmar. Verkar fungera felfritt. Nu mäktar jag inte pilla mer med dessa kurvor.

Tack för era inputs, annars hade jag nöjt mig tidigare. Det här får bli min "set it & forget it"-inställning tills vidare.

Nice om det funkar. Jag fick som sagt lägre prestanda/stutter med sådana mega-undervoltkurvor motsv 300+ offsets i "fullstack" med rt+dlss+fg även om de kunde ge högre i mer begränsade ren raster eller den där med raster + rt du kört, så testa det med om du vill vara säker (tex cyberpunk, darktide etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silkystreet:

Fascinerande hur resultaten för olika undervolts och power limiting skikjer sig så mket beroende på om man har frame gen på eller inte. Benchat cyberpunk en del idag. Kanske är till intresse för någon:

Utan FG

Stock 65.6 min 57.32
90 pl + 200 66.14 min 59
3000@975uv 66.46 min 60.32
+175 67.39 min 61.31 (vinnare)
2800@900uv 64.43

Med FG

Stock 100.98 95.5
90 pl 104.49 100.9 (vinnare)
975uv 99.3 96.49
+ 175 104.24 96.33
900uv 103.2 100.1

Matchar ganska nära mina resultat. kan få +5% vs stock med mega-uv-kurva i tex steel nomad med ren raster, men ca -5% istället med rt+dlss+fg i cyberpunk.

Permalänk
Medlem

Är det någon alls som lyckas köra ett 5090 på en ATX 2.X PSU? Eller är 3.1 kravet?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är det någon alls som lyckas köra ett 5090 på en ATX 2.X PSU? Eller är 3.1 kravet?

Mitt tuffar på med 850W ATX 2.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är inga konstigheter alls, sålänge du har korrekt kabel och/eller adapter samt tillräcklig effekt för att inte utlösa OCP vid höga spikar i förbrukning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av KR15T0F3R:

Sådär ja!

Med lite tur och fantastiska människors hjälp, så är vi äntligen påväg hem från butiken!

Nu ska det byggas och klockas! Hoppas alla ROPs följde med också 🥳

<Uppladdad bildlänk>

Vilken butik?

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Mitt tuffar på med 850W ATX 2.4.

Imponerande! Undervoltat antar jag?

Skrivet av Aeig:

Det är inga konstigheter alls, sålänge du har korrekt kabel och/eller adapter samt tillräcklig effekt för att inte utlösa OCP vid höga spikar i förbrukning.

Mvh

Längesedan jag kikade på en 600W kabel. https://www.inet.se/produkt/6905610/corsair-sleevad-12vhpwr-p... finns ju, men den passar väl inte till grafikkortet?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Imponerande! Undervoltat antar jag?

Längesedan jag kikade på en 600W kabel. https://www.inet.se/produkt/6905610/corsair-sleevad-12vhpwr-p... finns ju, men den passar väl inte till grafikkortet?

Kör undervolt just nu, men hade inga problem innan heller. Tror den drog upp mot 600W i Hogwarts Legacy i sula och 5120x1440.

Jag trodde det skulle gå åt pepparn så man fick lov att uppdatera, men nu kan man ta det lite lugnt och se om det blir några bra erbjudanden Korten kommer med adapter 4x PCI-Express 8-pin -> 12V-2x6.