Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349749:

Mobilt bredband (max 150 Mbit/s) kostar 329 kr/mån utan router enligt deras hemsida. Det är heller inte obegränsat då man har en FUP (fair usage policy) som gör att surfen begränsas till 1 Mbit/s vid "onormalt" användande. Vad som är "onormalt" anger man inte mer än att använda mer surf än vad som är "normalt".

Då kanske priserna har ändrats sedan i våras? Det var det priset jag fick av personalen i butiken

Kanske är det 100kr rabatt per månad så länge man köper telefon/modem? Vi hade redan beställt mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av freezeaim:

Hallå alla!

Så, vi fick nyss ett rätt så bra erbjudande från Tre här hos oss. Nämligen 1000/100, jämfört med 250/250 som vi har idag (bryr mig inte så mycket om uppladdning).

Jag vet att fiber är oftast bättre, men jag befinner mig i en position där jag har tre st 5G master bredvid mig. En är i gården (vi bor i lägenhet), en annan är nån 100-200 meter från oss och den sista är nånstans i området jag bor i.

Då undrar man, är det värt det? Jag tänker främst latens då jag spelar b.la FPS spel, där ping är såklart viktigt. Vi fick också testa bredbandet, och vid test så fick man ~20 ms via wifi, men då var man precis bredvid routern.

varför gå över till 5G till å börja med? Finns inga fördelar alls förutom en sak, och det är om man vill kunna förflytta sitt internet.

Och om du spelar, specifikt FPS så skulle jag säga absolut inte, Sure 20ms är helt ok, speciellt via wifi men problemet med 5G är att det inte är stabilt, du kanske har 20ms 90% av tiden, men resterande är spikar som du ENDAST märker av vid just spelande.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det här med fair use. Vet inte hur mycket andra specifierar.
Men mitt Fiber dog 2 veckor. (CPE) dog.

Jag köpte ett Telia kontantkort o hade ett 4G modem i datorn under tiden fiber va nere.
Köpte 1 vecka obegränsad åt gången. Det stog klart o tydligt på min inloggning på deras seda hur mycket jag hade kvar.
Tror dom gav ca 5TB för en vecka "obegränsad". Så visst det va inte obegränsat men 5TB för en vecka va iaf hyffsat.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det här med fair use. Vet inte hur mycket andra specifierar.
Men mitt Fiber dog 2 veckor. (CPE) dog.

Jag köpte ett Telia kontantkort o hade ett 4G modem i datorn under tiden fiber va nere.
Köpte 1 vecka obegränsad åt gången. Det stog klart o tydligt på min inloggning på deras seda hur mycket jag hade kvar.
Tror dom gav ca 5TB för en vecka "obegränsad". Så visst det va inte obegränsat men 5TB för en vecka va iaf hyffsat.

Följer upp detta långt i efterhand då jag anser folk skall veta vad Telia sysslar med.

Telia har en uttalad (via support) gräns på strax ca 1,5 tb per månad för sina "obegränsade" mboilbaserade (4G/5G) abbonemang, vilket inkluderar "fasta" fwa installationer och annat med Nokia Fastmile 5G antenn etc. Efter det stryper Telia hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Följer upp detta långt i efterhand då jag anser folk skall veta vad Telia sysslar med.

Telia har en uttalad (via support) gräns på strax ca 1,5 tb per månad för sina "obegränsade" mboilbaserade (4G/5G) abbonemang, vilket inkluderar "fasta" fwa installationer och annat med Nokia Fastmile 5G antenn etc. Efter det stryper Telia hastigheten.

Är på G att köpa mobilt bredband via 5G. Är det fortfarande begränsat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

https://www.sweclockers.com/artikel/39945-sa-funkar-obegransa...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Trådlöst är ofta ostabilt och påverkas av väder. Min bror hade 4g ett tag och regnade det ute var det omöjligt att spela med. han droppade ut konstant. En fin dag kunde det fungera med ett par drop outs i timmen.
Han bytte sedan till adsl som hade betydligt sämre hastighet(24/1mbit) men droppade aldrig ur ett spel och bättre ping.

Jag har fiber och i många moderna shoothers har jag mellan 2-5 ping om servern ligger i sthlmområdet där jag bor. Annars är 10-15 mer vanligt.

Så spelar man är fiber väldigt överlägset.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Samma begränsning är fortfarande aktiv. Kolla med t.ex. Telenor om de fortfarande kör utan (alla har liknande fair use policy, men telia begränsar aktivt).

Permalänk
Medlem

Tack så otroligt mycket för svaret, det hjälpte mig enormt. Telenor får det bli 🤗

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Samma begränsning är fortfarande aktiv. Kolla med t.ex. Telenor om de fortfarande kör utan (alla har liknande fair use policy, men telia begränsar aktivt).

Tack

Permalänk
Medlem

så pingen och stabiliteten på mobilt bredband är kasst eller? även om dom skryter med 5g/1000Mbit hastigheter, stadsnät höjer priserna hela tiden.. nu blev det 100kr mer i månaden, känns som man vill bort från monopolet å kunna köra mobilt bredband istället

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cooldfs:

så pingen och stabiliteten på mobilt bredband är kasst eller? även om dom skryter med 5g/1000Mbit hastigheter, stadsnät höjer priserna hela tiden.. nu blev det 100kr mer i månaden, känns som man vill bort från monopolet å kunna köra mobilt bredband istället

Hastighet är inte lika med vare sig ping eller stabilitet:)
Ping är de facto högre på mobila nät, stabilitet påverkas av signalstyrka/belastning/kanske till och med väder