Nvidia avtäcker liten superdator för 38 000 kronor

Permalänk

Inte farligt dyrt, dock så är inte ens fritid gratis. Jag köpte själv en macmini M4 som jag ej har startat på en månad. För klen, för dåligt programutbud, får såklart ej anvnda privat dator i jobb.
Denna Nvidia hade blivit lite samma sak för mig, en dyr dator som jag ej hade haft tid att använda. För LLM så bör man upp i en 200 000kr dator idag för något vettigt.

Det finns fock lyckostar som kan få anvnda denna Nvidia på jobbet för en arbetsuppgift, där någon annan betalar för både hårdvara och dennes tid.

*edit* Jag tycker man absolut inte ska underskatta ens frtid, jag är så sugen på en Raspberry Pi 4 16GB, endast 2000kr inkl allt. Men har jag fritid att använda den till något vettigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja.

(Men nej, det är ju förstås inte en minidator i traditionell mening)

Sorry! Kunde inte låta bli.. Lite data om PDP 11 :

Specifikationer för PDP-11

PDP-11 var en 16-bitars minidator från Digital Equipment Corporation (DEC), lanserad 1970.
Grundläggande arkitektur
* Processor: 16-bitars CPU (TTL-baserad eller mikrodator senare)
* Klockfrekvens: 1–15 MHz (beroende på modell)
* Adressrymd: 64 KB (upp till 4 MB med bank switching)
* Instruktionsuppsättning: Orthogonal CISC
* Register: 8 allmänna register (R0–R7, där R7 var programräknaren)

[hr]
Modeller och deras specifikationer

Modell

Lanseringsår

CPU

Klockfrekvens

Max RAM

Noteringar

PDP-11/20

1970

Discrete TTL

1 MHz

56 KB

Första modellen

PDP-11/40

1973

LSI-11

1-3 MHz

128 KB

Storsäljare

PDP-11/70

1975

F-11

5-7 MHz

4 MB

Stöd för MMU och cache

PDP-11/94

1988

J-11

15 MHz

4 MB

Sista modellen

Minne och lagring
´
* RAM: 4 KB – 4 MB (beroende på modell)
* ROM: Ej standard, men vissa modeller hade firmware i ROM
* Lagring:
- Pappersremsa (early models)
- Magnetband (TU10, TU56)
- Floppy-diskar (RX01, RX02)
- Hårddiskar (RK05 - 2.5 MB, RL02 - 10 MB)
- Senare SCSI-hårddiskar i vissa versioner

Operativsystem
* RT-11 – Ett enkelt realtids-OS
* RSX-11 – Ett multitasking OS
* RSTS/E – Ett tidsdelningssystem för flera användare
* UNIX – Tidiga versioner (V6 och V7) utvecklades på PDP-11

I/O och anslutningar
* Seriella portar (RS-232, RS-422)
* Parallellportar för skrivare och annan utrustning
* DECtape och RL-diskar för lagring
* QBUS och UNIBUS för expansion och kringutrustning

Användningsområden
* Industriell automation
* Tidiga UNIX-system (föregångare till moderna datorer)
* Vetenskapliga och tekniska tillämpningar
* Flyg- och försvarsindustri
* Medicinsk bildbehandling och analys

Jämförelse med moderna datorer
En Raspberry Pi Zero är flera tusentals gånger snabbare än en PDP-11, och en modern smartphone är ljusår snabbare. PDP-11 var dock revolutionerande på sin tid och användes i många viktiga utvecklingsprojekt, inklusive utvecklingen av Unix och C-programmering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

38 tusen för en snusdosa, kylningen måste vara ett stort problem med denna lilla lådan om man inte bara kör den i korta intervaller med lång vila emellan?

Den drar bara 170W så det bör inte vara några stora problem med kylningen även om den säkert inte kommer vara tyst utan mer åt gaminglaptopshållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Så det är ett 5070 med 128GB (LPDDR5X?) minne i princip. Folk säger att det är prisvärt men jag håller inte med. 13800kr är vad GPU + minne kostar vilket gör processorn rätt dyr.

Anledningen till det höga priset är nog pga avsaknaden av konkurrens för system med unified memory. Hoppas Intel/AMD/Qualcomm också hoppar på tåget.

Så, fungerar det ungefär som på en spelkonsol?

Väldigt dyr spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Så det är ett 5070 med 128GB (LPDDR5X?) minne i princip. Folk säger att det är prisvärt men jag håller inte med. 13800kr är vad GPU + minne kostar vilket gör processorn rätt dyr.

Anledningen till det höga priset är nog pga avsaknaden av konkurrens för system med unified memory. Hoppas Intel/AMD/Qualcomm också hoppar på tåget.

Berätta gärna var du hittar ett 5070 med 96/128GB VRAM (adresserbart minne).

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag köpte själv en macmini M4 som jag ej har startat på en månad. För klen, för dåligt programutbud,

Varför köpte du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Så, fungerar det ungefär som på en spelkonsol?

Väldigt dyr spelkonsol.

Ja, "lite som en spelkonsol" kan man väl säga sett till arkitektur, men då att "spelkonsollen" har 128 GB minne och lite nyare hårdvara.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte farligt dyrt, dock så är inte ens fritid gratis. Jag köpte själv en macmini M4 som jag ej har startat på en månad. För klen, för dåligt programutbud, får såklart ej anvnda privat dator i jobb.
Denna Nvidia hade blivit lite samma sak för mig, en dyr dator som jag ej hade haft tid att använda. För LLM så bör man upp i en 200 000kr dator idag för något vettigt.

Det finns fock lyckostar som kan få anvnda denna Nvidia på jobbet för en arbetsuppgift, där någon annan betalar för både hårdvara och dennes tid.

*edit* Jag tycker man absolut inte ska underskatta ens frtid, jag är så sugen på en Raspberry Pi 4 16GB, endast 2000kr inkl allt. Men har jag fritid att använda den till något vettigt?

Så den dator med snabbaste CPUn på planeten (per kärna) är för långsam, men du vill ha en RPi5 med 16 GB istället? Make sense...

Det trevliga med DGX Spark är att den använder Cortex X925 (kodnamn "Blackhawk"), en första generation CPU-kärnan där Arm gått all-in för att skapa en serie som konkurrerar i den absolut prestandatoppen. Länge låg Arm och Qualcomm ett par år efter Apple. Med Blackhawk (samt Oryon i Qualcomms fall) har de krympt avståndet till en enda generation nu!

CPU-mässigt kan man räkna med att DGX Spark matchar AMD/Intels snabbaste desktop CPUer givet att mobiler som använder X925 presterar mellan senaste generationen AMD/Intel laptops och AMD/Intel desktops.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Är den snabbare än en PDP 11 som minidator?

Ja. Det här är en superminidator, som VAX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoo:

Ja. Det här är en superminidator, som VAX.

Vax:en gick väl max i 50 mhz och på 3 fas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Den drar bara 170W så det bör inte vara några stora problem med kylningen även om den säkert inte kommer vara tyst utan mer åt gaminglaptopshållet.

Jo förvisso.

Jag är helt klart inte målgruppen här för jag förstår den inte alls. 😅

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Så den dator med snabbaste CPUn på planeten (per kärna) är för långsam, men du vill ha en RPi5 med 16 GB istället? Make sense...

Apples M4 är slö i Windows x86/x64, den är säkert snabb på annat men det spelar inte så stor roll när programmen jag vill köra finns till detta OS. Och Windows Arm fungerar de ej på.
Raspberry Pi skulle inte ersätta något, den skulle komplicera prylar som jag inte har tid att använda.

Min poäng är just att ha tid att använda är ett stort problem. Varenda kotte skulle nog annars ha en 3D skrivare och annat.
Och det är inte bara en ren ekonomisk fråga varför man inte köper något. Liksom denna Nvidia verkar grym, men hur mycket skulle jag och de flesta ha tid att använda den till något vettigt?
Då blir den dyr per använd timme.
*edit*
Så att jag ej använder min macmini med m4 mer beror främst på tidbrist och den ej klarar allt. Jag använder dock min iPad med M4 mycket, tangentbordet till den för över 4000kr är underbar.
Så overkill är dock inte iPad med m4, men jag tror som jag har sagt tidigare att mobilspelutvecklare vill göra spelen lite stela för att många kör dem på små mobiler och sitter trångt på buss etc.

När det gäller raspberri pi finns det hur många roliga hårdvaruprojekt som helst, de kostar en massa tid att göra som få har.

Permalänk
Medlem

Dom har valt rätt färg på den, vad produkten betyder som klirr i kassan och vilka byxor du måste ha för att köpa den.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Bara jag som blev förvånad över att den inte kostar mer? Klart inte en billig grej, men man få tänka att en maxad imac pro landar på runt 5500 dollar.

Min arbetslaptop kostar 50-60 000. Sedan har jag en motsvarande från annan tillverkare som kund håller mig med, så min egen har mest blivit något jag...ja vad fan gör jag med den egentligen? Och den jag har från kund används egentligen mest som en client till en stationär, för ungefär lika mycket till, som körs remote. Summa summarum, i professionella sammanhang är 38 papp inte mycket att lyfta på ögonbrynen för. Hemma lägger jag max 20.

Permalänk
Medlem

Undrar hur den står sig i den nya "max antal kronor per volym" jakten?

Permalänk
Medlem

Hade varit kul at leka med, men tänker inte köpa Amerikanska produkter så länge det orangea problemet existerar.

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Hade varit kul at leka med, men tänker inte köpa Amerikanska produkter så länge det orangea problemet existerar.

Så kinesiska produkter är inga problem då antar jag?

Det största problemet jag har är minnesbandbredden, samt att tillgången i EU-store är inte uppe. Priset annars tycker jag verkar att se ut att kunna vara högst rimligt som många andra kommenterat.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]