Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem

Jag tog och chattade med min leverantör (Bahnhof) igår då jag tyckte att 639kr/månad var lite i högsta laget för 1000/1000, speciellt när jag såg att Bredband2 har ett erbjudande samma tjänst nu för 478kr/månaden (i 12 månader och 515kr därefter). Inom 20 sekunder fick jag ner priset till 509kr/månad, så då valde jag att stanna eftersom jag är nöjd med leveransen i övrigt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Nu höjde Telia morsans (vår) hastighet till 150. Får se om det kommer en höjning av priset snart också då.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag sa upp min tjänst hos Bahnhof för inte så länge sen och ska byta till Obenet när tjänsten tar slut baserat vad de sa här: #20756237

Hade en konversation med chatt supporten och jag gjorde det kristall klart att anledningen till att jag lämnade de var den här policyn om att höja pris sen sänka igen utan att automatiskt sänka för existerande kunder. Får se om Obenet håller sig till vad de sa här på forumet!

De försökte flera gånger få mig att stanna genom att ge mig nått erbjudande med lägre pris (har haft mitt bredband från de sen 2021) men sa igen att så länge den policyn existerar så spelar det ingen roll vilken "deal" de ger mig för det är policyn som är problemet och inte priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Jag sa upp min tjänst hos Bahnhof för inte så länge sen och ska byta till Obenet när tjänsten tar slut baserat vad de sa här: #20756237

Hade en konversation med chatt supporten och jag gjorde det kristall klart att anledningen till att jag lämnade de var den här policyn om att höja pris sen sänka igen utan att automatiskt sänka för existerande kunder. Får se om Obenet håller sig till vad de sa här på forumet!

De försökte flera gånger få mig att stanna genom att ge mig nått erbjudande med lägre pris (har haft mitt bredband från de sen 2021) men sa igen att så länge den policyn existerar så spelar det ingen roll vilken "deal" de ger mig för det är policyn som är problemet och inte priset.

Fick själv svaret från Bahnhof att "det finns inte en enda ISP i Sverige som inte gör såhär" när jag skulle säga upp... Men Obes ord håller än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Fick själv svaret från Bahnhof att "det finns inte en enda ISP i Sverige som inte gör såhär" när jag skulle säga upp... Men Obes ord håller än.

Obe är den enda jag sett som faktiskt sagt det med, innan jag såg det så hade jag hållit med Bahnhof om att det antagligen stämde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag tog och chattade med min leverantör (Bahnhof) igår då jag tyckte att 639kr/månad var lite i högsta laget för 1000/1000, speciellt när jag såg att Bredband2 har ett erbjudande samma tjänst nu för 478kr/månaden (i 12 månader och 515kr därefter). Inom 20 sekunder fick jag ner priset till 509kr/månad, så då valde jag att stanna eftersom jag är nöjd med leveransen i övrigt.

Hehe, jag körde samma och sa att om ni inte matchar bb2's erbjudande så går jag över Jag har nu 479kr/mån i 24 för 1/1gbit hos bahnhof OCH jag har fått publik IP gratis också

Man får se sig om litegrann och ligga på idag tyvärr men det är skönt att det går iallafall, och bahnhof är alltid bra att ha och göra med tycker jag.

I min värld ska man inte betala över 500 spänn för en premium internetanslutning och runt 300-350 för "standard" (då tänker jag mig runt 100-250mbit). Så inflätade i våra liv och en ren nödvändighet idag som internet är trots allt, så ska det fan inte kosta 630-640 spänn.

Visst, jag förstår att alla har kostnader, men om vi som kunder kollektivt har det här beteendet att vi visar prismedvetenhet så tvingas ju alla i leveranskedjan anpassa sig också. Jag tycker bahnhof också gör det bra som går med på såna här erbjudanden och inte bara ger kalla handen för man visar då att man vill ha kunden kvar. Men så är det ju så också att de tjänar in förlusten på de andra som inte säger något.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Hehe, jag körde samma och sa att om ni inte matchar bb2's erbjudande så går jag över Jag har nu 479kr/mån i 24 för 1/1gbit hos bahnhof OCH jag har fått publik IP gratis också

Man får se sig om litegrann och ligga på idag tyvärr men det är skönt att det går iallafall, och bahnhof är alltid bra att ha och göra med tycker jag.

I min värld ska man inte betala över 500 spänn för en premium internetanslutning och runt 300-350 för "standard" (då tänker jag mig runt 100-250mbit). Så inflätade i våra liv och en ren nödvändighet idag som internet är trots allt, så ska det fan inte kosta 630-640 spänn.

Visst, jag förstår att alla har kostnader, men om vi som kunder kollektivt har det här beteendet att vi visar prismedvetenhet så tvingas ju alla i leveranskedjan anpassa sig också. Jag tycker bahnhof också gör det bra som går med på såna här erbjudanden och inte bara ger kalla handen för man visar då att man vill ha kunden kvar. Men så är det ju så också att de tjänar in förlusten på de andra som inte säger något.

vet inte hur ni alla får så bra priser hos bahnhof när ni säger upp det, när jag sa upp mitt för 2-3 år sedan så kunde dem inte matcha BB2's pris och när jag ringde upp dem för nått år sedan och sa "hej jag skulle vilja prata med någon för att förhandla fram ett pris/en deal som båda parter är nöjd med" så svarade han i telefonen som att jag var helt dum i huvet ?? bahnhof vill uppenbarligen inte ha kunder
och jag vet inte hur många gånger leverantörer sagt att deras priser är huggna i sten, går ABSOLUT inte att göra nånting på priserna för någon... "ok"....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

vet inte hur ni alla får så bra priser hos bahnhof när ni säger upp det, när jag sa upp mitt för 2-3 år sedan så kunde dem inte matcha BB2's pris och när jag ringde upp dem för nått år sedan och sa "hej jag skulle vilja prata med någon för att förhandla fram ett pris/en deal som båda parter är nöjd med" så svarade han i telefonen som att jag var helt dum i huvet ?? bahnhof vill uppenbarligen inte ha kunder
och jag vet inte hur många gånger leverantörer sagt att deras priser är huggna i sten, går ABSOLUT inte att göra nånting på priserna för någon... "ok"....

tror det beror på hur man är ansluten och typ villafiber, stadsnät etc som gör att olika kan få olika deals

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Åter igen fick man meddelande att Bahnhof måste höja med 30kr från o med maj pga global connect höjer nätavgiften :/

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Åter igen fick man meddelande att Bahnhof måste höja med 30kr från o med maj pga global connect höjer nätavgiften :/

Det var snällt. Jag fick en höjning på 40kr

Permalänk
Medlem

Prishöjningarna går hit, inte tillbaka till kunderna i alla fall.
https://bahnhof.se/2025/03/24/bahnhof-sponsrar-flashback/

Permalänk

Nu höjer bahnhof IGEN för mig.
Förra höjningen var den 1/1 -25 till 559 (från 499) och nu den 1/5 höjer de till 599.

Den 1/5 -24 höjde de från 449 till 529.

På ett år har de alltså höjt från 449 till 599.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Bra.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

200k är ju växelpengar för miljardbolag. Sannolikt värt det, då flashback varit kund länge, men dålig reklam för Bahnhof med varje gång de går ner vid belastning. Sen kan åsikterna givetvis gå isär om stoltheten som Jan skyltar med sponsringen, lite osmakligt.

Permalänk
Medlem

Många har nog fått liknande E-brev idag

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Nu höjer bahnhof IGEN för mig.
Förra höjningen var den 1/1 -25 till 559 (från 499) och nu den 1/5 höjer de till 599.

Den 1/5 -24 höjde de från 449 till 529.

På ett år har de alltså höjt från 449 till 599.

Har du gått in och sökt på din adress på deras sida? Råkade också ut för en massa höjningar (ökade nätavgifter och allt vad det hette ...) men när jag gick in och sökte på min adress så fick jag ett ordinarie pris som var betydligt lägre än det jag faktiskt betalade efter något år.

Efter en chattkonversation där jag undrade varför jag betalade typ en hundring mer än ordinarie pris fick jag det justerat. Det är helt omöjligt att få någon motivering om varför man ligger och betalar över ordinarie dock. Väldigt svårt att tänka mig att nätpriserna gått ned

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Skrivet av fragande:

Har du gått in och sökt på din adress på deras sida? Råkade också ut för en massa höjningar (ökade nätavgifter och allt vad det hette ...) men när jag gick in och sökte på min adress så fick jag ett ordinarie pris som var betydligt lägre än det jag faktiskt betalade efter något år.

Efter en chattkonversation där jag undrade varför jag betalade typ en hundring mer än ordinarie pris fick jag det justerat. Det är helt omöjligt att få någon motivering om varför man ligger och betalar över ordinarie dock. Väldigt svårt att tänka mig att nätpriserna gått ned

Jag har gjort det en gång och konfronterade bahnhof som då sänkte priset.
Kollar lite då och då men just nu ligger det på samma pris som jag kommer att få betala efter den 1/5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är för det är nått som de gör konstant (och andra leverantörer med) där de höjer priset sen sänker det igen nån månad senare och de hoppas folk inte kollar upp nya priserna så de tjänar mer. Det tar några minuter i chatt supporten att fråga om nya ordinarie priset så fixar det de men det är deras policy att aldrig sänka pris automatiskt när de går ner. Detta är varför jag sa upp min tjänst hos de (sa det även till supporten att det var anledningen)

Enda leverantören jag sett som klart sagt att de ska sänka pris automatiskt när/om det går ner är Obenetwork som sa det här på forumet (länkade det inlägget tidigare i tråden) sen får vi se om de håller sitt ord.

De försökte få det att låta som nått "bra" att folk kunde hålla koll på tjänsterna själv och välja "vad som är bäst för de" men det är bara så de kan sneaka lite extra profit från folk som är lata.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Självklart sänker de inte priset för sina nuvarande kunder, svårt att tjäna mer pengar då, och "det är kundens jobb att hålla koll" eller nåt sådant. Tyvärr vanligt överallt, Men höja går skitfort, för att det ska tjänas mer eller lika mycket pengar om de får dyrare in-kostnad.. titta bara på bensinmackarna.. Går soppan eller delar av soppan upp för mackarna, så höjs priset samma sekund med ursäkten "det blev dyrare för dem".. Men när det sedan blir lägre för dem, så tar det veckor eller månader innan det syns "för de har ju kvar gammal dyrare soppa"..

Permalänk
Medlem

Finns det någon webcrawler som man kan anv för att ha en realtids uppdatering på olika ISP's riser? Eller kan man göraen relativt lätt?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

<Uppladdad bildlänk>

Många har nog fått liknande E-brev idag

Jag finner det högst upprörande att de avslutat med vännerna på bredband2 när de istället kunde skriva rätt ut prishöjarna på bredband2. 🤮 🤮

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Happ. Någon vecka eller så sedan kom jag överens med Bahnhof om att binda mig i 24 mån à 479/mån för 1/1Gbit.
Fick idag mail om att avgiften i mitt område kommer höjas till 619/mån. De specificerar inte vad som gäller för kunder med bindningstid eller vilken hastighet det gäller.

Frågan är vad som händer nu när båda parter ingått ett bindande avtal. Jag har inte varit i den sitsen tidigare?

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Skrivet av Peter77:

Happ. Någon vecka eller så sedan kom jag överens med Bahnhof om att binda mig i 24 mån à 479/mån för 1/1Gbit.
Fick idag mail om att avgiften i mitt område kommer höjas till 619/mån. De specificerar inte vad som gäller för kunder med bindningstid eller vilken hastighet det gäller.

Frågan är vad som händer nu när båda parter ingått ett bindande avtal. Jag har inte varit i den sitsen tidigare?

Enkelt och står i om man läser avtalet.
Om en höjning sker och du blir drabbad som kund av det under din bindningstid så har du rätt att frånträda avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Finns det någon webcrawler som man kan anv för att ha en realtids uppdatering på olika ISP's riser? Eller kan man göraen relativt lätt?

https://github.com/dgtlmoon/changedetection.io brukar gå fint.

Permalänk
Medlem

Fick mail om att Bahnhof nu höjer min månads kostnad med 60kr, i jan höjde man med 30 och för ett år sedan med 40kr. På ett år har man alltså gått från 459kr månaden till 589 för 250/250.

Bahnhof skyller på global Connect som höjer priserna.. vilket jag antar stämmer, men är det inte konstigt att prishöjningarna kommer så himla tätt? I vilket fall så känner jag att det här inte riktigt går att motivera längre. Har andra med global Connect lyckats förhandla ner priset?

Jag funderar också på att gå över till koax bredband men vet inte hur dålig upload man får från comhem/tele2 - dom marknadsför upptill 50mbit vilket verkligen får anses vara i minsta laget för mina behov - någon som har erfarenheter?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Fick mail om att Bahnhof nu höjer min månads kostnad med 60kr, i jan höjde man med 30 och för ett år sedan med 40kr. På ett år har man alltså gått från 459kr månaden till 589 för 250/250.

Bahnhof skyller på global Connect som höjer priserna.. vilket jag antar stämmer, men är det inte konstigt att prishöjningarna kommer så himla tätt? I vilket fall så känner jag att det här inte riktigt går att motivera längre. Har andra med global Connect lyckats förhandla ner priset?

Jag funderar också på att gå över till koax bredband men vet inte hur dålig upload man får från comhem/tele2 - dom marknadsför upptill 50mbit vilket verkligen får anses vara i minsta laget för mina behov - någon som har erfarenheter?

det är klassiskt bahnhof, tror inte heller globalconnect skulle höja sina priser 2-3 ggr på 3 månader(som jag råkat ut för) utan jag tror bahnhof försöker hitta nivån där dem tjänar mest pengar utan att förlora kunder, kolla priset igen om 1-2 månader, kan lova att dem sänkt igen.

Permalänk
Medlem

Fick igår mail från Bahnhof att de skulle höja min tjänst till 619kr per månad. Detta pga "Global Connects nya avgifter".
Nu är jag bunden till oktober, men därefter kommer det nya priset gälla.

Jag vill inte lämna bahnhof, men de gör det svårt för mig att vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Fick igår mail från Bahnhof att de skulle höja min tjänst till 619kr per månad. Detta pga "Global Connects nya avgifter".
Nu är jag bunden till oktober, men därefter kommer det nya priset gälla.

Jag vill inte lämna bahnhof, men de gör det svårt för mig att vara kvar.

När det är två månade kvar av bindningstiden hör du av dig till deras uppsägningsavdelning och frågar vad de kan erbjuda för att behålla dig som kund.

Efter första erbjudandet säger du ”bättre kan ni”.

Ett annat pris kommer du få frågan är bara om det räcker.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Bahnhof 100/100 från 419 till 569 alltså en höjning med 150 kr, jag hoppas verkligen att det inte stämmer för jag vill verkligen inte byta isp, då Bahnhof stöttar både Ukraina och Flashback. Men vad tusan, en sån höjning är helt horribel, även om det nu ligger utanför Bahnhof möjlighet att påverka.

Så nu är det samma skit som med EON andra, bara bita ihop och betala. Jag börjar bli jäklig less på såna här företag som äger hela infrastrukturer, som gör det nästan och ibland helt omöjligt att välja andra alternativ.

Permalänk
Skrivet av snurrespratt23:

Enkelt och står i om man läser avtalet.
Om en höjning sker och du blir drabbad som kund av det under din bindningstid så har du rätt att frånträda avtalet.

Alternativt så gäller prishöjning från när bindningstiden löper ut. Så har det iaf varit i alla våra avtal med Bahnhof, men kan ju inte svära på att det är så för alla.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌