Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem

Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Hej SweC!

Då detta nu har skett mig ett par gånger, så tänkte jag att det kan vara relevant även här då relativt många på forumet respekterar Bahnhof som leverantör, och i många fall betalar för deras tjänster. Detta kanske är vanligt beteende för Bahnhof och även andra leverantörer, men det känns ändå lite fult att göra och det är första gången som jag upplever det.

Maj 2021 så hade jag bredband från Bahnhof via Telia Öppen Fiber, månadskostnad för 250/250 var då 399:-, samma kostnad som det hade varit sedan jag uppgraderat till den hastigheten i början av 2020.

2021-05-25 meddelar Bahnhof att kostnaden höjs till 409:- fr.o.m. 2021-07-01 till följd av förhöjda nätavgifter hos Telia Öppen Fiber. Inga konstigheter i sig, speciellt när höjningen var så låg. 2021-10-25 så uppgraderar jag till 500/500 för 439:-, dubbla hastigheten för ytterligare 20:- kändes givet.

2021-12-07 meddelar Bahnhof att kostnaden höjs till 499:- fr.o.m. 2022-02-01. I samband med detta så väljer jag att titta på priserna hos alla leverantörer och ser att Bahnhof återigen erbjuder 250/250 för 399:-, priset som jag hade innan den påstådda höjningen av nätavgiften. Jag ringer till Bahnhof och frågar ifall det stämmer att jag kan gå tillbaka till 250/250 för 399:- istället för mitt förra pris på 409:-. Efter lite velande så bekräftar de att det stämmer och jag byter till det.

2022-09-27 så uppgraderas det öppna fibernätet, numera under namnet Zitius, en del av Telia. Vi får med detta en portal där man kan se tillgängliga leverantörer samt deras tjänster och priser, och när jag tittar på vad som erbjuds ser jag att Bahnhof nu erbjuder 250/250 för 356:- (fr.o.m. när priset sänktes vet jag inte, men det kan mycket väl ha skett i samband med uppgraderingen av Zitius). Jag ringer till Bahnhof samma dag och frågar om det stämmer, varpå de frågar var jag får fram det priset, och efter några minuters velande bekräftar att det stämmer och sänker min kostnad från 399:- till 356:-.

2022-12-09 meddelar Bahnhof att kostnaden höjs till 399:- fr.om. 2023-02-01. Jag tittar i portalen och ser att de redan har uppdaterat priset för nya kunder till 399:-.

2023-01-04 så kommer första e-fakturan för 399:-, den andra 2023-02-08. När jag idag 2023-02-17 tittar i portalen för att se ifall andra leverantörer erbjuder samma hastighet till en lägre kostnad, så erbjuder Bahnhof 250/250 för 379:-. Det är inget erbjudande, och de annonserar samma kostnad på sin egna hemsida om jag söker på min adress.

Så nu blir det att återigen ringa upp dem imorgon och ifrågasätta varför de höjer kostnaden så regelbundet, men sedan går tillbaka till ett lägre pris kort därpå utan att meddela sina kunder eller justera deras fakturor. Det är ju lite knäppt ändå att de trots ett par höjningar av kostnaden på 250/250, nu erbjuder det till en lägre kostnad än de gjorde innan den första höjningen för snart tre år sedan, men det är upp till kunden att kontrollera.

@Bahnhof AB, jag uppskattar det ni står för som leverantör och era tjänster har i mitt fall fungerat felfritt. Det känns däremot lite fult hur det hela sköts, att era kunder aktivt måste hålla koll på era priser och sedan sitta i telefonkö för att få ens egna kostnad justerad. Har ni någon kommentar på detta?

Tack och förlåt!

Mod får gärna ändra ifall Bahnhof ej blev taggade, la in dem som en länk då deras användarnamn innehåller ett mellanslag, och såklart flytta till konsumenträtt ifall det känns mer passande. <3

Tillägg på kommentar till mod.
Permalänk
Medlem

Tyvärr är detta standard för alla företag inom isp/telefon/tv säkert mer än så. men man har alltid behövt ringa varje år för att få "erbjudandet" om att behålla priset som "nya" kunder får. även om det inte är ett sk. erbjudande. man får helt enkelt högre pris för att vara "trogen, lojal". samma gäller även banker t.ex.
Man måste vara en krånglig kund för att få bra, "rätt" priser

Permalänk

Står i avtalet du läste när du teknade avtalet att de får justera priset utan ditt medgivande.

Är standard hos alla leverantörer.

Men oftast justerar de bara uppåt och du får aktivt räckna om nytt avtal om du vill sänka igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bytte bort Bahnhof av just samma anledning. Mail om prishöjning, bytte till annan leverantör där jag fick rabatt i 12 månader trots obundet. Är sedan inne på Bahnhofs sida någon månad senare för att säkerställa att bytet ska gå enligt plan och ser att de sänkt priset till samma nivå som innan prishöjningen. Strategiskt knep att höja priset för folk som är bekväma och inte aktivt kollar sina alternativ utan låter abonnemang bara rulla på?

Riktigt synd då jag föredrar att stödja den policy Bahnhof har angående internet, men gillar inte deras fulhöjningar.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Så här har det hållit på så länge jag kan minnas, med alla leverantörer jag provat.

De byter upp dig, helt gratis och snabbt går det, aldrig en månad när du råkar betala för lite. Men vid en prissänkning finns det ingen vinst att göra om man ska meddela alla kunder som nu betalar "för mycket".
"Det var ditt avtal" eller "Det var en kampanj". Visserligen sant, men det är också helt sant att vid höjning får du betala och vid sänkning blir du inte meddelad oavsett om det är kampanj eller permanent.

Men råkar man höra att grannen fått finfina priser på samma adress och har haft det priset länge. Då känner man sig lurad, speciellt som trogen kund. Man har hjälpt till, varit med i trådar om yttrandefrihet osv och gett bahnhof reklam. Blev själv offer för deras affärsmodell, snika upp priser över tid och låt de trogna kunderna stå för vinsten, så har man råd att slåss om de nya kunderna.

På den tiden ringde jag mister bossman himself när deras kundtjänst var otrevlig. Fick en snabb lösning och sänkning till priset för nya kunder. Men då ville jag dessutom ha tillbaka mellanskillnaden på mitt överpris retroaktivt, där gick gränsen, för de pengarna hade de tydligen redan spelat bort, haha!

Det är ovanligt att folk jämför i sina portaler. Oftast vid flytt och liknande man märker. Det kan löna sig att jämföra, kolla vad nya kunder betalar och även andra operatörer i samma hus. Ibland kan skillnaden vara ett helt paket smör i värde, varje månad.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Hej SweC!

Då detta nu har skett mig ett par gånger, så tänkte jag att det kan vara relevant även här då relativt många på forumet respekterar Bahnhof som leverantör, och i många fall betalar för deras tjänster. Detta kanske är vanligt beteende för Bahnhof och även andra leverantörer, men det känns ändå lite fult att göra och det är första gången som jag upplever det.

Maj 2021 så hade jag bredband från Bahnhof via Telia Öppen Fiber, månadskostnad för 250/250 var då 399:-, samma kostnad som det hade varit sedan jag uppgraderat till den hastigheten i början av 2020.

2021-05-25 meddelar Bahnhof att kostnaden höjs till 409:- fr.o.m. 2021-07-01 till följd av förhöjda nätavgifter hos Telia Öppen Fiber. Inga konstigheter i sig, speciellt när höjningen var så låg. 2021-10-25 så uppgraderar jag till 500/500 för 439:-, dubbla hastigheten för ytterligare 20:- kändes givet.

2021-12-07 meddelar Bahnhof att kostnaden höjs till 499:- fr.o.m. 2022-02-01. I samband med detta så väljer jag att titta på priserna hos alla leverantörer och ser att Bahnhof återigen erbjuder 250/250 för 399:-, priset som jag hade innan den påstådda höjningen av nätavgiften. Jag ringer till Bahnhof och frågar ifall det stämmer att jag kan gå tillbaka till 250/250 för 399:- istället för mitt förra pris på 409:-. Efter lite velande så bekräftar de att det stämmer och jag byter till det.

2022-09-27 så uppgraderas det öppna fibernätet, numera under namnet Zitius, en del av Telia. Vi får med detta en portal där man kan se tillgängliga leverantörer samt deras tjänster och priser, och när jag tittar på vad som erbjuds ser jag att Bahnhof nu erbjuder 250/250 för 356:- (fr.o.m. när priset sänktes vet jag inte, men det kan mycket väl ha skett i samband med uppgraderingen av Zitius). Jag ringer till Bahnhof samma dag och frågar om det stämmer, varpå de frågar var jag får fram det priset, och efter några minuters velande bekräftar att det stämmer och sänker min kostnad från 399:- till 356:-.

2022-12-09 meddelar Bahnhof att kostnaden höjs till 399:- fr.om. 2023-02-01. Jag tittar i portalen och ser att de redan har uppdaterat priset för nya kunder till 399:-.

2023-01-04 så kommer första e-fakturan för 399:-, den andra 2023-02-08. När jag idag 2023-02-17 tittar i portalen för att se ifall andra leverantörer erbjuder samma hastighet till en lägre kostnad, så erbjuder Bahnhof 250/250 för 379:-. Det är inget erbjudande, och de annonserar samma kostnad på sin egna hemsida om jag söker på min adress.

Så nu blir det att återigen ringa upp dem imorgon och ifrågasätta varför de höjer kostnaden så regelbundet, men sedan går tillbaka till ett lägre pris kort därpå utan att meddela sina kunder eller justera deras fakturor. Det är ju lite knäppt ändå att de trots ett par höjningar av kostnaden på 250/250, nu erbjuder det till en lägre kostnad än de gjorde innan den första höjningen för snart tre år sedan, men det är upp till kunden att kontrollera.

@Bahnhof AB, jag uppskattar det ni står för som leverantör och era tjänster har i mitt fall fungerat felfritt. Det känns däremot lite fult hur det hela sköts, att era kunder aktivt måste hålla koll på era priser och sedan sitta i telefonkö för att få ens egna kostnad justerad. Har ni någon kommentar på detta?

Tack och förlåt!

Mod får gärna ändra ifall Bahnhof ej blev taggade, la in dem som en länk då deras användarnamn innehåller ett mellanslag, och såklart flytta till konsumenträtt ifall det känns mer passande. <3

Jag sitter i exakt samma situation, både bredband2 och bahnhof håller på såhär och har gjort så i många många år, jag funderar på att höra av mig till media

Permalänk
Medlem

Har haft många leverantörer genom åren men haft Bahnhof de senaste 2½åren och maken till antal prishöjningar har jag aldrig varit med om förut. Upplever precis samma som TS, självklart står det i avtalet att priset kan gå upp osv men man känner sig en smula uppskörtad varje gång fakturan kommer.
Loggade in nu på Open infras portal för att se aktuellt pris och jodå, visst är det 50:- billigare igen än mot vad jag betalar efter senaste höjningen. Ser också att jag har 14 andra leverantörer att välja på så det är väl dags att ta tag i det här med att byta. Trist då jag uppskattar Bahnhofs hållning i integritetsfrågor men det här är också en ekonomisk fråga och hur man behandlar sina kunder och där är Bahnhof inte direkt ett föredöme i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Jag sitter i exakt samma situation, både bredband2 och bahnhof håller på såhär och har gjort så i många många år, jag funderar på att höra av mig till media

Det är väll bra om du gör det och sitter på tillräckligt med fakta?
Har själv banhof med 100/100 men har bara haft en höjning till 329 från 299 eftersom zitius eller vad dom heter höjt sin avgift men det var väll säkert 3 år sedan.

Är väll rätt standard att företag gör såhär. Läser man avtalen och ser att det står att dom får göra så så kommer de såklart nyttja det. men de flesta läser nog inte avtalen misstänker jag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Händer mig också med Bahnhof. Brukar få ett SMS där dom aviserar en höjning med typ 20 spänn och hänvisar till allmänna prishöjningar. Sen när man kollar portalen efter nån vecka så är det samma eller lägre pris än det dom höjde ifrån.

Hänt 2-3ggr på 2 år.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Eftersom alla företag är lika dåliga kålsupare i just den här frågan sitter jag ändå med BH idag. Har bara lite bättre koll på dom. För kampen mot integritet och yttrandefrihet är högst aktuell och vill gärna inte sitta med några andra fegisar då, ville bara tillägga det.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Asså alla gör såhär? Är väll själva anledningen till att man binder upp sig? Gick själv över till Telia nu på black friday och skulle jag bara låta det tuffa på så skulle jag utan tvekan betala 1000kr i månaden för mitt 500/500 inom några år....

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bredband2 gör detta då och då. Man får själv kolla upp aktuellt pris och maila dom att sänka priset. Sjukt irriterande, men vad ska man göra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Tyvärr är detta standard för alla företag inom isp/telefon/tv säkert mer än så. men man har alltid behövt ringa varje år för att få "erbjudandet" om att behålla priset som "nya" kunder får. även om det inte är ett sk. erbjudande. man får helt enkelt högre pris för att vara "trogen, lojal". samma gäller även banker t.ex.
Man måste vara en krånglig kund för att få bra, "rätt" priser

Det är minst sagt tråkigt att det ska vara så, antar att jag har haft tur med tidigare leverantörer som har justerat priserna självmant när det har sänkts.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Står i avtalet du läste när du teknade avtalet att de får justera priset utan ditt medgivande.

Är standard hos alla leverantörer.

Men oftast justerar de bara uppåt och du får aktivt räckna om nytt avtal om du vill sänka igen.

Absolut så får dem det, jag reagerar mest då tidigare leverantörer har justerat priset självmant när det har sänkts. Det är ingen fråga om ifall Bahnhof har brutit avtalet gentemot mig.

Skrivet av Senseye:

Bytte bort Bahnhof av just samma anledning. Mail om prishöjning, bytte till annan leverantör där jag fick rabatt i 12 månader trots obundet. Är sedan inne på Bahnhofs sida någon månad senare för att säkerställa att bytet ska gå enligt plan och ser att de sänkt priset till samma nivå som innan prishöjningen. Strategiskt knep att höja priset för folk som är bekväma och inte aktivt kollar sina alternativ utan låter abonnemang bara rulla på?

Riktigt synd då jag föredrar att stödja den policy Bahnhof har angående internet, men gillar inte deras fulhöjningar.

Det är väl tyvärr så de tänker, majoriteten orkar inte hålla koll på marknaden och nonchalerar ökningarna. Tråkigt att höra!

Skrivet av Fredag:

Så här har det hållit på så länge jag kan minnas, med alla leverantörer jag provat.

De byter upp dig, helt gratis och snabbt går det, aldrig en månad när du råkar betala för lite. Men vid en prissänkning finns det ingen vinst att göra om man ska meddela alla kunder som nu betalar "för mycket".
"Det var ditt avtal" eller "Det var en kampanj". Visserligen sant, men det är också helt sant att vid höjning får du betala och vid sänkning blir du inte meddelad oavsett om det är kampanj eller permanent.

Men råkar man höra att grannen fått finfina priser på samma adress och har haft det priset länge. Då känner man sig lurad, speciellt som trogen kund. Man har hjälpt till, varit med i trådar om yttrandefrihet osv och gett bahnhof reklam. Blev själv offer för deras affärsmodell, snika upp priser över tid och låt de trogna kunderna stå för vinsten, så har man råd att slåss om de nya kunderna.

På den tiden ringde jag mister bossman himself när deras kundtjänst var otrevlig. Fick en snabb lösning och sänkning till priset för nya kunder. Men då ville jag dessutom ha tillbaka mellanskillnaden på mitt överpris retroaktivt, där gick gränsen, för de pengarna hade de tydligen redan spelat bort, haha!

Det är ovanligt att folk jämför i sina portaler. Oftast vid flytt och liknande man märker. Det kan löna sig att jämföra, kolla vad nya kunder betalar och även andra operatörer i samma hus. Ibland kan skillnaden vara ett helt paket smör i värde, varje månad.

Självklart så är det inte många som håller koll på marknaden, men trist att leverantörerna utnyttjar det!

Skrivet av Jagers:

Jag sitter i exakt samma situation, både bredband2 och bahnhof håller på såhär och har gjort så i många många år, jag funderar på att höra av mig till media

Nu tror jag kanske inte att media skulle göra någon större utredning av det, och framförallt inte att det skulle leda till någon förändring, men kör på!

Skrivet av doctor_N:

Har haft många leverantörer genom åren men haft Bahnhof de senaste 2½åren och maken till antal prishöjningar har jag aldrig varit med om förut. Upplever precis samma som TS, självklart står det i avtalet att priset kan gå upp osv men man känner sig en smula uppskörtad varje gång fakturan kommer.
Loggade in nu på Open infras portal för att se aktuellt pris och jodå, visst är det 50:- billigare igen än mot vad jag betalar efter senaste höjningen. Ser också att jag har 14 andra leverantörer att välja på så det är väl dags att ta tag i det här med att byta. Trist då jag uppskattar Bahnhofs hållning i integritetsfrågor men det här är också en ekonomisk fråga och hur man behandlar sina kunder och där är Bahnhof inte direkt ett föredöme i mina ögon.

Det gör ju situationen ännu surare, det känns som att Bahnhof (jämfört mot tidigare leverantörer) höjer priserna betydligt oftare, och varje gång så har priset sedan gått ner en kort tid efter. Är samma här, helst sitter jag kvar med Bahnhof, men man tappar lusten för varje nytt besked!

Skrivet av Fredag:

Eftersom alla företag är lika dåliga kålsupare i just den här frågan sitter jag ändå med BH idag. Har bara lite bättre koll på dom. För kampen mot integritet och yttrandefrihet är högst aktuell och vill gärna inte sitta med några andra fegisar då, ville bara tillägga det.

Det stämmer säkert att flera leverantörer idag hanterar det på exakt samma sätt, så det kanske är ditt tankesätt man får inställa sig på; the lesser of two evils.

Skrivet av norrby89:

Asså alla gör såhär? Är väll själva anledningen till att man binder upp sig? Gick själv över till Telia nu på black friday och skulle jag bara låta det tuffa på så skulle jag utan tvekan betala 1000kr i månaden för mitt 500/500 inom några år....

Tråkigt att höra, har personligen inte upplevt det hos tidigare leverantörer!

Skrivet av nevada:

Bredband2 gör detta då och då. Man får själv kolla upp aktuellt pris och maila dom att sänka priset. Sjukt irriterande, men vad ska man göra.

Minst sagt irriterande, men det kanske inte finns något bättre alternativ dessvärre. Tråkigt är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Det är minst sagt tråkigt att det ska vara så, antar att jag har haft tur med tidigare leverantörer som har justerat priserna självmant när det har sänkts.

Absolut så får dem det, jag reagerar mest då tidigare leverantörer har justerat priset självmant när det har sänkts. Det är ingen fråga om ifall Bahnhof har brutit avtalet gentemot mig.

Det är väl tyvärr så de tänker, majoriteten orkar inte hålla koll på marknaden och nonchalerar ökningarna. Tråkigt att höra!

Självklart så är det inte många som håller koll på marknaden, men trist att leverantörerna utnyttjar det!

Nu tror jag kanske inte att media skulle göra någon större utredning av det, och framförallt inte att det skulle leda till någon förändring, men kör på!

Det gör ju situationen ännu surare, det känns som att Bahnhof (jämfört mot tidigare leverantörer) höjer priserna betydligt oftare, och varje gång så har priset sedan gått ner en kort tid efter. Är samma här, helst sitter jag kvar med Bahnhof, men man tappar lusten för varje nytt besked!

Det stämmer säkert att flera leverantörer idag hanterar det på exakt samma sätt, så det kanske är ditt tankesätt man får inställa sig på; the lesser of two evils.

Tråkigt att höra, har personligen inte upplevt det hos tidigare leverantörer!

Minst sagt irriterande, men det kanske inte finns något bättre alternativ dessvärre. Tråkigt är det!

Men har väll varit standard sen alltid om man nu inte har bindningstid? oavsätt om det är mobil, bredband, larm, alla former av abonnemang fungerar som så att dom kontinuerligt ökar priset där av att man ofta förnyar sin bindningstid varje 12/24/36 månader.

Vet att jag gjorde det årligen med comhem när jag hade bredband via dom i 7 år, och även innan det när jag hade tele2 så va det samma visa både på bredband och mobil.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Men har väll varit standard sen alltid om man nu inte har bindningstid? oavsätt om det är mobil, bredband, larm, alla former av abonnemang fungerar som så att dom kontinuerligt ökar priset där av att man ofta förnyar sin bindningstid varje 12/24/36 månader.

Vet att jag gjorde det årligen med comhem när jag hade bredband via dom i 7 år, och även innan det när jag hade tele2 så va det samma visa både på bredband och mobil.

Ja absolut, att priserna höjs regelbundet är i sig inte några konstigheter. Det som stör är att priset sedan går ner en kort tid efter höjningen, men detta förmedlas inte till en själv som kund utan man måste aktivt hålla koll på deras pris och be dem att sänka ens egna fakturor.

I mitt fall så har jag ingen bindningstid, men jag har inte heller behövt binda mig för att få det nya lägre priset när jag väl har insett det. Ett långt samtal till kundtjänst senare så har man "rätt" dagspris.

Permalänk
Expertgissare

Det är av den här enkla anledning man inte ska (bör) vara en trogen kund. Man tjänar mer på att hoppa runt, tyvärr.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Tyvärr är detta kutym inom branschen och har så varit så länge som jag kan minnas. Därför som jag inte binder upp mig så jag kan byta när jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Det är av den här enkla anledning man inte ska (bör) vara en trogen kund. Man tjänar mer på att hoppa runt, tyvärr.

Har varit trogen kund hos Telia i ett flertal år nu. Inga som helst problem att få nykundserbjudandet varje år under black week, allt som krävs är ett
kort telefonsamtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Ja absolut, att priserna höjs regelbundet är i sig inte några konstigheter. Det som stör är att priset sedan går ner en kort tid efter höjningen, men detta förmedlas inte till en själv som kund utan man måste aktivt hålla koll på deras pris och be dem att sänka ens egna fakturor.

I mitt fall så har jag ingen bindningstid, men jag har inte heller behövt binda mig för att få det nya lägre priset när jag väl har insett det. Ett långt samtal till kundtjänst senare så har man "rätt" dagspris.

Asså standard är väll snarare att en tjänst för 300kr för den som täcknar nytt gott och väl kan kosta 500kr för en som haft tjänsten utan bindningstid några år.

Förstår vad du reagerar på men skulle säga att allt annat är undantag och har varit åtminstone dom senaste 15 åren. Varit ute hos folk i förra jobbet som betalat upp mot tredubbla mot vad samma tjänst skulle kosta vid nytäcknande bara för att dom bara betalar och sen skiter i det eller rent av inte vet bättre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

" Ny kund " sen 4 månader tillbaka. Nu kom första höjningen för mig

från 379:- till 459:- för 250/250 mbit/s ( Obunden )

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

" Ny kund " sen 4 månader tillbaka. Nu kom första höjningen för mig

från 379:- till 459:- för 250/250 mbit/s

<Uppladdad bildlänk>

dokumentera allt du kan och notera när priset faller ner till 379:- igen, sen hör du av dig till aftonbladet, jag har inte hört något från dem än men jag hoppas att dem är intresserade av detta

Permalänk

För mig har det också småhöjts under de fem åren jag haft det, senast från 439 till 479 för 250/250. Såg den här tråden och gjorde slag i saken. Efter tre minuter chatt med en Anton fick jag kampanjpriset 429 "tillsvidare". Surt att man ska behöva hålla på, men det gick fort iaf. Skrev att om de inte kunde göra något med det så ville jag sänka till 100/100. 429 är väl också dyrt egentligen, men vanans makt är stor och Bahnhof har fungerat bra för mig hela tiden driftsmässigt.

Permalänk
Skrivet av macbang:

" Ny kund " sen 4 månader tillbaka. Nu kom första höjningen för mig

från 379:- till 459:- för 250/250 mbit/s ( Obunden )

<Uppladdad bildlänk>

Samma skit här, från 299:- till 369:- för 100/100.

Blir väl att hoppa till Bredband2 då som har 100/100 för 259:-

Himla drygt att man ska behöva ringa och skit, varför finns det inte fullmakt som på försäkringar?

Permalänk

Tack för denna tråd. Gnällde strax före jul på priset och de sänkte. Nu är jag uppe i 349kr för 250/100

Så nu får de sänka till 309kr. F*N hur många orkar hålla på och bry sig i detta?

Permalänk
Medlem

Samma visa med Comhem varje år. Så här gör man:

När ett bundet år med bra pris närmar sig sitt slut så ringer man och säger att man vill säga upp avtalet. Detta är viktigt då man får prata med särskild handläggare som är behörig att ge bra erbjudanden för att man ska stanna.

Signar upp på ett bra erbjudande i ett år, samma sak nästa år osv.

Permalänk
Medlem

Man får ringa och förhandla när man ser priset går upp. Brukar vara en härlig telefonkö.
Sjukt irriterande att nytecknande på Bahnhof får typ 50kr/mån lägre.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde66:

Man får ringa och förhandla när man ser priset går upp. Brukar vara en härlig telefonkö.
Sjukt irriterande att nytecknande på Bahnhof får typ 50kr/mån lägre.

Man kan kontakta deras chatt också, gick på 3-5 min (vardag under arbetstid) att korrigera priset då jag gjorde det efter att ha blivit påmind av denna tråden.

Visa signatur

|ASRock Z77 Pro4-M|3570k|Corsair TX750M|
|ASUS 570GTX DCII|Thermalright Ultra 120 eXtreme|Seagate Barracuda 7200.11 500GB | Corsair Vengence 16gb| Silverstone TJ08-E|

Permalänk
Medlem

Snubblade in av en händelse på denna tråd och blev tvungen att kolla mitt abbonemang hos Bahnhof. Teckandes i december 2017 och ligger fortfarande orört på samma pris, 144kr/mån för 100/100.
Inte orkat bry mig och/eller tänkt att "jag kollar upp det senare"? Absolut

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Hej SweC!

Då detta nu har skett mig ett par gånger, så tänkte jag att det kan vara relevant även här då relativt många på forumet respekterar Bahnhof som leverantör, och i många fall betalar för deras tjänster. Detta kanske är vanligt beteende för Bahnhof och även andra leverantörer, men det känns ändå lite fult att göra och det är första gången som jag upplever det.

Maj 2021 så hade jag bredband från Bahnhof via Telia Öppen Fiber, månadskostnad för 250/250 var då 399:-, samma kostnad som det hade varit sedan jag uppgraderat till den hastigheten i början av 2020.

2021-05-25 meddelar Bahnhof att kostnaden höjs till 409:- fr.o.m. 2021-07-01 till följd av förhöjda nätavgifter hos Telia Öppen Fiber. Inga konstigheter i sig, speciellt när höjningen var så låg. 2021-10-25 så uppgraderar jag till 500/500 för 439:-, dubbla hastigheten för ytterligare 20:- kändes givet.

2021-12-07 meddelar Bahnhof att kostnaden höjs till 499:- fr.o.m. 2022-02-01. I samband med detta så väljer jag att titta på priserna hos alla leverantörer och ser att Bahnhof återigen erbjuder 250/250 för 399:-, priset som jag hade innan den påstådda höjningen av nätavgiften. Jag ringer till Bahnhof och frågar ifall det stämmer att jag kan gå tillbaka till 250/250 för 399:- istället för mitt förra pris på 409:-. Efter lite velande så bekräftar de att det stämmer och jag byter till det.

2022-09-27 så uppgraderas det öppna fibernätet, numera under namnet Zitius, en del av Telia. Vi får med detta en portal där man kan se tillgängliga leverantörer samt deras tjänster och priser, och när jag tittar på vad som erbjuds ser jag att Bahnhof nu erbjuder 250/250 för 356:- (fr.o.m. när priset sänktes vet jag inte, men det kan mycket väl ha skett i samband med uppgraderingen av Zitius). Jag ringer till Bahnhof samma dag och frågar om det stämmer, varpå de frågar var jag får fram det priset, och efter några minuters velande bekräftar att det stämmer och sänker min kostnad från 399:- till 356:-.

2022-12-09 meddelar Bahnhof att kostnaden höjs till 399:- fr.om. 2023-02-01. Jag tittar i portalen och ser att de redan har uppdaterat priset för nya kunder till 399:-.

2023-01-04 så kommer första e-fakturan för 399:-, den andra 2023-02-08. När jag idag 2023-02-17 tittar i portalen för att se ifall andra leverantörer erbjuder samma hastighet till en lägre kostnad, så erbjuder Bahnhof 250/250 för 379:-. Det är inget erbjudande, och de annonserar samma kostnad på sin egna hemsida om jag söker på min adress.

Så nu blir det att återigen ringa upp dem imorgon och ifrågasätta varför de höjer kostnaden så regelbundet, men sedan går tillbaka till ett lägre pris kort därpå utan att meddela sina kunder eller justera deras fakturor. Det är ju lite knäppt ändå att de trots ett par höjningar av kostnaden på 250/250, nu erbjuder det till en lägre kostnad än de gjorde innan den första höjningen för snart tre år sedan, men det är upp till kunden att kontrollera.

@Bahnhof AB, jag uppskattar det ni står för som leverantör och era tjänster har i mitt fall fungerat felfritt. Det känns däremot lite fult hur det hela sköts, att era kunder aktivt måste hålla koll på era priser och sedan sitta i telefonkö för att få ens egna kostnad justerad. Har ni någon kommentar på detta?

Tack och förlåt!

Mod får gärna ändra ifall Bahnhof ej blev taggade, la in dem som en länk då deras användarnamn innehåller ett mellanslag, och såklart flytta till konsumenträtt ifall det känns mer passande. <3

Den senaste höjningen var inget smygande. Jag fick ett mail direkt om att avgiften går upp

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Den senaste höjningen var inget smygande. Jag fick ett mail direkt om att avgiften går upp

Förvisso kanske lite missvisande titel, givetvis så meddelar de om ens avgift går upp.

Det smygande är snarare att de några dagar senare sänker priset till samma pris som innan höjningen. Men allt det står i tråden.