Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder
Hej SweC!
Då detta nu har skett mig ett par gånger, så tänkte jag att det kan vara relevant även här då relativt många på forumet respekterar Bahnhof som leverantör, och i många fall betalar för deras tjänster. Detta kanske är vanligt beteende för Bahnhof och även andra leverantörer, men det känns ändå lite fult att göra och det är första gången som jag upplever det.
Maj 2021 så hade jag bredband från Bahnhof via Telia Öppen Fiber, månadskostnad för 250/250 var då 399:-, samma kostnad som det hade varit sedan jag uppgraderat till den hastigheten i början av 2020.
2021-05-25 meddelar Bahnhof att kostnaden höjs till 409:- fr.o.m. 2021-07-01 till följd av förhöjda nätavgifter hos Telia Öppen Fiber. Inga konstigheter i sig, speciellt när höjningen var så låg. 2021-10-25 så uppgraderar jag till 500/500 för 439:-, dubbla hastigheten för ytterligare 20:- kändes givet.
2021-12-07 meddelar Bahnhof att kostnaden höjs till 499:- fr.o.m. 2022-02-01. I samband med detta så väljer jag att titta på priserna hos alla leverantörer och ser att Bahnhof återigen erbjuder 250/250 för 399:-, priset som jag hade innan den påstådda höjningen av nätavgiften. Jag ringer till Bahnhof och frågar ifall det stämmer att jag kan gå tillbaka till 250/250 för 399:- istället för mitt förra pris på 409:-. Efter lite velande så bekräftar de att det stämmer och jag byter till det.
2022-09-27 så uppgraderas det öppna fibernätet, numera under namnet Zitius, en del av Telia. Vi får med detta en portal där man kan se tillgängliga leverantörer samt deras tjänster och priser, och när jag tittar på vad som erbjuds ser jag att Bahnhof nu erbjuder 250/250 för 356:- (fr.o.m. när priset sänktes vet jag inte, men det kan mycket väl ha skett i samband med uppgraderingen av Zitius). Jag ringer till Bahnhof samma dag och frågar om det stämmer, varpå de frågar var jag får fram det priset, och efter några minuters velande bekräftar att det stämmer och sänker min kostnad från 399:- till 356:-.
2022-12-09 meddelar Bahnhof att kostnaden höjs till 399:- fr.om. 2023-02-01. Jag tittar i portalen och ser att de redan har uppdaterat priset för nya kunder till 399:-.
2023-01-04 så kommer första e-fakturan för 399:-, den andra 2023-02-08. När jag idag 2023-02-17 tittar i portalen för att se ifall andra leverantörer erbjuder samma hastighet till en lägre kostnad, så erbjuder Bahnhof 250/250 för 379:-. Det är inget erbjudande, och de annonserar samma kostnad på sin egna hemsida om jag söker på min adress.
Så nu blir det att återigen ringa upp dem imorgon och ifrågasätta varför de höjer kostnaden så regelbundet, men sedan går tillbaka till ett lägre pris kort därpå utan att meddela sina kunder eller justera deras fakturor. Det är ju lite knäppt ändå att de trots ett par höjningar av kostnaden på 250/250, nu erbjuder det till en lägre kostnad än de gjorde innan den första höjningen för snart tre år sedan, men det är upp till kunden att kontrollera.
@Bahnhof AB, jag uppskattar det ni står för som leverantör och era tjänster har i mitt fall fungerat felfritt. Det känns däremot lite fult hur det hela sköts, att era kunder aktivt måste hålla koll på era priser och sedan sitta i telefonkö för att få ens egna kostnad justerad. Har ni någon kommentar på detta?
Tack och förlåt!
Mod får gärna ändra ifall Bahnhof ej blev taggade, la in dem som en länk då deras användarnamn innehåller ett mellanslag, och såklart flytta till konsumenträtt ifall det känns mer passande. <3