Flimmer längst med skärmen (rör sig från toppen till botten) - Samsung G7 Odyssey 27" 260Hz

Permalänk

Flimmer längst med skärmen (rör sig från toppen till botten) - Samsung G7 Odyssey 27" 260Hz

Halloj medlemmar!

Jag har ett litet problem som jag inte riktigt vet vad det beror på.

Har en Samsung G7 Odyssey sedan några år tillbaka, 27 tummare. Senaste månaderna har skärmen flimmrat(?) längst med bredden på skärmen. Fenomenet börjar i toppen av skärmen och rör sig neråt tills den når botten läget så att säga.
Jag har provat diverse olika drivrutiner och kört DDU varje gång. Hade Nvidia APP men valde att gå cleant senaste gången med bara NVCP.

Uppdaterade Firmwaren på skärmen i hopp om att det skulle lösa problemet, gav inga förbättringar alls.

Värt o nämna att detta händer enbart när jag har gsync aktiverat, vilket får mig att tro att skärmen kan vara kass eller så är det DP kabeln.

Generella good-to-know specs:
Samsung G7 Odyssey LC27G75TQSUXEN 27" 260Hz
RTX 4070 - GRD 566.36 (provade även senaste versionen av drivrutinen, samma problem)
AMD Ryzen 7 5800X3D
1000W Platinum PSU Seasonic
Senaste Windows 11 uppdateringen (vad det nu än är, kan inte komma ihåg)

Kör med en 2M lång DP-kabel som jag köpt in nyligen från inet. Möjligt att det kan bero på det?

Någon som har en idé till orsaken? Är det något lustigt med dessa paneler och GSync eller är det något annat problem som är mjukvaru/hårdvaru baserat?

Tack på förhand vänner!

Permalänk

Får samma bekymmer om jag kör min ena skärm över ~100hz en gammal msiskärm som är specad upp till 144hz.

För mig brukar det dock försvinna efter några minuter om jag låter den stå och flimmra utan att låta den gå i energisparläge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Får samma bekymmer om jag kör min ena skärm över ~100hz en gammal msiskärm som är specad upp till 144hz.

För mig brukar det dock försvinna efter några minuter om jag låter den stå och flimmra utan att låta den gå i energisparläge.

Hm.. intressant!
Jag har ju en extra skärm som jag kör 144Hz på och är GSync kompatibel den med. Möjligtvis att den orsakar problemet...