Snabbkoll: Använder du Frame Generation?

Permalänk
Medlem

Tycker Frame Gen är ett av de bättre verktygen vi har som konsumenter, tillsammans med Uppskalningstekniker.

Jämförde en del extra i A plague Tale Requiem fram och tillbaka bara för att testa. Har ett GeForce 4080 (175hz Oled skärm) och med Frame Gen blev bilden helt enkelt bättre flyt i, skarpare bild vid rörelser, jämfört mot att ha lägre fps utan Frame Gen. Blev helt klart bättre upplevelse att spela med Frame Gen.

Har valt att använda Frame gen i princip all krävande singleplayer spel för att få bättre bild men samtidigt kunna ha ex raytracing och högre inställningar.

Valet är antingen lägre input lag (hur mycket beror på och hur man vill jämföra) eller bättre spelinställningar med Frame Gen och behålla bra bild vid rörelser. Jag väljer bättre bild och behålla ett bra flyt med 60 fps+ som grund-fps.

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant om man skippade detta alternativ:
"
Nej, bara äkta bildrutor har plats på min monitor.
"

Till förmån dessa två alternativ:
"
Nej & jag har inte testat det.
&
Nej & jag har testat det.
"

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Äkta bildrutor 1440p.

Jag var den 1440:e som röstade för det.

Permalänk
Medlem

Så länge man har duglig fps i grund och botten så tycker jag att det fungerar bra, men har man under 80fps utan FG så stänger jag av det, fördröjningen blir för märkbar annars.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Körde med lite AFMF2 ett tag i GTA Online innan jag bytte processor eftersom att det år väldigt cpu krävande konstigt nog med tanke på singeplayer del inte har samma problem. Kunde alltså gå ner till så lite som 50fps med 5 5600x och då hjälpte AFMF2 ganska mycket med att få en mer "smooth" upplevelse. Men det är typ det jag använt till alla andra spel körde i tillräckligt hög fps redan innan. Nu när jag har bytt CPU till Ryzen 7 9800X3D så behöves det inte överhuvudtaget längre.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Måste säga att digital foundry sa de bäst! All frames are "fake" spelar ingen roll för mig om de är interpolerade sålänge de känns bra!

Har inte provat multi fg men kan tänka mig att på mid- range o neråt kan de nog bli en rätt så knepig upplevelse! Men ja spelar i 1440p på mitt 4070ti super, gillar o maxa grafiken (vilket kan tyckas inte borde va helt orimligt i den prisklassen...) men landar oftast på 60-70fps då upplever jag att fg är en toppen lösning! Cappar på 100-120 o får allt som oftast en mycket tillfredställande spelstund!

Spelar dock uteslutande singleplayer och skulle nog säga att ja inte är så känslig för input latency!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedone:

Måste säga att digital foundry sa de bäst! All frames are "fake" spelar ingen roll för mig om de är interpolerade sålänge de känns bra!

Har inte provat multi fg men kan tänka mig att på mid- range o neråt kan de nog bli en rätt så knepig upplevelse! Men ja spelar i 1440p på mitt 4070ti super, gillar o maxa grafiken (vilket kan tyckas inte borde va helt orimligt i den prisklassen...) men landar oftast på 60-70fps då upplever jag att fg är en toppen lösning! Cappar på 100-120 o får allt som oftast en mycket tillfredställande spelstund!

Spelar dock uteslutande singleplayer och skulle nog säga att ja inte är så känslig för input latency!

Instämmer. Jag tycker att DLSS och frame gen är ren magi helt utan nackdelar för min upplevelse så varför skulle jag inte slå på det? Jag spelar inte heller några svettiga tävlingsspel och kör med en MX Master 3S som redan är lite släpig som den är så jag märker inte av någon latency heller. Däremot om man slår på 4xFG i ett spel som redan är trögt (typ Alan Wake 2 med fullmaxad grafik i 3440x1440) så kan man se att sikten och UI-element kan få artefakter om man rör på skärmen men det är ju att vänta sig. Jag tycker att den mjukare upplevelsen i själva spelet väger upp det enkelt. Sen kan man ju dra ner lite på grafiken också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Instämmer. Jag tycker att DLSS och frame gen är ren magi helt utan nackdelar för min upplevelse så varför skulle jag inte slå på det? Jag spelar inte heller några svettiga tävlingsspel och kör med en MX Master 3S som redan är lite släpig som den är så jag märker inte av någon latency heller. Däremot om man slår på 4xFG i ett spel som redan är trögt (typ Alan Wake 2 med fullmaxad grafik i 3440x1440) så kan man se att sikten och UI-element kan få artefakter om man rör på skärmen men det är ju att vänta sig. Jag tycker att den mjukare upplevelsen i själva spelet väger upp det enkelt. Sen kan man ju dra ner lite på grafiken också..

Kan tänka mig att de gör underverk i ultrawide! va har du för GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedone:

Kan tänka mig att de gör underverk i ultrawide! va har du för GPU?

5070 Ti. Under de mest krävande sekvenserna i AW2 får man däremot ställa ner lite ändå om man vill ha bra flyt för framegen kan ju inte rädda hur mycket som helst. Eller ja det beror väl på hur kräsen man är. Någon som är mer kräsen än jag hade nog ställt ner grafiken lite ändå. Det är ju väldigt snyggt oavsett.

Permalänk

Jag har hittills inte hittat ett enda spel där frame-gen känns som ett lyft. Oavsett om spelet har ~ 60 fps, 90 fps eller 150 fps som "bas" så känns det slött. Blir det mer "smooth"? - Ja absolut. Dock gör lagget att jag inte känner mig i kontakt med spelet vilket fullständigt dödar spelglädjen.

Jag spelar huvudsakligen tävlingsinriktade spel och så för mig är låg latens högt värderat. (har en dual mode 240 Hz / 480 Hz OLED så det gör väl också fördröjningar extra tydliga)

Permalänk
Medlem

Har använt frame-gen främst i Marvel rivals och Indiana Jones. I Indiana jones upplever jag att det funkar bra och man märker inte av latency så värst eftersom spelet är ganska slow-paced liknande med Hogwarts Legacy när jag lirade det, trevligt med högre fpsboost i dessa spel. Nämnvärt dock är när man spelar Marvel rivals och snabba rörelser krävs i spelet och aimet ska sitta så känns latency av väldigt mycket, helt klart mer värt att dra ner på settings än att aktivera FG i detta spel.

Permalänk
Medlem

Påhittade bildrutor är inget för oss. Bra uppskalningsalgoritmer är välkomna däremot.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi