Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Frågor om egenbyggd PC

Hej hopp!
Jag har några frågor om en egenbyggd dator med Windows 10. Den har ASUS Z590 och Intel i9 11900K. Jag har försökt uppgradera till Windows 11 men möts av meddelandet att datorn inte är kompatibel. När jag kör Windows Healthcheck kommer det fram att datorn måste ha stöd för säker start och att TPM 2.0 måste stödjas och aktiveras. TPM har inte identifierats.

Enligt datorns flik Enhetssäkerhet stöds inte standardmaskinvarusäkerhet. Personen som hjälpte mig att sätta ihop datorn säger att dessa problem kommer att lösa sig med tiden, då han har en dator med Z390 som hade samma problem ett tag, men att Windows 11 sedan gick att installera och då måste det även fungera med ett två generationer nyare moderkort. Har han rätt eller är datorn helt enkelt inte kompatibel?

Observera att grafikkortet är ett XFX Radeon HD 6950 2 GB. Hade tänkt använda AMD Radeon RX580 8 GB, men det fungerade inte på grund av att det är flashat för MacOS då jag använt Mac tidigare. Jag trodde att det skulle fungera ändå.

SSD:erna kan väl knappast ha med detta att göra? Systemet finns på en Samsung 870 EVO 500 GB medan lagringsdisken är en Samsung 860 EVO 4 TB.

På moderkortet finns en display som i skrivande stund visar bokstäverna AO. Vad betyder det?

Med vänliga hälsningar
Pär Nordqvist

Permalänk
Medlem

har du aktiverat tpm på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Nej, vet inte hur man gör. Är inte det aktiverat från fabrik? Jag har varit inne i BIOS och tittat men inte hittat något. Kortet är kanske för gammalt för Windows 11, det kom ut runt 2021-2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Hej hopp!
Jag har några frågor om en egenbyggd dator med Windows 10. Den har ASUS Z590 och Intel i9 11900K. Jag har försökt uppgradera till Windows 11 men möts av meddelandet att datorn inte är kompatibel. När jag kör Windows Healthcheck kommer det fram att datorn måste ha stöd för säker start och att TPM 2.0 måste stödjas och aktiveras. TPM har inte identifierats.

Enligt datorns flik Enhetssäkerhet stöds inte standardmaskinvarusäkerhet. Personen som hjälpte mig att sätta ihop datorn säger att dessa problem kommer att lösa sig med tiden, då han har en dator med Z390 som hade samma problem ett tag, men att Windows 11 sedan gick att installera och då måste det även fungera med ett två generationer nyare moderkort. Har han rätt eller är datorn helt enkelt inte kompatibel?

Observera att grafikkortet är ett XFX Radeon HD 6950 2 GB. Hade tänkt använda AMD Radeon RX580 8 GB, men det fungerade inte på grund av att det är flashat för MacOS då jag använt Mac tidigare. Jag trodde att det skulle fungera ändå.

SSD:erna kan väl knappast ha med detta att göra? Systemet finns på en Samsung 870 EVO 500 GB medan lagringsdisken är en Samsung 860 EVO 4 TB.

På moderkortet finns en display som i skrivande stund visar bokstäverna AO. Vad betyder det?

Med vänliga hälsningar
Pär Nordqvist

Det fungerar med win11, du får googla vad du behöver göra innan installation dock, som tex. att aktivera TPM med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Nej, vet inte hur man gör. Är inte det aktiverat från fabrik? Jag har varit inne i BIOS och tittat men inte hittat något. Kortet är kanske för gammalt för Windows 11, det kom ut runt 2021-2022.

bör finnas i bios/uefi, oftast under någon rubrik som säkerhet eller liknande.3

Permalänk
Medlem

Var inne hos dator- och fotobutiken (Elon Ljud & Bild) och frågade om de visste varför inte Windows 11 kan installeras. Svaret blev att processorn är för gammal. Microsoft hade ändrat kraven till att 12:e generationen var minimikravet och att generationerna 8-11 var klippta. Jag blev väldigt förvånad. Det här kan väl inte stämma? I så fall skulle otroligt många datorer slås ut. Har någon hört något om detta?

Jag har inte hittat någon lösning. Har varit inne i F2-läget och lyckats lägga till en inloggning till. Enter Password står det varje gång jag startar datorn och sen får jag logga in igen som vanligt. Kan man bli av med den första inloggningen?

Blir så gå-in-i-väggen-slut av det här. Kanske är åldern också, man är ju 50+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Var inne hos dator- och fotobutiken (Elon Ljud & Bild) och frågade om de visste varför inte Windows 11 kan installeras. Svaret blev att processorn är för gammal. Microsoft hade ändrat kraven till att 12:e generationen var minimikravet och att generationerna 8-11 var klippta. Jag blev väldigt förvånad. Det här kan väl inte stämma? I så fall skulle otroligt många datorer slås ut. Har någon hört något om detta?

Jag har inte hittat någon lösning. Har varit inne i F2-läget och lyckats lägga till en inloggning till. Enter Password står det varje gång jag startar datorn och sen får jag logga in igen som vanligt. Kan man bli av med den första inloggningen?

Då skulle jag vilja påstå att de ljög dig rakt upp i ansiktet.

Restart your PC.
Hold down the F2 key (FN F2 if no dedicated function keys) during boot up to get to the BIOS menu.
Use the arrow keys to navigate to the Security tab.
Find a listing for either TPM, Intel Platform Trust Technology (IPTT), or AMD CPU fTPM.
Toggle to “Enabled“

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Lögn min 10600K kör Windows 11 utan problem

Asus har en video som går igenom hur man aktiverar TPM på moderkort när du har gjort det så ska det gå att installera Windows 11

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Några länkar som kan vara till hjälp.

Jag hittade din processor i listan över kompatibla processorer för Windows 11, så ingen fara där.
Windows 11 version 24H2 supported Intel processors

ASUS berättar hur du ska aktivera TPM 2.0.
[Motherboard] Which ASUS model supports Windows 11 and how to setup TPM 2.0 in BIOS?

Du skriver inte vilket ASUS Z590 du har men det finns rätt många i listan där du kan skaffa senaste BIOS och drivrutiner.
ASUS Motherboards Ready for Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Jag har ett Asus Z590 moderkort och en Intel i9-10900K. Installation av Windows 11 har jag också gjort med Microsofts originalversion, d.v.s. utan trix med installationsmediat.
Således kan jag bekräfta att din hårdvara uppfyller de krav som Microsoft satt på Windows 11.

Håll nere Windows-knappen på tangentbordet och sedan knappen R.
Ett fönster öppnas.
Skriv in texten

tpm.msc

och tryck sedan på OK

Ett nytt fönster öppnas och du ser om TPM är aktiverat eller ej.
Är TPM inte aktiverat gör du det i BIOS under menyn "Boot".

Permalänk
Medlem

Gör så här med ditt Asus Z590 för att aktivera TPM.

1. Starta datorn och tryck på Del-knappen för att aktivera BIOS-läget.
2. Om BIOS startar i läget EZ Mode, tryck på knappen F7 för att aktivera Advanced Mode
3. Gå till menyn Advanced
4. Skrolla ner till menyvalet PCH-FE Configuration och tryck på Enterknappen.
5. Om PTT inte är "Enable", flytta markören till PTT och tryck på Enterknappen så menyvalen "Enable" och "Disable" visas.
6. Markera "Enable" och tryck på Enterknappen för att bekräfta valet.
7. Backa tillbaka till menyn "Advanced\PCH-FW Configuration"
8. Skrolla ner till menyvalet "Trusted Computing" och tryck på Enterknappen
9. Näst överst i den meny skall du hitta "TPM 2.0 Device Found". Gör du inte det behöver du spara de tidigare ändringarna i punkt 7 genom att trycka på knappen F10 och där välja Save Changes & Reset genom att klicka på OK.
10. Om TPM 2.0 Device Found visas se till att menyvalet "Security Device Support" är "Enable"
11. I menyvalet "Trusted Computing", skrolla ner till valet "TPM 2.0 UEFI Spec Version" och se till att valet för den är satt till "TCG_2".
12. När du är klar, tryck på knappen F10, "Save Changes & Reset" och du klickar på OK för att spara ändringarna.

Det kan ta lite tid för datorn att starta om efter en ändring. Ibland startar den om 2-3 gånger innan BIOS-ändringarna tagit plats.

Rättstavning