Hej hopp!
Jag har några frågor om en egenbyggd dator med Windows 10. Den har ASUS Z590 och Intel i9 11900K. Jag har försökt uppgradera till Windows 11 men möts av meddelandet att datorn inte är kompatibel. När jag kör Windows Healthcheck kommer det fram att datorn måste ha stöd för säker start och att TPM 2.0 måste stödjas och aktiveras. TPM har inte identifierats.
Enligt datorns flik Enhetssäkerhet stöds inte standardmaskinvarusäkerhet. Personen som hjälpte mig att sätta ihop datorn säger att dessa problem kommer att lösa sig med tiden, då han har en dator med Z390 som hade samma problem ett tag, men att Windows 11 sedan gick att installera och då måste det även fungera med ett två generationer nyare moderkort. Har han rätt eller är datorn helt enkelt inte kompatibel?
Observera att grafikkortet är ett XFX Radeon HD 6950 2 GB. Hade tänkt använda AMD Radeon RX580 8 GB, men det fungerade inte på grund av att det är flashat för MacOS då jag använt Mac tidigare. Jag trodde att det skulle fungera ändå.
SSD:erna kan väl knappast ha med detta att göra? Systemet finns på en Samsung 870 EVO 500 GB medan lagringsdisken är en Samsung 860 EVO 4 TB.
På moderkortet finns en display som i skrivande stund visar bokstäverna AO. Vad betyder det?
Med vänliga hälsningar
Pär Nordqvist