Uppgradering till farsan - vad först?

Permalänk

Uppgradering till farsan - vad först?

Var hos farsan häromdagen och hjälpte till med att installera Sniper Elite Resistance via GamePass.
Tyvärr tog installationen lite lång tid så jag hann inte vara kvar och tweaka med grafikinställningar för att ge en OK spelupplevelse - när vi pratade igår så upplevde han spelet som kul men lite laggigt.
Tänker att det säkert börjar bli dags för en uppgradering oavsett då brukar ärva mina gamla grejer pga dålig lön men jag känner inte heller att jag har råd att uppgradera just nu.
Han sitter i dagsläget på en 8700k tillsammans med 16gb ram en 256gb ssd och en 128gb ssd tillsammans med ett GTX980 och spelar väldigt sporadiskt i 1080p - däremot använder han datorn varje dag till slösurfande och för att koppla in lite externa ljudkort där han kopplar in gitarrer och pedaler.

Spontant tänker jag att det är lite skitsamma och kanske är lika bra att kika på en helt ny burk som byggs helt baserat på det röda lagets senaste generation av instegsgrejer.

Hur hade ni gjort? Enskilda uppgraderingar?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Kanske kolla först vilka inställningar han lirar på? Om det bara är just det spelet kanske det inte behövs en uppgradering utan man kanske hade kunnat köra på Medium istället för High-grafikinställningar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

Kanske kolla först vilka inställningar han lirar på? Om det bara är just det spelet kanske det inte behövs en uppgradering utan man kanske hade kunnat köra på Medium istället för High-grafikinställningar?

Tror du inte att spelet borde sättas i Medium? Eller kanske sätts på High som standard?
Helt klart värt att åka förbi - däremot är han magsjuk så jag vill inte gå in där just nu haha

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem

Tänker nog spontant utifrån det du beskriver finns inget större behov av att uppgradera, speciellt inte om det är tight ekonomiskt. Det är i så fall det begränsade spelandet som ska driva uppdateringen men då hade jag nog hellre jobbat med inställningar/ett annat spel.

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke är att om något skulle uppdateras så är det GPUn först, och svårt att inte rekommendera the GOAT för "prisvärd" uppgradering
https://www.sweclockers.com/marknad/239599-asus-rog-strix-gtx...

Håller dock med om att det kan vara bättre att börja med att tweaka settings

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av Muglo:

Tänker nog spontant utifrån det du beskriver finns inget större behov av att uppgradera, speciellt inte om det är tight ekonomiskt. Det är i så fall det begränsade spelandet som ska driva uppdateringen men då hade jag nog hellre jobbat med inställningar/ett annat spel.

Tack för input!
Har du möjligtvis tips på något krigsspel med bra single-player kampanj?

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Min spontana tanke är att om något skulle uppdateras så är det GPUn först, och svårt att inte rekommendera the GOAT för "prisvärd" uppgradering
https://www.sweclockers.com/marknad/239599-asus-rog-strix-gtx...

Håller dock med om att det kan vara bättre att börja med att tweaka settings

1080ti och 11gb vram för 1080p känns rätt bortkastat på ett sätt - då man skulle kunna köpa ett nytt billigare kort som borde vara mer kompetent för den så pass låga upplösningen eller tänker jag fel?

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Tack för input!
Har du möjligtvis tips på något krigsspel med bra single-player kampanj?

Call of duty och call of duty 2 från typ begynnelsen på 2000 talet är fortfarande helt ok inte grafiskt imponerande men jäkligt roliga spel.

Allt efter det saknar mer eller mindre typ helt sp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Låter som han skulle klara sig på något AMD NUC liknande med bättre iGPU.
Kanske en Beelink ser8 eller liknande, finns på amazon.de.

Men tja beror ju på vad hur mycket man vill lägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

1080ti och 11gb vram för 1080p känns rätt bortkastat på ett sätt - då man skulle kunna köpa ett nytt billigare kort som borde vara mer kompetent för den så pass låga upplösningen eller tänker jag fel?

beror helt och hållet på vad man spelar, eller vad man vill göra i övrigt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av etnica33:

Låter som han skulle klara sig på något AMD NUC liknande med bättre iGPU.
Kanske en Beelink ser8 eller liknande, finns på amazon.de.

Men tja beror ju på vad hur mycket man vill lägga.

Är AMDs iGPUs alltså i nivå med GTX 980 för 1080p spelande? Haha fan vad jag känner mig gammal nu

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Call of duty och call of duty 2 från typ begynnelsen på 2000 talet är fortfarande helt ok inte grafiskt imponerande men jäkligt roliga spel.

Allt efter det saknar mer eller mindre typ helt sp.

Riktigt bra tips! Ska djupdyka i både COD 1 & 2 storyline.

Visa signatur

citera för svar