Vad får dig exalterad på en barnslig nivå?

Permalänk
Medlem

Vad får dig exalterad på en barnslig nivå?

Jag saknar känslan man hade som barn av att vara sjukt exalterad över enkla saker som att hämta ett nytt spel i spelbutiken, eller gå till skolan i sina nya skor och titta rakt ner i backen medan man går för man vill titta på skorna.

Nu har man typ gjort allt och har råd med det mesta man vill ha. Tycker det har tappat den där känslan, kanske bortskämd på något vis . Vill ju ha nånting spännande att se fram emot.

Hur gör ni för att hitta den där känslan igen?

Jag fyller 40 snart så det kanske är lite livskris eller nått?! 🤣 behöver inspiration.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Att göra fynd på Inets megaklick igår och hinna klicka hem dem gjorde mig barnsligt exalterad

Annars är det väl att köra fort på inhägnad motorbana. Gärna motorcykel.

Åka offpist

Trike flygplan

Surfa

Permalänk
Medlem

Nytt lego-set i kundvagnen
Nya datordelar på posten
Nytt avsnitt av serien man slavföljer
Gå på bio för filmen man längtat efter
Spela tillsammans med polarna, etc
Men det kanske bara är jag som har mycket av mitt barnasinne kvar

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

35år
Tappade den glöden längesen, ser inte fram emot något för mig själv. Har 2 superfina motorcyklar men ser inte fram emot att få åka på dom.. när jag väl åker så lever jag lite som tur är..

Det som gör mig exalterad är att se min 5åriga dotter lycklig

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Att se en riktigt efterlängtad film eller köpa ett nytt målarprojekt, typ en snygg resin byst.

Permalänk
Medlem

Blir väl mest exalterad (om man kan kalla det så) av saker som rör mina intressen. Och det är främst när man blir positivt överraskad eller hittar nåt att snöa in sig på. T.ex. om spel/film/musik etc. verkligen överträffar förväntningarna och är riktigt, riktigt bra. Är sällan "exalterad" inför en ny release, men det händer. Att snöa in sig på nånting inom mat/dryck/teknik m.m. som t.ex. pizzabakning är väl också en sak som kan göra mig "exalterad". Men det är ju inte riktigt på samma barnsliga nivå som det var när man var barn.

Permalänk
Medlem

Köra motorcykel Kan till och med gå upp extra tidigt bara för att få köra lite hoj, och det skapar samma upprymda känsla som när man riktigt såg fram emot något som barn.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

För mig är det när jag ger mig på ett nytt projekt - kan vara vad som helst från kodande till att renovera ett rum hemma.

Det når inte alltid julafton-när-man-var-7-nivå, men emellanåt när man känner att det blir bra och det är lagom utmanande - inte för lätt, inte för svårt så är det nära.

Gör man om samma projekt lite för ofta kan det bli för enkelt, man måste pusha lite så att man tycker det är häftigt. Gillar man att bygga datorer kan man försöka sig på ett eget chassi från scratch, gillar man att grilla kan man mura en egen grillhörna, etc.

Permalänk
Medlem

Den känslan man fick som barn är svår att återskapa nu när man blivit "gammal". För mig krävs det nog att det är något jag väntat/önskat mig länge. När man var liten behövde man vänta till jul/födelsedag för att (kanske) få spelet man ville ha, nu är det bara att gå och köpa. Men om det är en release jag sett fram emot och funderat på att köpa/göra länge, (och som sen även leverar det man förväntat sig), så kan jag få lite av den där känslan.

De senaste sakerna var väl när vi bytte bil, när jag skaffade PS5, när Final Fantasy VII-remake släpptes, semesterresan till Italien med hela familjen. Nu när det börjar bli vår ser jag fram emot att ta fram cykeln och köra några långpass, och ska på konsert i sommar som jag tror blir väldigt kul.

Visa signatur

2700X|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem

Motorcykel verkar vara ett återkommande tema. Har en sorts romantisk dröm om att göra en road-trip på mc, typ sova i tält på vägen och bara åka längst höga kusten eller nått. Men frugan säger att jag inte får köra mc, hon tror jag kommer ha ihjäl mig 😅

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Motorcykel verkar vara ett återkommande tema. Har en sorts romantisk dröm om att göra en road-trip på mc, typ sova i tält på vägen och bara åka längst höga kusten eller nått. Men frugan säger att jag inte får köra mc, hon tror jag kommer ha ihjäl mig 😅

Är nu vid ~35 års ålder som jag känner att jag kan ta mc kort utan att köra ihjäl mig

Mina största glädje moment i vuxen ålder år att gifta mig, får barn. Sen TI i Stockholm men då kom COVID och förstörde det... Sen wc3 reforged men där blev det som det blev :/

Kan varmt rekommendera Dungeons and Dragons (eller annat rollspel) och även Soft air gun

Felstavat
Permalänk

Att man har löst något problem som tar tid och kraft och man då får lite mer tid tills ett nytt dyker upp….
Mitt senaste bygge inget alls märkvärdigt på något sätt, utmaningen är att jag vill bygga kompakt och det kommer ena efter andra problem som jag ej tänkte på. När jag är klar kan jag packa undan all skit. Å vad skönt det kommer bli.
Ett generellt tips till alla, bygg aldrig något du inte måste ha. Det kommer kosta och ta minst 5 gånger så lång tid. Du kommer säkert sedan använda prylen 10 gånger så litet som du uppskattade det till.

Permalänk
Medlem

Fyller på med att plocka fram hojen så här på vårkanten.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sport, ffa fotboll. När jag får spela tillsammans med polarna. Annars som många redan påtalat, ju äldre man blir finns inte glöden kvar som förr.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Typ ingenting längre. Dock just nu blir jag väldigt taggad av att renovera vårt hus, både in och utvändigt samt fixa med trädgården. Kan verkligen se fram emot att få leveranser med byggmaterial

När det gäller mina vanliga hobbies så har jag inte riktigt tiden (med barn och så) för att det ska kunna läggas den tid som behövs för att det ska bli riktigt kul.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Polera och lackskydda en bil är något som fortfarande gör mig exalterad på en barnslig nivå
När man jobbat en dag eller två på en bil och ser slutresultatet så är det värt varenda timme man lagt

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Min första tanke var lammracks. Äter det kanske en gång per år. Inget annat jag kommer på nu direkt.

Permalänk
Medlem

När man köpt ny bil.
Köra motorcykel.
Bygga sin nya dator.
Dra till skjutbanan o skjuta. Gevär.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Tänker inte uppge..det är XXX samt som annan härinne tidigare nämt ens barn att de har de så bra de bara går.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Skrivet av 0cool:

För mig är det när jag ger mig på ett nytt projekt - kan vara vad som helst från kodande till att renovera ett rum hemma.

Det når inte alltid julafton-när-man-var-7-nivå, men emellanåt när man känner att det blir bra och det är lagom utmanande - inte för lätt, inte för svårt så är det nära.

Gör man om samma projekt lite för ofta kan det bli för enkelt, man måste pusha lite så att man tycker det är häftigt. Gillar man att bygga datorer kan man försöka sig på ett eget chassi från scratch, gillar man att grilla kan man mura en egen grillhörna, etc.

Svårt att vara vuxen när man är ett barn for life))

Visa signatur

Question everything!