Snabbkoll: Föredrar du stort eller litet bygge?

Permalänk
Medlem

Första bygget var mitx då i node304, Det är ändå rätt stort idag för mitx, men var lite för litet för dagens grafikkort.
Alla byggen efter det har varit tower matx, lagom. Kör bland de mindre tower matx chassina, in win301, brorsan blev så sugen att han skaffade asus ap201 och hade jag bytt idag hade jag nog valt lian lia A3 med träfront.

Större behöver man inte, mindre blir bara meckigt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Så litet det bara går!

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Skulle föredra mDTX med 4 minnesplatser, men eftersom det är unobtanium så växlar jag mellan ATX och mITX.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Lite kluven om svaret.
Föredrar itx men prismässigt atx

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Svarade litet för att det är vad jag mekar mest med just nu, men att jag föredrar det är kanske lite starkt. Båda har sina sidor och vilket som är roligast beror på vad man gör med den och vad den är till för.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Litet, älskar itx, förstår inte varför allt måste vara så stort när det är PC... jämför Apple Studio storlek där man får in rejält med prestanda.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad systemets syfte är för mig!

För endast gaming - ITX utan tvekan. Finns mini-chassin med riktigt bra luftflöden nu, och att kyla t.ex. en 9800X3D i dessa är knappast problematiskt heller.

För produktivitet - ATX, stora rejäla chassin med bra luftflöde, god kompabilitet och många lagringsplatser att slänga in hårddiskar på.

Permalänk
Medlem

Litet ATX föredrar jag.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Min dator står på TV-bänken så ett gigantiskt chassi hade täckt delar av bilden, därför kör jag mini-ITX. Dock känns det som att moderkorten är dyrare och GPU-valet mer begränsat så klart. Ljudnivån också betydligt högre om man inte lägger ner energi på någon custom loop, men det har mindre betydelse när burken står mellan ett par ganska rejäla högtalare.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Tycker mitt Lian Li Air mini är perfekta chassit inte så överdrivet stort men man behöver ändå inte ora sig för något inte ska få plats efter det designat på ett riktigt bra sätt enligt mig.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

föredrar ITX men det finns så tråkigt få "riktigt" ITX chassin. de flest är så stora och bökiga att dom hade kunnat rymma matx utan problem.

Jag såg diskussion om fler m.2 platser krävde större moderkort... jag undrar varför man inte tagit serversidans u.2 och andra "pcie express på kabel" till konsumentsidan, men vi har fortfarande kvar 2-8 SATA kontakter...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

De tre områden där storleken är viktig....
* Lön
* Hastigheten på ditt bredband
* Moderkortet i ditt primärbygge

Permalänk
Medlem

Jag gillar att ha en ATX-låda, även om den verkligen inte används fullt ut nu för tiden. Tänker att det är gött att ha det lite luftigt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk

Svår fråga det här ändå... att bygga i? Ja då tar jag gärna så stort som möjligt men att ha på skrivbordet? Nä, då vill jag nog ha ett itx faktiskt.

MEN nu är jag en 19" nörd i grund och botten så då blir det ju gärna atx eller eatx hur som ^^

Visa signatur

mvh // Jonas

Permalänk
Medlem

Gärna så litet som möjligt, har dock ett loque ghost s1 nu med tophat och är otroligt trött på att bygga i det. Så blir nog aningen större nästa gång, typ fractal design terra (det är dessutom mer lättbyggt pga designen).

Permalänk
Medlem

Gick från ett Fractal Design R6 till Asus Prime AP201, hur nöjd som helst!

Se bara så liten och smidig men ändå rymlig den är

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Gick från ett Fractal Design R6 till Asus Prime AP201, hur nöjd som helst!

Se bara så liten och smidig men ändå rymlig den är

https://i.imgur.com/89GGwqt.jpeg

Favvochassit AP201 - har ett svart och ett vitt med glassida och ett svart med mesh. Zotac:s biffiga 5070ti på 3,5 platser fick precis plats under PSU:n då kortet är aningen fasat och smiter under - men då inga fläktar i botten, fast sitter tre på kortet 😊

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem

Alltid velat bygga itx eller mindre men pris/prestanda brukar bli för lidande så det har aldrig blivit av.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Av stationära så föredrar jag ATX men funderar på att gå över till en laptop när det blir dags att uppgradera nästa gång.
Hade en släpbar gaming laptop ett bra tag sen, visserligen reste jag mycket då men det var ändå nice att ha allt kompakt och samlat i bärbart format.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Det varierar. Förra bygget var en mellanstor låda. Nu kör jag en NV7.
Inget man drar med sig på LAN direkt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Inte större än nödvändigt, givet:

• Ska rymma minst 240mm rad för att kyla CPU

• Ska rymma 240/360mm rad för att kyla GPU

• Städad design

Just nu löses detta med ett Lian Li A3-mATX Wood.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så litet som möjligt. Hyggligt liten ATX låda till datorn med 5090, ITX till datorn med 5070 Ti.

Gillar den lilla mer.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Jag har ingen nytta av ett litet bygge, så det finns bara fördelar med ATX i ett rymligt chassi.

Permalänk
Medlem

Har ett Define R5 sedan 2016 och kommer behålla det länge till. Vill ha något med plats för hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

De tre områden där storleken är viktig....
* Lön
* Hastigheten på ditt bredband
* Moderkortet i ditt primärbygge

Det är bara vad han säger till dig.

uATX är det största jag överväger förutom till server. Det är stort nog för >99% av hemanvändares behov. Om man väljer ett kort med tillräckligt många PCIE platser.
Föredrar mITX där det går dock, litet och ordnat är bäst.

Permalänk
Medlem

Störst går först!

Nej, men allvarligt talat, har aldrig haft ett sug efter mindre formfaktorer. Skönt att kunna ha svängrum att bygga i, skönt att kunna ha utrymme för fler och större fläktar= tystare dator, vilket jag uppskattar framför något mindre och kompakt.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Gillar compact ATX, så får man bästa av båda delarna.

FD compact t.ex snygg och grym att bygga i, kan montera isär den nästan helt o hållet.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

I'm a big boy! Bygger alltid stort. Mindre pill och lättare att få bra luftflöde.

Med det sagt tycker jag att små byggen är riktigt smutt. När jag blir pensionär kanske jag orkar bygga sådana. Inbillar mig att det är ungefär som att bygga flaskskepp (som jag antar att alla pensionärer gör stup i kvarten).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Noctua U14S kylare och 3-slots grafikkort på ett itx moderkort i en atx låda gör det svårt för mig att svara 😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Svarade litet, då jag tycker att det "räcker" för de flesta scenarion som gäller hemanvändning, samt för att de tre senaste datorerna jag byggt för eget bruk har varit mITX i NR200P, FD Terra, och nu senast i ett DA6 XL
Både NR200P och Terra var rikitigt enkla att bygga i, och hyfsat rymliga;
NR rymmer nästan vad du vill i komponentväg, till ett överkomligt pris
Terra tillsammans med minisforums färdiga moderkort (Finns nu med X3D)
DA6 XL var ett helvete att bygga i (pilligt som satan), men ni kan se i sign vilka bjässar till komponenter som den tar med ett litet fotavtryck, och med dessutom i princip ljudlöst eftersom det är öppet

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome