Snabbkoll: Föredrar du stort eller litet bygge?

Permalänk
Medlem

jag körde rätt hårt på litet ett tag med både ett Loque Ghost S1 och senare en FormD T1 men jag tröttnade efter ett tag på kompromiserna jag kände att jag behövde göra gällande ljud och prestanda för att inte tala om pris påslaget som sker på så små byggen har jag återgått till ATX byggen. Betyder inte att jag kör någon jätte rig, tycker fortfarande om "litet" så kör ett Define 7 Compact.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Jag körde ATX när SLI var en grej samt ljuddämpande hårddisk burar.
Sen gick jag till mATX för att det var den mest prisvärda alternativet med billiga moderkort och nättag samt större val av komponenter för att kunna köpa rabatterade grejer.
Till slut har jag gått till ITX, först med en Lian Li A4-H20 och nu med en Ncase M2.
Ncase M2 är en fantastisk leksak för den som tycker att byggandet är en lego för vuxen. Och det är inte mycket kompromiss på vad man får i den eller temperatur i burken.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

I regel relativt kompakta ATX-byggen. ATX ger lite mer frihet och potentiellt längre livslängd åt systemet. Har ännu inte gett upp separat ljudkort och vill ha plats för nånting mer mest ifall att.

Permalänk
Medlem

Hmm... mATX eller ATX är inte så stor skillnad. Varför handlar detta inte om ITX mot ATX ?

Dags att gräva fram en gammal bild

MiniITX och mindre är svårt, men najs om man får ihop det.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk

Det ska vara praktisk. Jag gjorde ett elektronikbygge som väger strax över 10kg, folk på internet som gör motsvarande bygge ligger på 50KG. Min lösning går att släpa med sig. Förutom vikt är min 5 gånger så liten och såklart dyrare att bygga..

Problemet med små lösningar är många, det finns också fördelar med att de är lätt att flytta. När det gäller desktop så ser jag inget behov att flytta, jag ser ingen större vits med att göra det kompakt för det.
Jag ser dock vits med att ha alumniumchassi etc, alltså ett datorchassi behöver inte den otroligt styrkan som visar har. Argument som om man råkar köra över ens dator med en hjullastare så håller ej ett aluminiumchassi, så svarar jag bara att en desktop har jag inomhus.

Jag har dock ingen riktigt desktop nu, räknar Mac mini som något annat. Jag kommer ej eller köpa någon desktop, en sådan jag vill ha är otroligt dyrt och så lite jag skulle ha tid att använda den.

Angående denna plåt och järnstomme som vissa chassin har. Alltså det är inte lätt för vanligt folk att såga i plåten för att sätta dit en fläkt eller plexiglasskiva. Desktopchassin är enligt mitt tyckte överdrivet robusta, det blir bara svårt att kapa och modifiera dem.

Permalänk
Medlem

Har datorn i klädkammaren på andra sidan av väggen, så har ingen anledning till att bygga smått då den inte syns ändå.
Har den i ett ATX-testbenchchassi på ett hyllplan

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Byggt mycket ITX och mATX förr i tiden men numera är det ATX eller större, orkar inte strula och krångla, vill ha bra luftflöde, och vill ha plats för mycket extraprylar. Om man kör en ren speldator med lugna komponenter är ITX nice, mATX känns som trist mellanstorlek sol inte gör mycket.

Så antingen XS eller XL, helst XL.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Keeper of Traditions

Datorn står ändå på IKEA-skrivbordets CPU-hållare, så storleken spelar ingen som helst roll

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid föredragit mAtx. Kanske främst för att jag aldrig har sett eller haft behov av ATX formatet.

Permalänk
Medlem

Föredrar. Bygger efter omständigheterna. Finns plats finns ingen anledning för ITX, som oftast är dyrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Föredrar kompakta mid tower, för att inte riskera att grafikkort och annat inte får plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Så stort som möjligt för min del. Kommer från allt bilbyggande på fritiden, finns inget värre än motorrum utan plats.
Byggt ett par datorer åt släktingar i mindre format och hatat varenda sekund av samma anledning.
En STOR luftig burk, bra flöde, många fläktar och gott om plats för kablar, komponenter och mina dasslock till händer är vad jag alltid siktar på. Har stort skrivbord med både min och frugans dator plus tre skärmar var. Datorns storlek är inget problem alls här.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Stort, och absolut minst 2st externa 5.25" platser.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Det är betydligt större skillnad mellan ITX och uATX än mellan ATX och uATX.
ATX/uATX =1.25
uATX/ITX =2.06
ATX/ITX = 2.57

Permalänk
Medlem

Medium storlek. Röstade stort då jag nog helst vill ha ett chassi som är lätt att bygga i och lätt att kyla. Så ett ATX chassi där det inte är några problem med att få plats med dom flesta komponenterna, men som är åt det lite mindre hållet. Nåt i stil med det jag har idag alltså (Fractal Design Meshify 2 Compact).

Permalänk
Medlem

Brukar bli varanan stor/liten. Förra phanteks evolv med 420 och 280 rad. Nu bygger jag i lian li a3 med 2*360 rad.

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk
Medlem

ATX. Sist byggde jag mATX på am4/B550 och då kändes det som om man blev något begränsad alt. fick betala mer gentemot ATX.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Hedersmedlem

Kör större bygge 😎

Permalänk
Medlem

Föredrar du stort eller litet bygge?

Både och.
Beror lite på vad de ska användas till.

Har gjort mig av med mina Fulltower chassin.
Men har ändå mestadels kört ATX.
Men har även NUC och någon annan Mini PC och Raspberry Pi.

Det optimala hade väl varit någon form av magiskt chassi som är stort och rymligt på insidan att bygga i, som är tyst och svalt och ändå litet på utsidan. Helst ska alla komponenter man stoppar i det vara gratis samtidigt som de är strömsnåla och ha bra prestanda också.

Permalänk
Medlem

ATX då man har ett par pci-e kort samt vill ej tumma på utrymme och luftflöde.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Så fort pengarna finns på kontot så blir det ett stort bygge med en Ryzen 9 9950X3D med tillböriga tillbehör som sig bör.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

ATX är som o kasta komponenter i en jumppa sal, bara o slänga dit. mATX är kulare o bygga.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

ATX är som o kasta komponenter i en jumppa sal, bara o slänga dit. mATX är kulare o bygga.

Men fler Potens Möjligheter d.v.s. Ett bygge som är mer kraftfullt...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Föredrar kompakta mid tower, för att inte riskera att grafikkort och annat inte får plats.

Väl talat Svampen. Akta Dig för Super Mario.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kört enbart Mitx sedan Dan Cases A4 första versionen sedan Ghost S1, SSUPD Mushroom S1 V2, Lian Li A4 H2O.

Kollat på T1 nyare revisionen och letar begagnat men är oftast lika dyrt som nytt.

Även Ncase M2 silver tycker jag är snyggt och funktionellt och såg ett begagnat Dan Cases C1 på marknaden jag ångrade att jag ej köpte.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

För närvarande stort (ATX-chassi som rymmer SSI-CEB), för att maximera kylningseffektiviteten, hålla nere ljudnivåerna, rymma SFP+-nätverkskort utan att blockera grafikkortskylningen, och få plats med nära nog vad som helst utan några kompromisser, så som GIGANTISCHE grafikkort och AIO med tjock radiator.

Men jag har tidigare kört med itx (t.ex. Ncase M1) och m-atx (t.ex. Silverstone TJ08B-E).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag föredrar stort alla dagar i veckan! Eller rättare sagt....jättestort!

Har bl.a. ett ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB som har massor med fördelar, men knappt någon nackdel alls, om ens någon! Ett fantastiskt chassi av allra högsta kvalitet tycker jag.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Vad hände egentligen med BTX standarden? Har den helt självdött eller finns den kvar i nån form?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Vad hände egentligen med BTX standarden? Har den helt självdött eller finns den kvar i nån form?

Jo, det finns, men inte så många.
Bl.a. finns ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB i BTF-version.
Egentligen var det den jag ville ha, men det finns (fanns) inga Asus BTF-versioner på moderkort-sidan som stöder stödjer Intel socket 1851. Det är dock inte hela världen för min del, så det blev ett vanligt ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB istället.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X