Kunder ratar dyra RTX 5090-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Då är det kortare livslängd på PS5 också eftersom även den har liquid metal. Du kan nog ta det ryktet med en del salt...

Okej skönt att höra.

Permalänk
Medlem

Jag har tappat intresset helt för att uppgradera min PC. Har spelat i över 30 år och känner att med den senaste tidens prisökningar på framförallt grafikkort så känner jag att det räcker nu.

Kommer köra med min PS5 och min PC med 6700XT tills det pajar.

Sen köper jag en PS6 om två eller tre år.
Risken är att den kommer kosta 10 000, precis som PS5 PRO kostar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

För att det historiskt varit mycket billigare och att alla tillverkare passar på att sko sig lite extra bara för att Nvidia skruvat upp priset rejält. Det har blivit ett 'vi och dem'-segment där folk som har råd med det dyraste ser ner på de som gnäller på priset. Det har nästan blivit en klassfråga att ha råd med det bästa. Det kanske måste vara så för att driva på innovationen, inget fel med det, men det riskerar underminera spelandet på PC som en viabel hobby för många.

När mellansegment-korten kostar lika mycket som toppkorten gjorde för inte länge sedan börjar i alla fall jag dra öronen åt mig och fundera på om det inte ligger ett litet mått girighet bakom prissättningen.

Man kan tacka framförallt scalpers men även AI för det som skett med prisbilden de senaste åren. Tillverkarna har sett det som att det finns en betalningsvilja när folk varit villiga att betala hutlöst av scalpers på grund av brist på kort hos återförsäljarna i samband med Covid. Där är vi nu. Det lär väl fortsätta på samma bana så länge det finns ett underskott av kort och bristande konkurrens.

Finns inget annat att göra för de flesta än att klaga. Det påverkar inte prissättningen, det påverkar inte tillgången. Allt ligger i grafikkortstillverkarnas händer. Och AI-hypen på det hjälper inte. Nä, ser dystert ut för PC-spelandet. Ser dystert ut för PC i stort.

Håller med om det mesta men några tankar jag har är följande; är korten i mellansegmentet så dåliga? Jag tycker det verkar vara ett större problem med dåligt optimerade spel att man tyvärr tvingas brute force'a med onödigt dyra komponenter för att nå ett resultat (man kan argumenta) att man borde fått med ett billigare kort.
En annan tanke (är kanske helt ute å svävar här) är att den gamla modellen hur en gpu är uppbyggd börjar nå sin gräns, dom blir större och större, kräver mer och mer effekt och därmed mer påkostad kylning och generell R&D. AI har blivit en krycka som kostar mycket pengar att investera i som läggs på grafikkorten. Det försvarar givetvis inte girighet hos varken Nvidia eller återförsäljare men kan förklara den (tyvärr) mer nödvändiga sidan av prisutvecklingen.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 9 9950X3D/Noctua NH-D15 G2
Chassi/PSU: ASUS PA602/Seasonic-Noctua TX-1600 1600W
MB/RAM: ASUS ROG Strix X870E-E Gaming Wifi/Corsair Vengeance 64GB
SSD/GPU: Samsung 9100 Pro 2TB/ MSI RTX 5090 Suprim
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag vet inte vad du vill ha sagt med ditt meddelande, hur folk betalar är väl upp till dem själva?
Personligen föredrar jag att betala direkt, hur du gör är upp till dig.

Jag menade att många personer som ser 50k som småsummor, som du beskrev det, ofta använder avbetalning i dagens samhälle. Det är inte normen att se det som småsummor i andra sammanhang. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig och om jag fick dig att känna dig kränkt.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av maoi:

Jag menade att många personer som ser 50k som småsummor, som du beskrev det, ofta använder avbetalning i dagens samhälle. Det är inte normen att se det som småsummor i andra sammanhang. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig och om jag fick dig att känna dig kränkt.

Absolut inte, jag bara undrade hur du menade. Nu förstår jag.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Ett grafikkort som alltså kostar som en billig bil. Folk är inte kloka.

Sen sitter folk på iPhones för samma pengar o gnäller på forum att grafikkort är dyrt. 🤣

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Jag har tappat intresset helt för att uppgradera min PC. Har spelat i över 30 år och känner att med den senaste tidens prisökningar på framförallt grafikkort så känner jag att det räcker nu.

Kommer köra med min PS5 och min PC med 6700XT tills det pajar.

Sen köper jag en PS6 om två eller tre år.
Risken är att den kommer kosta 10 000, precis som PS5 PRO kostar nu.

Helt rätt val, man kan tänka på vad ens lilla "hobby" kostar per år.
Körde på med 2600k och GTX 1070 egentligen helt utan problem på en 1080p skärm. men det har börjat doppa en del på vissa spel. köpte nytt på AM5 nu i julas och just bestält ett Radeon RX 7800 XT 16GB för 4500 SEK. Alltså samma pris som för GTX580 som köptes gång i tiden.

4500 kan man nog anse som smärtgränsen men värt om man slö-spelar ett par gånger i veckan. Spelar man varje dag så är det kanske värt att gå upp en tusenlapp nästan. Det är bara om man har det för arbeten eller E-Sport som det är värt att betala mer precis som med allt annat.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Håller med om det mesta men några tankar jag har är följande; är korten i mellansegmentet så dåliga? Jag tycker det verkar vara ett större problem med dåligt optimerade spel att man tyvärr tvingas brute force'a med onödigt dyra komponenter för att nå ett resultat (man kan argumenta) att man borde fått med ett billigare kort.
En annan tanke (är kanske helt ute å svävar här) är att den gamla modellen hur en gpu är uppbyggd börjar nå sin gräns, dom blir större och större, kräver mer och mer effekt och därmed mer påkostad kylning och generell R&D. AI har blivit en krycka som kostar mycket pengar att investera i som läggs på grafikkorten. Det försvarar givetvis inte girighet hos varken Nvidia eller återförsäljare men kan förklara den (tyvärr) mer nödvändiga sidan av prisutvecklingen.

Båda punkterna instämmer jag med. Spelutvecklarna gör det alldeles för lätt för sig, eller snarare spelstudiorna gör det lätt för sig eftersom det är billigare att inte behöva lägga ner tid på optimering innan release. Och transistorn måste ersättas för det är ju inte hållbart att i framtiden behöva ha ett kärnkraftverk i källaren för att driva datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Då är det ju inte du som köpt kortet utan ditt företag, och det är ju mycket enklare att motivera investeringar där om man räkna hem det. Dessutom slipper man momsen så direkt 25% billigare, och procentpåslag på höga priser blir ju många kronor.

Problemet är ju för privatkonsumenter som behöver ta pengarna från sin surt skattade lön som det sen dessutom blir moms på.

Jag har ett i min privata burk också, betalt med mina surt skattade pengar med moms på.

Visst är det mycket pengar men man överlever utan ett 5090.
Och för att vara en hobby så får det kosta pengar.
Jag fick ett antal år på högskola tidigare i livet för att få en bättre livskvalitet och det är nu man får casha in på den.
Slå ut kostnaden på 3 år så spenderar folk förmodligen lika mycket på olika streaming abonnemang i månaden.

Edit: jag försvarar absolut inte priset på dessa grafikkort samtidigt som det är en lyxprodukt som få privatpersoner har behov av.
Men vissa behöver en morot för att jobba hårdare och då kan ett 5090 vara en sådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag har ett i min privata burk också, betalt med mina surt skattade pengar med moms på.

Jag fick ett antal år på högskola tidigare i livet för att få en bättre livskvalitet och det är nu man får casha in på den.
Slå ut kostnaden på 3 år så spenderar folk förmodligen lika mycket på olika streaming abonnemang i månaden.

Pc spelande och tv tittande är inte en hobby. Bygga datorer kan va en hobby dock 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Pc spelande och tv tittande är inte en hobby. Bygga datorer kan va en hobby dock 😉

Min hobby primärt är att bygga, spela Fortnite och LoL är sekundärt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Sen sitter folk på iPhones för samma pengar o gnäller på forum att grafikkort är dyrt. 🤣

Om Apple skulle satt priset på 20 men telefonerna säljs i butik för 35, skulle de fortfarande köpa dom?
Detta är att försöka suga ut pengar ur folk, precis som med allt annat just nu.

Jag tycker verkligen inte det är en vettig jämförelse, Nvidiakorten ska inte kosta vad de kostar idag. Nvidia har satt MSRP vad de tycker är lämpligt för korten, allt utöver det är ren vinst och det är svårt att motivera en uppgradering från någon tidigare serie.

Någon skrev ovan att priset var bra, visst får de känna så. Men att köpa korten till överpris, då ska man ha en riktigt bra anledning till det, för om priserna sjunker med 10 000 om några månader så kan man ju tänka sig att nuvarande pris är mindre bra.

Var och en får ju göra vad de vill, men tänk på att ni i princip skänker kosing till folk som inte tänker på er som medmänniskor på denna jord.

Jag förväntar mig ingen välgörenhet, men korten ska finnas för MSRP, samt tredjepartskorten skall ligga en tusing över. Allt annat än det är bara girighet.

Om ni vill att Nvidias kort skall ligga på 20-40k i framtiden så kan ni fortsätta med detta tokeri, många har dock inte obegränsad ekonomi och blir då utelämnade.

Jag köper inte kort nu av principskäl, och det verkar ju som att fler har hakat på nu av vilken anledning det nu må vara. Kanske har de flesta som är villiga att punka ut en månadslön på kort redan gjort det, då återstår nu bara resten.

Permalänk
Medlem

Bra att detta händer. Lär reta en del scalpers om inte annat.

Ja köper man ett kort för runt 10k som klarar det mesta bra så få man även en bra dator för resten av pengarna ett 5090 skulle kostat.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Kaztrofy:

Lite off-topic men varför är just grafikkort så känsligt ämne? Det finns svindyra andra komponenter i en dator eller närliggande nöjesområden som hifi och hemmabio som har modeller med helt galna prislappar, t.ex. MSI Godlike moderkort, TV's för 100k+, högtalare för flera hundratusen. Men just med grafikkort tycker många det är oacceptabelt!?

Jag förstår kritiken mot xx80-modellerna då de historiskt hållit sig under 10k SEK men 90-korten är ju egentligen Titan-kort och med den mängden vram knappast riktade till vanliga gamers.

Jag ogillar höga priser precis som vilken normal fattiglapp som helst där ute men ställer mig också något frågande till slutsatsen att varenda kotte ska ha råd med världens bästa grafikkort. Isf skulle det vara poänglöst att ens ha olika segment och modeller om alla hade råd med det bästa.

Jag försvarar varken butiker eller privatpersoner som pysslar med scalping och tycker det borde finnas bättre tillgång på msrp-modeller, inte det det här handlade om.

Det största problemet är att man inte känner att man får det man betalar för, pga bristande konkurrens. Men det sagt blir det också svårt att resonera kring vad korten "egentligen" borde kosta.

Om man jämför grafikkort med högtalare så brukar högtalaren inte bli lika bra men kosta hälften så mycket efter ett generationsbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Om man jämför grafikkort med högtalare så brukar högtalaren inte bli lika bra men kosta hälften så mycket efter ett generationsbyte.

Ett 4080 kostade (enligt många) NVIDIA ungefär 3000 kr att tillverka. Ett 4090 kostade samma fast med nån tusing till pga extra VRAM. Detta innebär alltså att med rådande priser så har NVIDIA en vinstmarginal som är mer än 3 gånger vad produkten kostar att tillverka. Är det något som verkligen anser att det är rimligt? Vi kan nog anta att dessa estimat är ungefär samma för 5080, 5090 med 1 eller 2 tusenlappars skillnad pga nuvarande ekonomi/dyrare komponenter.

Sådana marginaler brukar för det mesta bara gå att få om du har monopol på något och är knappast något positivt för konsumenten (*host* enligt steam hardware survey, så har 83% av alla steam användare ett NVIDIA kort..).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Edit: jag försvarar absolut inte priset på dessa grafikkort samtidigt som det är en lyxprodukt som få privatpersoner har behov av.
Men vissa behöver en morot för att jobba hårdare och då kan ett 5090 vara en sådan.

Visst, jag köper att man kan ta kostnaden om man verkligen prioriterar detta. Jag sitter själv i den båten med VR-flightsim som inte längre lirar bra med mitt 3090. Den nischen är sjukt prestandakrävande. Sjukt. Om jag inte haft det behovet hade ett 5070 ti räckt långt. Jag har ju ett behov som ligger nånstans mellan 5080 och 5090 egentligen, men där finns inget idag. Så ska man sikta på nåt som klarar dagens behov och även kan leva med i 3-4 år framåt vilket brukar vara mina intervall så landar jag nog ändå på ett 5090. Även om jag i hjärtat tycker Nvidia är utsugare som kallt utnyttjar att de har monopol på top-end så har jag inget alternativ om jag inte ska lägga ner min hobby. Köper jag ett grafikkort till sonen så landar det nog på ett AMD dock.

Själv har jag ju köpt cyklar, iofs i "budgetklass" jämfört med värstingarna, men ändå bra cyklar som gör sitt jobb som tränings- och motionsloppstävlingscyklar. Där har jag väl lagt sådär 80.000 på två cyklar. Så visst går det att lägga större summor på det som man vill prioritera. I den branchen är det dock ganska hög konkurrens och man kan nog anta att priserna där är satta ur ett mer korrekt perspektiv. Nvidias prissättningar skapar IMHO badwill och att de smutsar ner sitt varumärke. I mångas ögon i vart fall. Alla här håller uppenbarligen inte med, och det får man ju respektera.

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort för 30,000-40,000 kr som ger glädje i flera år och som man sedan kan sälja och få några tusenlappar tillbaka på är alldeles för dyrt och närmast idiotiskt att köpa, men att lägga samma summa per år på att röka eller snusa, eller köpa betalluncher på jobbet, eller kaffe, eller fika, eller pizza, eller sprit eller droger eller vad det nu är ni köper, är ingen som helst problem.

Som Homer säger... S-M-R-T!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Spel är definitivt en hobby då det är en aktiv syssla du gör för nöjes skull. TV tittande beror på om du gör något aktivt i relation till det hela, är det helt passivt så kan det definitivt ses som att det inte går att klassa som hobby. Tittar du på filmer och skriver egna analyser/recensioner av filmerna kan det definitivt vara en hobby det med även om du gör det själv. Titta på dåliga filmer med polarna och förlöjliga usla scener kan mycket möjligt ses som en hobby det med.

Finns inget som säger att en hobby måste integrera fysisk aktivitet eller objekt. Det är mer vad du som person har får mål med aktiviteten som gör det en hobby eller inte. Och just det att en helt passiv situation också kan vara svårt att motivera som en hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Spel är definitivt en hobby då det är en aktiv syssla du gör för nöjes skull. TV tittande beror på om du gör något aktivt i relation till det hela, är det helt passivt så kan det definitivt ses som att det inte går att klassa som hobby. Tittar du på filmer och skriver egna analyser/recensioner av filmerna kan det definitivt vara en hobby det med även om du gör det själv. Titta på dåliga filmer med polarna och förlöjliga usla scener kan mycket möjligt ses som en hobby det med.

Finns inget som säger att en hobby måste integrera fysisk aktivitet eller objekt. Det är mer vad du som person har får mål med aktiviteten som gör det en hobby eller inte. Och just det att en helt passiv situation också kan vara svårt att motivera som en hobby.

Jag ser inte pc spelande för egen del som en hobby utan underhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag ser inte pc spelande för egen del som en hobby utan underhållning.

Underhållning är ofta en stor del av varför man pysslar med en hobby, fyi.

Inte fan åker jag och fiskar för att det är tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Då är det kortare livslängd på PS5 också eftersom även den har liquid metal. Du kan nog ta det ryktet med en del salt...

Om man tappar datorn/ps5 i ett bad av flytande stål då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Ett grafikkort för 30,000-40,000 kr som ger glädje i flera år och som man sedan kan sälja och få några tusenlappar tillbaka på är alldeles för dyrt och närmast idiotiskt att köpa, men att lägga samma summa per år på att röka eller snusa, eller köpa betalluncher på jobbet, eller kaffe, eller fika, eller pizza, eller sprit eller droger eller vad det nu är ni köper, är ingen som helst problem.

Som Homer säger... S-M-R-T!

Alla utgifter om man nu inte är tillräckligt rik så man inte bryr sig - påverkar ju nånting annat. Om man nu som i mitt fall troligen, "tvingas" betala för ett 5090 för att upprätthålla min VR-flightsimhobby så är det ju nåt som går ut över annat. Alla utgifter går ju att få till om man prioriterar dem. Så om man verkligen prioriterar att köpa ett 5090 och egentligen inte har råd så kan man ju leva på vatten, gröt och blodpudding i ett par månader helt säkert. Allt går, men det rättfärdigar inte det faktum att Nvidia tar ut snormycket pengar - bara för att de kan och vill maxa sin vinst baserat på att de har monopol. Alternativet för mig är att antingen punga ut och ta smällen eller lägga ner hobbyn. Men min uppfattning av Nvidias ledning och prissättning är svärtad för lång framtid.
Hade det funnits ett lika bra alternativ till Nvidia hade jag valt det, men problemet här är ju att det inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Om man tappar datorn/ps5 i ett bad av flytande stål då?

Ska nog funka bra så länge det inte är en T-800 eller T-1000 modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Underhållning är ofta en stor del av varför man pysslar med en hobby, fyi.

Inte fan åker jag och fiskar för att det är tråkigt.

Det har du i och för sig rätt i.

Permalänk
Skrivet av Kaztrofy:

Lite off-topic men varför är just grafikkort så känsligt ämne? Det finns svindyra andra komponenter i en dator eller närliggande nöjesområden som hifi och hemmabio som har modeller med helt galna prislappar, t.ex. MSI Godlike moderkort, TV's för 100k+, högtalare för flera hundratusen. Men just med grafikkort tycker många det är oacceptabelt!?

Jag förstår kritiken mot xx80-modellerna då de historiskt hållit sig under 10k SEK men 90-korten är ju egentligen Titan-kort och med den mängden vram knappast riktade till vanliga gamers.

Jag ogillar höga priser precis som vilken normal fattiglapp som helst där ute men ställer mig också något frågande till slutsatsen att varenda kotte ska ha råd med världens bästa grafikkort. Isf skulle det vara poänglöst att ens ha olika segment och modeller om alla hade råd med det bästa.

Jag försvarar varken butiker eller privatpersoner som pysslar med scalping och tycker det borde finnas bättre tillgång på msrp-modeller, inte det det här handlade om.

Det största problemet är att man inte känner att man får det man betalar för, pga bristande konkurrens. Men det sagt blir det också svårt att resonera kring vad korten "egentligen" borde kosta.

Tror det handlar om prisutvecklingen på toppkorten. Sen om Nvidia väljer att kalla dessa 80,90, eller Titan, är ju upp till Nvidia. Dom har samma namngivningsschema på sina kretsar som tidigare. Så det som heter xx90, eller Titan. Är de som hette xx80 tidigare, om man går på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Telefoner är också sjukt dyra, men de ligger inte på 30k+.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Telefoner är också sjukt dyra, men de ligger inte på 30k+.

Fast 20papp för en telefon...är inte det extremt? En telefon för 5papp är mycket anser jag. Vad kan dom som gör det värt den summan, precis som grafikkorten börjar bli extrema i priser

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Alltså, Microcenter i Dallas har inga 5090 på lager. Alla såldes samma dag de kom in. Bara kolla lagerstatus i butikerna på webben. Dessa kort säljer slut överallt oavsett vilket pris handlarna sätter. Så verkar finns en stark efterfrågan.

Visa signatur

PC stugan: Threadripper 7960X | TRX50 | 128GB @ CL32 6000Mhz | 5090 | Optane 905P 1.5TB x3 | M.2 4TB | SSD 3.5TB | HDD 18TB | 1600W | Eget vatten, CPU@60C R23, GPU@60C vid 575W Furmark | Bild 1 2
PC hemma: 13900KS | Z690 EXTREME | 64GB @ CL30 6000MHz | 4090 Tuf | Optane P5800X | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@79C R23, GPU@55C vid 450W Furmark | Bild 1

Permalänk

Kommer ej köpa för de priset aldrig glöm nöjd med 4090 köpte den för 19k

Permalänk
Medlem

Till hösten går det nog att få tag i hur många 5090 som helst till ett pris av 28 000 kr,