Beställning idag eller imorgon, rätt komponenter? 17k utan gpu RTL

Permalänk
Medlem

Beställning idag eller imorgon, rätt komponenter? 17k utan gpu RTL

Hej,
Har plockat ut det här
https://komponentkoll.se/bygg/NSGnx

CPU - AMD Ryzen 7 9800X3D
Chassi - Phanteks XT Pro Ultra
Moderkort - MSI B650 Gaming Plus WIFI
RAM - Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB)
SSD - Samsung 9100 Pro Gen 5
Nätaggregat - Phanteks AMP GH 1200W Platinum Vit ATX 3.1
CPU-kylare - Noctua NH-D15 G2 HBC

Passar allt detta? te.x SSD
Ska man köra på annat moderbord för med framtidsäkert?

Nätagget, är det värt eller ska man ta nåt billigare och mer prisvärt, blev rekommendarad Nätaggregat ASUS TUF Gaming 850W Gold för 1300kr

CPU kylare, kan man ta Thermalright Phantom Spirit 120 SE För 500kr istället för Noctuas 1700kr

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med datorn? Vill du ha bra prestanda per krona så är detta mycket mer prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leoan93:

Hej,
Har plockat ut det här

CPU - AMD Ryzen 7 9800X3D
Chassi - Phanteks XT Pro Ultra
Moderkort - MSI B650 Gaming Plus WIFI
RAM - Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB)
SSD - Samsung 9100 Pro Gen 5
Nätaggregat - Phanteks AMP GH 1200W Platinum Vit ATX 3.1
CPU-kylare - Noctua NH-D15 G2 HBC

Passar allt detta? te.x SSD
Ska man köra på annat moderbord för med framtidsäkert?

Nätagget, är det värt eller ska man ta nåt billigare och mer prisvärt, blev rekommendarad Nätaggregat ASUS TUF Gaming 850W Gold för 1300kr

CPU kylare, kan man ta Thermalright Phantom Spirit 120 SE För 500kr istället för Noctuas 1700kr

Jag kör med Thermalright Assassin X 120R SE V2 för 239kr till min 9800x3d, ligger på runt 60 grader när man spelar.

Vad ska du köra på gpu?

Permalänk
Medlem

Jag har RTX 2080 Super, tänkte den håller 1-2 år till och byter senare.

Min förra dator har cpu/minnen från 2014ish men grakfikortet är ju nyare, har haft dålig prestanda ändå i spel och tror det bottleneckat spel som Overwatch, Path of exile 2 pga det. För 2080 super borde klara av dom spelen?

Är endast gaming 1440p.

Om jag byter grafikkort om 1-2 år och har AMD Ryzen 7 9800X3D så borde det väll fortfarande vara framtidsäkert för nyare spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leoan93:

Jag har RTX 2080 Super, tänkte den håller 1-2 år till och byter senare.

Min förra dator har cpu/minnen från 2014ish men grakfikortet är ju nyare, har haft dålig prestanda ändå i spel och tror det bottleneckat spel som Overwatch, Path of exile 2 pga det. För 2080 super borde klara av dom spelen?

Är endast gaming 1440p.

Om jag byter grafikkort om 1-2 år och har AMD Ryzen 7 9800X3D så borde det väll fortfarande vara framtidsäkert för nyare spel?

Prestandan per krona i mitt förslag är oerhört mycket bättre. Skulle hellre sparat mer pengar till ett nytt grafikkort. Går ju alltid att uppgradera till den sista X3D-processorn som släpps till AM5 senare om du vill maximera livslängden på plattformen.

Permalänk
Medlem

Förresten,
Ser ut som jag har ett Cooler Master V850 850W https://pangoly.com/en/product/cooler-master-v850
Fungerar den med resten av produkterna jag skrev?

Har haft planering på att uppgradera senaste året pga dålig prestanda.

Förra veckan så slutade USB fungera fast det får ström, tangentbord/mus fungerar inte, har hänt att det fungerar någon gång just vid bios, men slutar fungera när Windows startar.
Har testat byta batteri på modebord, flashat om bios gammal och nyare. bytt om kontakter på moderbord.
Startat i felsäkert läge etc men mus/tangentbord fungerar inte, så gav upp

Har haft dålig prestanda som sagt, så vill uppgradera.
Borde jag testa fortsätta med detta nätagg och fungerar dom med alla produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leoan93:

Hej,
Har plockat ut det här

Ser bra ut, Nätagget känns lite overkill, räcker nog med 850w/1000w beroende på vilka grafikkort du tänkte köra, lite svårt att säga vad RTX 6090/7090 kommer dra men jag tvivlar på att det kommer krävas 1200w.

9800x3d kommer hålla MINST 6-8 år för spelande och i 1440p/4k skulle jag gissa på att skillnaden med en ny CPU om 6 år kommer vara max 5-10%

Min i7-2500k hade jag i 7 år utan problem

Permalänk
Medlem

Någon som vet om PSUn fungerar till det jag tänkte i första post?

Permalänk
Medlem

Har valt Thermalright Peerless Assassin 120 SE och B650 Eagle AX som moderkort

Hittade en tråd där man skrev

Only minor issue with the motherboard I have is the RAM made me offset the CPU fan for the peerless assassin, but I think most boards have that issue.

Ska man välja annan cpu kylare?