Nintendo Switch 2 släpps den 5 juni för 469 euro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Mer lagring än förväntat. Men till det priset så var det nog bäst för att inte bli totalsågade även av inbitna fans.

LCD betyder iof i sig inte att den kommer se ut som Switch 1.0

Precis. Ps portal är rejält mycket bättre än Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

https://nintendoeverything.com/wp-content/uploads/The-Duskbloods.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=niKHDEKQ7xA

Kommer köpa detta dag 1. Pendlar 2 timmar till jobbet fram och tillbaka varje dag. Önskar jag pendlade längre!

Jag är besviken. Det ser nästan ut som Bloodborne 2 men är MP. Tar de ut element som fanns i tidigare spel och bygger ett nytt spel kring det? Tycker fromsoft är ute på hal is med sina multiplayer-projekt på sistone.

Permalänk
Medlem

Får man med sig sina gamla Switch spel och save files om man uppgraderar sig?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem

Snäppet dyrare än förväntat, trodde de skulle vara aggressiva och gå på $399. Nåväl.

Fläkt i dockan är najs, öppnar för inte allt för snål klockning trots (troligen) uråldrig Samsung 8nm process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubsen32:

Får man med sig sina gamla Switch spel och save files om man uppgraderar sig?

Cloud Saves om du bara kör Nintendo Switch Online. Annars kan du flytta din gamla data till nya enheten. Fysiska och digitala spel fortsätter fungera, finns en lista med några som inte fungerar helt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Ja, den är region låst till enbart Japan, Japans e-shop och språk som jag sa.

https://www.videogameschronicle.com/news/nintendo-will-sell-a...

Intressant strategi. Men möjligen oklart fortfarande då om det går att köra andra regioners fysiska spel på den. Kan säkert då vara ett alternativ för vissa importerare ändå.

Så kanske kan man isåfall säga den bara är regionskyddad genom språk, liksom många spel redan är. Regionsfrihet till trots. Spelen är ju också låsta till sina respektive regioners butiker, så för DLC krävs en annan regions butik i vilket fall.

Men som nån sa. Kanske även av intresse för moddare. Gissar dock att modellen bara är en metod att reducera tillgängligheten i Japn pga ofördelaktig valutakurs och att den kommer försvinna på sikt.

Skrivet av EdvinR:

Jag är besviken. Det ser nästan ut som Bloodborne 2 men är MP. Tar de ut element som fanns i tidigare spel och bygger ett nytt spel kring det? Tycker fromsoft är ute på hal is med sina multiplayer-projekt på sistone.

Ja, känns lite som en slapp remix på befintligt innehåll. Inte intressant för mig heller.

Men föredrar nog ändå att de håller krav på MP till en avknoppning som detta än att det krånglas in för mycket i de vanliga spelen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Trevligt ändå. 469 euro borde ge oss ett pris på runt 5000kr i Sverige hade nog trott det skulle bli dyrare denna gång.

Typ något sånt. Jämför med europriserna på Nintendos tyska sida och vad Switch/Switch OLED kostar, så verkar de vara euro->sek konvertering + ~200kr extra.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Typ något sånt. Jämför med europriserna på Nintendos tyska sida och vad Switch/Switch OLED kostar, så verkar de vara euro->sek konvertering + ~200kr extra.

Tråkigt att det inte stannar vid 5000 sek eftersom Nintendo inte skickar med en vettig kontroller. Pro-kontrollen är mer eller mindre ett måste tycker jag.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad en steam deck oled på 1tb kostar så är denna rätt dyr med 256gb lagring bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Intressant strategi. Men möjligen oklart fortfarande då om det går att köra andra regioners fysiska spel på den. Kan säkert då vara ett alternativ för vissa importerare ändå.

Så kanske kan man isåfall säga den bara är regionskyddad genom språk, liksom många spel redan är. Regionsfrihet till trots. Spelen är ju också låsta till sina respektive regioners butiker, så för DLC krävs en annan regions butik i vilket fall.

Men som nån sa. Kanske även av intresse för moddare. Gissar dock att modellen bara är en metod att reducera tillgängligheten i Japn pga ofördelaktig valutakurs och att den kommer försvinna på sikt.

Ja, känns lite som en slapp remix på befintligt innehåll. Inte intressant för mig heller.

Men föredrar nog ändå att de håller krav på MP till en avknoppning som detta än att det krånglas in för mycket i de vanliga spelen.

Jag tycker att MP i elden ring är skitkul. Det tycker jag är en multiplayer-komponent som funkar. Men man kan inte ta ut den komponenten och bygga ett spel kring det. Det blir mindre bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Tror det är ett väl optimistiskt pris. Kan inte riktigt jämföra med tidigare switch då de diskonteras i varierande grad och är en ganska mogen produkt och switch 2 kommer säljas för full msrp ett bra tag framöver. Ps5 pro vore en bättre jämförelse som kom in på 800e / 10.5. Använder man samma multipel (13.125) landar 470e varianten runt 6000:-. 6k respektive 6.5k för mario bundle är min gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Tråkigt att det inte stannar vid 5000 sek eftersom Nintendo inte skickar med en vettig kontroller. Pro-kontrollen är mer eller mindre ett måste tycker jag.

Håller med, de skickar inte med en vettig kontroller, de skickar med två vettiga kontroller, vilket är en mer än andra tillverkare.

Gamla pro controllern fungerar med Switch 2.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Håller med, de skickar inte med en vettig kontroller, de skickar med två vettiga kontroller, vilket är en mer än andra tillverkare.

Jag tycker inte att de som skickas med är "vettiga kontrollers". De är för smala i konstruktionen och har för för fladdriga analoga spakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Bra det iaf. (hade iofs. inte väntat mig något annat heller).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Artikeln:

Citat:

Skärmen stödjer även HDR och när konsolen är i dockat läge kommer den att ha stöd för 4K-upplösning och upp till 120 FPS

Skärmen stödjer 120 FPS.
Dockan stödjer inte 4K och 120 fps, såvitt jag förstår (däremot 4K eller 120 fps)

(vore nog lämpligt med ett 120 fps Super Mario Wonder Switch 2 Edition, förövrigt. edit: Metroid Prime 4 kommer iaf erbjuda just det)

Sen vet jag inte om jag skulle kalla 7.9 vs 6.2 tum för bara "något större"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Källa på det?

edit: hittade här https://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a...

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min Steam deck men tänkte kanske köpa en switch 2 och spela med ungarna. Men kanske siktar på en begagnad switch 1 istället pga priserna på spelen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Artikeln: Skärmen stödjer 120 FPS.
Dockan stödjer inte 4K och 120 fps, såvitt jag förstår (däremot 4K eller 120 fps)

(vore nog lämpligt med ett 120 fps Super Mario Wonder Switch 2 Edition, förövrigt. edit: Metroid Prime 4 kommer iaf erbjuda just det)

Sen vet jag inte om jag skulle kalla 7.9 vs 6.2 tum för bara "något större"...

Dockan stödjer väl inte 4K och 120FPS samtidigt, dock så borde 120FPS i lägre upplösning inte vara något problem.

Lite surt att de sparar in på dockan, själv så har jag en docka som är över 1 år och stödjer 4K/120FPS. Den ligger på 1000Kr nu så de kanske tyckte att det vart för dyrt? Borde dock vara betydligt billigare för Nintendo med tanke på hur många Ex de tänkt sälja:

https://www.amazon.se/JSAUX-RGB-dockningsstation-Deck-docknin...

Permalänk
Medlem

Tycker att de nailade mycket att vad jag hoppats på. Mer och snabbare lagring, bättre Joy-Cons, originalen är sisådär i hållbarhet och ergonomi. Högre refreshrate, stöd för 4K (troligen uppskalat men ändå). Ska säga att Switch i dockat läge faktiskt ser helt OK ut på min 65" OLED och riktigt bra på vår 55" OLED. Bra med USB-C i toppen av konsolen och att docken direkt får ethernet denna gång.

Jag hade hoppats på att de skulle öka tjockleken på den någon millimeter då jag tycker nuvarande är för tunn och pga det är lite svår att hålla bekvämt. Den extra tjockleken hade även kunnat husera större batteri och bättre kylning. OLED-skärm hade såklart varit önskad men men.

Oavsett ska det bli spännande att se de exakta specsen men jag tror att 6000:- blir lite för mycket för många familjer i dessa tider.

Skrivet av maoi:

Fan vad coolt med 60fps som standard kanske på Nintendo!? Och 1080p? Wow!

Väldigt många av Nintendos och t.ex. Retro Studios titlar håller perfekt 60FPS på extremt svag hårdvara. Samtidigt finns otaliga "AAA-spel" i nuvarande generation som haltar under 30. Det är 100% uselt för där finns ingen som helst anledning att det behöver vara så med de plattformarnas specs. Med tanke på hårdvaran i Switch 1 och troligen även i 2:an så är det ändå anmärkningsvärt. Finns många spel som ser ruskigt bra ut på Switch, givet begränsningarna och dess energiförbrukning.

Med det sagt är 60FPS i mina ögon ingen bra måttstock då det är på tok för lågt för de flesta spel och jag tycker att samtliga behöver höja ribban och efterfråga minst 120FPS så att vi kommer från konsolträsket vad gäller FPS snart. 60 FPS har alltid varit för lite med en mus i både första och tredjepersonsspel.

Skrivet av Hakeemzo:

"ny hårdvara", presterar som PS4 och Xbox One

Alla konsoler ligger flera år efter. PS5 och Series X är de som haft hyfsad modern arkitektur när de släpptes. PS3/4 och Xbox 360/One var långt ifrån imponerande i specs när de kom, för mig som PC-spelare. Jag är dock imponerad över hur en så klen liten bärbar som Switch 1 faktiskt gett många riktigt snygga spel som tangerar 60FPS utan problem.

Med det sagt är 60FPS i mina ögon ingen bra måttstock då det är på tok för lågt för de flesta spel och jag tycker att samtliga behöver höja ribban och efterfråga minst 120FPS så att vi kommer från konsolträsket vad gäller FPS snart. 60 FPS har alltid varit för lite med en mus i både första och tredjepersonsspel.

Skrivet av Clasito:

Skrattade lite när de nämnde 120hz och HDR på skärmen, DFs Oliver trodde det lät som bs att detta skulle hända. Rätt överraskad jag med, är ju en ganska stor förbättring jämfört med Switch 1.

120hz blir helnice! Synd bara att det inte är en OLED-panel. Vi får se men samtliga icke OLED skärmar som har "HDR" tycker jag ser ut som ren skit, oavsett pris. Tänker på typ IPS och VA-paneler med dimming zones, usch!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

120hz blir helnice! Synd bara att det inte är en OLED-panel. Vi får se men samtliga icke OLED skärmar som har "HDR" tycker jag ser ut som ren skit, oavsett pris. Tänker på typ IPS och VA-paneler med dimming zones, usch!

På en mindre skärm med kanske 100 zoner kan det se väldigt bra ut. Men håller med, är det få zoner blir det inte speciellt vackert i mörka scener.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Tråkigt utan OLED, men vad är det för upplösning och typ av LCD skärm? Kan vara helt ok om det är en premium LCD.

Edit: Lästa lite mer nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Dockan stödjer väl inte 4K och 120FPS samtidigt, dock så borde 120FPS i lägre upplösning inte vara något problem.

Var ju exakt det jag skrev.
(den stödjer alltså upp tom 1440p120 alt 2160p60)

Citat:

Lite surt att de sparar in på dockan, själv så har jag en docka som är över 1 år och stödjer 4K/120FPS. Den ligger på 1000Kr nu så de kanske tyckte att det vart för dyrt? Borde dock vara betydligt billigare för Nintendo med tanke på hur många Ex de tänkt sälja:

En 18 Gbps HDMI-transmitter kanske kostar några cent mindre än en 32+ Gbps transmitter. På 100 miljoner ex blir det ju lite kaffepengar iaf...

Permalänk
Medlem

WOW VILKA SJUKA PRISER PÅ SPELEN!!!

... är min reaktion.

I övrigt ser det ut ungefär som väntat och kul med nytt Donkey Kong tycker jag.
Metroid Prime 4 såg ut som ett spel istället för en gröt som förra gången.

Var beredd på lite högre pris än önskat på maskinen och ingen OLED är nästan en dealbreaker (beror på hur bra LCD skärmen är..) men alltså, priserna på spelen är ju den riktiga dealbreakern här. Det gör mig väldigt osugen just nu faktiskt.

Nintendo hade som fördel förra gen att dom hade lägst priser (i SEK) på nya spel.
Vi får se vad Bergsala hittar på här med det svenska priset på spelen men det ser ju inte lovande ut..........

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tråkigt utan OLED, men vad är det för upplösning och typ av LCD skärm? Kan vara helt ok om det är en premium LCD.

1080p 120hz HDR är det vi vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Edit: Lästa lite mer nu.

Capacitive touch screen
7.9-inch wide color gamut LCD screen
1920x1080 pixels
HDR10 support
VRR up to 120 Hz

https://www.nintendo.com/us/gaming-systems/switch-2/tech-spec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Men Switch 2 ska ju få Cyberpunk, är väl mer än Ps4 klarar av ?:D

Endast pga NVIDIA:s uppskalningsteknik som möjliggör det. Uppskalning i PS4 är knappt icke existerande.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - AMD 9700 XT | 7800X3D | 32 GB DDR5 6000 G.Skill
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Var ju exakt det jag skrev.
(den stödjer alltså upp tom 1440p120 alt 2160p60)

En 18 Gbps HDMI-transmitter kanske kostar några cent mindre än en 32+ Gbps transmitter. På 100 miljoner ex blir det ju lite kaffepengar iaf...

Var visst lite morgontrött där

Jag hade nog hellre sett att de spara in på skärmen än dockan i så fall.
120Hz skärm och kanske till och med 1080P känns lite overkill där.
Nu vet jag inte vad det kostar extra, men om det påverkar priset en större del så känns det inte som att det är så värst viktigt med tanke på storleken och att man vill spara på batterier. Men de kanske skalar 720P till 1080P, vilket kan spara på resurser i alla fall?

Skulle vara intressant också att veta hur stor andel av spelarna som knappt eller inte använder den portabelt, rätt mycket av pris prestanda som går förlorad. En basic eller premium hade ju annars varit intressant, alltså en med typ 720P 60Hz LCD och kanske någon mer besparing för dem som vill få ner priset. Lite som med telefoner där de släpper billigare varianter med sämre kamera och skärm, men med samma prestanda för att kunna få ner priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

https://nintendoeverything.com/wp-content/uploads/The-Duskbloods.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=niKHDEKQ7xA

Kommer köpa detta dag 1. Pendlar 2 timmar till jobbet fram och tillbaka varje dag. Önskar jag pendlade längre!

Jag med dag 1. Detta var den stora nyheten för mig.
Kommer det till pc senare köper jag då med bara för högre fps och 4k.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Var visst lite morgontrött där

Jag hade nog hellre sett att de spara in på skärmen än dockan i så fall.
120Hz skärm och kanske till och med 1080P känns lite overkill där.
Nu vet jag inte vad det kostar extra, men om det påverkar priset en större del så känns det inte som att det är så värst viktigt med tanke på storleken och att man vill spara på batterier. Men de kanske skalar 720P till 1080P, vilket kan spara på resurser i alla fall?

Skulle vara intressant också att veta hur stor andel av spelarna som knappt eller inte använder den portabelt, rätt mycket av pris prestanda som går förlorad. En basic eller premium hade ju annars varit intressant, alltså en med typ 720P 60Hz LCD och kanske någon mer besparing för dem som vill få ner priset. Lite som med telefoner där de släpper billigare varianter med sämre kamera och skärm, men med samma prestanda för att kunna få ner priset.

"Switch 2 TV" vore ju verkligen najs. Lik dockan men med kretskortet fast monterad i lådan, typ (och med möjligheten att trycka dit Joycons på sidorna).

Men det är väl förövrigt Basic vi fått här. Premium skulle väl vara en Oled-variant.

Switch 2 lär säkja som smör men priset känns verkligen "ca 50 fel". $399 ($449 inkl Mario Kart), med whatever €/SEK-priser det ger, hade haft en helt annan "impact".

Men man får väl anta att prio 1 har varit att med marginal (med allt kaos som är runt tullar, valutor ich fan och hans moster) undvika att ta en förlust på hårdvaran. Och med tanke på att de är Japans rikaste företag så vet de nog vaf de håller på med...

Och iövrigt så tycker jag det hela känns väldigt rätt tänkt på nästan alla fronter. Väldigt snygg övergång från Switch 1 succén.

Edit: Glömde spelpriserna...DE är allt annat än snygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"Switch 2 TV" vore ju verkligen najs. Lik dockan men med kretskortet fast monterad i lådan, typ (och med möjligheten att trycka dit Joycons på sidorna).

Men det är väl förövrigt Basic vi fått här. Premium skulle väl vara en Oled-variant.

Switch 2 lär säkja som smör men priset känns verkligen "ca 50 fel". $399 ($449 inkl Mario Kart), med whatever €/SEK-priser det ger, hade haft en helt annan "impact".

Men man får väl anta att prio 1 har varit att med marginal (med allt kaos som är runt tullar, valutor ich fan och hans moster) undvika att ta en förlust på hårdvaran. Och med tanke på att de är Japans rikaste företag så vet de nog vaf de håller på med...

Och iövrigt så tycker jag det hela känns väldigt rätt tänkt på nästan alla fronter. Väldigt snygg övergång från Switch 1 succén.

Jag ger nog inte mycket för "vet vad de håller på med" mentaliteten. Jag tror inte att Switch 2 är en garanterad succé.
Nästan 10000Kr för konsol med 3 spel och 2 handkontroller låter som för mycket pengar för mainstream.
Konsolen känns också mycket som en Pro variant av Switch 1 vilket kan påverka många att vänta med köp.
Man får ju inte heller glömma bort Sonys PS3 "samuraj tactics" där de också ansågs som för stora för att misslyckas.

Men med det sagt så är både spelen och konsolen intressant. Det är mycket som verkar optimerat och kommer kännas bättre.
"Musen" kommer också som sagt leda till att mer spel och spelstilar kommer fungera eller fungera bättre.

Jo $50 fel och tråkigt för de som inte kör portabelt.

Tycker att Donkey Kong får för lite uppmärksamhet bland de som sett presentationen. Det här är väl en reboot?