Rekordmånga på Steam använder Ryzen-processorer

Permalänk
Melding Plague

Rekordmånga på Steam använder Ryzen-processorer

AMD halkar fortfarande efter på grafikkortsfronten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det hade ju vart intressant i se vilka cpu-modeller som används och inte vilken frekvens i GHz. Steam survey har lite o jobba på.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD:s nya Radeon RX 9070-kort är ännu inte med i Steam Survey, men RTX 5080 syns vid botten av listan.

Men, men, papperslansering? Det blir lite jobbigt när verkligheten springer ikapp.

Nya mantrat kommer givetvis vara att AMD kommer hoppa förbi Nvidia den kommande månaden, 5080 släpptes ju faktiskt före 9070. Så får vi se hur det blir med det.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Det hade ju vart intressant i se vilka cpu-modeller som används och inte vilken frekvens i GHz. Steam survey har lite o jobba på.

Ja, nu är det ju helt meningslöst med den detaljerade CPU-infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Men, men, papperslansering? Det blir lite jobbigt när verkligheten springer ikapp.

Nya mantrat kommer givetvis vara att AMD kommer hoppa förbi Nvidia den kommande månaden, 5080 släpptes ju faktiskt före 9070. Så får vi se hur det blir med det.

Sen är det ju också så att SHWS inte kollar alla system varje gång, utan ett urval varje gång vilket kan leda till lite skeva siffror ibland

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Februari var en sådan där märklig avvikelse i Steam Survey. Helt plötsligt ökade kinesiska som språk något enormt exempelvis. Det händer med jämna mellanrum att Steam Survey mer blir en reflektion av den kinesiska marknaden där AMD är jämförelsevis svagare på både CPU och GPU. Mars verkar vara tillbaka på mer normala siffror där Ryzen ökat ca 1% jämfört med januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Sen är det ju också så att SHWS inte kollar alla system varje gång, utan ett urval varje gång vilket kan leda till lite skeva siffror ibland

Ja dom 100-tal 5080 som prominenta youtubers säger ha sålts måste blivit pollade en helvetes massa gånger.

Visa signatur

- 5090

Permalänk

Steam hittade inte mitt 9070XT, utan i rapporten stod just AMDs integrerade grafik. Jag skickade aldrig iväg rapporten då det skulle bidra till missvisande statistik, men känns inte helt osannolikt att dess 13e plats som mest använda grafikkort kanske ska tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Alla använder inte Steam. Finns personer som vill äga sina spel och därför endast köper från sidor som GOG, eller så vill man inte betala och bara spelar gratisspel som man får via Epic, eller så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ja dom 100-tal 5080 som prominenta youtubers säger ha sålts måste blivit pollade en helvetes massa gånger.

Vad är det för korståg du vill föra egentligen? Vad vinner du på det? I tråd efter tråd...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

Med lansering 5 veckor tidigare, när surveyn är en gång per månad, så är det väl ett ganska väntat resultat även OM AMD skulle ha sålt lika bra. Men med tanke på hur mycket NVIDIA brukar dominera på HW survey så förväntar jag mig ingen skräll med 9070/XT varken nu eller om några månader.

Du kan väl ändå hålla med om att tillgången på 5080 lär vara riktigt dålig när det knappt finns att köpa och priset på NVIDIAs hemsida är 12 890 kr, och de absolut billigaste modellerna kostar 16 000 kr?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Förväntar mig ändå att 9070 XT dyker upp ganska högt upp i listan inom närmsta tiden. Allt pekar på att den har sålt väldigt bra.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vad är det för korståg du vill föra egentligen? Vad vinner du på det? I tråd efter tråd...

Den allmäna uppfattningen på hårdvaru-outlets (inte sweclockers redaktion dock) är att Nvidia har papperslanserat, medan AMD hade mycket mer kort att sälja. Vet inte hur mycket jag läst om detta. Stämmer det med verkligheten?

På något sätt tycker jag det är lite viktigt att det som förs fram av youtubers som t.ex Hardware Unboxed är verklighetsförankrat, för det är sådant som sedan upprepas gång efter annan i t.ex forumet här.

För övrigt har jag sagt väldigt mycket gott om AMD's 9070 för jag tycker man äntligen kommit igång med att på riktigt konkurera med NV, men det minsta lilla man tycker om Nvidia så blir det påhopp direkt här. Jag tar det, det är bra att det finns ett par personer här som klarar av att se varför Nvidia har 90% av marknaden, och vad som möjligen skulle krävas för att det inte skall vara så.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Den allmäna uppfattningen på hårdvaru-outlets (inte sweclockers redaktion dock) är att Nvidia har papperslanserat, medan AMD hade mycket mer kort att sälja. Vet inte hur mycket jag läst om detta. Stämmer det med verkligheten?

På något sätt tycker jag det är lite viktigt att det som förs fram av youtubers som t.ex Hardware Unboxed är verklighetsförankrat, för det är sådant som sedan upprepas gång efter annan i t.ex forumet här.

Alltså, det är helt omöjligt att egentligen säga då ingen med egentliga siffror vill svara på det (AMD och nVidia).
Min uppfattning är dock att det varit fler AMD-kort i lager än nvidia-kort (främst på launch)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Förväntar mig ändå att 9070 XT dyker upp ganska högt upp i listan inom närmsta tiden. Allt pekar på att den har sålt väldigt bra.

Tydligen räknas den som "AMD Radeon Graphics" vilket har ökat 0.73% sedan senate gången så 9070XT ligga runt 1660ti/4080s på listan. Sen går den listan inte att lita på t.ex kunde jag bara skicka in från min laptop denna gången fick aldrig upp något på stationära dator.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Steam hittade inte mitt 9070XT, utan i rapporten stod just AMDs integrerade grafik. Jag skickade aldrig iväg rapporten då det skulle bidra till missvisande statistik, men känns inte helt osannolikt att dess 13e plats som mest använda grafikkort kanske ska tas med en nypa salt.

Fick förfrågan om att delta idag, min RX 9070 identifierades korrekt

Permalänk
Medlem

Funktionen är i alla sammanhang näst intill identisk med intel (jaja, intel kan ha högre ipc, big deal), speciellt för spel, och priset är lägre. Ingen surprise direkt!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Du har en AMD-cpu med integrerad grafik? I så fall kanske Steams survey är lite dum i huvet och prioriterar IGP.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

För övrigt har jag sagt väldigt mycket gott om AMD's 9070 för jag tycker man äntligen kommit igång med att på riktigt konkurera med NV, men det minsta lilla man tycker om Nvidia så blir det påhopp direkt här. Jag tar det, det är bra att det finns ett par personer här som klarar av att se varför Nvidia har 90% av marknaden, och vad som möjligen skulle krävas för att det inte skall vara så.

Problemet med Steam hardware survey är att det bara är en bråkdel av användarna som får förfrågan att vara med varje månad, så den enda "säkra" informationen därifrån är de stora dragen som att 1080p är den vanligaste upplösnigen, att Windows är det vanligaste operativsystemet (för att spela på Steam) och att grafikkort från Nvidia är betydligt vanligare än grafikkort från AMD. Sen finns där några asterisker som att alla spelar inte på Steam, vissa avböjer att vara med i undersökningen när de får föfrågan och vad händer med den förfrågan om den nekas? Skickas den vidare till en ny användare eller blir det en datapunkt mindre i insamlingen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Novdid:

Februari var en sådan där märklig avvikelse i Steam Survey. Helt plötsligt ökade kinesiska som språk något enormt exempelvis. Det händer med jämna mellanrum att Steam Survey mer blir en reflektion av den kinesiska marknaden där AMD är jämförelsevis svagare på både CPU och GPU. Mars verkar vara tillbaka på mer normala siffror där Ryzen ökat ca 1% jämfört med januari.

Frågan är ju också vad som hänt med de flera av de populära NVIDIA-korten denna månad (eller då förra månaden, om det var så).
Är de superpopulära i Kina?

Omkring 50% av alla 4060 och 4060 Ti har försvunnit sedan förra månaden (4060 nu 4.6%, -3.77% sedan förra och 4060 Ti nu 3.04%, -3.36% sedan förra). Det lär ju knappast stämma, speciellt med tanke på att det inte kommit någon direkt ersättare till de korten i nuvarande generationen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Frågan är ju också vad som hänt med de flera av de populära NVIDIA-korten denna månad (eller då förra månaden, om det var så).
Är de superpopulära i Kina?

Omkring 50% av alla 4060 och 4060 Ti har försvunnit sedan förra månaden (4060 nu 4.6%, -3.77% sedan förra och 4060 Ti nu 3.04%, -3.36% sedan förra). Det lär ju knappast stämma, speciellt med tanke på att det inte kommit någon direkt ersättare till de korten i nuvarande generationen.

Jag tolkar det som att det finns en massa färdigbyggda system med 4060 och 4060Ti där. Det är den enda rimliga förklaringen, och i färdigbyggda system är xx60-serierna väldigt vanliga och ingen rimligt påläst självbyggare väljer Intel. Också med tanke på att spelcaféer fortfarande är en stor grej där.

Jag vet inte hur tillförlitligt Steam Hardware Survey är då det kan diffa något enormt från månad till månad.

Permalänk
Medlem

Så länge intel och nvidia gör som dom gör så är det inte konstigt att deras produkter finns i fler färdiga datorpaket.

Sen ska AMD ha en konstant känga i baken för dålig marknadsföring. Det är nog det sämsta företaget jag sett i denna storleken på att marknadsföra sig.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Kinesiskt nyår. Folk hade tid att spendera på datorcafe istället för fabriken.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Har bara kört AMD allt sedan första generationen Zen år 2017. Har hunnit avverka R5 1600, R7 2700X, R9 5900X, och nu R7 5800X3D.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Att du ens orkar..

Skrivet av Lussarn:

Och detta tog du som en personlig förolämpning eller vadå?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Problemet med Steam hardware survey är att det bara är en bråkdel av användarna som får förfrågan att vara med varje månad, så den enda "säkra" informationen därifrån är de stora dragen som att 1080p är den vanligaste upplösnigen, att Windows är det vanligaste operativsystemet (för att spela på Steam) och att grafikkort från Nvidia är betydligt vanligare än grafikkort från AMD. Sen finns där några asterisker som att alla spelar inte på Steam, vissa avböjer att vara med i undersökningen när de får föfrågan och vad händer med den förfrågan om den nekas? Skickas den vidare till en ny användare eller blir det en datapunkt mindre i insamlingen?

Har du koll på hur Statistik fungerar? Det är samma sätt man kollar andra saker som politik och marknadsundersökningar. Man frågar inte alla utan bara en andel. Det är inte helt precis, men med en tillräcklig stor andel svar får man rätt bra i indikatorer av vad helheten är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldaria:

Har du koll på hur Statistik fungerar? Det är samma sätt man kollar andra saker som politik och marknadsundersökningar. Man frågar inte alla utan bara en andel. Det är inte helt precis, men med en tillräcklig stor andel svar får man rätt bra i indikatorer av vad helheten är.

Däremot har man i politik och marknadsundersökningar ett viktat urval som representerar marknaden man vill ha statistik på. Det gör Valve verkligen inte om man tittar på siffrorna som spottas ut.

Permalänk
Medlem

Första gången på 25 år som jag köpt en AMD cpu. Men så blev det, i form av en 9950x3d. AMD har gjort bra ifrån sig när det gäller spelprestanda.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Du har en AMD-cpu med integrerad grafik? I så fall kanske Steams survey är lite dum i huvet och prioriterar IGP.

Det stämmer, 9800x3d!

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen som tänker kommentera att andelen Linux gått upp med 0.88 procentenheter, till 2.33%? Det är ju en procentuell ökning på 60,7% på en månad. 2.33 / (2.33 - 0.88) = 1,607.

Om det fortsätter i den här takten är marknadsandelen för Linux över 100% redan om 8 månader. 2.33 * 1.607⁸ == 103,6! Lagom till att Windows 10 är EOS.