Fungerar Mesh nätverk med TP-Link AX50?

Permalänk
Medlem

Fungerar Mesh nätverk med TP-Link AX50?

Hej!

Jag har hus och väldigt dålig täckning ute i kanterna av huset. Min router är wifi 6 TP-Link AX50. Finns det något billigare mesh paket man kan köpa till som är kompatibelt med routern? Den är gammal men fungerar fortfarande fint så helst behåller jag den.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så har AX50 inte stöd för TP-Links "OneMesh" som gör att man kan kombinera deras olika produkter för att bygga ett mesh-nätverk.
Listan på produkter som stödjer OneMesh finns här: https://www.tp-link.com/se/onemesh/product-list/

Så om du vill ha mesh får du tyvärr köpa ett helt nytt system.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid behålla routern och stänga av dess WiFi för att låta dina valfria mesh-noder sköta WiFi.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du kan alltid behålla routern och stänga av dess WiFi för att låta dina valfria mesh-noder sköta WiFi.

Det låter som en passande lösning. Just nu är routern rätt så centralt i huset, en bit åt ena hållet. Om jag beställer något 3 pack t.ex. detta. Behöver 1st då vara där routern är nu ungefär? Så kan en t.ex. vara i källaren och 1 på andra sidan huset.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaptenperre:

Det låter som en passande lösning. Just nu är routern rätt så centralt i huset, en bit åt ena hållet. Om jag beställer något 3 pack t.ex. detta. Behöver 1st då vara där routern är nu ungefär? Så kan en t.ex. vara i källaren och 1 på andra sidan huset.

Du kommer koppla in meshenheterna med sladd? Annars måste de även ha bra kontakt sinsemellan och blir mycket svårare att placera.

Oavsett så tycker jag att du ska börja med att sätta ut dem temporärt och sedan kolla vad du får för hastighet på olika platser i huset där ni brukar vara. Har du inte enheterna kopplade med kabel så kan du ha full mottagning och ändå dålig fart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!