Anmäl dig till Roborock Challenge!

Räknas följande som Retro?

Permalänk

Räknas följande som Retro?

Hej,
Hittade dessa i elektronikskåpet. Fråga ett, räknas dessa som Retro? Känns som nej instinktiv men lika bra att vara säker. Fråga två, är de värda något/finns det intresse för dessa?

Uppskattar alla svar.

CPU: Intel® Core™2 Duo Processor E8400
6M Cache, 3.00 GHz, 1333 MHz FSB. 2008

MOBO: ASUSBP5QL PRO, DDR2. 2009

GPU: NVIDIA Geforce GT630 GPU DDR3 - 2GB. 2013

PSU: Sweex ATX 650w Big Fan Gold. 2005 (helt nytt)

Permalänk
Medlem

Inte som retro, men som gammalt! Om frågan är om det finns nåt värde i det än; nej.

Permalänk
Medlem

CPU & mobo kan helt klart klassificeras som retro, men är inte värda några större summor.

Permalänk
Medlem

Jag sålde nyligen Q9550 inkl moderkort och 6gb ram för 350kr så tror inte man får så mycket för en 2 kärnig core 2 tyvärr. Gillar att du kallar nätagget från 2005 för helt nytt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Släng i ett lite vassare grafikkort i den där burken så blir den en trevlig XP-spelmaskin. Är du rädd om hårdvaran kanske ett lite pålitligare nätagg vore nåt också.

Om den räknas som retro eller ej är väl en definitionsfråga. Personligen tycker jag väl att ISA-buss är något av ett hårt krav för det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

CPU & mobo kan helt klart klassificeras som retro, men är inte värda några större summor.

Retro är något som ska se gammalt ut men inte är det, så nej, jag skulle inte kalla gammal hårdvara för retro. Möjligen antik.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Ords betydelse är en semantisk fråga som man måste fråga sig i vilket sammanhang?
Den datorn TS tar upp har jag svårt att se att någon just nu kallar någon del för Retro och ofta hänger mycket ihop med mjukvaran. Finns det t.ex några gamla spel som den kan köra som ej går att köra på nya? Men oavsett vad så skulle jag kalla spelen mer för gamla spel just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexiusen:

Fråga två, är de värda något/finns det intresse för dessa?

De är lite för nya och de saker som blir dyrbara brukar vara antingen sällsynt eller generationens high end. Det går lite hand i hand också, i och för sig.
Det du har är en "vanlig dator" som inte är speciellt sällsynt och där hårdvaran aldrig kommer blir speciellt historiskt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Retro är något som ska se gammalt ut men inte är det, så nej, jag skulle inte kalla gammal hårdvara för retro. Möjligen antik.

Då tycker du kanske också att hela forumdelen borde byta namn?

Permalänk
Medlem

Spännande fråga. Vad är skillnaden på retro och bara gammalt skrot?

Permalänk
Medlem

Retro njae gränsfall men för mig personligen så har Intel Core Duo E8400 en lite speciell plats i hjärtat då denna användes till min egna uppgradering och första intresse till datorbyggandet.
Då har jag ändå varit med medan min vänskapskrets byggde med Pentium II 233MHz (late bloomer)

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

Är någon intresserad? Kanske byte mot något? Behöver 120mm rgb fläktar till barnen. Finns även två stycken Sapphire HD7970 från samma "era"😁😂..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexiusen:

Är någon intresserad? Kanske byte mot något? Behöver 120mm rgb fläktar till barnen. Finns även två stycken Sapphire HD7970 från samma "era"😁😂..

Du får skapa en annons på marknaden om du vill sälja/byta/skänka.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ibland säger "man" 20 år för datorer, men det beror ju lite på. Skulle nog ändå säga att ligga på Windows XP på en core 2 duo eller core 2 quad med tidstypiskt grafikkort kan funka för retrospelande för spel som kräver CD-ROM och inte funkar i nyare Windows, men van med "moderna" datorer kanske man vill ha en "roligare" CPU som man kan klocka högt eller så.

Det ekonomiska värdet för dessa årgångar befinner sig dock i en dalgång, då de är för sega för att köra moderna OS och websidor. Om 10+ år kanske välfungerande system betingar ett bättre pris, då de är mer tydligt retro och mindre vanliga. Jag gav bort en del Pentium 3-datorer, PCI-grafikkort, för typ 15 år sedan då de var värda noll och intet, men nu hade de ju gått att sälja på Tradera för nån tusing iaf.

Sapphire HD7970 kanske ändå kan gå att sälja, klockar de högt (över 1GHz?) kanske de kan gå för 100-150kr styck, kanske någon vill ha båda två?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Då tycker du kanske också att hela forumdelen borde byta namn?

Don't shoot the messenger.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Jag sålde nyligen Q9550 inkl moderkort och 6gb ram för 350kr så tror inte man får så mycket för en 2 kärnig core 2 tyvärr. Gillar att du kallar nätagget från 2005 för helt nytt.

Har själv en likande rigg

Asus P5Q Deluxe
Q9450 +Zerotherm NV120
8gb OCZ Reaper
Asus 1060 3gb

Är första ägaren till allt utom gpu. Funkar än idag till Roblox.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Helt rätt, skulle har varit mer korrekt att nämnas som "oanvänt"😂😁😉

Permalänk
Medlem

"Retro" för mig betyder att man i nutid går tillbaka till något. "Retro-computing" kan innebära att man använder gammal hårdvara för att uppleva något gammalt, t.ex. ett äldre spel på hårdvara från samma tid som spelet. Men ett föremål är inte retro för att det är gammalt. Däremot ett nytt tillverkat föremål som efterliknar ett äldre är retro.

Är något gammalt, av någon årgång, så kallar jag det "vintage".

Jag bär ett vintage Casio-armbandsur till vardags, tillverkad någon gång 1986-1989. Det är retro av mig att göra så. Klockan är inte retro, den är vintage.
Casio säljer nyillverkade klockor av äldre modell under linjen "Casio Vintage". De är inte vintage. De är retro.

Sen finns det den formella definitionen av "antik", vilken innebär att föremålet är minst 100 år gammalt... och det finns det inga elektroniska datorer som är ännu.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”