Dual-boota Windows för att kvar WinMR stöd i framtiden

Permalänk
Medlem

Dual-boota Windows för att kvar WinMR stöd i framtiden

Sprang på ett par videor på youtube där det beskrivs hur man kan dual-boota Windows installationer genom att installera Windows på virtuella diskar (.vhdx-filer). Tyckte det verkade intressant och att det nog kan vara en bra metod för att spara undan en Windows-installation där Mixed Reality-stödet finns kvar för framtiden. Har inte provat det själv ännu så jag får återkomma när jag testat, men det verkar lovande.

Själv har jag en Windows 10-burk stående med en full systembackup, men att utnyttja möjligheten att dual-boota och ha en enda lite större fil att ta backup av för att ha kvar stödet framgent vore najs.

Har någon av er testat något liknande och har det fungerat bra? Har ni någon annan plan för att ha kvar Windows Mixed Reality stöd och inte låta era WMR headset bli oanvändbara?

Klicka för mer information

Kortare video

Längre video med mer detaljer

Visa mer
Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Avstängd

Räcker med att ha dem på olika hårddiskar. Går säkert få dem på samma.körde dubbelt ett tag och kan nog fortfarande komma åt min andra men kunskapen har fallit i glömska. Men det är inte så avancerat med separerade hårddiskar iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har nu gjort lite test och fått till en Windows 10 Pro-installation på en virtuell disk där Windows Mixed Reality fungerar med iallafall två testade headset (Reverb G2 och Samsung Odyssey Plus).
Efter Windows-uppdateringar, drivrutiner, Steam och Windows Mixed Reality blev disken ca 50GB.

Ett par andra program slank med också, t.ex. Halo träningsspelet som var ett av få program som fortfarande gick att ladda hem från Windows Store från Cliff House i VR, så det går att trimma till den lite mer om man vill.

Jag hoppas nu kunna spara undan den virtuella diskfilen och därmed ha en ok backup inför framtiden. Ett litet plus i kanten var att när jag aktiverade Windows 11-installationen med en nyckel och bootade över till Windows 10 så tyckte den att den också var aktiverad.
Var även lite kul att få användning av en JetKVM jag skaffat för ett tag sedan när jag satte upp nya datorn - skönt att kunna göra all setup från en browser på en fungerande dator.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+