Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Färger i Windows

Hej
Jag har en ganska ljus bakgrundsbild på skrivbordet. Men ikonerna som Papperskorg m.m. har vit text, vilket inte är så lyckat.
Hittar inte var man kan ändra texten till svart.
Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Hittar inte var man kan ändra texten till svart.
Någon som vet?

Vilken version av Windows kör du?

Lättast är om du "lurar" Windows att ändra färgen själv.

Sök efter SystemPropertiesPerformance.exe via startmenyn (Win+R är din vän!). Du kan behöva söka på "Adjust the performance of Windows" beroende på indexering.

Klicka sedan ur alternativet "Use drop shadows for icon labels on the desktop".

Sen väljer du en ljud bakgrund som "Solid color". Detta bör ha gett dig en svart text.

Därefter väljer du valfri bild som bakgrund

Själv har jag lagt till "Personalization (classic)" i kontrollpanelen i Windows 10 här för mer kontroll.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vilken version av Windows kör du?

Lättast är om du "lurar" Windows att ändra färgen själv.

Sök efter SystemPropertiesPerformance.exe via startmenyn (Win+R är din vän!). Du kan behöva söka på "Adjust the performance of Windows" beroende på indexering.

Klicka sedan ur alternativet "Use drop shadows for icon labels on the desktop".

Sen väljer du en ljud bakgrund som "Solid color". Detta bör ha gett dig en svart text.

Därefter väljer du valfri bild som bakgrund

Själv har jag lagt till "Personalization (classic)" i kontrollpanelen i Windows 10 här för mer kontroll.

Det verkar skilja sig lite i Win 10 och 11 som jag har.
Jag kom fram till att ta bort skuggorna för ikontexten, men sen fanns inga ytterligare möjligheter, som solid färg.
Och utan skugga blev den vita texten ännu svårare att se.

Permalänk
Rekordmedlem

Går inte sånt här ändra genom att byta till ett passande tema ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan se om följande hjälper.
"Basically, the Desktop icon fonts are dynamic and change accordingly to the desktop background so that they are readable. Try this workaround and see if it helps.

Open Settings > Personalization. Under Background, select Solid color.

Then, choose a light background, e.g., orange, and the font will turn from white to black.
Then, immediately change your desktop background back to Picture and select your favorite. The color should remain black now."
https://www.thewindowsclub.com/change-desktop-font-color-in-w...

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Du kan se om följande hjälper.
"Basically, the Desktop icon fonts are dynamic and change accordingly to the desktop background so that they are readable. Try this workaround and see if it helps.

Open Settings > Personalization. Under Background, select Solid color.

Then, choose a light background, e.g., orange, and the font will turn from white to black.
Then, immediately change your desktop background back to Picture and select your favorite. The color should remain black now."
https://www.thewindowsclub.com/change-desktop-font-color-in-w...

Provade med orange, men ikontexten var fortfarande vit. Ändrade till vit bakgrund och ikontexten var fortfarande vit.
Man får helt enkelt välja en hyfsat mörk bakgrundsbild som passar till vit text.
Tråkigt

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Går inte sånt här ändra genom att byta till ett passande tema ?

Bytte till ett ljust tema men ikontexten var fortfarande vit

Permalänk
Medlem

På sidan jag länkade till finns ytterligare några tips inklusive att använda något nedladdat program. Jag känner inte till de tre programmen så jag vet inte om det är annonsbetalda program, om de är bra eller dåliga utan du gör det på egen risk.