Permalänk
Medlem

Problem vid intern uppkoppling

Hej.
Vi har ett antal datorer hemma, alla är bl.a. kopplade till en PC som står i källaren, där läggs backuper och alla bilder mm.
Alla datorer använder Win 10, nu köpte hustrun en ny dator som är med Win 11 Home, och jag lyckas banne mig inte koppla till PC:n i källaren, får ingen kontakt.
I Utforskaren klickar jag på "Den här datorn" sedan "Anslut nätverksenhet" anger E: och F: som enhet, och anger därefter IP-adressen till PC:n, även testat med PC:ns datornamn MEN inget fungerar, vad har jag gjort för fel??
Har gjort detta flera gånger tidigare, men går ju några år emellan, och farbror börjar bli gammal, kan ha glömt något.
SNÄLLA ni kunniga, hjälp mig............
Använder ASUS-mesh, PC:n är förvisso kopplad med kabel från ASUS-mesh-router, men fungerar ju på övriga datorer.

Tomas

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du får garanterat ett felmeddelande, ange det.

Kan du pinga datorn? Start>kör>cmd>ping <ipadress till källarpc>
Kan du använda \\datornamn eller \\ip i utforskaren?

Se till att alla är i samma arbetsgrupp/nätverksprofil (hemma eller motsvarande w10)

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara för att SMBv1 inte längre kommer installerat by default i win 11, kan vara så att du använder det på lagringsdatorn om den är tillräckligt gammal, det togs bort någon gång under windows 10s livstid.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/file...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Problem vid intern uppkoppling

tcntad: Tack för svar. Får följande felmeddelande: Ping request could not find host \\192.168.50.225\. Please check the name and try again.

Aphex: Tack för svar: Ja du, där försvann min kunskap, ärligt talat har jag aldrig hört talas om SMBv1 förut.
Jag googlade för att kolla så att man kan ansluta som jag vill, trots att man har Win 11-Home, och det stod att det skulle fungera.

Kan jag ha bommat någonting med kontot, eller bommat några andra inställningar? (Det känns som det är något, men kan inte komma på vad det skulle vara).

Är jättetacksam om ni försöker att hjälpa mig, fler får gärna delta också...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mogata:

tcntad: Tack för svar. Får följande felmeddelande: Ping request could not find host \\192.168.50.225\. Please check the name and try again.

Aphex: Tack för svar: Ja du, där försvann min kunskap, ärligt talat har jag aldrig hört talas om SMBv1 förut.
Jag googlade för att kolla så att man kan ansluta som jag vill, trots att man har Win 11-Home, och det stod att det skulle fungera.

Kan jag ha bommat någonting med kontot, eller bommat några andra inställningar? (Det känns som det är något, men kan inte komma på vad det skulle vara).

Är jättetacksam om ni försöker att hjälpa mig, fler får gärna delta också...

Protokollet som används när du ansluter en nätverksdisk heter SMB och det finns i olika versioner, både servern du ansluter till och klienten du ansluter från behöver ha samma version installerad för att det ska fungera.

Du kan prova om det hjälper att lägga till stöd för SMB v1 på windows 11 datorn genom att:

1. I Kontrollpanelen väljer du Program och funktioner.

2. Under Kontrollpanelens startsida väljer du Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner för att öppna dialogrutan Windows-funktioner.

3. I dialogrutan Windows-funktioner bläddrar du nedåt i listan, avmarkerar kryssrutan för SMB 1.0/CIFS-fildelningsstöd och väljer sedan OK.

och sen starta om

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

kolla så du har inställningen: Privat nätverk och inte Offentligt nätverk i inställningarna. Länk hur man kollar och ändrar finns HÄR

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Selmalagerlöf: Tack för svar. Det var/är inställt på "Privat Nätverk".

Aphex: Tack för ytterligare svar. Följde din fina instruktion, och fliken "Stöd för SMB 1.0/CIFS" är redan avmarkerad (inte ikryssad alltså).

Tacksam för fler förslag! Sliter mitt gråa hår.....

Permalänk
Medlem

Aphex: Nu vet jag inte riktigt vad jag pratar om, men gick till en av de andra datorerna som har Windows 10. Men där fanns det en rad över "Stöd för SMB 1.0/CIFS-fildelning" som heter "SMB Direct", den rutan är markerad (ikryssad). Kanske inte alls har något med detta att göra, men tänkte att jag kan iaf berätta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogata:

Aphex: Nu vet jag inte riktigt vad jag pratar om, men gick till en av de andra datorerna som har Windows 10. Men där fanns det en rad över "Stöd för SMB 1.0/CIFS-fildelning" som heter "SMB Direct", den rutan är markerad (ikryssad). Kanske inte alls har något med detta att göra, men tänkte att jag kan iaf berätta det.

Klicka på knappen "Citera" eller "Citera flera" när du svarar någon så att dom får meddelande om att du har svarat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mogata:

Får följande felmeddelande: Ping request could not find host \\192.168.50.225\. Please check the name and try again.

Så ser svaret det inte ut om du pingar med en kommandotolk så vad har du pingat med ?
Hursom så måste ping fungera innan du börjar fundera på SMB och högre funktioner, nått är alltså felkonfat i lanet,
Ligger datorerna i samma nät, dvs vilka ip har du på dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad får du exakt för felmeddelande när du försöker ansluta?

Är din delning på windows 10 lösenordsskyddad? Har du behövt logga in tidigare när du anslutit till den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mrqaffe: Jag högerklickade på Windows-symbolen, valde sedan "Kör" och angav "cmd" i rutan. Kom då ut i typ DOS-funktionen, och körde "ping" därifrån. Blev fel alltså, eller?

Aphex: Nix den ska inte vara lösenordsskyddad. Ja du, nu minns jag inte riktigt, men vill ha för mig att jag enbart har valt "Anslut Nätverksenhet" någonstans. Har då fått ange IP-adressen eller om det varit källar-PCn´s namn som är KONTORET-MOGATA.
Har även försökt med följande: \\192.168.50.225\Bilder, funkar givetvis inte heller. Det är dessa 2 adresser plus till en Backup-mapp som vi använder på övriga datorer.
Bifogar bild på felmeddelande, och hur jag skrivit in adressen.

Stort tack för att ni försöker att hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Kan du nån nån annan dator på samma nät, från nya datorn?
Samt kan nån annan dator nå din nya dator?

Vad får din nya dator för IP?
CMD->IPCONFIG

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Allihopa: Jag får nog revidera ett svar jag lämnat, det som gäller ping. Anledningen är att jag helt enkelt gjorde fel när jag skrev ping, hade med dessa tecken "\" vilket verkar vara fel. Ursäkta för min okunnighet....
När jag nu pingar från Win 11 till Källar-PC så sker följande, är rätt va?
Om jag gjort rätt på ovanstående så har jag lyckats pinga från min dator till den nya, svaret var bara lite olika uppställt.
Nya laptopen har IP 192.168.50.122

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogata:

Allihopa: Jag får nog revidera ett svar jag lämnat, det som gäller ping. Anledningen är att jag helt enkelt gjorde fel när jag skrev ping, hade med dessa tecken "\" vilket verkar vara fel. Ursäkta för min okunnighet....
När jag nu pingar från Win 11 till Källar-PC så sker följande, är rätt va?
Om jag gjort rätt på ovanstående så har jag lyckats pinga från min dator till den nya, svaret var bara lite olika uppställt.
Nya laptopen har IP 192.168.50.122
<Uppladdad bildlänk>

om du skall mappa hårddiskar så måste du ange ip'n + enhetens bokstav som står i servern
ex:
På min server har jag anslutit via \\*IP*\E: (och sedan givit den ett annat namn på datorn jag ansluter ifrån)
är det separata mappar så får du ändra till \\*IP*\*Enhetens Bokstav som visas på servern*\*Mappnamn*

så i ditt fall är \\192.168.50.225\Dokument felaktigt
det skall vara t.ex. \\192.168.50.225\*Enhetsbokstav*\Dokument

edit:
Glöm inte att dela med dig mappen också, men eftersom det bara är den nya datorn som har det problemet så skall du inte behöva bry dig om detta

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Protokollet som används när du ansluter en nätverksdisk heter SMB och det finns i olika versioner, både servern du ansluter till och klienten du ansluter från behöver ha samma version installerad för att det ska fungera.

Du kan prova om det hjälper att lägga till stöd för SMB v1 på windows 11 datorn genom att:

1. I Kontrollpanelen väljer du Program och funktioner.

2. Under Kontrollpanelens startsida väljer du Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner för att öppna dialogrutan Windows-funktioner.

3. I dialogrutan Windows-funktioner bläddrar du nedåt i listan, avmarkerar kryssrutan för SMB 1.0/CIFS-fildelningsstöd och väljer sedan OK.

och sen starta om

Om man skall prova att lägga till stöd för SMBv1 så borde man väl ändå markera kryssrutan, inte avmarkera den!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogata:

Selmalagerlöf: Tack för svar. Det var/är inställt på "Privat Nätverk".

Aphex: Tack för ytterligare svar. Följde din fina instruktion, och fliken "Stöd för SMB 1.0/CIFS" är redan avmarkerad (inte ikryssad alltså).
<Uppladdad bildlänk>

Tacksam för fler förslag! Sliter mitt gråa hår.....

Har du provat bocka i smb 1?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mogata:

Aphex: Nix den ska inte vara lösenordsskyddad.

Det är nog det som är problemet då, windows 11 sen en viss version, skyddar dig från att ansluta till osäkrade utdelningar. Antingen får du begränsa behörigheterna till en specifik användare/lösenord på windows 10, eller så får du stänga av skyddet på windows 11 sidan:

https://www.minitool.com/news/windows-11-cannot-access-shared...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla vilken brandvägg som är installerad. De kanske har varit snälla och hjälpsamma och installerat en tredjepartsmjukvara i den nya datorn? Vilket ställer till ett litet <namn på font> innan man kommer på att det är ytterligare ett ställe man bör hantera! Långt ifrån användarvänligt!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för dessa svar/idéer!! Har tyvärr inte haft tid att sitta något idag, barnbarn som slutar skolan, och likadant i morgon.
Men ska försöka att kolla så snart jag får tid.
Ang. Brandvägg (vilket jag är dålig på), går till Inställningar>Sekretess & Säkerhet>Brandvägg & Nätverksskydd så står det "Privat nätverk (aktiv)" Brandväggen är på.
Är det bra?
Jag verkar ha Windows Defender-brandvägg.
Jag tryckte bara på "Tillåtna appar" och då kom det fram en ruta med massor av Bockrutor till vänster, sedan Namn, sedan Bockrutor för Privat och Offentlig. Jag har inte rört något, utan gått tillbaka utan att röra något.

Vänligen fortsätt att komma med tips & idéer!!!