Reklamation Amazon vid köp av begagnat grafikkort

Permalänk
Medlem

Reklamation Amazon vid köp av begagnat grafikkort

Hej,

Går i tankarna att köpa ett begagnat grafikkort där säljaren köpt det från Amazon. Om det skulle skita sig i framtiden och kortet går sönder under garantiperioden, finns det någon möjlighet att hantera det gentemot Amazon trots att jag inte är originalköpare eller är det bara att finna sig med ett trasigt kort i så fall?

Permalänk
Rekordmedlem

Amazon hanterar inte nått som inte initieras av en kund men det handlar mer om reklamationsrätten och deras egna eventuella garantier, korttillverkaren kan däremot ha mer frikostiga regler för garanti än vad som är lagstadgade och dessa gäller, så om det är viktigt för dig behöver du endera avtala med (och lita på) att "begsäljaren" hanterar ev problem eller granska korttillverkarens garantivillkor och välja nån produkt där man ger garanti även till de som köpt produkten begagnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aha okej, stort tack. Det är ett Sapphire-kort som jag funderar på och det ser ut att vara lite olika erfarenheter gällande huruvida det fungerar eller inte.

Permalänk
Skrivet av Twiggi:

Aha okej, stort tack. Det är ett Sapphire-kort som jag funderar på och det ser ut att vara lite olika erfarenheter gällande huruvida det fungerar eller inte.

Glöm inte att Amazon inte bara säljer själva - där de har en uppsättning regler du kan läsa på om - utan att de också är en marknadsplats där det kan finnas variationer i vad de olika säljarna erbjuder i form av säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Glöm inte att Amazon inte bara säljer själva - där de har en uppsättning regler du kan läsa på om - utan att de också är en marknadsplats där det kan finnas variationer i vad de olika säljarna erbjuder i form av säkerhet.

Exakt och Amazon tar inget ansvar att deras partners inte följer svensk lag.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, återupplivar denna gamla tråd...

Hur funkar Garanti ärenden genom Amazon? Vi säger att man tex slår till på en ryzen 5800, eller kanske Sapphire 7800xt, kortet går sönder efter typ 8 månader (inget som är orsakat av användaren, grafikkretsen gav upp inom garantins period) och nu vill man då lämna tillbaka grafikkortet eller cpun.. vad händer sen? hur funkar det? löser amazon ett nytt kort/cpu, eller pengarna tillbaka, eller måste jag gå direkt till tillverkaren? om någon har en lätt förklaring för hur det funkar, lite rädd att köpa tech prylar genom amazon.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Hur funkar Garanti ärenden genom Amazon? Vi säger att man tex slår till på en ryzen 5800, eller kanske Sapphire 7800xt, kortet går sönder efter typ 8 månader (inget som är orsakat av användaren, grafikkretsen gav upp inom garantins period) och nu vill man då lämna tillbaka grafikkortet eller cpun.. vad händer sen? hur funkar det? löser amazon ett nytt kort/cpu, eller pengarna tillbaka, eller måste jag gå direkt till tillverkaren? om någon har en lätt förklaring för hur det funkar, lite rädd att köpa tech prylar genom amazon.

Om DU köpt produkten så skapar du en reklamation i appen.
Nu har jag enbart reklamerat en airfryer, men då skickade de ut en ny och jag fick returnera den felande i den nya kartongen.
Airfryern dog efter 13 månader av okänd orsak

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Jag har reklamerat saker till Amazon som jag inhandlat och haft på mitt konto. Et antal ggr.

Senast var det en PS5 kontroll som jag reklamerade som jag hade haft ca 2,5 år och den började krångla av sig självt. De skickade ut en ny direkt till mig och ordnade med en fraktsedel för den trasiga.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Jag skulle tippa på att det beror på vem det är som säljer varan, står det att den säljs av Amazon lär de lösa det, men säljs den av någon annan på deras handelsplats är det ju upp till den säljaren att ansvara för reklamation/garanti.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Som andra skrivit så har jag för mig att reklamationsrätten och butiksgaranti bara gäller mellan butiken och ursprungsköparen.

Så behöver detta användas så måste den som gjort köpet i butiken skapa årendet åt dig.

Alternativt använda tillverkargarantin direkt mot tillverkaren som följer produkten.

Men kan ha helt fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gtoxed:

Skilj först på garanti, reklamationsrätt och returrätt för det är 3 olika saker.
Blir lite osäker på vad du syftar på när du skriver "lämna tillbaka efter 8 månader."
Reklamationsrätt är lagstadgad, garanti frivillig och vid distansköp har man också en kort lagstadgad returrätt för att kunna få hem varan och undersöka den.
I övrigt kan man ha olika rättigheter enligt avtal och avtalen ska då enligt lag hållas.
Men Amazon har väl generellt bra lagefterlevnad.

Handlar man från en privatperson gäller inga lagar som den ursprungliga butiken var bundna av utan bara det man avtalar med privatpersonen som säljer saken.
Reklamationsrätt gäller alltså bara för första ägaren och garantier kan ha vilka villkor som helst och ibland gäller de även vid beghandel men inte alltid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skilj först på garanti, reklamationsrätt och returrätt för det är 3 olika saker.
Blir lite osäker på vad du syftar på när du skriver "lämna tillbaka efter 8 månader."
Reklamationsrätt är lagstadgad, garanti frivillig och vid distansköp har man också en kort lagstadgad returrätt för att kunna få hem varan och undersöka den.
I övrigt kan man ha olika rättigheter enligt avtal och avtalen ska då enligt lag hållas.
Men Amazon har väl generellt bra lagefterlevnad.

Handlar man från en privatperson gäller inga lagar som den ursprungliga butiken var bundna av utan bara det man avtalar med privatpersonen som säljer saken.
Reklamationsrätt gäller alltså bara för första ägaren och garantier kan ha vilka villkor som helst och ibland gäller de även vid beghandel men inte alltid.

nej jag menar ett typiskt garanti ärende där produkten går sönder inom denna 1-3 års ram. är det bara skapa ett ärende och skicka tillbaka kortet?

för övrigt tack alla som skrev, jag förstår nog mer hur amazon funkar och det verkar tryggt med att köpa tech prylar därifrån

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gtoxed:

nej jag menar ett typiskt garanti ärende där produkten går sönder inom denna 1-3 års ram. är det bara skapa ett ärende och skicka tillbaka kortet?

för övrigt tack alla som skrev, jag förstår nog mer hur amazon funkar och det verkar tryggt med att köpa tech prylar därifrån

Ett garantiärende bör inte bli nått problem om du köpt nått av Amazon och de brukar vara hårda med att andra som säljer via dem också följer sina åtaganden men om det är från en säljare som inte länge finns kvar så är det kanske svårare så håll dig borta från källarföretagen om du köper nått dyrare och inte vågar chansa.
Det står på varans sida vem som är säljare så håll koll på det bara.

Visa signatur